اخبار داغ

رقابت دولتی‌ها در بازار انحصاری خودرو؛

شاهین ایرانی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟/ مشخصات و ارزش خرید جدیدترین محصول سایپایی‌ها

شاهین ایرانی چه حرف‌هایی برای گفتن دارد؟/ مشخصات و ارزش خرید جدیدترین محصول سایپایی‌ها
شاهین یا همان رهام سابق، جدیدترین خودرو گروه خودروسازی سایپا است که پس از حرف و حدیث های فراوان پیرامون آن، قرار است از زمستان امسال وارد خیابان های کشورمان شود؛ حال آنچه پیرامون این خودرو مهم است، ارزش خرید خودرویی با قیمت بیش از 150 میلیون در بازار داخلی ها است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از صاحب نیوز؛ بازار خودرویی ایران در طول 20 دهه اخیر به طور کامل در قبضه دو خودروساز دولتی ایرانخودرو و سایپا است و در مجموع بنا بر آماری که سال 1395 توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شد، 5/ 86 درصد از سهم بازار خودروهای داخلی را سه غول جاده مخصوص، شامل ایران خودرو، سایپا  و پارس‌خودرو به عنوان زیرمجموعه ساپیا در دست گرفته‌اند؛ اگرچه حضور برندهای لوکس اروپایی به ویژه بنز و بی ام و و برندهای با کیفیت ژاپنی مانند تویوتا و میتسوبیشی از دهه های قبل، همواره بخشی از بازار لوکس ایران را به خود اختصاص داده است و طوفان زرد چینی ها از اواخر دهه 80 شمسی در ایران آغاز و امروز بخشی از بازار خودروهای نیمه لوکس و متوسط شهری به ویژه در دو نوع کراوس اور و شاسی بلندهای شهری را به خود اختصاص داده اند، اما همچنان سلطان بلامنازع بازار دولتی ها هستند که همین انحصار سال ها محصولات تکراری و بی کیفیت با تکنولوژی قدیمی را راهی خانه های ایرانی با ترفندهای مختلف کرده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

با این وجود کاهش اقبال عمومی به خودروهای این دو شرکت در سال های اخیر، برخی از خریداران به سمت خودروهای دست دوم خارجی حرکت کرده اند که هم از نظر تکنولوژی از خودروهای صفر این دو شرکت بروزتر بوده و هم از نظر ایمنی ستاره های معتبری در زمان خود از موسسات بین المللی کسب کرده اند.

,

همین زنگ خطر، استقبال عمومی که از اخبار ضد و نقیض احتمال آزادسازی واردات خودروهای دست دوم در کشور، توقف تولید، پژو 405 و انواع پراید پس از سه دهه تولید با فشار سازمان استاندارد و نیروی انتظامی و از دست دادن بخش از بازار به ویژه در کراس اورها و سدان های لوکس، سبب شد، این دو خودروساز هم به فکر تنوع در محصولات و روی آوری به محصولات جدید بیفتند.

,

شروع این حرکت در سایپا با فیس لیفت تیبا، به عنوان اولین سدان تولیدی سایپا با تولید سه خودرو ساینا و کوییک و کوییک آر و دنا به عنوان فیس لیفت اساسی سمند بود که اقدامات در این رابطه به دهه هشتاد برمی گردد، استقبال خوبی که از این فیس لیفت ها در بازار یکنواخت داخلی صورت گرفت و ناامیدی این خودروسازها از شرکای فرانسویشان که با شروع برجام به ایران بازگشته بودند و در میانه راه بار دیگر شرکای ایرانی خود را رها کرده بودند،  سبب شد که این دو شرکت بر روی توانمندی های موجود خود برای ارائه محصولات جدید تکیه کنند و البته در این میان دست یاری به سمت صنعت نظامی ایران هم دراز کردند و بخشی از نیاز خود را از صنایع دفاعی ایران تامین کردند.

,

ارائه محصولات جدید این بار از سوی خودروساز دوم کشور، سایپا برای اولین بار پیگیری شد و رهام سابق و شاهین امروز از دل پلتفرم ژاپنی-چینی خریداری شده توسط سایپا بیرون آمد.

,

رهام یا شاهین، مسئله این است

, رهام یا شاهین، مسئله این است, رهام یا شاهین، مسئله این است,

اسم خودرو سایپا شاهین ابتدا رهام بود؛ رهام اسم پسر مدیرعامل پیشین شرکت سایپا است که با تغییرات مدیریتی اما نام رهام به شاهین تغییر پیدا کرد.این در حالی است که نام شاهین پیش از انقلاب در شرکت پارس خودرو که هم اکنون زیر مجموعه سایپا است، برای خودروی آمریکایی رامبلر که ساخت شرکت آمریکن موتور بود و در این شرکت مونتاژ شده بود، استفاده می شد.

,

بر این اساس این خودرو در کلاس سدان و چهار در با ظرفیت پنج سرنشین 1260 کیلوگرم وزن دارد و ابعاد 4460 ، 1768 و 1501 میلیمتر در طول و عرض و ارتفاع و 2650 میلی متر فاصله دو محور عقب و جلو دارد. اگرچه ساپیا در رونمایی از این خودرو در نمایشگاه خودرو شیراز مدعی بود که از یک مگاپلت فرم بومی برای این خودرو استفاده کرده است، اما پس از مدتی مشخص شد که پلت فرم این خودرو در واقع پلت فرم تقویت شده تویوتا یاریس در سال ۲۰۰۰ است که دانش تولید آن از یک شرکت چینی به آدرس جاده مخصوص، شرکت سایپا منتقل شده است که البته مدیران سایپا معتقدند که می تواند سه ستاره ایمنی اروپا را کسب کند.

,

خودرویی تازه متولدشده با موتوری میانسال

, خودرویی تازه متولدشده با موتوری میانسال, خودرویی تازه متولدشده با موتوری میانسال,

در بحث موتور ابتدا قرار بود این خودرو از موتور ارتقای یافته ی 1650 سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با شروع تحریم ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تاثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا برای مدل گیربکس دستی این خودرو استفاده کند. در مدل اتوماتیک با توجه به نوع گیریکس استفاده شده در این خودرو امکان استفاده از یک موتور 8 سوپاپ با این وزن خودرو وجود ندارد و سایپا قول هایی برای موتوری قوی تر برای مدل اتومات این خودرو داده است و بنا به گفته قائم مقام این شرکت، درحال حاضر سایپا روی موتور 16 سوپاپ و 16 سوپاپ توربو  در حال کار کردن است تا بر روی مدل های جدید و غیرپایه شاهین استفاده کند.

,

 

,

, ,

از گیربکس های اتومات هیوندای تا گیربکس های چینی

, از گیربکس های اتومات هیوندای تا گیربکس های چینی, از گیربکس های اتومات هیوندای تا گیربکس های چینی,

دانش تولید گیربکس های اتومات در کشور وجود نداشت و در روزهای پایانی سال گذشته، پس از گذشت سال ها اولین کارخانه تولید این گیربکس های 6 سرعته توسط ایرانخودرو افتتاح شد، اما سایپایی ها همچنان بر روی شرکای خارجی خود در استفاده از گیربکس های اتومات حساب باز کرده اند. اگرچه در ابتدا گمانه زنی ها پیرامون استفاده از گیربکس های هیوندای در این خودرو بود، اما بنا بر گفته قائم مقام این شرکت قرار است بر روی شرکت های چینی برای تامین این قطعه از خودرو حساب باز شود. به نظر می رسد، شرکت DAE چین، شریک سایپا خواهد بود که قائم مقام این شرکت این خبر را نه تایید و نه رد کرده است.

,

در بحث گیربکس دستی سایپا از نسل جدید گیربکس های خود استفاده کرده است که مدل بهینه ای نسبت به گیبرکس تیبا و ساینا به شمار می رود.

,

امکاناتی که هر روز آب می رود

, امکاناتی که هر روز آب می رود, امکاناتی که هر روز آب می رود,

 اگرچه ابتدا سایپا لیست عریض و طویلی از امکانات را برای این خودرو لیست کرد که برای یک خودرو ایرانی، بسیار غیر منتظره بود، اما به مرور و با مشکلات تحریم، هر روز این از این امکانات کاسته شد تا در نهایت لیست امکانات رفاهی این خودرو به لیست زیر رسید:

,  اگرچه ابتدا سایپا لیست عریض و طویلی از امکانات را برای این خودرو لیست کرد که برای یک خودرو ایرانی، بسیار غیر منتظره بود، اما به مرور و با مشکلات تحریم، هر روز این از این امکانات کاسته شد تا در نهایت لیست امکانات رفاهی این خودرو به لیست زیر رسید:,

تنظیم سیستم صوتی از روی فرمان، کامپیوتر سفر و مدیریت سرویس، آینه های تاشوی برقی، استارت دکمه ای و ورود بدون کلید و تهویه اتوماتیک دیجیتال، نمایشگر لمسی، سانروف، بلوتوث، صندلی شش حالته راننده دستی امکانات رفاهی این خودرو خواهد بود که با وجود کم شدن میزان آن همچنان امکانات خوبی برای یک خودرو داخلی به شمار می رود.

,

 

,

, ,

ایمنی، نقطه عطف شاهین

, ایمنی، نقطه عطف شاهین, ایمنی، نقطه عطف شاهین,

ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS-EBD-BAS؛ سامانه هشدار دهنده تعویض دنده GSI، دو کیسه هوای راننده و سرنشین، استاندارد پایه ECE، هشدار بستن کمربند ایمنی، چراغ روشنایی روز، سنسور نورسنسور پارک و دوربین عقب، مه شکن جلو و عقب و تنظیم ارتفاع چراغ از داخل کابین از جمله امکانات این خودرو به شمار می رود. نکته مهم و اساسی ایمنی این خودرو استفاده از یک پلت فرم با دوام و قابل اعتماد ژاپنی است که می تواند ایمنی خوبی برای این خودرو به همراه داشت باشد. افزایش طول و عرض ای پلت فرم نسبت به یاریس های سال 2000 تویوتاف مشکل حرکت در پیچ های این خودرو ژاپنی را نیز تا حدودی حل کرده است.

,

آیا شاهین ارزش خرید دارد؟

, آیا شاهین ارزش خرید دارد؟, آیا شاهین ارزش خرید دارد؟,

اگرچه هنوز ساپیا قیمت نهایی این خودرو را اعلام نکرده، اما پیش فروش 80 میلیونی این خودرو خبر از قیمت 140 تا 160 میلیونی آن در هنگام تحویل می دهد. این قیمت اگرچه نسبت به دیگر خودروهای تولیدی سایپا و حتی بسیاری از نمونه های مشابه در ایرانخودرو، قیمت بالایی به شمار می رود، اما در مقابل خودروهای چینی بازار قیمت رقابتی است.

,

 

,

, ,

شاهین اگرچه در بحث موتور حرفی برای گفتن ندارد و چه بسا استفاده از توربو چینی در موتوری 8 سیلندر برای اولین بار در دنیا و کیفیت پایین بنزین های داخلی برای خودروهای تنقس غیرطبیعی، مشکلاتی برای خریداران ایجاد کند اما در بحث ایمنی و امکانات داخلی خودرو قابل اعتمادی به نظر می رسد که سایپا هم بر روی همین بخش از خودرو حساب باز کرده تا بخشی از بازار خودروهای میان رده سدان ایران را به خود اختصاص دهد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه