اخبار داغ

مروری بر کتاب نقش شیعه در تاریخ نگاری اسلامی؛

نقش شیعه در تاریخ نگاری اسلامی؛ پاسخی به اثر التشیع علی الروایات

نقش شیعه در تاریخ نگاری اسلامی؛ پاسخی به اثر التشیع علی الروایات
کتاب نقش شیعه در تاریخ نگاری اسلامی تألیف محمد غفوری بررسی و نقد اثر التشیع علی الروایات التاریخیه فی القرن الاول الهجری، نوشته عبدالعزیز نورولی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کتاب نقش شیعه در تاریخ نگاری اسلامی تألیف حجت الاسلام والمسلمین محمد غفوری عضو هیأت علمی گروه هنر و تمدن اسلامی پژوهشکده اسلام تمدنی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بررسی و نقد اثر التشیع علی الروایات التاریخیه فی القرن الاول الهجری، نوشته عبدالعزیز نورولی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
 
,
در کتاب التشیع علی الروایات التاریخیه فی القرن الاول الهجری که رساله دکترای نورولی در دانشگاه مدینه در سال ۱۴۱۵ بوده است، شیعه به تاریخ سازی، جعل و تحریف گزارش‌های تاریخی متهم می‌شود.
,
 
,
در بخشی از دیباچه این کتاب آمده است: امروزه، تفکری افراطی میان اهل‌سنت به وجود آمده است که با بازخوانی متون تاریخی می‌کوشد، شیعه را به تاریخ‌سازی، جعل و تحریف گزارش‌های تاریخی متهم کند. «عبدالعزیز نورولی»، از نمایندگان این تفکر، در کتاب «اثر التشیع علی الروایات التاریخیة فی القرن الاول الهجری» درپی آن است تا با همین شیوه، زمینه را برای طرد و حذف اخبار و احادیث شیعه فراهم آورد.
,
 
,
در واقع این کتاب، رساله دکترای عبدالعزیز محمد نورولی در سال ۱۴۱۵ هجری قمری در دانشگاه مدینه است که در سال ۱۴۱۷ هجری قمری به صورت کتاب منتشر شده است. از نام کتاب برمی‌آید که نویسنده در پی بررسی تأثیر شیعه بر گزارش‌های تاریخی حوادث سده نخست هجری است، اما با مطالعه آن درمی‌یابیم که نورولی دخل و تصرف راویان و مورخان شیعه را در این اخبار، اصل مسلم انگاشته و کوشیده است از طریق محتوای روایات یا تشیع راویان، شیعیان را در تحریف تاریخ اسلام دارای نقش نشان دهد.
,
 
,
در این کتاب پژوهشگر کوشا، جناب آقای محمد غفوری، بر آن است تا ادعاها و استنادات نورولی را با شیوه‌های علمی و تاریخی از حیث روش، اسناد و محتوا بیازماید. نتیجه این بررسی نشان می‌دهد که نورولی در نگارش کتاب و اثبات نظریه‌اش از هر سه منظر روش، سند و محتوا خطاهایی را مرتکب شده است.
,
 
,
این کتاب شامل سه فصل مختلف با عناوین «مفاهیم و کلیات»، «تاریخ‌نگاری شیعه در سده‌های نخستین هجری» و «بررسی و نقد کتاب اثرالتشیع علی الروایات التاریخیه» است که فصل اول دربردارنده موضوعاتی همچون شیعه، امامیه، رفض، پیدایش شیعه اعتقادی، منازعات بین شیعه و سنی و وضعیت کنونی منازعات می‌شود.
,
 
,
فصل دوم این کتاب نیز به بررسی گفتارهایی از قبیل تاریخ‌نگاری اسلامی و تاریخ‌نگاری شیعه پرداخته است و در فصل سوم نیز گفتارهایی همچون گزارش اجمالی از محتوا و تقسیم‌بندی کتاب، روش‌شناسی کتاب و نقد کتاب به چشم می‌خورد.
,
 
,
در مقدمه این کتاب آمده است: «دنیای اسلام، از هنگام ظهور، دستخوش حوادثی بوده که گاه باعث دگرگون شدن مناسبات آینده جامعه اسلامی می‌شده و بستر بروز نظریه‌های ناهمگون و جریان‌های التقاطی را فراهم می‌کرده است؛ چنان‌که هر چه از صدر اسلام فاصله می‌گیریم نمود این جریان‌ها و نظریه‌های ناسازگار با اسلام بیشتر می‌شود.
,
 
,
از سده‌های دوم و سوم به بعد، فرقه‌هایی به وجود آمدند که برخی زودگذر و حادثه‌محور و برخی دیرپا و ماندنی بودند. در این میان، اما تشیع و تسنن سرحلقه گروه‌های متشتت و متکثرند که تفاوت دیدگاهشان به مسأله جانشینی رسول خدا (ص) منشأ جدایی و افتراقشان شده است. این جدایی با اختلاف بر سر جانشینی پیامبر اکرم (ص) بروز یافت و موجب رقابتی تنش‌زا میان دو جریان گردید.
,
 
,
کتاب نقش شیعه در تاریخ‌نگاری اسلامی تألیف محمد غفوری از سوی پژوهشکده حج و زیارت و به همت مؤسسه فرهنگی هنری نشر مشعر در تابستان ۱۳۹۴ با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه و به قیمت ۵,۶۰۰ تومان در ۲۱۶ صفحه چاپ و روانه بازار شده است.
,
منبع: مهر
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه