اخبار داغ

گزارش تصویری؛

تصاویر/مسجدی با نقوش قوچق (شاخ قوچ) در جرگلان

تصاویر/مسجدی با نقوش قوچق (شاخ قوچ) در جرگلان
مسجد ثبت ملی شده روستای قاولقا با نقوش شاخ قوچ (قوچق) از نقوش معروف ترکمنی در جرگلان در خراسان شمالی است، که دیواره هایی روبه قبله دارد که درون آن با نقاشی های ستنی توسط خود نقاشان روستایی با نماد شاخ قوچ نقاشی شده است که از شاخ قوچ به عنوان نماد قدرت در قوم ترکمن استفاده می شود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک  مسجد ثبت ملی شده روستای قاولقا با نقوش شاخ قوچ (قوچق) از نقوش معروف ترکمنی در جرگلان است، موقعیت طبیعی این مسجد و مکتب خانه در که بنام مسجد و مکتب خانه شفیعی با ۳۰۴ متر مربع زیر بنا است که  در مرکز بافت مسکونی روستای قاولقا از توابع بخش جرگلان در شهرستان رازوجرگلان واقع است .

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , عصراترک, عصراترک,   مسجد ثبت ملی شده روستای قاولقا با نقوش شاخ قوچ (قوچق) از نقوش معروف ترکمنی در جرگلان است، موقعیت طبیعی این مسجد و مکتب خانه در که بنام مسجد و مکتب خانه شفیعی با ۳۰۴ متر مربع زیر بنا است که  در مرکز بافت مسکونی روستای قاولقا از توابع بخش جرگلان در شهرستان رازوجرگلان واقع است .,

این مسجد و مکتب خانه نزدیک به صد سال قدمت دارد و در حال حاضر مردم روستا ضمن برگزاری نمازهای پنجگانه مکتب خانه ای برای قران اموزی دختران و پسران روستا و برگزاری جلسات بزرگان روستا است  . ویژگی این مسجد استفاده شدن نماد شاخ قوچ و همچنین استفاده از چوب و سنگ و کاه گل در ساخت ان است و ایوان های طویل دار دارد که  گنجایش برگزاری نماز برای ۸۰نفر را دارد .

,

در خصوص استفاده از  نماد شاخ قوچ در این مسجد و در جای جای فرهنگ ترکمن از جمله استفاده نماد شاخ قوچ (قوچق) در نقوش لباس های ترکمنی . سردر ایوان ها . استفاده ازچوب با نماد قوچ در مزارها و قبرها به جای سنگ قبر و استفاده از این نماد در قالیچه و نمد و ... به این دلیل است که در باورهای ترکمن اشاره به قوچ ذبح شده توسط حضرت ابراهیم خلیل الله است ، همچنین از شاخ قوچ به عنوان نماد قدرت در قوم ترکمن استفاده می شود و نیز به نوعی نماد چشم زخم هم میباشد که دلیل خاص بودن این مسجد سالانه گردشگران بسیاری از این مسجد بازدید می کنند .
گفتنی است روستای قاولقا با  جمعیت ۶۰۰ نفر و ۱۲۵ خانوار در ابتدای ورودی بخش جرگلان واقع است.

,
,

 

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

 

,

عکس از صاحب جمال رحیمی/ انتهای پیام 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه