اخبار داغ

فرهنگی که کرونا با خود آورد؛

مخفی‌کاری از ترس انگ کرونایی/ انزوای اجتماعی، آن روی این بیماری

مخفی‌کاری از ترس انگ کرونایی/ انزوای اجتماعی، آن روی این بیماری
برخی از بیماران مبتلا به کرونا از ترس انگشت‌نما شدن و حفظ آبروی خود بیماری‌شان را پنهان می‌کنند و با این باور نادرست به انزوای اجتماعی هم کشیده می‌شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی مرصاد, روزانه ممکن است از کنار خیلی از افرادی بگذریم که مبتلا به کرونا هستند، اما آن‌را پنهان می‌کنند؛ ترس از طرد شدن و انزوای اجتماعی و حفظ آبرو (بنا به باور برخی افراد) مهم‌ترین دلیل این بیماران برای مخفی کردن بیماری خویش است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,

این ترس غیرمنطقی به‌دلیل نوع نگاه دیگران و برخورد آنها با بیماران مبتلا به کرونا و خانواده‌های آنها - از سر ناآگاهی از بیماری کرونا است - موجب شده تا مبتلایان به ویروس کرونا یا حتی کسانی که علائم مشکوک دارند، بیماری خود را مخفی کنند، اما غافل از اینکه این مخفی‌کاری نه تنها ممکن است به قیمت جان فرد تمام شود، بلکه حتی منجر به انتقال به افراد دیگر و بعضاً مرگ آنها شود.

,

با طغیان کروناویروس در استان کرمانشاه، هراس ابتلاء به این بیماری مردم استان را فرا گرفته اما نباید اجازه داد این بیماری تبدیل به نوعی انگ تبدیل شود، چون احتمال سرایت این ویروس ناشناخته به تمام افراد جامعه وجود دارد و هیچکس در برابر آن مصون نیست.

,

قاعدتاً هیچ فردی با میل خود گرفتار این بیماری نشده و نباید با رفتار خود حس شرمندگی در او ایجاد کرده یا او را به انزوای اجتماعی بکشانیم، کما اینکه استرس فرد مبتلا را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و ممکن است سیستم ایمنی اش را ضعیف کرده و مقاومت در برابر بیماری را برایش سخت‌تر کند.‌

,

مبتلایان به کرونا نباید از جامعه طرد شوند

, مبتلایان به کرونا نباید از جامعه طرد شوند, مبتلایان به کرونا نباید از جامعه طرد شوند,

یک روانشناس و استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در هر جامعه‌ای ممکن است در موقعیت‌ها و شرایط مختلف بحث بیماری و مشکلات این چنینی پیش آید و متأسفانه مسئله مورد اتهام قرار گرفتن به دلیل مبتلا شدن به بیماری کرونا این روزها قدری در جامعه پررنگ شده است.

,

دکتر سیدمحسن میرطالبی افزود: نگاه بد به افراد مبتلا به کرونا در جامعه ایجاد شده و وظیفه رسانه و شبکه‌های اجتماعی است تا با کار کردن روی این مبحث، مردم را قانع و متوجه کنند، افرادی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند نباید از جامعه طرد شوند.

,

وی بیان کرد: بیماران مبتلا به ویروس کرونا باید بدانند که این بیماری نیز همچون دیگر بیماری‌های ویروسی است و فقط افراد مبتلا به بیماری، باید پروتکل بهداشتی را برای انتقال ندادن به دیگران بیشتر مراعات کنند و این آگاهی را باید داشته باشند که پس از ۲ هفته بیماری را به دیگران انتقال نمی‌دهند.

,

, ,

این روانشناس گفت: متأسفانه به جای آگاهی دادن به مردم، ترس و وحشت در بین مردم ایجاد شده است و در برخی استان‌ها و حتی شهرهای بزرگ نگاه صحیحی به این قضیه نمی‌شود و ممکن است افرادی که به بیماری مبتلا می‌شوند به دلیل نگاه بد مردم، بیماری خود را پنهان کنند.

,

میرطالبی عنوان کرد: در پنج سال گذشته هنگامی که در کشورهای غربی بیماری ایدز مطرح بود، بی‌بند و باری کشور غربی در ذهن مردم ایجاد شد و متأسفانه این تفکر در ذهن افراد جا گرفت که هر فردی دچار بیماری ایدز شود حتماً یک منحرف اخلاقی است، باز هم این یک نگاه غلطی است، زیرا بسیاری از افراد به‌دلیل فرآورده‌های خونی که وارد ایران شد و بدون آزمایش در دسترس افراد قرار گرفت، دچار بیماری‌های خونی شدند.

,

وی تصریح کرد: باید مراقب باشیم به دیگران تهمت نزنیم و انگ نچسبانیم و در کشوری همچون ایران باید از نظر حفظ فرهنگ کارهای زیادی انجام شود.

,

استاد دانشگاه تهران معتقد است که در جامعه به جای ایجاد ترس و وحشت باید آگاهی مردم را نسبت به هر مسئله‌ای افزایش دهیم، هر مقدار که آگاهی مردم افزایش یابد عکس العمل مناسبی نسبت به قضیه خواهند داشت.

,

میرطالبی گفت: در برخی استان‌ها نگاه منفی به بیماری کرونا وجود دارد و این جای تأسف است.

,

این روانشناس بیان داشت: باید اطلاعات صحیح بیماری کرونا برای مردم جا بیفتد که این بیماری همچون بیماری‌های ویروسی است، اما افراد مبتلا به بیماری ویروسی به‌دلیل شدت بالای انتقال این ویروس به دیگران، پروتکل‌های وزارت بهداشت را به نحو صحیح انجام بدهند.

,

ترس از کرونا عکس‌العمل منفی در پی دارد

, ترس از کرونا عکس‌العمل منفی در پی دارد, ترس از کرونا عکس‌العمل منفی در پی دارد,

وی گفت: متأسفانه برای اینکه توجه مردم و حساسیت موضوع بیماری کرونا بالا ببریم، ایجاد ترس و وحشت می‌کنیم در صورتی که این ترس ساده‌ترین و بدترین روشی است که شاید بر روی برخی افراد جواب دهد اما بر روی بسیاری از از افراد عکس‌العمل منفی خواهد داشت.

,

استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: برخی افراد در کشور معتقد بودند، آماری که وزارت بهداشت در رابطه با مبتلایان به کرونا ارائه می‌دهد اشتباه است، همین افراد در رسانه ملی صحبت کردند و علت آن صحبت‌های قبلی را ایجاد حساسیت در میان مردم برای رعایت بهداشت اعلام کردند و این روش صحیحی نیست؛ هرچه آگاهی بیشتر شود سطح برخورد مردم نسبت به موضوع بهتر خواهد شد.

,

دکتر میرطالبی عنوان کرد: ما هنگام عبور از خیابان، در صورت عدم رعایت مسائل ایمنی، به طور حتم تصادف خواهیم کرد، ویروس کرونا نیز چنین است، در صورت عدم رعایت پروتکل بهداشتی دچار بیماری خواهیم شد.

,

, ,

,

این استاد دانشگاه بیان داشت: نباید طوری در جامعه ایجاد ترس و وحشت کنیم که با پایین بودن سطح آگاهی مردم در برخی مناطق، افراد بیماری خود را به دلیل مورد اتهام قرار نگرفتن کتمان کنند و این در صورتی است که اصلاً اتهامی در کار نیست و باید تلاش در ایجاد آگاهی و فرهنگ سازی در جامعه داشته باشیم.

,

وی خاطرنشان کرد: رعایت فاصله فیزیکی اجتماعی، ماسک زدن و شست‌وشوی مکرر دست سه اصلی است که باید رعایت شود و اگر به بیماری مبتلا شدیم به پزشک مراجعه کنیم.

,

دکتر میرطالبی تاکید کرد: مردم تلاش کنند حتی به صورت طنز و شوخی با افراد بیمار برخورد بدی نداشته باشند، زیرا همین شوخی و طنز ممکن است باور غلطی را در افراد مبتلا به بیماری کرونا ایجاد کند که قابل جبران نباشد.

,

چطور انگ و برچسب «کرونایی» را برداریم؟

, چطور انگ و برچسب «کرونایی» را برداریم؟, چطور انگ و برچسب «کرونایی» را برداریم؟,

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: وقتی یک مسئله‌ای در جامعه اتفاق می‌افتد، آن مسئله را معلولی از علت‌ها می‌بینیم، یعنی این مسئله طرد شدن بیماران مبتلا به کرونا چه در استان‌های دیگر و چه در کرمانشاه یکسری عوامل سبب پیدا شدن آن شده است.

,

مصطفی اقلیما تصریح کرد: عواملی از جمله اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سبب شده که مردم نگاه بدی به بیماری کرونا و افراد مبتلا به آن داشته باشند و در صورت مبتلا شدن، حتی بیماری خود را پنهان کنند و این بیشتر به فرهنگ آن جامعه بستگی دارد.

,

وی گفت: در هر منطقه به نوعی با این بیماری برخورد می‌کنند، در تهران بیشتر افراد بی خیال هستند و توجه نمی‌کنند که چه کسی بیمار است و بیماری به وی منتقل می‌شود، اما در کرمانشاه این انگ را در برخی نقاط به همدیگر می‌چسبانند که فرد دچار بیماری شده است و یکی از اصلی‌ترین علت‌ها، فقر اقتصادی در جامعه است که سبب چنین نگاهی شده است.

,

این مددکاری اجتماعی افزود: کار در جامعه نیست و فشار اقتصادی در جامعه زیاد است و با آمدن این بیماری فشار بر روی مردم شدت پیدا کرده و اگر اطلاعات دقیقی نسبت به بیماری به مردم داده نشود، سبب چنین نگاهی در جامعه خواهد شد.

,

این مسئول عنوان کرد: مردم از چیزی که اطلاع دقیقی در مورد آن نداشته باشند، می‌ترسند. هرچقدر آگاهی مردم افزایش یابد، ترس نسبت به بیماری کمتر می‌شود به طوری که در بیماری ایدز هنگامی که مردم متوجه شدند عوامل انتقال ایدز از چه راه‌هایی است، ترس آنها نسبت به بیماری ایدز ا ز بین رفت.

,

وی گفت: آگاهی‌های لازم به مردم داده نشده است، اگر مردم بدانند که ۷۵ درصد بیماران دارای هیچ علامتی نیستند و یا خفیف است و ۲۰ درصد به صورت سرماخوردگی مبتلا می‌شوند و تنها برای پنج درصد افراد جامعه امکان دارد به دلیل بیماری زمینه‌ای، ویروس کرونا خطرآفرین باشد، کمتر از مبتلایان به آن می‌ترسند.

,

دکتر اقلیما بیان داشت: ممکن است یک نفر در یک سیستم اداری مبتلا به بیماری شود و به دلیل اینکه این بیماری به ما سرایت نکند، فرد بیمار را طرد کنیم و این به دلیل عدم آگاهی است، چون افراد پس از دوره ۱۴ روزه دیگر انتقال دهنده بیماری نیستند.

,

این مددکار اجتماعی ادامه داد: با توجه به فقدان این آگاهی‌ها، مردم ترس و وحشت دارند، درآمد ندارند و نگاه آنها این است که اگر مبتلا شوم، کدام بیمارستان بروم، چه کسی از من مراقبت می‌کند، لذا با از بین بردن این عوامل در جامعه نگاه مردم نیز تغییر پیدا خواهد کرد.

,

به گفته رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران، پس علتی که مردم، بیماران مبتلا به کرونا را طرد می‌کنند، عدم آگاهی و توجیه نشدن است، چون هر کدام از دستگاه‌های دولتی در مورد بیماری یک صحبتی دارند، مردم سردرگم شدند.

,

این مسئول تصریح کرد: ما اگر علت‌ها را ببینیم و برطرف کنیم، خواهیم دید که این نگاه برچسب زدن و طرد کردن افراد بیمار در جامعه دیگر وجود نخواهد داشت.

,

بر اساس این گزارش، کرونا یک بیماری با ویروسی ناشناخته است که به‌دلیل ماهیت و سرعت انتشار بالایی که دارد به یک همه‌گیری جهانی تبدیل شده است و باید تمام ذهنیت‌های اشتباهی که از این بیماری داریم را دور بریزیم.

,

باید توجه داشت طرد کردن افراد مبتلا به بیماری کرونا تنها موجب افزایش مخفی کاری در این زمینه، ناقص شدن چرخه درمان و افزایش آمار مبتلایان در جامعه می‌شود، در حالی‌که این بیماری در ۱۴ روز برطرف شده و فرد دیگر ناقل بیماری نیست و می‌تواند به جامعه برگردد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه