اخبار داغ

خطرات جدی کرونا برای حقوق بشر

خطرات جدی کرونا برای حقوق بشر
به منظور پیشگیری از عمیق تر شدن نابرابری ها، حقوق بشر باید در مرکز توجه واکنش های کوتاه، میان و بلندمدت دولت ها درباره بحران قرار گیرد. خطر بزرگِ فقر، گرسنگی و بیکاری دائمیِ میلیون ها نفر وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "تیتریک"؛ سازمان دیده بان حقوق بشر (hrw) طی انتشار سندی حاوی پرسش و پاسخ گفت که همه گیری کووید19 اثرات بلندمدت اقتصادی و اجتماعی دارد و به طرز نامتناسبی به کسانی که پیش از این بحران از نظر اقتصادی و اجتماعی آسیب پذیر بودند ضربه وارد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک, hrw,

به منظور پیشگیری از عمیق تر شدن نابرابری ها، حقوق بشر باید در مرکز توجه واکنش های کوتاه، میان و بلندمدت دولت ها درباره بحران قرار گیرد.

,

در این سند با عنوان "حمایت از حقوق اقتصادی و اجتماعی در حین و پس از کووید19: سؤال ها و پاسخ ها درباره کمک های اقتصادی و اجتماعی" آمده که بر اساس قوانین بین المللی، دولت ها باید در میان دیگر استانداردهای حقوق بشر از استانداردهای زندگی مناسب نیز حمایت کنند و این نیاز باید در مرکز واکنش اقتصادی به کووید19 باشد.

,

دیده بان حقوق بشر راه هایی که دولت ها به همه گیری واکنش نشان داده اند را بررسی کرد. سند فوق بر مبنای این تحلیل، به منظور توقف، جلوگیری و کاهش اثرات حقوق بشر و خطرات ناشی از پیامدهای اقتصادیِ همه گیری و اقدامات پیشگیرانه، توصیه ها و دستورالعمل هایی را به دولت ها و مؤسسات مالی ارائه می دهد.

,

"لنا سیمِت" محقق ارشد فقر و نابرابری در دیده بان حقوق بشر گفت: "دولت ها گام های مهمی در کاهش پیامدهای منفی اقتصادی برداشته اند، اما اکثر این اقدامات برای کسانی که بیشتر در معرض خطر هستند به قدر کافی و مناسب حمایت نشده اند."

,

وی افزود: "بسیاری از مردم علیرغم برنامه های امدادی گسترده، فقر را تجربه می کنند و قادر به تأمین نیازهای خود نیستند و برخی گروه ها از حمایت کامل محروم شده اند."

,

دیده بان حقوق بشر گفت که این کمک ها باید کسانی را پوشش دهد که به طور خاص در معرض بیشترین خطر اقتصادی و اجتماعی ناشی از کووید19 قرار دارند. اما برخی کشورها سیاست هایی را اتخاذ کرده اند که منحصرا به گروه های خاص، مناطق خاص جغرافیایی، وضعیت مهاجرت یک فرد یا مشارکت در اقتصاد رسمی کمک می کند.

,

چنین اقداماتی منجر به دسترسی محدود بسیاری از مردم به ویژه زنان به خدمات درمانی و حمایت های اجتماعی شده و آنها را در معرض خطر فقر قرار می دهد.

,

دیده بان حقوق بشر توصیه هایی را برای کمک های اقتصادی و اجتماعی در کوتاه، میان و بلندمدت ارائه می دهد.

,

 

,

, ,

حمایت در کوتاه مدت می تواند به شکل گسترش برنامه های موجود یا معرفی برنامه های جدید حمایت اجتماعی، تأخیر در پرداخت اجاره و رهن، مهلت قانونی برای بدهی های معوقه، تثبیت اجاره بها یا اقدامات کاهشی در آن و تعلیق هزینه های صنایع همگانی و قطع جریان عدم پرداخت و وصول بدهی باشد. دولت ها همچنین باید اقدامات لازم را در راستای آزمایش، درمان یا ساخت واکسن مقرون به صرفه و در دسترس همگان برای کووید19 انجام دهند.

,

دولت ها در حمایت های میان و بلندمدت به جای اینکه درگیر سختگیری های توهین آمیز باشند باید هزینه های بیشتری را صرف حمایت از حقوق اقتصادی و اجتماعی کنند. این امر می تواند شکلی از برنامه های دائمی حمایتی فوری را رقم بزند و سیستم های محافظتی اجتماعی قویتری که به پوشش جهانی برسد را ایجاد کند.

,

پرداختن به نابرابری های گسترده اقتصادی که همه گیری کروناویروس آن را تحت تأثیر قرار داده و تشدید کرده به سرمایه گذاری های بلندمدت در مراقبت های بهداشتی، حمایت اجتماعی و زیرساختی نیاز دارد.

,

این برنامه های بهسازی باید روش هایی که برخی از گروه ها را در طول همه گیری متحمل آسیب بیشتری کرده در نظر بگیرد و بهبود اقتصادی و اصلاح نابرابری هایی که منجر به ایجاد اختلافات می شود را در اولویت قرار دهد.

,

سیمِت گفت: "خطر بزرگِ فقر، گرسنگی و بیکاری دائمیِ میلیون ها نفر وجود دارد. این همه گیری تهدید به افزایش نابرابری های بیشتر اقتصادی می کند، مگر اینکه دولت ها کمک های اقتصادی و اجتماعی بلندمدت مؤثری را ارائه دهند."

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه