اخبار داغ

استفاده از 15 درصد ظرفیت اقامتگاه‌های گردشگری اصفهان در سه ماه گذشته

استفاده از 15 درصد ظرفیت اقامتگاه‌های گردشگری اصفهان در سه ماه گذشته
مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان دگفت: 15 درصد از ظرفیت اقامتگاه های استان تنها در سه ماهه اول سال 99 استفاده شده است، همچنین سال گذشته در فصل بهار بیش از سه میلیون گردشگر داخلی و حدود 280 هزار گردشگر خارجی داشتیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از صاحب نیوز؛ اسفند 98، با شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا محدودیت‌ها در سطح کشور شروع شد؛ اواخر اسفند و اوایل فروردین با شیوع بیشتر کرونا، محدودیت ها هم گسترش پیدا کرد و تقریبا جز مشاغل امدادی، مهم و حیاتی، تعطیل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنا نبود و برای حدود سه ماه تعطیل شد؛ استان اصفهان پس از تهران و مشهد سومین شهر پرجمعیت ایران است و همچنین بعد از مشهد بیشترین آمار جذب گردشگران را دارد.

,

جای جای این شهر تاریخی، پر از نشانه هایی از تمدن و فرهنگ ناب ایران زمین است که بخشی از تاریخ پر افتخار این مرز و بوم را گواهی می دهد؛ همچنین یکی از زیباترین و محبوب‌ترین استان های ایران است که مدت‌ هاست لقب نصف جهان را از آن خود کرده است.

,

این شهر که از زیبایی‌ های کم‌ نظیر تاریخی برخوردار است، هرساله پذیرای گردشگران متعددی از سراسر ایران و جهان بود اما متاسفانه امسال به دلیل شیوع کرونا، حضور گردشگران به شدت کاهش پیدا کرد.

,

200 میلیارد هزینه تحمیل شده به صنایع دستی اصفهان در هر ماه

, 200 میلیارد هزینه تحمیل شده به صنایع دستی اصفهان در هر ماه, 200 میلیارد هزینه تحمیل شده به صنایع دستی اصفهان در هر ماه,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان در خصوص ضرر و زیان صنایع دستی اصفهان بر اثر کرونا به خبرنگار صاحب نیوز گفت: 200 میلیارد هزینه ماهیانه 36 هزار کارگاه و فروشگاه صنایع دستی در اصفهان در هرماه است و این هزینه متحمل شده را به وزارتخانه اطلاع دادیم تا با پرداخت تسهیلات دولتی فعالان این حوزه را رو پا نگه داریم.

,

جعفر جعفرصالحی با بیان اینکه یک هزار فروشگاه، حدود 5 هزار کارگاه عمده تولید و 30 هزار کارگاه انفرادی صنایع دستی در استان اصفهان مشغول به فعالیت بودند، اظهار کرد: برآورد هزینه کردیم که این هزنیه ها شامل هزینه های جاری، آب، برق، تلفن، کارگر و … می شود.

,

وی اضافه کرد: این هزینه 200 میلیارد تومانی، هزینه تحمیل شده در هرماه است.

,

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان بیان کرد: حدود دو سه ماه وضعیت قرمز در کشور حاکم بود، با ورود به خرداد ماه و رعایت پروتکل های بهداشتی، کارگاه های صنایع دستی به فعالیت خود بازگشتند.

,

تعدیل ۳۰ تا ۴۰ درصد کارکنان هتل داران اصفهانی

, تعدیل ۳۰ تا ۴۰ درصد کارکنان هتل داران اصفهانی, تعدیل ۳۰ تا ۴۰ درصد کارکنان هتل داران اصفهانی,

رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان هم در خصوص شیوع کرونا و متوقف کردن فعالیت هتل ها، اظهار کرد: هم‌ زمان با شیوع ویروس کرونا ستاد ملی مبارزه با کرونا فعالیت هتل‌ها را متوقف کرد و این متوقف کردن در بدترین شرایط و زمان رخ داد.

,

کریم بیگی گفت: رکود و کسادی بازار در آخر هر سال با تعطیلات عید نوروز و سفرهای جبران می شود اما امسال علاوه بر کسادی قبل از اسفند، با شیوع ویروس کرونا در کشور و توقف سفرهای نوروزی ضررهای متحمل شده، بیشتر شد.

,

وی بیان کرد: زمان تسویه حساب ها و پرداخت حقوق کارکنان در اسفندماه است که طبیعتا بار مالی سنگینی را وارد می‌کند و هتل‌داران اصفهانی را مجبور به تعدیل حدوداً ۳۰ تا ۴۰ درصد نیروها کرد.

,

رئیس جامعه هتل‌داران اصفهان درخصوص مهم‌ترین چالش هتل‌داران پس از مهار کرونا، تصریح کرد: ایجاد دوباره امنیت ذهنی برای مهمانان مهم‌ترین مسأله صنعت هتل‌داری است که چگونه دوباره اطمینان از بهداشت و سفر بدون خطر را به مهمانان بدهیم و عمده سفرهای بین‌المللی به دلیل این‌که دیگر کشورها نیز با این بیماری درگیر شدند، دچار مشکل خواهد شد.

,

وی اظهار کرد: هزینه ‌هایی که در این مدت به مراکز اقامتی تحمیل شد، بسیار سنگین و مشکل‌آفرین بود، در سالی که گذشت اتفاقات بسیار بدی را تجربه کردیم.

,

بیگی افزود: همه این مشکلات دست در دست یکدیگر باعث شدند که این صنعت دچار چالش‌های جدی شود و امید است؛ صنعت گردشگری از مهم‌ترین راه‌های کسب درآمد برای کشور و به‌ویژه اصفهان است و اگر به آن توجه نشود از درآمد پایدار و درازمدت آن محروم خواهیم شد.

,

وی خاطر نشان کرد: می‌توان تسهیلات با بهره‌های زیر ۱۰ درصد به این صنف داده شود تا آن‌ها بتوانند تنها هزینه‌های جاری خود مانند دستمزد پرسنل را جبران کنند، همچنین معافیت‌های لازم در مباحث تأمین اجتماعی و هزینه‌های انرژی می‌تواند برای سرمایه‌گذاران دلگرمی باشد.

,

ضرر ۳۹۵ میلیارد تومانی به تأسیسات گردشگری اصفهان

, ضرر ۳۹۵ میلیارد تومانی به تأسیسات گردشگری اصفهان, ضرر ۳۹۵ میلیارد تومانی به تأسیسات گردشگری اصفهان,

سید علی صالح درخشان، معاون سابق گردشگری استان اصفهان پیرامون ضررهای بخش‌های مختلف گردشگری از شیوع کرونا، تصریح کرد: بر اساس برآورد معاونت گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی استان اصفهان بخش‌های مختلف گردشگری استان از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تأسیسات گردشگری ۳۹۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان ضرر دیدند.

,

وی درباره وام ۱۲ درصدی دولت جهت جبران خسارات به بخش‌های مختلف گردشگری، اظهار کرد: فعالان گردشگری استان اصفهان از درصد بهره این وام گلایه مند هستند و اعتقاد دارند این بهره باید کمتر شود.

,

معاون سابق گردشگری اصفهان اضافه کرد: اما طرفی دولت مشکلات خودش را دارد، حتی در جلسه‌ای که برای بررسی مشکلات فعالان گردشگری در وزارت میراث فرهنگی برگزار شد معاون اول رئیس جمهور و رئیس بانک مرکزی اعلام کردند که کمک‌های بیشتر در توان دولت نیست.

,

استفاده از 15 درصد ظرفیت اقامتگاه های اصفهان در سه ماه گذشته

, استفاده از 15 درصد ظرفیت اقامتگاه های اصفهان در سه ماه گذشته, استفاده از 15 درصد ظرفیت اقامتگاه های اصفهان در سه ماه گذشته,

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این زمینه به با خبرنگار صاحب نیوز گفت: 15 درصد از ظرفیت اقامتگاه های استان تنها در سه ماهه اول سال 99 استفاده شده است، همچنین سال گذشته در فصل بهار بیش از سه میلیون گردشگر داخلی و حدود 280 هزار گردشگر خارجی داشتیم.

,

فریدون الهیاری با اشاره به محدودیت های بین المللی در زمینه کرونا، اظهار کرد: گردشگران خارجی در حداقل ممکن در استان حضور دارند و این به دلیل محدودیت های بین المللی است؛ اگر رو به گسترش کرونا برویم ممکن است که این محدودیت ها دوباره باز گردد.

,

وی افزود: مراکز اقامتی استان از 20 اردیبهشت و همچنین مراکز گردشگری و جاذبه های تاریخی از اواخر اردیبهشت بازگشایی شد.

,

الهیاری با بیان اینکه 500 جاذبه های تاریخی و گردشگری در اختیار اداره کل میراث فرهنگی اصفهان است، تصریح کرد: این مراکز با رعایت تمامی پروتکل های بهداشتی جذب گردشگر دارند.

,

وی ادامه داد: ظرفیت اقامت در سه ماه اخیر امسال 15 درصد بوده است و تمام اقامتگاه های اقامتی با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانند از مهمان پذیرایی کنند.

,

الهیاری خاطر نشان کرد: دستگاه های ضدعفونی را در ورودی 20 بنای شاخص اصفهان قرار دادیم.

,

الهیاری با توضیح اینکه محدودیت ها در مراکز سر پوشیده با مراکز فضای باز متفاوت است، بیان کرد: مراکز گردشگری با فضای بسته مانند مسجد امام (ره)، شیخ لطف الله، عالی قاپو محدودیت حضور گردشگر داریم و در هر مرحله گردشگران با تعداد محدودی و زمان مشخصی در این مکان حضور پیدا می کنند.

,

وی اضافه کرد: در مراکز گردشگری با فضای باز مانند باغ فین، باغ چهلستون و منارجنبان، محدودیت ها کمتر است و غرفه های اقلام بهداشتی در اکثر فضاهای گردشگری ایجاده شده است که گردشگران اگر ندارند بتوانند تهیه کنند.

,

اوج گیری کرونا و بازگشت محدودیت ها، خطری در کمین گردشگری استان است که در صورت بازگشت به شرایط قبل، خسارت های به مراتب بیشتری به این صنعت وارد می شود و بالطبع جبران این خسارت ها را برای صاحبان مشاغل مرتبط با گردشگری سخت تر می کند.

,

در بین این مشاغل اقامتگاه های بوم گردی ها و کارگاه های کوچک صنایع دستی به دلیل سرمایه گذاری کم تر و توان دیسک کم تر با خطر بیشتری برای ورشکستگی  کامل روبرو هستند و در صورت تداوم شرایط فعلی، خطر حذف آن ها از این صنعت بیشتر است؛ اگرچه دولت مدعی درنظرگیری کمک و اختصاص یارانه به صاحبان مشاغل فعال در صنعت گردشگری است، اما اقامتگاه های بوم گردی ها و کارگاه های کوچک صنایع دستی با وجود نیاز بیشتر به تزریق این یارانه ها سهم کم تری از آن را به خود اختصاص داده اند که به نظر می رسد اصلاح سازوکار این یارانه ها باید در دستور کار مدیران گردشگری قرار گیرد.

,

همچنین با توجه به نوسانات اخیر ارز، جذب گردشگران خارجی می تواند باعث رونق بیشتر اقتصادی در این شرایط برای کشور باشد که این جذب نیازمند ایجاد پیوست فرهنگی در کنار رعایت پروتکل های بهداشتی است که این کار باعث اطمینان گردشگران خارجی می شود.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه