اخبار داغ

در جلسه بررسی وضعیت انتقال آب از سد طالقان مطرح شد؛

پروژه آبرسانی از طالقان ۷۸درصد جمعیت قزوین را پوشش می‌دهد/ عقب ماندگی ۹۱درصدی پروژه انتقال آب به آبیک

پروژه آبرسانی از طالقان ۷۸درصد جمعیت قزوین را پوشش می‌دهد/ عقب ماندگی ۹۱درصدی پروژه انتقال آب به آبیک
اکنون آب شرب استان قزوین از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما با انتقال آب از سد طالقان به ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستا آبرسانی شده و ۷۸ درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ یدالله ملکی در جلسه بازدید فاطمه محمدبیگی از بررسی وضعیت انتقال آب از سد طالقان که امروز(سه شنبه) در کارگاه انتقال آب قزوین در محل سد انحرافی زیاران برگزار شد؛ اظهار کرد: اکنون آب شرب استان از آب‌های زیرزمینی تامین می‌شود اما با انتقال آب از سد طالقان به 14 شهر و 194 روستا آبرسانی شده و نزدیک به 80 درصد جمعیت استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح قزوین,

وی ادامه داد: در ابتدای اجرای این پروژه با تحریم‌های دوره اول برخورد کردیم، اما سال ۹۶ با کمک نمایندگان به مرحله اجرایی رسید.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین ابراز کرد: پروژه به دو قسمت تصفیه خانه و خط انتقال تقسیم شده، بخش تصفیه خانه به روش بی او تی به شرکت زلال ایران واگذار شده که درصورت تامین اعتبارات در سال جاری تکمیل می‌شود؛ خط انتقال که از ۹۶ کلنگ زنی شده اما تکمیل آن به دلیل عدم تامین اعتبار به تعویق افتاده است.

,

وی افزود: سهم دولت برای این پروژه به ۷۰ درصد رسید و در لایحه بودجه نیز مطرح شد، اما سازمان برنامه و بودجه آن را نپذیرفت.

,

این مقام مسئول عنوان کرد:مدتی تصفیه خانه تعطیل بود و افق روشنی نداشت، خط انتقال نیز به دلیل نداشتن اعتبار نیمه تعطیل بود، اکنون بخشی از مشکلات حل شده و تصفیه خانه درحال فعالیت است، وضعیت خط انتقال نیز پیگیری و اعتبار پروژه بروزرسانی شده است.

,

, ,

وی ادامه داد: باتوجه به جدی بودن مشکل آبیک هم اکنون اعتبار دولتی پروژه را به این شهرستان معطوف کردیم، برای ادامه طرح نیز از ظرفیت بخش خصوصی استفاده می‌شود و ادامه فعالیت به هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد که برای انجامش با چندین سرمایه گذار وارد مذاکره شده‌ایم.

,

کسری ۲۵ میلیاردی برای اجرای آبرسانی به آبیک

, کسری ۲۵ میلیاردی برای اجرای آبرسانی به آبیک,

ملکی گفت: برای بخش صنعت پنج میلیون مترمعکب از آب طالقان مجوز گرفته شده و به همین دلیل تاسیس مجموعه گردشگری زیاران و شهرک صنعتی آب ۲۰۰ هکتاری برای این منطقه درنظر گرفته شده و برای اجرای آن با منابع طبیعی و استانداری درحال مذاکره هستیم.

,

وی ادامه داد: باتوجه به شرایط موجود برخی مولفه‌های غیرضروری را برای آبیک کنار گذاشته و برای اجرای موارد ضروری به ۷۰ میلیارد اعتبار نیاز است که ۱۵ میلیارد آن پرداخت شده، ۱۰ میلیارد نیز اعتبار امسال پروژه است، تامین ۲۰ میلیارد آن نیز از طرف مسئولین قول داده شده و برای تامین لوله‌ها و ادامه پروژه ۲۵ میلیارد کسری داریم.

,

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین اذعان کرد: ۹ کیلومتر از خط لوله با قطر زیاد است که پرهزینه ترین بخش به شمار می‌آید و با تامین اعتبار امسال می‌توانیم آب را به آبیک برسانیم؛ درمجموع اجرای طرح آبرسانی از سد طالقان به تغییر و تحول در استان منجر می‌شود.

,

ملکی بیان کرد: پس از آن تامین آب به طور تلفیقی از آب‌های زیرزمینی و سطحی خواهد بود و کیفیت آب افزایش می‌یابد و در نتیجه تا سال ۱۴۲۵ مشکل آب را تاحد زیادی حل می‌کنیم، به همین دلیل این طرح مهم‌ترین پروژه استان است و به کمک تمام مسئولین نیاز دارد.

,

درصورت تامین اعتبار تا آذر ماه آب به آبیک می‌رسد

, درصورت تامین اعتبار تا آذر ماه آب به آبیک می‌رسد,

در ادامه این بازدید قاسمی ابراز کرد: آبرسانی به استان مهم‌ترین پروژه است و با 60 میلیون متر مکعب آب، 78 درصد جمعیت تا افق 1425 تحت پوشش قرار می‌گیرد؛ بخشی از پروژه تصفیه خانه است و خط انتقال به طول ۳۱۵ کیلومتر با هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد بخش دیگر پروژه است.

,

وی افزود: تمرکز ما بر بخش آبیک است که به ۷۵ میلیارد هزینه نیاز دارد، در این بخش ۱۷ کیلومتر لوله‌گذاری نیاز است که حدود پنج کیلومتر آن انجام شده و طی دو ماه آینده بخش اول لوله‌های فولادی وارد کارگاه می‌شود، همچنین از نظر فنی مشکل خاصی در کارگاه وجود ندارد و استهلاکی نداشته و موضوع اعتبار تنها مشکل ماست.

,

معاون توسعه آب منطقه‌ای استان قزوین ابراز کرد: درصورت تامین اعتبار تا آذرماه آب به آبیک می‌رسد و در نتیجه اجرای پروژه می‌توان کیفیت و امنیت آب شرب استان را افزایش داد، همچنین بخشی از آب شرب استان از سد بالاخانلو تامین می‌شود.

,

وی ادامه داد: سد نهب بیشتر در بخش کشاورزی کاربرد دارد و دارای پیشرفت بدنه ۹۵ درصدی و ۸۵ درصدی در مجموع است و با راه‌اندازی آن تا ۹۰ میلیون مترمکعب از برداشت آب زیرزمینی کاهش می‌یابد و می‌تواند به منطقه‌ای عالی برای گردشگری تبدیل شود که مطالعه اولیه آن انجام شده است.

,

این مقام مسئول اذعان کرد: این پروژه در چهار مرحله انجام می‌شود که تصفیه خانه اولین مرحله است که تا شهریور سال آینده انجام می‌شود، برای بهره برداری از آب تصفیه شده در آن باید خط انتقال به آبیک نیز اجرایی شود.

,

, ,

اشتغالزایی برای هزار نفر در پروژه آبرسانی

, اشتغالزایی برای هزار نفر در پروژه آبرسانی,

در ادامه این برنامه محمدحسین صدیق اظهار کرد: مبلغ اولیه برای این پروژه ۵۰۰ میلیارد بود و پس از قرارداد در سال ۹۶ باید طی ۳۲ ماه به پایان می‌رسید، محدوده طرح نیز شامل سد طالقان، تصفیه‌خانه و خط انتقال لوله‌ها به شهرهای مختلف و در مجموع دارای هشت بخش بوده و افق آن سال ۱۴۲۵ است.

,

سرناظر طرح انتقال آب از طالقان ابراز کرد: در اجرای این طرح برای ۲۰۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۸۰۰ تا هزار نفر شغل غیرمستقیم ایجاد شده است، اما تاکنون صرفا ۹.۳۸ درصدی پیشرفت فیزیکی داشته و ۹۱.۶۷ درصد از پروژه عقب هستیم که علت آن عدم تامین مالی و کمبود اعتبار و تاخیر در تهیه لوله فولادی با سایز بالاست.

,

وی در پایان گفت: تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار مصوب و تصویب ۵۰۰ میلیارد ریال از سمت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از جمله راهکارهای پیشنهادی برای تکمیل پروژه است.

,

فاطمه محمدبیگی نیز در ادامه این بازدید ابراز کرد: آبیک از نظر وضعیت آب در شرایط نامناسبی قرار دارد و امیدواریم فعالیت‌های انتقال آب از سد طالقان با تلاش جهادی مسئولان و دغدغه‌های عمیق موجود ادامه یابد.

,

وی اذعان کرد: ما در مجلس پیگیری‌های لازم را برای به مقصد رساندن پروژه و چشیدن طعم خوش آب طالقان توسط مردم استان انجام می‌دهیم.

,

گفتنی است؛ نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس در این بازدید دغدغه جدی خود نسبت به انتقال آب از سد طالقان به آبیک را ابراز کرد و قول پیگیری‌های لازم را داد.
انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه