اخبار داغ

یادداشت؛

تأثیر شناخت خواص در تشکیل حکومت اسلامی

تأثیر شناخت خواص در تشکیل حکومت اسلامی
شناخت و رعایت الزامات درباره خواص موجب مراعات، یکپارچگی و همراهی بیشتر مردم با حکومت اسلامی در تحقق قوانین و برنامه‌ها می‌شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ خواص جامعه دارای اثرات مثبت و منفی در بین افراد هستند. از ویژگی های منفی خواص این است که در پرتوقع هستند و در زمان صلح و آرامش نیز پرهزینه تر از آنان نیست چراکه ویژگی خاصی ندارند و فقط سرشناس هستند و در واقع اعتماد مقام مافوق را جلب کردند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

این پرتوقعی خواص تا جایی پیش می رود که برخی از آنها تصور دارند که ظلم تاریخی به آنها شده که در این مورد امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند اینها اشتهای سیری ناپذیر دارند و باعث حذف مقام مسئول بالاتر خواهند شد.

,

این نوع از خواص به فکر وظایف شرعی نبوده ولی در مورد دیگران مشاوره و نظارت سوء دارند؛ اینها بلای جان ملت ها هستند که آینده نظام اسلامی را نیز تخریب و اعتماد مسلمین را خدشه دار می کنند.

,

بخش دیگری از ویژگی خواص منفی این است که در مشکلات کم همت و عافیت طلب هستند و بدون خلاقیتی، قدرت تحول بحران را ندارند و کار که گره می خورد کاری از دستشان برنمی آید

,

نکته ای که در خواص منفی جامعه است اینکه فکر می کنند مهم هستند و می خواهند مهم دیده شوند اما با پست و مقام نمی توان بر قلوب مردم نفوذ کرد. خواص دلبسته پست و مقام مردم را بلاگردان مسئولیت خودشان می دانند.

,

بر اساس سخن امام علی(ع) در نهج البلاغه انصاف گریزی و انصاف ناپذیری در میان نشانه های خواص منفی به چشم می خورد و هر کجا که قانون با منافع انها مغایرت داشته باشد ناراحت می شوند لذا این صفت خودخواهی زمینه بی انصافی و دست اندازی بر بیت المال را فراهم می کند که نمود بیرونی آن این است که برخی دریافت حقوق‌های نجومی را حق خودشان می دانند و یارانه ماهانه را نیز همچون طبقه ضعیف دریافت می‌کنند.

,

بر اساس نمونه های تاریخی طلحه و زبیر نتوانستند دندان طمع را بکنند و ناراحت بودند از اینکه امام(ع) بین آنها و دیگران فرق نمی گذارد اما امیرالمؤمنین(ع) سهم آنان را از بیت المال جدا کرده و تأکید دارند که اگر کسی میل به دنیا داشته باشد خودش را تحقیرکرده و قدرت خدمت به مردم را نخواهد داشت که بر همین اساس نظام الگویی در زمان علی(ع) در حال شکل گیری و معرفی شدن بود.

,

از ویژگی های دیگر خواص اصرار بر دریافت ها و امتیازات ویژه است. همین بخش از نشانه ها که برداشت شده از کلام مولای متقیان است در واقع در جایگاه امروزی نظام و تمدن اسلامی معنادار می شود چراکه موجب پایبندی بیش از پیش امت اسلامی به این معارف و دلگرمی بیشتر به خواص مثبت خواهد شد.

,

شناخت و رعایت این الزامات درباره خواص موجب مراعات، یکپارچگی و همراهی بیشتر مردم با حکومت اسلامی در تحقق قوانین و برنامه ها می شود لذا علی الخصوص موقع رصد و بررسی عملکرد و اقدامات مسئولان، سیره تربیتی امیرالمؤمنین(ع) در زمان بیعت مردم با ایشان بیش از پیش باید مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد چراکه قطعا این کلام نورانی  می تواند به عنوان تراز جدی برای مردم تبیین شود تا آمادگی برای تشکیل نظام اسلامی دوچندان شود.

,

نویسنده: وحید فکری

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه