اخبار داغ

سایه سنگین کرونا بر اوقات فراغت دانش‌آموزان؛

اوقات فراغت مجازی دانش آموزان در بحبوحه کرونا

اوقات فراغت مجازی دانش آموزان در بحبوحه کرونا
شیوع بیماری کرونا باعث شد امسال دانش آموزان از فرصت تابستان نتوانند به خوبی استفاده کنند و اوقات فراغت خود را در فضای مجازی بگذرانند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، اوقات فراغت تابستان همواره بهترین فرصت برای مسافرت‌ها، تفریح‌های گروهی و حضور در کلاس‌های ورزشی، هنری و کسب مهارت‌های لازم است. با شیوع ویروس کرونا از اواخر فصل زمستان به ‌نوعی تمامی برنامه‌های تفریحی و گروهی دانش‌آموزان دستخوش نگرانی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری شد و آن‌ها چهار ماه از سال تحصیلی را نتوانستند در کلاس درس حضور پیدا کنند. اکنون که سال تحصیلی به پایان رسیده است باید برای اوقات فراغت آن‌ها با وجود ویروس کرونا برنامه‌ریزی شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , خاورستان, خاورستان, خاورستان, خاورستان, ،, اوقات فراغت تابستان همواره بهترین فرصت برای مسافرت‌ها، تفریح‌های گروهی و حضور در کلاس‌های ورزشی، هنری و کسب مهارت‌های لازم است. با شیوع ویروس کرونا از اواخر فصل زمستان به ‌نوعی تمامی برنامه‌های تفریحی و گروهی دانش‌آموزان دستخوش نگرانی‌های ناشی از ابتلا به این بیماری شد و آن‌ها چهار ماه از سال تحصیلی را نتوانستند در کلاس درس حضور پیدا کنند. اکنون که سال تحصیلی به پایان رسیده است باید برای اوقات فراغت آن‌ها با وجود ویروس کرونا برنامه‌ریزی شود.,

دستگاه‌های متولی اوقات فراغت هر ساله و پیش از شروع تعطیلات تابستانی برنامه‌های متنوع فرهنگی، تفریحی، ورزشی و مهارتی را برای دانش‌آموزان تدوین می‌کردند اما تابستان امسال برای دانش‌آموزان با تابستان‌های پیش کمی متفاوت است چراکه سال‌های گذشته وقتی تابستان از راه می‌رسید و مدارس تعطیل می‌شد نوجوانان خود را برای استفاده از اردوگاه‌های تفریحی و تربیتی دانش‌آموزی و حضور در کلاس‌های ورزشی، هنری و... آماده می‌کردند، اما امسال ماندگاری ویروس کرونا اوقات فراغت این قشر را تحت تأثیر خود قرار داده، به طوری که بسیار بعید به نظر می‌رسد آنان بتوانند مانند گذشته به صورت حضوری از این امکانات و برنامه‌ها بهره‌مند شوند. دستگاه‌های متولی امسال باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند تا این گونه برنامه‌ها علاوه بر پاسخگویی به نیازهای روحی و تربیتی دانش‌آموزان، در پیشرفت تحصیلی آن‌ها نیز مؤثر باشد.

,

مادر یکی از دانش آموزان به خبرنگار ما گفت: فرزندم هر سال در کلاس‌های تابستانی شرکت می کرد اما امسال در خانه مانده و مشغول استفاده از فضای مجازی است.

,

وی افزود: استفاده بیش از حد از فضای مجازی برای سلامت جسم و روان فرزندم ضرر دارد و این باعث نگرانی ما شده است.

,

یکی از دانش آموزان نیز به خبرنگار ما گفت: هر ساله با شروع تابستان، در پارک و فضاهای ورزشی و کلاس های تابستانی حضور پیدا می کردم و سعی داشتم بهترین استفاده را از فرصت تابستان ببرم اما امسال ویروس کرونا تمام این خوشی‌ها را از ما گرفت.

,

وی افزود: وقت خود را بیشتر در خانه می گذرانم و برای اینکه حوصله ام سر نرود، از شبکه های اجتماعی استفاده می کنم. هرچند شبکه های اجتماعی جای بازی‌های گروهی به خصوص ورزش‌ها را نمی گیرد اما با فضای مجازی وقت خود را سپری می کنیم.

,

تشکیل 400 پایگاه مجازی تابستانی

, تشکیل 400 پایگاه مجازی تابستانی, تشکیل 400 پایگاه مجازی تابستانی,

فرشید جعفری معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: با توجه به شرایط فعلی باید از تهدید کرونا فرصتی بسازیم تا هر خانه به یک پایگاه اوقات فراغت تبدیل شود و هر دانش آموز حداقل مهارت را به طور کامل فرا گیرد.

,

وی افزود: در تابستان سال جاری پایگاه‌های اوقات فراغت به دو روش مجازی در بستر شبکه شاد و حضوری به صورت محدود با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.

,

جعفری با اشاره به ابلاغ شیوه نامه اجرایی فعالیت‌های تابستانی مجازی به شهرستان‌ها و مناطق تصریح کرد: پیش بینی می شود نزدیک به 400 پایگاه مجازی تابستانی با شرکت دانش آموزان دختر و پسر دوره‌های مختلف تحصیلی شهرستان‌ها و مناطق استان تشکیل شود.

,

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی، ادامه داد: کانون‌های فرهنگی، تربیتی، مراکز دارالقرآن، پژوهش سراها، مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدارس دولتی و غیردولتی، سالن های ورزشی و اردوگاه های دانش آموزی نیز در تابستان امسال آماده پذیرش دانش آموزان به صورت محدود هستند.

,

جعفری با بیان این مطلب که ثبت نام از دانش آموزان در مراکز تابستانی اوغات فراغت از اول لغایت 14 تیرماه سال جاری انجام می شود، عنوان کرد: کلاس‌های اوقات فراغت نیز با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت استانداردها و پروتکل‌های بهداشتی  15 تیرماه رسما آغاز شده و تا پایان مرداد ادامه خواهد داشت.

,

راه‌اندازی سامانه مرکز مجازی کانون کشور از 5 تیرماه

, راه‌اندازی سامانه مرکز مجازی کانون کشور از 5 تیرماه, راه‌اندازی سامانه مرکز مجازی کانون کشور از 5 تیرماه,

طاهره حمیدی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی از آغاز پذیرش اعضا در مراکز کانون پس از وقفه‌ای ۳ ماهه خبر داد و گفت: بنابر اعلام معاونت فرهنگی کانون کشور و هماهنگی‌های انجام شده با مراجع دارای صلاحیت، مراکز کانون با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از ۱۵ تیر پذیرای متقاضیان حضور در مراکز کانون هستند.

,

وی با اعلام این‌که مراکز کانون استان آمادگی لازم به منظور برگزاری دوره های ویژه تابستان را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دارند، افزود: زمان ثبت‌نام این دوره‌ها از ۵ تا ۱۵ تیر خواهد بود و با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و محدودیت‌هایی که برای اوقات فراغت تابستان کودکان و نوجوانان وجود دارد، مرحله نخست راه‌اندازی سامانه مرکز مجازی کانون کشور نیز با هدف دسترسی آسان و ایمن خانواده‌های ایرانی و همه فارسی‌زبانان دنیا از پنجم تیرماه رونمایی شد.  

,

حمیدی با اشاره به این‌که سامانه مرکز مجازی کانون شهریور سال جاری به‌صورت رسمی افتتاح و خدمات مختلفی از سوی این مرکز ارائه خواهد شد، گفت: فعالیت‌های تابستانی این سامانه شامل انواع دوره‌های فرهنگی، ادبی، هنری و مهارت‌های زندگی است که در سه سطح دوره‌های بدون محدودیت زمانی، کارگاه‌های زنده مجازی انجمن‌های تخصصی و دوره‌های مهارت‌آموزی مراکز استانی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند از ۵ تیر با مراجعه به نشانی kpf.ir خدمات مورد نیاز خود را دریافت کنند.  

,

وی ادامه داد: متقاضیان عضویت در مراکز کانون از تابستان امسال با پرداخت حق عضویت سالانه، ضمن امانت کتاب و استفاده از سالن مطالعه می توانند از ۸ فعالیت کتاب محور مانند معرفی و نقد و بحث کتاب، روخوانی، آشنایی با مفاخر، مشاهیر، مشاغل و ویژگی‌های تاریخی و جغرافیای و اقوام سرزمین، آشنایی با قرآن و احادیث، مهارت‌های خوب شنیدن و خوب گفتن(قصه‌گویی) را به صورت رایگان بهره مند شوند.  

,

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی افزود: همچنین با ابلاغ دستور العمل معاون فرهنگی کانون کشور فعالیت‌ها و کارگاه‌های تابستانی از ۴۴ فعالیت به ۶۲ فعالیت افزایش یافته و علاقه‌مندان می‌توانند از طیف گسترده دوره‌هایی مانند مهارت‌های ارتباطی و تمرین خوب زندگی کردن تا انواع زیر مجموعه‌های هنرهای قصه گویی (فن بیان، زبان بدن، پرورش و پردازش متن)، هنرهای تجسمی از قبیل نقاشی، طراحی، تصویر سازی، نقاشی روی شیشه، نقاشی خط، خوشنویسی، کاغذ و تا، انواع کاردستی و... و همچنین هنرهای نمایشی با زیر مجموعه بازیگری، نمایشنامه نویسی، ساخت عروسک نمایشی و... استفاده کنند.  

,

حمیدی در ادامه فعالیت‌های ادبی، هنرهای آوایی، فعالیت‌های علمی، بازی و سرگرمی، کارگاه‌های حال خوش زندگی، پرورش خلاقیت، شعر و داستان نویسی، پویانمایی، عکاسی، نجوم و رباتیک را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده مراکز کانون برشمرد.  

,

فعالیت‌های اوقات فراغت امسال با تمرکز در سه حوزه "فرهنگ، هنر و نوآوری" برگزار می‌شود

, فعالیت‌های اوقات فراغت امسال با تمرکز در سه حوزه "فرهنگ، هنر و نوآوری" برگزار می‌شود, فعالیت‌های اوقات فراغت امسال با تمرکز در سه حوزه "فرهنگ، هنر و نوآوری" برگزار می‌شود,

حجت الاسلام ابراهیم سبزه کار مدیر ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: فعالیت‌های اوقات فراغت امسال با تمرکز در سه حوزه "فرهنگ، هنر و نوآوری" برگزار می‌شود.

,

وی با تشریح این حوزه‌ها گفت: در حوزه فرهنگ تلاش شده است که برنامه‌ها در پنج بخش خانه‌های نور، کتاب و کتابخوانی، دانش، همدلی و رسانه به مخاطبان عرضه شود.

,

مدیر ستاد کانون‌‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: در حوزه خانه‌های نور، برگزاری برنامه‌های قرآنی از جمله قرائت و ترتیل قرآن، مسابقات قرآنی، محافل انس با قرآن به صورت مجازی و همچنین برگزاری مسابقات خطبه‌های نهج‌البلاغه یا جملات قصار برای رده‌های سنی مختلف و توجه ویژه به برنامه‌های قرآنی از جمله طرح ملی ۱۴۵۴ به صورت مشارکتی در دستور کار قرار گرفته است.

,

وی ادامه داد: همچنین در بحث کتاب و کتابخوانی نیز، برگزاری مسابقه کتابخوانی از کرامت تا ولایت، معرفی کتاب توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان در قالب طرح شنبه‌های با کتاب با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی، برگزاری مسابقه کتابخوانی لیگ برتر و جام باشگاه‌های کتابخوانی در تابستان امسال مورد توجه قرار می‌گیرد.  

,

حجت الاسلام سبزه کار با اشاره به اینکه در بخش دانش، انجام فعالیت‌های علمی،‌مسابقات علمی، طرح‌های علمی و پژوهش‌در سطح کانون‌های مساجد در دستور کار قرار گرفته است، گفت: در بخش همدلی و مواسات نیز فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، گروهی مساجد و محلات که موجب توجه بیشتر اعضای محل به یکدیگر می‌شود مانند رزمایش راهکار «رزمایش ایمان، همدلی، کار، ایثار و رمضان» به کانون‌های فرهنگی هنری توصیه شده است.  

,

وی افزود: انعکاس فعالیت‌ کانون‌ها در قالب‌های مختلف موشن، تیزر و پوستر در فضای مجازی و رسانه‌ها از جمله بخش‌های حوزه رسانه‌است.

,

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان جنوبی گفت: سرود، فیلم،‌نمایش، ترنج و قلم از جمله بخش‌های فعالیت‌های هنری برنامه‌های اوقات فراغت تابستان امسال است.

,

برگزاری کلاس‌های فراغتی به سمت و سوی فضای مجازی سوق یافته است

, برگزاری کلاس‌های فراغتی به سمت و سوی فضای مجازی سوق یافته است, برگزاری کلاس‌های فراغتی به سمت و سوی فضای مجازی سوق یافته است,

وی افزود: در حوزه سرود، حمایت از تولیدات مرتبط با دهه کرامت و هفته جهانی مساجد، و در بخش ترنج، هنرهای تجسمی شامل نقاشی، خوشنویسی، خطاطی و ... با برگزاری مسابقات مختلف ویژه رده‌های سنی ۷ تا ۱۵ سال و در بخش قلم نیز اجرای برنامه‌های مختلف در حوزه ادبیات، داستان، هنرهای نوشتاری کانون‌ها به صورت مجازی یا در قالب مسابقه توصیه شده است.  

,

حجت الاسلام سبزه کار تصریح کرد: فعالیت‌های حوزه نوآوری را با تمرکز ویژه در حوزه کارآفرینی برای ایجاد بسترهای لازم جهت برگزاری کارگاه‌های سواد رسانه‌ای و آشنایی با فضای مجازی در برنامه‌های فراغتی امسال در نظر گرفته ایم.  

,

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر ۶۷۳ باب کانون فرهنگی هنری با عضویت ۵۰ هزار نفر در سطح خراسان جنوبی وجود دارد، یادآور شد: با توجه به شرایط خاص امسال و شیوع ویروس کرونا، برگزاری کلاس‌های فراغتی به سمت و سوی فضای مجازی سوق یافته است.

,

بنابراین گزارش؛ امسال دانش‌آموزان علاوه بر این‌که دوران تحصیل خود را به‌صورت عادی و همانند سال‌های قبل نگذراندند برای اوقات فراغت تابستانه نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا با محدودیت مواجه هستند. بسیاری از خانواده‌ها در این شرایط از دو جنبه نگران هستند یکی از حضور فرزندانشان در محیط‌های عمومی برای تفریح و فعالیت‌های ورزشی و هنری و دیگری برای حضور در منزل و استفاده بیش ‌از حد از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که علاوه بر سلامت جسمانی، برای روح و روان آن‌ها نیز مضر است. خانواده‌ها انتظار دارند این نگرانی‌ها از سوی متولیان امور رفع شود.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه