اخبار داغ

یک کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

تاثیرات منفی افزایش لجام‌گسیخته ارز بر بازارهای مختلف/ مسئولان بانکی نمی‌پذیرند نرخ ارز را کنترل کنند

تاثیرات منفی افزایش لجام‌گسیخته ارز بر بازارهای مختلف/ مسئولان بانکی نمی‌پذیرند نرخ ارز را کنترل کنند
آلبرت بغزیان گفت: مسئولان ارزی کشور نمی‌پذیرند که باید نرخ ارز را کنترل کنند تا پول از دسترس خارج نشود
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آلبرت بغزیان در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد با اشاره به تاثیرات نرخ ارز بر بازارهای مختلف اظهار داشت: افزایش قیمت سکه، مسکن و خودرو همه ناشی از افزایش نرخ ارز است و از آنجا که نرخ ارز افزایش یافته به همان نسبت سکه گرانتر شده از سوی دیگر هنگامی که طلای جهانی افزایش می یابد سکه نیز افزایش قیمت خواهد داشت که این خارج از کنترل است.

وی افزود: امروز وقتی نرخ ارز افزایش یابد دیگر کسی طلا را با قیمت پایین نخواهد فروخت زیرا آربیتراژ رخ می‌دهد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: در شرایطی که نرخ ارز افزایش یابد دیگر کسی به دنبال این نیست طلا را در ایران بخرد و در اروپا یا اولین کشور نزدیک به ایران بفروشد و با تبدیل به دلار به ایران وارد کند و دلار ۲۰ هزار تومانی بخرد بنابراین قیمت سکه افزایش می یابد.

بغزیان گفت: نباید به دنبال دلیل افزایش قیمت سکه و طلا باشیم زیرا ناشی از افزایش نرخ ارز است، مسکن و بازار خودرو هم تحت تاثیر همین شرایط قرار دارند

وی عنوان کرد: بازار خودروهای خارجی هم بیشتر متاثر از این شرایط است زیرا قیمت آن در نرخ کشورهای دیگر ضرب می‌شود و با توجه به امنیت وارداتی که در کشور وجود دارد و سیاست بانک مرکزی که معتقد است زمان اختصاص ارز به بازار خودرو نیست که البته منطقی هم هست، زیرا در شرایط تحریم به ذخایر ارزی نیاز داریم در نتیجه قیمت خودرو خارجی با افزایش نرخ ارز تغییر می‌کند از سوی دیگر تولیدکننده داخلی هم با توجه به فاصله قیمت خودرو خارجی و خودروی داخلی افزایش قیمت را اعمال می‌کند یا در بازار عرضه را محدود می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: در این شرایط وقتی عده ای می توانند خودرو خارجی خود را بفروشند و مسکن بخرند قیمت مسکن و مصالح و مواد اولیه ساختمانی هم افزایش می یابد که البته در این شرایط به دنبال علت افزایش قیمت مسکن می گردند در حالی که ناشی از نرخ ارز است.

وی افزود: مسئولان ارزی کشور نمی‌پذیرند که باید نرخ ارز را کنترل کنند تا پول از دسترس خارج نشود و در این نباید بازار بورس را هم مقصر دانست زیرا مامن امنی برای جذب نقدینگی‌های سرگردان است و به تامین سرمایه و آشنایی مردم با فرهنگ بورس کمک می کند. آشنایی مردم با بورس بهتر از این است که آنها را با احتکار طلا، خودرو و مسکن آشنا کنیم.

بغزیان تصریح کرد: بانک مرکزی باید شرایط را مدیریت کند هرچند نمی‌خواهیم بانک مرکزی ارزپاشی کند اما مدیریت نرخ ارز باید توسط بانک مرکزی انجام شود نه جمشید بسم الله و بانک های دیگری که می خواهند ذخایر ارزی ریالی آنها بیشتر تبدیل شود

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اگر بانک مرکزی موضع خود را مشخص نکرده و دخالت نکند و اجازه افزایش قیمت بدهد همچنان نرخ ارز افزایش خواهد یافت و پس از یک دخالت بانک مرکزی مجدداً شاهد افزایش آن خواهیم بود زیرا بازار مستعد است و دولت با تزریق نقدینگی به اقتصاد به دلیل کسری بودجه این شرایط را دامن می زد البته چاره دیگری هم ندارد زیرا درآمد ارزی کاهش یافته و صادر کننده هم ارز را بر نمی گرداند

وی عنوان کرد: بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه متولی کنترل قیمت ارز هستند و از سوی دیگر نرخ ارز، نرخ بهره و نرخ دستمزد متغیرهای کلان اقتصادی هستند که بر روی شاخص قیمت ها اثر می گذارند.

بغزیان گفت: عده ای معتقدند در شرایطی که تورم وجود دارد نرخ ارز باید تغییر کند بنابراین باید نرخ ارز را مدیریت کرد پیش از این نیز اگر بانک مرکزی دخالت می کرد اکنون شرایط بهتر بود.

وی افزود: بانک مرکزی برای نخستین بار از واژگان چون مدیریت ارزی یا نرخ ارز شناور مدیریت شده و عملیات بازار باز در کنار هدف گذاری نرخ تورم استفاده کرد که اثربخش بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: اگر بخواهیم نرخ تورم را مدیریت کنیم باید نرخ ارز و بهره بانکی مدیریت شود.

بغزیان افزود: البته در شرایط تحریم هستیم و مدیریت نرخ ارز تاحدودی خارج از کنترل ماست با این حال باید راهی پیدا کنیم که هم صادرات را دور بزنیم و هم با شرایط جاری وارد مذاکره با کشور هایی که بتوانیم با آنها صادرات داشته باشیم وارد عمل شویم.

وی عنوان کرد: اکنون ترس از افزایش نرخ ارز بیش از ۲۰ هزار تومان شکسته شده و انتظارهای زیادی وجود دارد که نرخ ارز بیش از این افزایش یابد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, شبکه اطلاع رسانی مرصاد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه