اخبار داغ

تلاطم بازار زندگی اقشار ضعیف را تحت تاثیر قرار داد؛

تأثیر نرخ دلار بر زندگی کارگران ساختمانی

تأثیر نرخ دلار بر زندگی کارگران ساختمانی
افزایش قیمت اجناسی مانند آهن‌آلات که در بورس و بر اساس نرخ جهانی و دلار قیمت‌گذاری می‌شود باعث شده است که زندگی کارگر ساختمان‌سازی ایرانی تلخ شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ طی چند روزه گذشته افزایش ناگهانی قیمت آجر، آهن، میلگرد و سیمان در کشور، استان خراسان رضوی و شهرستان نیشابور باعث بروز نگرانی‌هایی در بین نیروهای فعال در صنعت ساختمانی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

یک کارگر روزمزد در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت آجر و بعد از آن آهن باعث شده است که تقاضا برای ساخت‌وساز کمتر شود.

,

, ,

ابراهیم غرقی فر که خود را کارگر ساختمانی معرفی کرد تأکید کرد: وقتی قیمت مصالح کم شود سازنده‌ها یا به کار سرعت می‌بخشند تا کار سریع تمام شود و این‌گونه انتظار از ما زیاد می‌شود یا اینکه کار را تعطیل می‌کنند تا بتواند پول جمع کنند که در هر دو صورت من کارگر روزمزد ضرر می‌کنم.

,

وی تصریح کرد: واقعاً با این اوضاع اقتصادی کار پیدا نکردن هم درد بزرگی است که باعث شرمنده شدن بیشتر ما می‌شود.

,

یک مهندس عمران نیز در گفت‌وگو با صبح توس گفت: طی یک ماه گذشته شرایط عجیبی در بحث ساختمان‌سازی ایجادشده است که تاکنون کمتر دیده‌شده است.

,

امید لزومی خاطرنشان کرد: تا پیش از این اجناس با هم گران نمی‌شد ولی طی یک ماه گذشته میلگرد و آهن‌آلات، آجر، سیمان و بسیاری از اقلام با هم گران شد به نحوی که در شهرک‌های شمالی و در وسط کوچه‌ها تا قبل از این گرانی متری حدود 7 میلیون تومان املاک به فروش می‌رسید ولی چند روزی هست که به قیمت حدود 13 میلیون تومان رسیده است.

,

وی افزود: افزایش 30 درصدی نرخ سیمان دولتی باعث شده است که قیمت بتن از مترمکعب 250 هزار تومان به بیش از 300 هزار تومان برسد که تأثیر بسیار زیادی بر قیمت خانه دارد.

,

لزومی ادامه داد: گرانی‌های چند وقت اخیر باعث شده است قشر کارگر بیشترین آسیب را ببیند به نحوی که افزایش نرخ دستمزد کارگران و استاد بناها از همه دیرتر افزایش پیدا می‌کند و درصد خیلی زیادی هم تغییر نمی‌کند.

,

این مهندس عمران خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ استاد بنا روزی 240 هزار تومان و کارگر روزمزد حدود 100 هزار تومان است که بر اساس شرایط می‌تواند تا 10 درصد افزایش یا کاهش داشته باشد.

,

هادی ترقی، عضو شورای اسلامی شهر نیشابور و از فعالین صنعت فولاد و آهن نیز در این باره گفت: وزارت صنعت برای جلوگیری از افزایش‌های ناگهانی قیمت فولاد، میلگرد و شمش نرخ جهانی را معیار قیمت‌گذاری خود قرار داده است.

,

وی تصریح کرد: قیمت جهانی بورس برای اقلام مطرح شده در حال حاضر حدود 420 دلار است و طی چند وقت اخیر تغییر ناگهانی نداشته است و فقط چندی پیش به دلیل افزایش تقاضای چین حدود 20 دلار گران شد و این گرانی نیز در بازار بورس این محصول نیز وجود دارد.

,

این فعال عرصه آهن اضافه کرد: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت دلار بر اساس قیمت‌های نیمایی، نرخ آهن‌آلات نیز افزایش حدود دو برابری داشته است.

,

, ,

ترقی گفت: با قطعیت می‌گویم که در حال حاضر هیچ‌گونه بحث احتکار یا موارد مشابه وجود ندارد و همه کارخانه‌ها حاضر به فروش محصولات خود هستند و این افزایش فقط به دلیل افزایش نرخ ارز است.

,

وی بیان کرد: البته به دلیل فصل کاری ساختمان‌سازی، تمام تلاش‌ها برای این است که تا قبل از شروع بارش‌ها سقف ساختمان‌ها زده شود و لذا تقاضا نیز زیاد شده است ولی با توجه به حجم تولید این افزایش تقاضا تأثیری بر روی قیمت نداشته است و همان قیمت دلار عامل اصلی افزایش است.

,

این عضو شورای اسلامی شهر نیشابور ادامه داد: در ساختمان‌های آهنی 30 درصد از نرخ ساختمان قیمت آهن‌آلات است و در سختمان های بتنی 25 درصد و افزایش اخیر نیز قطعاً بر روی قیمت ساختمان و وضعیت ساخت‌وسازها و موارد پیرامونی تأثیر خواهد گذاشت.

,

جواد شادی، نماینده حقوقی صنع آجرپزان نیشابور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: افزایش قیمت‌ها باعث شده است که ما نیز قیمت‌های خود را با هماهنگی اداره صنعت افزایش دهیم.

,

وی افزود: ما قبل از عید افزایش قیمت‌ها را بر اساس نرخ دلار 14 هزار تومان اعلام کرده بودیم و الآن به قیمت‌ها بر اساس آن زمان رسیده‌ایم.

,

شادی در پاسخ به اینکه مصالح اولیه شما آب، خاک، کارگر و دستگاه‌ها هست و این‌ها چه ربطی به دلار دارد بیان داشت: بلبرینگی که سال پیش 12 میلیون تومان خریده بودم را چند روز پیش 32 میلیون تومان خریده‌ام، اجناس دستگاه‌های ما رشد حدود سه برابری داشته است و هنوز هم در حال رشد است.

,

وی خاطرنشان کرد: کارگری که تا سال قبل به ازای هر هزار آجر مبلغ 8 هزار تومان می‌گرفت امروز مبلغ 27 هزار تومان می‌گیرد و باز هم راضی نیست و اگر هر پنج‌شنبه تصفیه نشود سر کار نمی‌آید.

,

نماینده حقوقی صنف آجرپزان ادامه داد: تا پیش از این قیمت هر تن آجر درب کارگاه 170 هزار تومان بود که الآن به 250 هزار تومان رسیده است و با توجه به هزینه حمل‌ونقل آن برای کامیون داران به حدود 270 هزار تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

,

به نظر می‌رسد در این بین کمترین سود افزایش قیمت این محصولات، از آن کارگرانی است که کمترین رشد درآمد از آن کارگران و افراد ضعیف قشر ساختمان‌سازی است و ضروری است مسئولین فکر چاره‌ای جدی برای رفع مشکلات این مردم بردارند.

,

این که یک کارگر ساختمانی به خاطر نرخ برابری دلار و ریال آسیب ببیند شاید سخنی است که برای این کارگر قابل‌درک نباشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه