اخبار داغ

دوباره شعار مذاکره توسط دولت نواخته شد

دوباره شعار مذاکره توسط دولت نواخته شد
این موضوع ظاهرا به یک قاعده ثابت در عرصه سیاست داخلی تبدیل شده است؛ تا اینکه برخی از شاخص های اقتصادی در وضعیت نامساعد قرار می گیرد و ارز سیر صعودی پیدا می کند موضوع مذاکره با آمریکا از سوی برخی چهره ها و رسانه ها مطرح می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عزیز غضنفری فعال سیاسی استان بوشهر در مطلب ارسالی به پایگاه خبری تحلیلی سپاس با اشاره به شعار دوباره مذاکره نوشت: این موضوع ظاهرا به یک قاعده ثابت در عرصه سیاست داخلی تبدیل شده است؛ تا اینکه برخی از شاخص های اقتصادی در وضعیت نامساعد قرار می گیرد و ارز سیر صعودی پیدا می کند موضوع مذاکره با آمریکا از سوی برخی چهره ها و رسانه ها مطرح می شود. نکته اصلی که این دسته از گروه های سیاسی و رسانه های وابسته به آنها بر آن تکیه می کنند نیز این است که نظام تا کجا می خواهد با مذاکره نکردن و اصرار بر ایستادگی موجب افزایش فشار اقتصادی بر مردم شود!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

بهتر است این افراد و رسانه ها پاسخ دهند: برای حل مسائل اقتصادی تا کی و تا کجا حاضرند با غرب مذاکره کنند و امتیاز دهند و نتیجه ای عائد کشور نشود؟ باید وقاحت داشت که این عده حاضر نیستند با مردم صادقانه حقایق را در میان بگذارند. این اروپا و آمریکا بودند که با بدعهدی و نقض های مکرر برجام، زیر میز مذاکره زدند و برجام را به ورطه نابودی کشانده اند و نه ایران. مذاکره و عمل به تعهدات بین المللی سیاست اصولی جمهوری اسلامی بوده و حتی با آمریکا هم به صورت موضوعی مذاکرات متعدد صورت گرفته که برجام نمونه آخر آن است.

,

جالب اینجاست که همین جماعت مدعی مذاکره پیش تر می گفتند که چون ترامپ در رفتار و شخصیت، قدرتمند و پیش بینی ناپذیر است راهی جز مذاکره پیش رو نداریم و اکنون می گویند ترامپ به دلائل اقتصادی و سیاسی در موضع ضعف قرار دارد؛ لذا بهترین فرصت برای مذاکره همین حالاست! بالاخره بدلیل اینکه ترامپ قوی است باید مذاکره کرد و یا چون در شرایط ضعف قرار دارد؟! این یعنی این افراد رویکردشان به مذاکره احساسی و هیجانی است و نه عقلائی. و گرنه نمی شود هم در شرایط اقتدار و هم در وضعیت ضعف ترامپ، مذاکره را توجیه کرد.

,

جدای از اینها، دولت آقای روحانی در ابتدای شروع کار خود در سال۹۲، مذاکره با آمریکا را برای حل مسئله هسته ای خواستار شدند و با این خواسته نیز موافقت شد. تیم سیاست خارجی دولت، برای رسیدن به توافق و برداشتن تحریم ها، بی سابقه ترین محدودیت ها را در صنعت هسته ای و گسترده ترین و سخت گیرانه ترین نظام بازرسی ها را پذیر فتند. طرفداران مذاکره هرگز نمی خواهند باور کنند که مابه ازاء کنارگذاشتن تحریم ها در برجام – اتفاقی که هیچ گاه نیفتاد- توقف، عقب نشینی و یا نابودی بخش های مختلف صنعت هسته ای بوده است و نه صرف مذاکره و توان سیاسی تیم مذاکره کننده.

,

پرسشی که این گروه سیاسی حاضر نیستند بدان پاسخ دهند آن است که برای مذکره مجدد با آمریکا این بار جمهوری اسلامی باید از کدامین سرمایه راهبردی و حیاتی خود صرف نظر کند؟ جدای از این، تاریخ هنوز پیش روی ماست و جسم بی جان برجامی که اروپا و آمریکا نابودش کرده اند در جلوی دیدگان جهانیان قرار دارد؛ ایران با کدام تضمین باید مجددا به اروپا و آمریکا اعتماد کند و پای در مذاکرات جدید بگذارد؟ قرار نیست آمریکا در مذاکراتی که به دنبال آن است، درباره آب و هوا و یا کویید ۱۹ با ایران بر سر میز بنشیند. واقعیت آن است که آمریکایی ها در مذاکرات جدید، بر اساس ادعای خودشان، به دنبال اعمال محدودیت شدید در قدرت موشکی ایران هستند.

,

موضع جمهوری اسلامی ایران اما در این باره کاملا منطقی و مشخص است؛ مسیر مذاکره و اعتمادسازی پس از بازگشت حقیقی همه دولت ها به برجام و عمل کردن همه آن ها به تعهدات خودشان امکان پذیر است.

,

انتهای پیام//

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه