اخبار داغ

گزارش؛

زنان کُردستانی جهش تولید را با اقتصاد مقاومتی معنا بخشیدند

زنان کُردستانی جهش تولید را با اقتصاد مقاومتی معنا بخشیدند
شیرزنانی از دیار کردستان با اراده‌های آهنین، دستانی پر صلابت، امیدهایی راسخ و چشمانی پر نور سعی در آبادانی و توسعه کشورمان دارند تا بار دیگر جهش تولید را با اقتصاد مقاومتی معنا ببخشند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی،  امسال که مقام معظم رهبری سال 99 را با نام سال جهش تولید نامگذاری کردند، بودند بانوان کارآفرین کُردستانی که هر سال را بنا به این نمگذاری پیش می رفتند و به کارشان سرعت می بخشیدند، افراد موفقی که نه تنها در راه تولید خود جهش ایجاد کرده اند بلکه الگوهایی برای دیگران در امر تولید و اشتغال شده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

همیشه مردان نیستند که باهمت و اراده در برابر سختی‌های روزگار بایستند و قد علم کنند بلکه زنان زیادی نیز در اطراف ما هستند که بی‌نام و بی‌نشان همچون مردان سخت در تلاشند تا لقمه نانی حلال برای خود و خانواده‌هایشان به‌دست بیاورند و در زیر چرخ زندگی کمر خم نمی‌کنند.

,

شیرزنانی که از دیار کردستان با اراده‌های آهنین و دستانی پر صلابت و امیدهایی راسخ و چشمانی پر نور سعی در آبادانی و توسعه کشورمان دارند.

,

, ,

زریان عثمانی کارآفرین جوان بانه ای و جز ۱۰ نفر برتر کارآفرینان کشور است که در سال 98  در جشنواره کسب و کار زنان کشور به عنوان الگوهای برتر معرفی شد.

,

وی با همت و تلاش خود در سال 1389 شرکت تعاونی صنایع دستی شیلان بانو را راه اندازی کرد تا از این طریق فرصت های شغلی مناسبی را در محیطی امن و آرام برای زنان و دختران این شهر فراهم آورد.

,

این شیر زن بانه ای که در حال حاضر فقط 29 سال سن دارد جوانیش را وقف عرصه تولید و توسعه مشاغل خانگی در بانه کرده بطوریکه در حال حاضر 54 زن را در حوزه های تولیدی خیاطی، تابلو فرش؛ گلیم، کاموا بافی، عروسک سازی، گل سازی و شیرینی پزی مشغول داشته است.

,

با تولید انواع  لباس های محلی ، فارسی و چادرهای عربی و عرضه آن در بازارهای داخلی (مجتمع های تجاری بانه ) و خارجی ( اقلیم کردستان) ، نه تنها به ایجاد اشتغال در جامعه کمک کرده بلکه به اقتصاد کشور و تولید داخلی نیز توجه داشته است.

,

مدیر عامل شرکت تعاونی شیلان بانو گفت: شرکت تعاونی شیلان بانو در سال ۸۹ با عضویت ۱۳ نفر ثبت شد و بعد از ۶ ماه اعضای این شرکت به ۵۴ نفر رسید و اکنون ۴۸۰ نفر عضو این شرکت کارآفرینی هستند.

,

زریان عثمانی افزود: اعضای شرکت تعاونی شیلان بانو به صورت مشاغل خانگی و کارگاه‌های کوچک مستقل از کارگاه فعالیت می‌کنند و ما توانسته ایم برای بانوان بی سرپرست، بد سرپرست و خود سرپرست اشتغال ایجاد کنیم.

,

عثمانی گفت: همه مواد اولیه مورد نیاز خود را در بازار داخل تهیه می‌کینم و به طور میانگین در هر ماه بیش از یک هزار تکه پوشاک در کارگاه تولید می‌شود که این تعداد بسیار کم است اما با توجه به مشکلات در حال حاضر توسعه کارگاه برای ما امکانپذیر نیست.

,

مدیر عامل شرکت تعاونی شیلان بانو یادآور شد: بانوان باید از قال مصرف کننده خارج شود و از توانایی‌ها و استعدادهای خود بهره گیری کنند بانوان بهترین اقتصاددانان هستند و در حل مشکلات اقتصادی نقش مهمی دارند.

,

, ,

اشتغالزایی بانوی کارآفرین سنندجی برای ۵۴ زن سرپرست خانوار

, اشتغالزایی بانوی کارآفرین سنندجی برای ۵۴ زن سرپرست خانوار,

بانوی کارآفرین و معلم نیکوکار سنندجی از طریق فرش‌بافی برای ۵۴ نفر از زنان سرپرست خانوار و نیازمند کردستانی شغل ایجاد کرد.

,

 شایسته شیخ حسنی بانوی کارآفرین و معلم سنندجی است که در یک حرکت ارزشمند ۵۴ نفر از زنان نیازمند سرپرست خانوار و مددجوی کمیته امداد را از طریق قالی بافی مشغول به کار کرده است .

,

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه ۱۴ سال در شغل معلمی مشغول به خدمت هستم، افزود: بیشترین زمان تدریسم در روستاها سپری شده است و خدمت در این روستاها درس‌های زیادی به من داده است .

,

وی گفت: آشنایی با زنان باغیرت که بسیاری از آنها سرپرست خانوار و مشغول کار و تلاش بودند این ایده و فکر را در من به وجود آورد که از طریقی بتوانم از پتانسل‌ها و هنر نهفته این زنان در جهت اشتغال و درآمدزایی آنها استفاده کنم .

,

شیخ حسنی با بیان اینکه یکی از هنرها و ظرفیت‌های این استان که در میان زنان وجود دارد، هنر فرش بافی است، ادامه داد: بعد از آشنایی  و گرفتن مشورت در زمینه وضعیت فرش این استان تصمیم به راه اندازی کارگاه فرش بافی با هدف توسعه این صنعت و همچنین اشتغال زایی برای زنان گرفتم .

,

وی افزود: سرمایه اولیه من برای راه اندازی گارگاه چهار میلیون تومان بود و موفق شدم در اولین قدم و در همان روستایی که مشغول به معلمی بودم ۱۲ نفر از زنان را که بیشتر آنها سرپرست خانوار، بدسرپرست و مددجوی کمیته امداد بودند مشغول به کار کنم .

,

, ,

روایت بانوی کارآفرین کردستانی با پخت نان محلی

, روایت بانوی کارآفرین کردستانی با پخت نان محلی,

یکی از این زنان که نمونه یک زن پرتلاش و بااراده قوی درزمینهٔ کار و اشتغال است خانم زهره زارعی است که باوجود سختی‌ها و ناملایمات زندگی دست از تلاش برنداشته است و باوجوداینکه خود زمانی مددجوی کمیته امداد بوده است هم‌اکنون با پشتکار خود و با استفاده از تسهیلات کمیته امداد توانسته برای ۹ نفر دیگر هم‌شغل ایجاد کند.

,

جهت تهیه گزارش از این بانوی کارآفرین سنندجی در مغازه او حضور پیدا کردیم تا ازنزدیک شاهد تلاش و پشتکار او باشیم و از وی خواستیم درباره چگونگی اجرای این طرح اشتغال موفق مصاحبه‌ای انجام دهیم.

,

زهره زارعی در معرفی خود و تشریح شرایط زندگی خود گفت: بنده متولد ۱۳۶۳ و دارای یک فرزند دختر ۱۵ ساله هستم که در سال ۹۰ از شوهرم جدا شدم و با دخترم تنها زندگی می‌کردم.

,

وی ادامه داد: با توجه به شرایط زندگی به کمیته امداد مراجعه کردم و تحت حمایت آن نهاد قرار گرفتم و خودم هم برای کمک به تأمین هزینه‌های زندگی تصمیم گرفتم فرش ببافم برای همین از یک شرکت فرش‌بافی یک تابلو فرش گرفتم وشروع کردم به بافتن آن ولی بعد از ۶ ماه بافندگی و اتمام آن فقط ۱۲۰ هزار تومان حق الزحمه به من پرداخت کردند و وقتی فهمیدم این کار اصلاً به‌صرفه نیست ادامه ندادم.

,

این مددجوی سنندجی گفت: بعدازآن، مدتی در یک دندان‌سازی کار می‌کردم و ماهانه ۲۵۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم و این مبلغ تاحدودی به تأمین مخارج زندگی کمک می‌کرد ولی هم شرایط کاری سختی داشت و هم علاقه‌ای به آن کار نداشتم دیگه نتوانستم ادامه دهم و با معرفی یکی از دوستان در یک مغازه که کار پخت نان محلی را انجام می‌داد شروع به کارکردم و حقوق این کار بهتر بود.

,

زارعی ادامه داد: وقتی خودم این کار را کامل یاد گرفتم در سال ۹۳ تصمیم گرفتم خودم یک مغازه بزنم و درزمینهٔ پخت نان محلی کارکنم بنابراین با توجه به اینکه سرمایه لازم را نداشتم به کمیته امداد مراجعه کردم و با دریافت ۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه، خودم یک مغازه جدید باز کردم و شروع به کارکردم و از ۶ صبح تا ۱۱ شب در مغازه خودم کار می‌کردم.

,

وی افزود: بعد ازمدتی با معرفی یکی از اقوام با مردی آشنا شدم و با او ازدواج کردم و شوهرم در کنار من در مغازه کار می‌کرد و هرروز مشتری هامون بیشتر می‌شد و درآمد و فروش بیشتری داشتیم.

,

زارعی با بیان اینکه روزانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ عدد نان محلی پخت می کنم و به فروش می رسانم، افزود:  خوشبختانه حاصل فروش این نان مایه برکت برای خودم و کسانی که پیش من کار می کنند شده است و اکثر زنانی که پیش من کار می کنند خود سرپرست خانوار هستند.

,

وی در پایان گفت: باوجوداینکه برای رسیدن به این موفقیت شغلی سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌ام ولی از اینکه هم‌اکنون با کمک خداوند توانسته‌ام ۹ نفر را مشغول به کارکنم و برای خانواده های آنها منبع درآمد ایجاد کنم بسیار خوشحالم و خدا را شاکرم.

,

, ,

داخل محوطه ی کارگاه صنایع دستی شهر سنندج که می شویم؛ سبدهای زیبایی را می بینیم که خالق آن انگشتان زیبای خاتون گلچین است، هنرمند کردستانی که توانسته در بحث سبدبافی خودکفا باشد و شعار سال مقام معظم رهبری با نام رونق تولید، را بر پایه اقدام و عمل برساند.

,

بانو گلچین، گلچینی از سبدهای زیبایش را بر روی دیوار آویزان کرده که از همان نگاه اول انسان محو تماشایش می شود، صنایع دستی زیبایی که بعد از سال ها فراموشی بار دیگر مورد توجه بانوان این استان قرار گرفته است.

,

دستان هنرمند سختکوشی که چوب هایی را که خود پرورش داده، به هم می تاباند و اشیایی را می سازد که علاوه بر زیبایی و دوام آن، کاربردهای زیادی را نیز در سطح استان خواهند داشت.

,

گلچین غلام ویسی که مسئول یکی از کارگاه های سبد بافی در استان کردستان است می گوید؛ 40 سال سن دارم و از زمانی که یادم می آید علاقه ی خاصی به سبد بافی داشته ام، از آنجا  که عشق و علاقه  به کسب روزی  حلال و تهیه کمک معیشت خانواده در درونم چراغ امید به زندگی  را پر فروغ می کرد لذا تصمیم گرفتم که کارآفرینی را آغاز و بتوانم در این کار خودکفا باشم.

,

وی گفت: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی و کمک به تولید کشور مبنی بر اینکه هر فردی می تواند قدمی برای کشور بردارد تا این مملکت بر روی پای خود بایستد و به بیگانگان محتاج نشویم احساس کردم که من هم می توانم یکی از این قدم ها را بردارم.

,

وی افزود: در آغاز کار مختصر آورده ای را برای طرح تدارک کارگاهم دیدم اما با حمایت های همسرم توانستم موفقیت های لازم را در این زمینه کسب و به نوعی مقدمات راه اندازی یک واحد تولیدی در حوزه اقتصاد مقاومتی را ایجاد نمایم که هم برای خودم و هم خانواده ام سودمند بوده است اما تداوم این طرح به نوعی نیازمند حمایتهای مالی و پشتیبانی متولیان امر است.

,

, ,

 این فعال حوزه اقتصاد صنایع دستی با اعلام رضایت از طرح به اجرا درآمده اش می گوید: اگر تمامی جوانان استان به جای مهاجرت به شهرهای دیگر و یا بیکاری نسبت به تدارک شغلی در حوزه مشاغل زود بازده عرصه اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنند، حتما علاوه بر اینکه به تحقق فرامین رهبر معظم انقلاب در حوزه قطع وابستگی به خارج و کمک به تولید داخلی کمک خواهند کرد در مسیر خودکفایی شخصی نیز موفق می شوند.

,

گلچین غلام ویسی تاکید می کند: «اشتغالزایی از طریق آموزش صنایع دستی حتما در راستای اقتصاد مقاومتی است. صنایع دستی مشاغل دائمی هستند که غالبا نیازمند سرمایه در گردش زیادی نیستند و ریسک بسیار پایینی دارند. به همین دلیل مسئولان برای کمک به اقتصاد مقاومتی باید صنایع دستی را گسترش دهند و از فعالان این عرصه حمایت کنند. یکی از بهترین روش ها، پشتیبانی از برگزاری کلاس های آموزشی بویژه برای نیازمندان و نیز افزایش تعداد نمایشگاه های عرضه محصولات صنایع دستی است.»

,

, ,

«شیدا شیخی» بانوی کارآفرین و تلاشگر 34 ساله سنندجی با تحصیلات دیپلم ریاضی و دارای دو فرزند، از شش سال گذشته در بازار کار مشغول به فعالیت است، وی استارت کارش را از یک مهمانی و خوردن یک شیرینی باقلوای استانبولی آغاز کرده است.

,

بانوی کارآفرین سنندجی با 30 هزار تومان کار خود را آغاز کرده و اکنون کارآفرین نمونه و پرتلاشی شده که همه وی را شناخته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

,

شیخی به بیان شیوه آغاز کار خود پرداخت و اظهار داشت: از آنجا که سنندجی‌ها به شیرینی بسیار علاقمندند و در شش سال گذشته شیرینی باقلوا اصل ترکی استانبولی در این شهر وجود نداشت، با 30 هزار تومان سرمایه اولیه دو جعبه شیرینی باقلوایی تبریزی خریداری و به بازاریابی آن در میان شیرنی‌فروشی‌های سطح شهر سنندج پرداختم.

,

وی افزود: در گام نخست با استقبال بسیار خوب قنادی‌های سطح شهر روبه‌رو شدم، هفته‌ای دو تا سه بار هر روز از طریق اتوبوس‌های شهر تبریز ساعت 6 صبح از ترمینال سنندج باقلوا را تحویل و در میان شیرینی فروش‌های سنندج، کرمانشاه، مریوان و قروه توزیع می‌کردم.

,

کارآفرین موفق سنندجی با بیان اینکه سختی‌های زیادی را در مسیر کاری خود تقبل کرده است، اظهار داشت: اجاره گرفتن اتاق شیشه‌ای در باشگاه فرهنگیان سنندج، برای فروش صنایع دستی و سوغات‌ به مسافران و خانواده‌های فرهنگی که از تمام ایران به این محل رجوع می‌کردند، دومین کاری بوده که در کنار فروش باقلوا آغاز کردم.

,

وی گفت: بعد از 8 ماه فروش شیرینی باقلوا و آغاز فصل تابستان و گرما، فروش این محصول را قطع و حال که درآمدی به دست آورده، در سوغات سرا باشگاه فرهنگیان، مشغول به کار شدم.

,

شیخی به ماجرای سفر خود به شهر شیراز اشاره و عنوان کرد: به دلیل نزدیک بودن ذائقه شیرازی‌ها با استان کردستان، تصمیم گرفتم که کنجد گزو کردستان را در شیراز به فروش رسانده و پس از طی کردن 48 ساعت مسیر راه و بازاریابی در این راستا، اکنون بعد از 6 سال به عنوان معرف شهر سنندج در استان فارس، همچنان محصولات شیرینی مخصوص دیار کردستان اعم از بادام سوخته و کنجد گزو را به فروش می‌رسانم.

,

وی با بیان اینکه تمام اقداماتش جدا از بعد مالی، از نظر بعد اجتماعی و فرهنگی نیز بسیار تأثیرگذار و مهم است، افزود: اکنون باشگاه فرهنگیان و آموزش و پرورش استان کردستان، مدیریت بخش تشریفاتی و برگزاری تالار این مرکز را به‌صورت خودگردان بر عهده من گذاشته است.

,

این بانوی کارآفرین خوش‌ذوق سنندجی عنوان کرد: پس از مدتی به دلیل بی‌تجربگی و سنگینی کار تصمیم به همکاری با خانم اخوان یکی دیگر از بانوان پرتلاش کردستانی گرفته که اکنون با کمک هم کارهای مدیریت تالار را هدایت و بر تمام مشکلات و سختی‌های کار غلبه کردیم.

,

وی افزود: پس از گذراندن دوره‌های آموزشی نسبت به ثبت مجوز شرکت خود اقدام کرده و سپس مسئولیت بوفه دانشگاه‌های پیام نور سنندج، فرهنگیان و دانشگاه کردستان، رختشویخانه بیمارستان توحید و رستوران اردوگاه امام علی (ع) کمیته‌امداد کردستان را برعهده گرفته و اشتغال‌زایی زیادی نیز کرده‌ام.

,

شیخی با بیان اینکه تاکنون برای 40 نفر از مددجویان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به‌صورت مستقیم (بیمه شده) و 50 نفر از نیروهای عادی و شرکت‌های کاریابی اشتغال‌زایی ایجاد کرده است، افزود: همه ما در این مجموعه به‌عنوان یک خانواده و گروهی برنامه و کارهایمان را پیش می‌بریم.

,

وی ادامه داد: امیدواریم با توسعه کار خود توانسته جوانان و خانواده‌های دیگری که با معضل بیکاری دست و پنجه نرم کرده را نجات داده و بیش از این نیرو جذب کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه