اخبار داغ

اتفاقی که این روزها می‌افتد؛

فقدان تجربه در برخورد با سگ‌های ولگرد/ دو نظریه درباره ‌حیوانات بلاصاحب

فقدان تجربه در برخورد با سگ‌های ولگرد/ دو نظریه درباره ‌حیوانات بلاصاحب
جمع‌آوری و رسیدگی به سگ‌های ولگرد در تبریز به موضوعی چالش‌برانگیز میان شهرداری و دوستداران حیوانات تبدیل شده به نوعی که در اثر بی توجهی به این مسئله حیوانات بلاصاحب در سطح تبریز جولان می‌دهند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، تقریبا در اغلب خیابان‌های تبریز که گذر می‌کنیم با صحنه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که ناخوشایند است، حیوانات ولگردی که گاه به صورت تنها و گاه به صورت گله‌ای در حال عبور از محله یا خیابان هستند،حیواناتی که کوچه به کوچه به دنبال غذا هستند و چه بسا در این بین مردم و به خصوص افراد کم سن و سال دچار آسیب‌هایی هم می‌شوند. گذشته از آن که  سلامت عمومی جامعه را تهدید می‌کند، جلوه و زیبایی شهر را هم در تیررس خود قرار می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
اگر از مردم تبریز هم در اینباره سوال کنید متفق‌القول هستند که وجود این حیوانات ذره‌ای هم برای این شهر منفعتی ندارد. حل این معضل به یک ماراتن بزرگ میان شهرداری و انجمن‌های حمایت از حیوانات تبدیل شده است، روش‌های مختلفی از جمله ترحم‌کشی و زنده گیری سگ‌های ولگرد در تبریز اجرا شده ولی همیشه با علامت‌های سوالی مواجه شده است. این موضوع اخیرا در جلسه کمیسیون محیط‌زیست شورای شهر تبریز مورد بررسی قرار گرفت. 
,
 
,
محرم محمدزاده رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای شهر تبریز با بیان اینکه شرایط رسیدگی به سگ‌های بلا صاحب در تبریز مناسب نیست گفت: مردم از حضور گله‌ای سگ‌ها در مناطق مسکونی گله‌ مند هستند که باید به این موضوع از نظر کارشناسی رسیدگی کرد. باید فکری اساسی برای ساماندهی‌ سگ‌های  بلاصاحب کرد‌.
,
 
,
رئیس کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به تجربیات موفق سایر شهر‌‌های دنیا در ساماندهی‌ سگ‌های بلا‌صاحب گفت: امروز تجربیات موفقی در استانبول وجود دارد که شهرداری ‌می‌تواند از تجربیات این‌شهر برای ساماندهی سگ‌های بلا صاحب استفاده کند.
,
 
,
محمدزاده با اشاره به اینکه در ساماندهی‌ سگ‌های بلا صاحب‌ باید دقت کرد گفت: این حیوانات نباید در شرایط غیر استاندار زنده‌گیری و نگهداری شود و باید در عین ساماندهی مراقب حیوانات نیز باشیم.
,
وی با بیان اینکه هدف ما در ساماندهی‌ سگ‌های بلا صاحب کار اصولی است به نحوی که هم مردم راضی باشند و هم خطری سگ‌های ولگرد را تهدید نکند گفت: شهرداری باید روشی برای مدیریت سگ‌های بلا صاحب پیدا کند.
,
 
,
غلامحسین مسعودی ریحان دیگر عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع سگ‌های بلا صاحب امروز در تبریز کاملا مشهود است گفت: شهروندان وقتی  حضور سگ‌ها را در شهر می‌بینند نسبت به عملکرد شهرداری و شورا بدبین‌ می‌شوند. باید دید در ایران شهری وجود دارد که موفقیتی در خصوص سگ‌های بلا صاحب کسب کرده باشد یا خیر که میدانیم هیچ شهری نتوانسته در این زمینه موفقیت مناسبی داشته باشد.
,
 
,
مسعودی ریحان با بیان اینکه باید با شهر‌های همجوار هماهنگی و همکاری داشته باشیم گفت: با مدیران شهری شهر‌های همجوار صحبت کنیم تا تفاهم نامه‌ای امضا شود که دهکده سگ‌های بلا صاحب ایجاد شود و خدمات نگهداری و عقیم سازی در این مجموعه ارائه گردد.
,
 
,
سعید دباغ نیکو خصلت دیگر عضو کمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر تبریز نیز با بیان اینکه باید آمار دقیقی از سگ‌های بلاصاحب شهر تدوین شود گفت: باید دید چه عاملی سگ‌های ولگرد را به شهر می‌کشاند و این منبع ها را مدیریت کرد. تا زمانی که مدیریت و برنامه مناسبی برای موضوع سگ‌های ولگرد وجود نداشته باشد نمی‌توانیم سگ‌های بلا صاحب را کنترل کنیم و همواره با این موضوع روبرو‌ خواهیم بود.
,
 
,
معاون خدمات شهری شهرداری تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه بیش از ۹۰۰ گلاده‌ سگ‌ ولگرد از فروردین ماه جمع آوری شده است گفت: متاسفانه در برخی مواقع شهروندان با ما همکاری نمی‌کنند و برخی مشکلات اجتماعی مانع فعالیت می‌شود. برخی‌ از شهر‌های همجوار سگ‌های ولگرد جمع آوری شده را در تبریز رها می‌کنند که به شدت با این موضوع برخورد می‌کنیم.
,
 
,
این موضوع با واکنش انجن‌های مردم نهاد روبه‌رو شد. دوسداران حیوانات معتقد هستند که شورای شهر و شهرداری تبریز فقط در مقام سخن برامده و در زمینه اجرا اقدامی قابل توجه انجام نداده است.
,
 
,
ژیلا پور ایرانی، مسئول پناهگاه حمایت از حیوانات پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار آناج، در واکنش به سخنان شهرداری و اعضای شورای شهر در جمع‌آوری حیوانات ولگرد از سطح شهر گفت: ابتدا باید گفت شهرداری تبریز هیچگونه همکاری با پناهگاه پردیس ندارد. شهرداری قبلا وعده همکاری داده بود بعدا معلوم شد که شب‌ها خودشان حیوانات را تلف می‌کنند.
,
 
,
وی با بیان اینکه این موضوعات را به رئیس شورای شهر تبریز اعلام کردیم خاطرنشان کرد: ضعف شورای شهر بود که نسبت به حیوان‌کشی شهرداری هیچ واکنشی نشان نداد. حیوان حق حیات دارد. اینکه شهرداری اعلام می‌کند حیوانات ولگرد را به  مناطق دیگری انتقال میدهیم دروغ محض است چراکه تاکنون نتوانستند مدرکی در اینباره ارائه دهند. معلوم نیست از چه طریقی حیوانات را جمع‌آوری می‌کنند. اگر حیوانات به صورت بیهوشی جمع‌آوری شده  و رسیدگی نشوند بلاشک تلف خواهند شد.
,
 
,
ایرانی با اشاره به اینکه شهرداری تاکنون حیوانی به پناهگاه پردیس تحویل نداده عنوان کرد: شورای شهر باید به صورت منطقی با این موضوع مواجه شود. شهرداری این حیوانات را سربه نیست می‌کند. انجمن حمایت از حیوانات تاکنون مستنداتی از شهرداری تبریز را در جمع آوری و رهاسازی حیوانات ولگرد دریافت نکرده است. شهردار تبریز در مقابل انجمن‌های حیوان دوست و سازمان‌های مردم نهاد گارد گرفته است. نباید در حل معضلات شهری نظر شخصی ارائه داد. تا هرزمانی که شهردار تبریز در مقابل انجمن‌های مردم نهاد گارد گرفته و اعضای شورا اقدامات خود را فقط به برگزاری جلسات روتین بسنده کنند مشکل سگ‌های  ولگرد در تبریز حل شدنی نیست. هیچ حرکت مثبتی از جانب شورای شهر انجام نشده است.
,
 
,
مسئول پناهگاه پردیس یادآور شد: سگ‌ها، هرزمان احساس کنند موجودیت آن‌ها به خطر می‌افتد، به صورت غریزی تولیدمثل خود را افزایش می‌دهند. در دوره قبل، قرارداد همکاری با شهرداری منعقد شده بود به طوریکه شهرداری برای هر قلاده 46 هزارتومان پرداخت می‌کرد. اما هزینه جمع‌آوری این حیوانات رقم بسیار بالایی است به طوری که روزانه سه میلیون تومان، فقط برای تهیه غذای این حیوانات هزینه می‌کنیم. در حال حاضر در حدود 2هزار قلاده سگ در پناهگاه پردیس نگهداری می‌شود، هزینه‌های این پناهگاه هم از طرف کمک‌های مردمی و هم از طرف اعضای انجمن پرداخت می‌شود. شهرداری تبریز تبریز بجای تنگ‌نظری می‌توانست کمک کند و به روش بهتر این حیوانات نگهداری و عقیم‌سازی شوند. با هیچ یک از اعضای شورا و شهردار تبریز مشکل شخصی نداریم.
,
 
,
وی در واکنش به پیشنهاد احداث دهکده حیوانات از طرف اعضای شورای شهر گفت: این دهکده الگو برداری از دهکده حیواناتی است که در تهران احداث شد، اما اعضای شورا  از موفقیت یا عدم موفقیت این طرح اطلاعی ندارند فقط در تلاش هستند که از شهرهای دیگر الگو برداری کنند. در حقیقت شهرداری تبریز هیچگونه اعتقادی به حیات حیوانات ندارد. در طول فعالیت 15 ساله به این نتیجه رسیدم که پاک‌کُن شهرداری فقط پاک‌کُن کشتار و مرگ حیوانات است. پناهگاه پردیس روزانه به 30 قلاده حیوان امدادرسانی می‌کند. اعضای شورای شهر فقط در زمان انتخابات وعده‌هایی می‌دهند و سپس از یاد می‌رود.
,
 
,

ایرانی در واکنش به سخنان  رئیس کمیسیون  محیط‌زیست شورای شهر گفت: اگر اعضای شورای شهر در جمع‌آوری حیوانات ولگرد و رسیدگی به آن‌ها اقدامی انجام دادند که پیشرفته‌تر و بهتر از پناهگاه پردیس باشد، مدارکی ارائه کنند تا ماهم استفاده کنیم. پناهگاه پردیس اولین بیمارستان خیریه حیات وحش در کشور را در تبریز راه‌اندازی کرده که مراحل پایانی خود را سپری میکند. اعضای شورا در مناسبت‌های مختلف افرادی را دعوت و از آن‌ها تقدیر به عمل آورده و موضوع دیگر تمام می‌شود، اصلا نیاز به تقدیر نامه نیست فقط به وظیفه شهروندی خود عمل می‌کنیم. اگر مسئولان شهری به اندازه سر سوزن احساس مسئولیتی در قبال حیوانات داشتند موضوع سگ‌های ولگرد در تبریز تمام شده بود. برخی افراد میز خدمت را با میز ریاست اشتباه گرفتند.

,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه