اخبار داغ

کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل مطرح کرد؛

حقوق بشر آمریکایی؛ به مثابه شمشیر داموکلس/ روشنفکران، آمریکا را کعبه آمال خود می‌بینند

حقوق بشر آمریکایی؛ به مثابه شمشیر داموکلس/ روشنفکران، آمریکا را کعبه آمال خود می‌بینند
اباذر لاری گفت: حقوق بشر مانند بسیاری از مفاهیم که در معنی لغوی زیباست مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است. مانند یک شمشیر داموکلس، هرجا به نفع منافع قدرتمندان بوده از آن حقوق به نفع خود و هر جا به ضرر بود و پرچم آزادی‌خواهی را برمی‌افراشت با آن مقابله کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، اباذر لاری کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل معتقد است حقوق بشر مانند یک شمشیر داموکلس عمل می‌کند؛ هر جا پای منافع سلطه‌طلبان در میان باشد آن را مصادره به مطلوب می‌کنند و هرجا به ضررشان باشد و پرچم آزادی‌خواهی را برافراشته کند با آن مقابله می‌کنند! تعریف حقوق بشر به معنای رایج و متداول آن، یعنی برخورداری همه بشریت از حقوق یکسان و برابر.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

حقی که آرامش و پیشرفت را برای تمام بشریت به طور یکسان خلاصه کرده است؛ در این بین اما، ناقضان حقوقی که همواره بر اریکه قدرت و سلطه تکیه زدند همواره از نام و عنوان این حقوق بهره سوء جستند و آن را دستاویزی برای رسیدن به اهداف شوم خود قرار دادند.

,

امروزه چهره ضد حقوق بشر آمریکا به واسطه اقدامات غیرانسانی چون ترورهای متمادی، جنگ‌های غیرقانونی،  لابی‌ها و پنهان‌کاری‌های سیاسی بر کسی پوشیده نیست، چهره کریهی که هرچه پشت پرچم حقوق بشری پنهان می‌شود، خباثت خود را بیشتر به منصه ظهور می‌گذارد.

,

 در ارتباط با جنایات آمریکا و حقوق به اصطلاح بشری‌اش گفت‌وگویی با اباذر لاری، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل انجام داده‌ایم که آن را از نظر می‌گذارنید:

,

مرآت: اگر بخواهیم مهم‌ترین خشونت‌ آمریکا علیه ایران را مرور کنیم؛ که البته همه شرارت‌‌ها، به نوبه خود غم انگیز و فجیع هستند. کدام یک به نظر شما مخوف‌تر و جزو جنایات و خیانت‌های بزرگ آمریکا علیه کشورمان است؟

, مرآت: اگر بخواهیم مهم‌ترین خشونت‌ آمریکا علیه ایران را مرور کنیم؛ که البته همه شرارت‌‌ها، به نوبه خود غم انگیز و فجیع هستند. کدام یک به نظر شما مخوف‌تر و جزو جنایات و خیانت‌های بزرگ آمریکا علیه کشورمان است؟,

 سالیان متمادی است که آمریکا، این ناقض حقوق بشر، خوی استکباری خود را علیه ایران علنی کرده دوره پیش و پس از انقلاب را در نظر بگیرید؛  مهمترین قضیه در دوره حکومت و نخست وزیری دکتر مصدق و کودتای ۲۸ مرداد بوده؛ یکی از بزرگ‌ترین صحنه هایی که آمریکا، یک دولت مردمی را با همکاری انگلیس ساقط کرد و به شدت به جنبه مردمی حکومت ضربه زد و در مقابل شاه و استبدادِ شاه را تقویت کرد.

,

در خصوص سیاست‌های پس از انقلابِ دولت آمریکا هم،  آنجایی که بحث تجزیه‌طلبی و حضور گروهک‌ها مطرح بود این جریانات به شدت از پشتیبانی مالی و لجستیکی آمریکا برخوردار شدند.

,

یکی دیگر از بزرگترین صحنه‌های جنایت و خیانت آمریکا، علیه کشورمان در جریان جنگ تحمیلی رقم خورد؛  کمک به صدام حسین و ردّ تقویت و حمایت  آمریکا به سرویس اطلاعاتی به ویژه در عملیات بازپس‌گیری فاو کاملاً هویدا بود؛ اطلاعات جاسوسی که در اختیار عراق قرار گرفت،  منجر به شهادت بسیاری از جوانان ما شد.

,

 در اواخر جنگ هم یکی از صحنه‌های فجیع در تاریخ هواپیمای دنیا، ساقط کردن هواپیمای ایران با ۹۰ سرنشین بود که  مورد اصابت موشک آمریکائیان قرار گرفت.

,

مرآت: با مروری به فهرست شرارت‌های آمریکا و رصد اقدامات جنایت‌کارانه‌اش، در می‌یابیم که سالیان سال است، این مدعی حقوق بشر، دست به جنایات متعدد، علیه مردم دنیازده اما همچنان از خود به عنوان حامی حقوق بشر یاد می‌کند، این حقوقی که آمریکا، بزرگترین ناقض حق انسانیت از آن یاد می‌کند به نظر شما مفهوم جدیدی دارد که ما از آن بی‌اطلاعیم؟

, مرآت: با مروری به فهرست شرارت‌های آمریکا و رصد اقدامات جنایت‌کارانه‌اش، در می‌یابیم که سالیان سال است، این مدعی حقوق بشر، دست به جنایات متعدد، علیه مردم دنیازده اما همچنان از خود به عنوان حامی حقوق بشر یاد می‌کند، این حقوقی که آمریکا، بزرگترین ناقض حق انسانیت از آن یاد می‌کند به نظر شما مفهوم جدیدی دارد که ما از آن بی‌اطلاعیم؟,

حقوق بشر مانند بسیاری از مفاهیم که در معنی لغوی زیباست مورد استفاده ابزاری قرار گرفته است.

,

مانند یک شمشیر داموکلس، هرجا به نفع منافع قدرتمندان بوده از آن حقوق به نفع خود و هر جا به ضرر بود و پرچم آزادی‌خواهی را برمی‌افراشت با آن مقابله کردند؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد دولت آمریکا حداقل ۱۰۰ مورد دخالت نظامی در امور دولت‌ها داشته که نمونه بارز آن در دولت کوبا، حکومت پاناما نیکاراگوئه بوده است.

,

آمریکا رعایت این حق را تنها و تنها به نفع خود تعبیه کرده است.

,

امروز در عربستان سعودی شاهدیم که مخالفان را به راحتی اعدام می‌کنند؛  اما در  کشور ما اگر تروریستی و یا قاچاقی بزرگ مواد مخدر و یا مخلان امنیتی را اعدام کنیم فریاد حقوق بشری سر می‌دهند! حقوق بشر دستاویزی برای رسیدن به اهداف رقت‌بار آمریکا شد.

,

مرآت: بدون شک چهره‌های سیاسی نقش خطیری در افشای ماهیت ضد حقوق بشری آمریکا دارند؛ اما متأسفانه شاهدیم برخی از چهره‌های سیاسی مطرح نه تنها، تلاشی برای افشای چهره کریه امریکا ندارند، بلکه انتظار فرود آوردن سر تعظیم  برای پیشنهاد مذاکره مجددشان را دارند؛ آیا در اینجا بحث منافع خودی مطرح است؟

, مرآت: بدون شک چهره‌های سیاسی نقش خطیری در افشای ماهیت ضد حقوق بشری آمریکا دارند؛ اما متأسفانه شاهدیم برخی از چهره‌های سیاسی مطرح نه تنها، تلاشی برای افشای چهره کریه امریکا ندارند، بلکه انتظار فرود آوردن سر تعظیم  برای پیشنهاد مذاکره مجددشان را دارند؛ آیا در اینجا بحث منافع خودی مطرح است؟,

بله. اینجا دو مسأله مطرح است یک: بحث منافع ملی و دو: بحث افق‌های سیاسی که این جناح‌ها برای خود ترسیم کردند. متأسفانه در بسیاری از مواقع سیاسیون به خاطر رسیدن به منافع خود حاضرند به منافع ملی ضربه بزنند. بحث آمریکا و نوع نگاه آن به حقوق بشر خط قرمز منافع ملی ماست.

,

لازم است سیاسیون از یک جنبه دیگر به مسأله نگاه کنند؛ این موضوع را در نظر بگیریم که شعار ایدئولوژیک ما حمایت از مظلومان و مستضعفان جهان است.

,

از طرفی این دیدگاه هم مطرح است که آمریکا هم که به کنوانسیون جهانی خود که پایه‌گذار و عضو آن بوده پایبند نیست.

,

 سیاسیون با مقایسه‌ای گذرا  این مسائل را تحلیل کنند!

,

آمریکا به هیچ وجه قابل اعتماد نیست؛ حتی برای متحدان خود!

,

مرآت: موضوع دیگری که مطرح است بحث اعتماد برخی به اصطلاح روشنفکران به آمریکاست؛ این دسته از افراد به اصطلاح فکور کلید حل مشکلات اقتصادی را در دستان آمریکا می‌بینند در حالی که بدعهدی آمریکا در مسائل مختلف کاملا به اثبات رسیده علت غش این افراد به سمت آمریکا چیست؟

, مرآت: موضوع دیگری که مطرح است بحث اعتماد برخی به اصطلاح روشنفکران به آمریکاست؛ این دسته از افراد به اصطلاح فکور کلید حل مشکلات اقتصادی را در دستان آمریکا می‌بینند در حالی که بدعهدی آمریکا در مسائل مختلف کاملا به اثبات رسیده علت غش این افراد به سمت آمریکا چیست؟,

مقام معظم رهبری تعبیری دارند با عنوان دست چدنی که با روکش مخملی آذین‌بندی شده است؛ آمریکا پس از آنکه متوجه شکست خود در پیاده‌سازی سیاست‌ها شده و دریافت، دنیا دیگر دخالت سخت را نمی پذیرد رو به دخالت نرم آورد و دیگر مستقیم وارد کشورها نمی‌شود؛ افرادی را مطابق مذاق و افکار خود در مکتب خودی تربیت می‌کند.

,

این افراد به تعبیری وابستگان به جریان نفوذ و افراد سست برابر تفکرات غربی هستند. و اگر در مقابل هجمه‌های متعدد آمریکا بحث مبارزه و مقاومت مطرح شود آنان رد کرده و ادبیات مقاومت برای آنان ادبیات نامفهوم است.

,

این به اصطلاح روشنفکران مدعی،  آمریکا را به عنوان کعبه آمال خود می‌پندارند و تصور فکر می‌کند آمریکا کلید حل تمام مشکلات است.

,

آمریکا در حال حاضر قدرت چند سال پیش را ندارد و نمی‌توان از این دولت به عنوان ابرقدرت یاد کرد؛ چون قدرت‌های پیرامونی این دولت،  پیشرفت کردند و آمریکا حتی به برخی کشورها وابستگی دارد.

,

 متأسفانه در کشور ما تعریف روشنفکری یعنی خلاف جهت جریان فکری مردم حرکت کردن!

,

مرآت : مهمترین مشکلی که آمریکا علیه مردم ایران، ایجاد کرده چیست؟

, مرآت : مهمترین مشکلی که آمریکا علیه مردم ایران، ایجاد کرده چیست؟,

در حال حاضر همه از تحریم به عنوان یگانه مشکل و مسئله یاد می‌کنند؛ درست است که آمریکا به واسطه خوی استعماری خود، به نوعی  فضای کاری را بسته  و روی  شرکت‌های بزرگ دنیا نفوذ دارد و اقدام به خریداری شرکت‌ها نموده اما باز هم همه این موضوعات نمی‌تواند ما را  تحت فشار قرار دهد؛ ما دوره‌های دشوارتری داشتیم که منجر به اتکای خودمان شد.

,

موضوع مهم این است که باید  در داخل  با مردم صادق باشیم  اگر صادق باشیم مشکلات حل خواهد شد.

,

ای کاش روحیه جهادی قبل از انقلاب در وجود ما تقویت می‌شد!

,

مرآت: در سال‌های اخیر به دنبال ترویج فرهنگ غربی در کشورمان شاهد افزایش آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی بوده‌ایم؛  بدیهی است آمریکا با رخنه در نسل جوان عامل کج‌روی‌هایی بوده که هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را برای نظام و کشور تحمیل کرده؛ به نظر شما چرا نفوذ در نسل جوان؟

, مرآت: در سال‌های اخیر به دنبال ترویج فرهنگ غربی در کشورمان شاهد افزایش آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی بوده‌ایم؛  بدیهی است آمریکا با رخنه در نسل جوان عامل کج‌روی‌هایی بوده که هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را برای نظام و کشور تحمیل کرده؛ به نظر شما چرا نفوذ در نسل جوان؟,

 بزرگترین سیاستی که کشورهای استعمارگر از آن استفاده می‌کنند استحاله از درون است به معنای پوک  کردن و ریزش از درون.

,

نسل پویای یک جامعه، جوانان آن جامعه هستند که برای نزدیک شدن این نسل به خود،  به روش‌های آن هم اشرافیت دارند.

,

 ابتدا اعتقادات را کمرنگ می‌کنند، تیر  اول که به اعتقادات بخورد این جوان به راحتی مورد استفاده مطامع کشورها قرار می‌گیرد.

,

بزرگترین بنگاه خبرپراکنی و صنایع مُد دست آمریکاست و به راحتی می‌توانند اذهان را شکل دهند و با تهی کردن  درون جوان به آسانی برنده این جنگ نرم باشند.

,

مرآت: راهکار چیست؟ چگونه می‌توان جلوی این نفوذ را گرفت و از این تهاجم فرهنگی آسیب کمتری دید؟

, مرآت: راهکار چیست؟ چگونه می‌توان جلوی این نفوذ را گرفت و از این تهاجم فرهنگی آسیب کمتری دید؟,

باید روی آموزش نسل جوان بیشتر کار شود؛ دغدغه‌مندان فرهنگ ما باید به مباحث رهبری توجه بیشتری  داشته باشند؛ فراموشی و غفلت فرامین از رهبری منجر به پرداخت تاوان سنگینی می‌شود که هزینه آن غیرقابل جبران است باید به خودمان بیاییم!

,

در همین روزهای اخیر کلّ زوم منابع خبری و بوق تبلیغاتی بیگانگان روی مسأله حجاب،  قتل ناموسی و  ازدواج در سن پائین متمرکز شده چون می دانند به چه مسائلی بپردازند!

,

مرآت: باز هم با همه کینه ورزی و عداوت‌های آمریکا که با ورود به مسائل متعدد و از جمله نفوذ  در نسل جوان، دشمنی دیرینه خود را به اثبات رساندند مسأله نگرش امیدوارانه بعضی از دولتمردان به آمریکا مطرح است! چرا با وجود آشکار شدن مواضع‌شان باز هم برخی به آمریکا خوشبین‌اند؟ در ماجراهای متعدد از جمله  برجام و انرژی هسته‌ای، ماهیت آمریکا کاملا هویدا شده چرا چهره پلید آمریکا هنوز برای افرادی موجه است؟

, مرآت: باز هم با همه کینه ورزی و عداوت‌های آمریکا که با ورود به مسائل متعدد و از جمله نفوذ  در نسل جوان، دشمنی دیرینه خود را به اثبات رساندند مسأله نگرش امیدوارانه بعضی از دولتمردان به آمریکا مطرح است! چرا با وجود آشکار شدن مواضع‌شان باز هم برخی به آمریکا خوشبین‌اند؟ در ماجراهای متعدد از جمله  برجام و انرژی هسته‌ای، ماهیت آمریکا کاملا هویدا شده چرا چهره پلید آمریکا هنوز برای افرادی موجه است؟,

 افرادی که در غرب تحصیل و گشت و گذار کرده و دل در گرو تفکرات غربی دارند نمی‌توانند تفکر جهادی داشته باشند و صحبت شرقی‌ها برای از فرنگ‌برگشته‌ها جذابیتی ندارد؛  متاسفانه ما به امریکا خیلی حقوقی نگاه می‌کنیم در حالی که آمریکا دستکش چدنی را به سمت ما آورده ما باز هم خوشبینیم!

,

پیشینه آمریکا کاملا مشخص بود و ما هم مطلع ! آمریکا درست مانند کفار مکه بود؛ عهدشکن!

,

در ماجرای برجام دیدیم که چگونه به عنوان طرف اصلی برجام از آن خارج شد  ماهیت آمریکا کاملا مشخص است!

,

پس از آن هم  اروپا تنها بازی  وقت‌کشی راه انداخت!

,

مرآت: البته پس از ماجرای انتقام خون سردار سلیمانی و اصابت موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین ‌الاسد شاهد تغییر مواضع ترامپ و پیشنهاد پیاپی وی برای مذاکره بودیم؛ این موضوع البته نشانگر اعتراف آنان به شکست بود.

, مرآت: البته پس از ماجرای انتقام خون سردار سلیمانی و اصابت موشک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین ‌الاسد شاهد تغییر مواضع ترامپ و پیشنهاد پیاپی وی برای مذاکره بودیم؛ این موضوع البته نشانگر اعتراف آنان به شکست بود.,

بله. ادبیات دولت آمریکا پس از این ماجرا، کاملا تغییر کرد و چون ادعای ابرقدرتی دارد نمی‌تواند بگوید متحمل  چه خسارت سنگینی شده؛ دست و پای آمریکا در حال جمع شدن از خاورمیانه است.

,

پیشنهاد مذاکره آقای ترامپ یعنی او هنوز امیدوار است اما دیوار کاهگلی آمریکا  در حال ریزش است و نباید به آن تکیه کرد چرا که تکیه به این دیوار مساوی با فروپاشی است! ای کاش برخی این موضوع را بفهمند.

,

ترامپ اگر می توانست خود را جمع کند در ماجرای نژادپرستانه اخیر انقدر متزلزل نمی‌شد!

,

مرآت:  عنوان سؤال پایانی چه صحبتی با مسئولانی دارید  که به هر دلیل برابر آمریکا  کرنش دارند و تصور می‌کنند با نشستن پشت میز مذاکره مشکلات حل شدنی است.

, مرآت:  عنوان سؤال پایانی چه صحبتی با مسئولانی دارید  که به هر دلیل برابر آمریکا  کرنش دارند و تصور می‌کنند با نشستن پشت میز مذاکره مشکلات حل شدنی است.,

درست است که باید با عقلانیت و تدبیر حرکت کرد اما همیشه تدبیر این  نیست که برویم پشت میز مذاکره.

,

 گاهی تدبیر نشان دادن شمشیر است؛  همونطور که در صدر اسلام ماجرای صلح امام حسن را داشتیم؛  عاشورا را هم داشتیم که ورق دیگری بود.

,

 اگر تاریخ اسلام را مرور کنیم؛ در می‌یابیم آمریکا قوی‌تر از کفار صدر اسلام نیست؛ داستان همان داستان است اما امیدواریم ما مسلمانان مسلمانان صدر اسلام باشیم و امیدواریم طعم کاه و سکه و مسمومیت و پست ما را از خود غافل نکند!

,

مرآت: از سخنان ارزشمند شما استفاده کردیم؛ سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید.

,

از شما و همکاران‌تان سپاسگزارم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه