اخبار داغ

پیگیری سوژه مردمی؛

کاهش آب قنات امیرآباد در نتیجه اختلاف شرکت پیوند خاوران و دانشگاه بیرجند/ انحراف مسیر لوله علت اختلاف است

کاهش آب قنات امیرآباد در نتیجه اختلاف شرکت پیوند خاوران و دانشگاه بیرجند/ انحراف مسیر لوله علت اختلاف است
با توجه به اختلافات موجود بین دانشگاه بیرجند و شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران در خصوص تعویض لوله‌های مسیر قنات، آب مورد استفاده مردم در حاشیه جاده امیرآباد بیرجند کاهش پیدا کرد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، قنات حاشیه جاده روستای امیرآباد از رشته کوه باقران بیرجند سرچشمه گرفته و با عبور از مسیر 7 کیلومتری، در حاشیه جاده مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
در سال‌های گذشته با توجه به فعالیت دانشکده کشاورزی دانشگاه بیرجند در این محدوده و ساخت گلخانه در این مسیر، مشکلاتی برای عبور آب ایجاد شده است.
,
 
,
طبق گفته اهالی این منطقه، آب برای رسیدن به نقطه‌ای که مورد استفاده مردم است به وسیله لوله هدایت شده اما در سال‌های اخیر با توجه به فرسودگی لوله‌ها، شاهد هدرفت آب در مسیر و اکنون قطع شدن آب شرب مورد استفاده عموم هستند.
,
 
,
یکی از اهالی روستای امیرآباد در این خصوص به خاورستان، گفت: به دلیل اختلافات بین دانشکده کشاورزی و شرکت پیوند خاوران چند وقتی است آب شرب مورد استفاده مردم در حاشیه جاده امیرآباد قطع شده و شنیده شده دانشکده کشاورزی از این آب برای آبیاری درختان دانشگاه استفاده می‌کند.
,
 
,
برای صحت این مطلب با رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند گفت‌وگو کردیم.
,
 
,
دانشگاه بیرجند مالک باغ امیریه و قنات خالق آباد است
, دانشگاه بیرجند مالک باغ امیریه و قنات خالق آباد است, دانشگاه بیرجند مالک باغ امیریه و قنات خالق آباد است,
 
,
قاسم نخعی پور رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با خاورستان، در این خصوص گفت: دانشگاه بیرجند در سال 1368 باغ امیریه و قنات خالق‌آباد را از بنیاد مستضعفان خریداری کرده و آب این قنات به باغ امیریه برای آبیاری درختان باغ از قدیم اختصاص دارد.
,
 
,
وی افزود: مظهر قنات پشت دیوار باغ در امیرآباد بوده و مردم برای شرب از این آب استفاده می‌کردند.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند بیان کرد: برای صرفه جویی در آب حدود 20 سال قبل مسیر قنات لوله‌گذاری شده اما لوله‌ای که استفاده شده بزرگ نبوده و در طول سال‌هایی که مورد استفاده بوده، رسوب گرفته، از جاهای مختلف نشت کرده و در نهایت بند آمده است.
,
 
,
نخعی‌پور عنوان کرد: در حال حاضر نیز لوله دارای نشتی از زیر جاده است به حدی که میراث فرهنگی به دلیل هدررفت آب و احتمال واردشدن خسارت به حوض آب انبار کنار جاده به دانشگاه نامه ارسال کرده و ما باید برای جلوگیری از واردشدن خسارت به حوض انبار لوله را تعویض کنیم.
,
 
,
وی اظهار کرد: دانشگاه بیرجند بیش از 10 سال قبل برای تعویض لوله اقدام کرده و حدود دو کیلومتر مسیر را لوله‌گذاری کردیم اما 800 متر از این مسیر که ادامه دو کیلومتر است با اراضی که مربوط به شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران می‌شود تلاقی پیدا کرده است.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند گفت: در این مسیر هم چاه‌های قنات مشخص است و هم مسیر لوله که گواه مسیر قنات باشد. البته تاکنون بنیاد تصرفاتی در مسیر داشته اما کلیات مسیر قنات دانشگاه بیرجند باز است.
,
 
,
اختلاف 17 ساله
, اختلاف 17 ساله, اختلاف 17 ساله,
 
,
نخعی پور با بیان این‌که از سال 1382 درگیر این موضوع هستیم، تصریح کرد: برای جلوگیری از هدرفت آب، طی نامه‌ای از بنیاد درخواست کردیم اجازه دهد لوله را تعویض کنیم.
,
 
,
وی افزود: دانشگاه بیرجند باتوجه به این‌که مالک قنات خالق آباد است برای این‌که آب هدر نرود آب را به دانشکده کشاوزی هدایت کرده و برای آبیاری درختان دانشکده مورد استفاده است.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند خاطرنشان کرد: البته لوله گذاری نیز شده و می‌توان این آب را به باغ منتقل کرد.
,
 
,
نخعی پور اظهار کرد: در حال حاضر آب نه تنها اسراف نشده و هدر نمی‌رود بلکه ما برای جلوگیری از اسرف این کار را انجام داده‌ایم.
,
 
,
آب شرب مورد استفاده مردم قطع نشده است
, آب شرب مورد استفاده مردم قطع نشده است, آب شرب مورد استفاده مردم قطع نشده است,
 
,
وی تاکید کرد: دانشکده کشاورزی آب شرب مورد استفاده عموم که کنار جاده است را قطع نکرده بلکه به دلیل بند آمدن لوله، حجم آبی که مورد استفاده مردم بوده کم شده و دانشکده کشاورزی مابقی آبی که مازاد است و ظرفیت و توان لوله برای انتقال نیست را به سمت دانشکده هدایت کرده است.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند بیان کرد: دانشگاه بیرجند چند سال است که لوله را تهیه کرده و آماده تعویض لوله است اما اجازه نمی‌دهند.
,
 
,
نخعی پور افزود: دانشکده کشاورزی قصد قطع کردن آب شرب مورد استفاده مردم را ندارد اما مانع برداشت آب با تانکر و استفاده برای کشاورزی است.
,
 
,
وی با اشاره به جلسه‌ای که چند روز قبل برای رفع این مشکل در فرمانداری بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: مسئول مربوطه در دانشگاه بیرجند در این جلسه عنوان کرد که دانشگاه می‌خواهد مسیر لوله را از همان جایی که مسیر قنات است تعویض کند.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند تصریح کرد: بنیاد درخواستی غیرقانونی دارد و می‌گوید، دانشگاه بیرجند مسیر لوله را منحرف و از حاشیه اراضی بنیاد عبور دهد در صورتی که از نظر دانشگاه این کار اشکال فنی و قانونی دارد و دانشگاه زیر بار این خواسته نمی‌رود.
,
 
,
نخعی پور اظهار کرد: با توجه به این‌که قنات از جمله میراث تاریخی و از طرفی دولتی است دانشگاه بیرجند برای رفع این مشکل مجبور شده دعاوی حقوقی را در این موضوع مطرح کند.
,
 
,
وی بیان کرد: دانشگاه بیرجند منتظر است اجازه دهند لوله در مسیر قبلی تعویض شود یا هم این مشکل از طریق دادگاه تعیین تکلیف شود.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند با بیان این‌که دانشگاه بیرجند هیچ قصور و منعی برای برداشت آب شرب مردم ندارد، عنوان کرد: از نظر حقوقی مالکیت قنات مربوط به دانشگاه بیرجند است و اگر دانشگاه آب را به باغ و هر جایی که اراده کند هدایت کند از نظر قانونی کسی نمی‌تواند مانع شود. اما چون از قدیم مردم برای شرب از این آب استفاده می‌کردند نظر مسئولان دانشگاه بر عدم استفاده از آب شرب توسط مردم نیست.
,
 
,
اعلام آمادگی دانشگاه بیرجند برای احداث سقاخانه
, اعلام آمادگی دانشگاه بیرجند برای احداث سقاخانه, اعلام آمادگی دانشگاه بیرجند برای احداث سقاخانه,
 
,
نخعی پور گفت: دانشگاه بیرجند با دهیاری روستای امیرآباد صحبت و اعلام آمادگی کرده که هر موقع لوله به طور کامل باز شود یک سقاخانه بهداشتی با شرایط ایده آل و با هزینه دانشگاه برای استفاده آب شرب مردم احداث خواهد کرد.
,
 
,
وی اظهار کرد: لوله‌ها برای تعویض توسط دانشگاه خریداری و در محل دانشکده کشاورزی است و فقط منتظر رفع مشکل هستیم.
,
 
,
رئیس اداره حقوقی دانشگاه بیرجند بیان کرد: بنیاد ادعا دارد زمانی‌که زمین را در سال 1375 از جهاد کشاورزی تحویل گرفته جهاد در نامه‌ای که طی آن زمین را تحویل داده نگفته در این مسیر قناتی وجود دارد و چون جهاد کشاورزی نگفته ما اجازه تعویض لوله در مسیری که با اراضی بنیاد تلاقی دارد را نمی‌دهیم.
,
 
,
نخعی پور گفت: این ادعا در حالی است که چاه‌های قنات و عکس‌های هوایی مبنی بر این‌که قناتی در مسیر وجود دارد موجود است.
,
 
,
وی افزود: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران نیز عنوان می‌کند اختیاری نداشته و اجازه ندارد بگذارد دانشگاه لوله‌ای که در مسیر است را تعویض کند لذا دانشگاه نیز مجبور شد از طریق قانونی برای رفع مشکل اقدام کند.
,
 
,
اصرار دانشگاه برای تخریب گلخانه‌ها و ادامه مسیر لوله گذاری
, اصرار دانشگاه برای تخریب گلخانه‌ها و ادامه مسیر لوله گذاری, اصرار دانشگاه برای تخریب گلخانه‌ها و ادامه مسیر لوله گذاری,
 
,
سینا سرحدی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: طی جلساتی که قبلا با مسئولان دانشگاه برگزار و صحبت‌هایی که داشتیم قرار شده لوله از کنار مسیر فعلی ادامه پیدا کند.
,
 
,
وی افزود: 10 سال قبل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران در مسیر قنات گلخانه احداث کرده و 30 کارگر مشغول بکار هستند.
,
 
,
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران بیان کرد: دانشگاه برای ادامه مسیر لوله گذاری اصرار بر تخریب گلخانه‌ها دارد.
,
 
,
سرحدی عنوان کرد: ما برای رفع مشکل به دانشگاه گفتیم چند متر مسیر لوله را تغییر دهید امکانات را ما از طرف شرکت به دانشگاه می‌دهیم اما قبول نکردند.
,
 
,
وی اظهار کرد: هفته گذشته جلسه‌ای در فرمانداری بیرجند با حضور فرماندار بیرجند، معاون دادستان، مسئولان دانشگاه و شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران برگزار شد و در این جلسه فرماندار بیرجند بر عدم تخریب گلخانه‌ها تاکید کرد.
,
 
,
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران افزود: پیگیر بحث جاجایی مسیر لوله هستیم که اگر موافقت شود طی هفته جاری انجام خواهد شد.
,
 
,
سرحدی با اشاره به این‌که دانشگاه عنوان می‌کند تغییر مسیر لوله مشکل فنی دارد، گفت: معاون دادستان کارشناس فنی از اداره آب منطقه‌ای استان به محل اعزام کرده و بررسی‌های لازم انجام و اتفاقا تاکید شده در صورت تغییر مسیر نه تنها مشکل فنی روی نخواهد داد بلکه برای آینده بهتر است و این مطلب در پرونده بررسی محل ذکر شده است.
,
 
,
اعلام آمادگی شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران و دهیاری امیرآباد برای تغییر مسیر
, اعلام آمادگی شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران و دهیاری امیرآباد برای تغییر مسیر, اعلام آمادگی شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران و دهیاری امیرآباد برای تغییر مسیر,
 
,
وی تصریح کرد: شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران مانع انتقال آب نیست و اعلام آمادگی برای دادن مکان جهت تغییر مسیر را دارد و دهیاری روستای امیرآباد نیز در بحث وسایل مورد نیاز از جمله ماشین آلات با دانشگاه اعلام همکاری کرده است.
,
 
,
مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیوند خاوران گفت: تخریب گلخانه در حالی که هزینه زیادی برای احداث آن صرف شده، تخریب اموال بیت المال است و از طرفی باعث بیکاری کارگران خواهد شد که اصلا به صلاح نیست.
,
 
,
سرحدی بیان کرد: اصرار دانشگاه بر تخریب گلخانه منطقی نیست و درخواست فرماندار بیرجند نیز بر تغییر مسیر است.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: طی روزهای آینده قرار است جلسه‌ای مجدد با نظارت فرمانداری بیرجند برای تعیین تکلیف نهایی برگزار شود و تا پایان هفته این مشکل مرتفع خواهد شد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه