اخبار داغ

کمرنگ‌شدن سفارش بافتِ فرش؛

کرونا و دست‌بافت‌هایی که روی دست بافندگان ماند/ افزایش قیمت فرش در چهارمحال و بختیاری

کرونا و دست‌بافت‌هایی که روی دست بافندگان ماند/ افزایش قیمت فرش در چهارمحال و بختیاری
سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از کارگاه‌ها و مجتمع‌های فرش استان چهارمحال و بختیاری غیرفعال شد و بخشی از فرش تولیدی استان به دلیل نبود صادرات تخصصی فرش، روی دست بافندگان ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌هایی است که در حوزه فرش دستباف جزء استان‌های به نام بوده و به دلیل اینکه از دیرباز تاکنون در تمام 9 شهرستان بافنده فرش وجود داشته در حال حاضر حدود 1100 بافنده فرش در این استان وجود دارد.

فرش چهارمحال و بختیاری مطابق با معاهده بین المللی لیسبون که جمهوری اسلامی ایران با تصویب مجلس شورای اسلامی در سال 1380 به آن ملحق شد، به ثبت جهانی نشان جغرافیایی رسیده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,

, ,

راز ماندگاری فرش بارده در رنگرزی طبیعی این هنر است

, راز ماندگاری فرش بارده در رنگرزی طبیعی این هنر است,

ملکی یکی از بافندگان فرش در استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار ما می گوید: یکی از مناطقی که در کنار فرش چالشتر به فرش‌بافی مشغول می باشد روستای بارده است و هم اکنون حدود 500تا 600نفر در روستای بارده به فرش بافی مشغول می باشند.

این بافنده گفت:ویژگی ها فرش بارده در تعداد گره های آن است که هیچ فرش دیگری این تعداد گره ندارد.

به گفته وی، فرش بارده دارای 800گره در 100گره در هر دریف می باشد که این ویژگی منحصر به فرد قالی بارده در جهان است.

وی یاداور شد: این تعداد گره در قالیچه‌های دست بافت بارده به 900گره در 100گره می رسد که باعث می شود استحکام فرش بارده طولانی تر از سایر فرش های ایرانی باشد.

محمدی یکی دیگر از سررشته دارند فرش دست بافت نیز گفت: راز این ماندگاری فرش بارده را در رنگرزی طبیعی این هنر دستی است.

به گفته وی، رنگرزی خامه های فرش در بارده به مدت دو ماه با مواد طبیعی مانند پوست گردو، رناس، پوست انار است و در قالی بارده 12رنگ طبیعی با طیف های مختلف به کار گرفته می شود.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

, ,

خیلی از فرش هایی که بافته ایم روی دستمان مانده

یکی دیگر از بافندگان در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: متاسفانه امسال مواد اولیه فرش قیمت خیلی بالایی دارد و نه برای تولید کننده صرفه ای دارد و نه برای مصرف کننده
این بافنده گفت: خیلی از فرش هایی که ما بافده ایم روی دستمان مانده و خریداری نیست.

او از مسئولین خواست که به این مشکل ان ها رسیدگی کنند.

, خیلی از فرش هایی که بافته ایم روی دستمان مانده,
,
,
,
,
,

, ,

50هزار متر مربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری تولید شد

علیرضا جیلان رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: امسال تاکنون حدود ۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری تولیدو روانه بازار مصرف شد.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از تولید حدود ۵۰ هزار مترمربع فرش دستباف در این استان طی سه ماهه نخست امسال خبر داد.

علیرضا جیلان به فعالیت ۱۰۰ هزار بافنده فرش اشاره کرد و گفت: در سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا، بخشی از کارگاه‌ها و مجتمع‌های فرش استان غیر فعال شد و بخشی از فرش تولیدی استان به دلیل نبود صادرات تخصصی فرش، روی دست بافندگان ماند.

رییس اداره فرش سازمان صمت چهارمحال و بختیاری افزود: گبه، یلمه، فرش بختیاری و نائینی چهار سبک معروف فرش دستباف استان را تشکیل می‌دهد، که فرش دستباف استان دارای مهر اصالت رنگ و شهرت جهانی دارد.

وی، با اشاره به اینکه بیشتر بافنده‌های استان تمایل به فعالیت خانگی دارند، تصریح کرد: سفارش‌پذیری فرش در استان به دلیل محدود بودن فضای کارگاه‌های فرش بافی کمرنگ است.

رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته در کشور، موجب اثرگذاری بر روی تولید فرش چهارمحال و بختیاری شد و کارگاه‌های فرش دست بافت استان را به تعطیلی کشاند.

جیلان، به آسیب پذیری ۲۰ مجتمع و کارگاه فرش دستباف استان در اسفندماه سال گذشته و اوایل بهار امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره و تاکید کرد: فرش چهارمحال و بختیاری به ویژه دو نوع  ˈبافت نقشˈ و ˈچالشتریˈ با گل‌های ترنج، لچکی، سرو کاج، گل مینا و با قاب‌های ترکیبی و خشتی‌های چهار ضلعی، یکی از زیباترین آثار هنری ماندگار در این سرزمین است که به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی و گیاهی، دارای رنگ ثابت و اصیل است، به همین دلیل مورد توجه کارشناسان قرار می‌گیرد.

به گزارش جهانبین نیوز؛ چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان است و فرش این استان از دیرباز به عنوان یکی از مهمترین صنایع دستی شناخته شده است و طرحهای قالی این استان شهرست ملی و بین‌المللی دارد.

انتهای پیام/

, 50هزار متر مربع فرش دستباف در چهارمحال و بختیاری تولید شد ,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه