اخبار داغ

کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با دانا:

دولت تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برجام می‌ماند/ اگر از برجام چیزی نماند موافقان بازهم از آن تعریف می‌کنند!

دولت تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برجام می‌ماند/ اگر از برجام چیزی نماند موافقان بازهم از آن تعریف می‌کنند!
قهرمان‌پور گفت: به احتمال زیاد مذاکراتی برای حل مسائل بازرسی از 2 ایستگاه هسته‌ای با آژانس صورت خواهد گرفت و ایران تصمیم اصلی خودش را که ماندن در برجام است، تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر نخواهد داد.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی دو کشور چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خردادماه به تصویب رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا، از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

,

«رحمان قهرمان‌پور» کارشناس مسائل آمریکا در همین رابطه به خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: آژانس انرژی اتمی، مجری فنی نظارت بر اجرای پیمان ان‌پی‌تی است. برای این کار آژانس با دولت‌هایی که پیمان ان‌پی‌تی را امضاء و بعد بر اساس قوانین داخلی خودشان تصویب کنند با آن ها یک توافقنامه‌ای تحت عنوان «توافق جامع پادمانی» به امضاء می‌رساند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: بر اساس این توافق کشورها به آژانس این اختیار و اجازه را می‌دهند که بر فعالیت‌های هسته آن‌ها نظارت داشته باشد؛ پروتکل الحاقی هم نسخه پیشرفته توافق جامع پادمانی است.

,

کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به ابزارهای دستگاه دیپلماسی کشورمان در مواجهه با این قطعنامه بیان داشت: ابزارهای ایران، ابزارهای سیاسی نیست، در واقع ابزارهایی است که در چارچوب توافقی است که ایران با آژانس دارد مگر این که ایران بخواهد یک سیاست کلی اتخاذ کند مثلاً از ان‌پی‌تی خارج شود که در این صورت داستان فرق می‌کند.

,

قهرمان‌پور خاطر نشان کرد: ایران حرفش این است، بر اساس توافقنامه جامع پادمانی اساسنامه آژانس، چون اطلاعات و گزارشات از طرف سوم (اسرائیل) به آژانس داده شده است بنابراین بر اساس تفسیر این اساسنامه طرف سوم نمی‌تواند اسنادی را ارائه دهد چون اصلاً عضو ان‌پی‌تی نیست.

,

وی عنوان کرد: ایران در مقابل آژانس می‌گوید چون می‌خواهد وظیفه راستی آزمایی را انجام دهد باید از همه ابزارهای ممکن خودش استفاده کند. در این حالت چه رخ خواهد داد؟ در واقع چون قطعنامه صادر شده است ایران باید به قطعنامه پاسخ دهد.

,

این کارشناس مسائل آمریکا به نامه ایران به دفتر آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد و افزود: در نامه ایران به دفتر آژانس هم آمده است که ایران به همکاری‌های خودش در راستای راستی آزمایی ادامه می‌دهد یعنی مذاکرات ایران با رئیس دپارتمان راستی آزمایی آژانس قبل از قطعنامه وجود داشت و بعد از این هم بر اساس روال گذشته ادامه خواهد داشت.

,

قهرمان‌پور ادامه داد: این چیزی که آژانس در خصوص آن قطعنامه صادر کرده است، در مورد 2 مکان است؛ بقیه مکان‌ها هیچ مشکلی ندارد. آژانس در نطنز، فوردو و یو‌سی‌اف اصفهان و...  کارش را به صورت روتین و مستمر انجام می‌دهد. در حقیقت آژانس انرژی اتمی در مورد این 2 مکان درخواست بازدید داشته است که ایران باید با آژانس مذاکره کند تا به نتیجه برسد.

,

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که "راهکار دستگاه دیپلماسی برای برون رفت از شرایط کنونی چیست؟" گفت: این مسئله جناحی سیاسی است، یک عده می‌گویند وضع کنونی خوب است و یک عده معتقدند وضع  فعلی بد است. آن‌هایی که مخالف هستند همیشه مخالفند و آن‌هایی که موافقند همیشه موافقند؛ یعنی اگر از برجام هم هیچ چیزی نماند موافقان می‌گویند خیلی خوب و موثر بوده است.

, "راهکار دستگاه دیپلماسی برای برون رفت از شرایط کنونی چیست؟", "راهکار دستگاه دیپلماسی برای برون رفت از شرایط کنونی چیست؟",

کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: این که باید چه کار کرد، به تصمیم‎گیری نهادهای تصمیم گیرنده بستگی دارد که آیا می‌خواهند سیاست های موجود را ادامه دهند یا خیر. به نظر من دولتمردان مسیر گذشته را ادامه می‌دهند بنابراین ایران ظاهران نشان می‌دهد تصمیمی برای تغییر مسیر خودش ندارد.

,

قهرمان‌پور در پایان گفت: این که الان چه اتفاقی خواهد افتاد، به نظر می‌رسد تصمیم قبلی هنوز سر جای خودش است و به احتمال زیاد مذاکراتی برای حل این 2 مسئله با آژانس صورت خواهد گرفت. ایران تصمیم اصلی خودش را که ماندن در برجام است، تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر نخواهد داد.

,

انتهای پیام/

,

 

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه