اخبار داغ

ضعف مدیریتی که مشکل‌ساز شد؛

تهدید سلامت عمومی پشت دیوار تصفیه‌خانه تربت حیدریه

تهدید سلامت عمومی پشت دیوار تصفیه‌خانه تربت حیدریه
پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب تربت حیدریه در پائین دست وارد مسیل می‌شود و عده‌ای از کشاورزان بصورت شبانه پساب را از محل مسیل، پمپاژ و اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کنند؛ اقدامی که سلامت سلامت عمومی را تهدید می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ در چند روز گذشته در گزارشی به وضعیت نامطلوب تصفیه خانه شماره یک فاضلاب تربت حیدریه و اعتراض های مردمی در پی بوی نامطبوع آن منطقه از شهر پرداختیم و چند روز پیش کار نصب تجهیزات برای رفع این بو در این تصفیه خانه آغاز شد..

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس, گزارشی,

حالا خبرنگار ما برای پیگیری لایه ای دیگر از این موضوع به یافته های جدیدی دست پیدا می کند، او در مصاحبه با مردم متوجه می شود که پسآب در خروجی تصفیه خانه وارد مسیل شده و کشاورزانی این آب را شبانه با پمپاژ اصطلاحا کف کش کرده و این آب را برای آبیاری محصولات خود به مزارع کشاورزی اطراف این تصفیه خانه می برند، مسئله ای که اگر صحت داشته باشد سلامت عمومی مردم این منطقه را به خطر می اندازد.

,

, ,

در‌ مراجعه شبانه خبرنگاران به محل تصفیه خانه، آنها آثاری از لوله هایی می بینند که از زیر خاک رد شده و سر لوله ها از مسیل آبرو پسآب تصفیه خانه سر درآورده است، درون لوله ها مرطوب است و انگار افرادی این آب را پمپاژ کرده و به جایی منتقل می کنند.

,

چوپانی که گوسفندهای خود را به چرا به آن محل آورده است، در این خصوص می افزاید: ظاهرا شبانه افرادی به زیر پل آمده و آب را با پمپ کف‌کش به زمین های خود می برند.

,

حدود ساعت سی دقیقه بامداد خبرنگاران وارد جاده کمربندی شده و از زیر‌ پل کمربندی از راه فرعی وارد منطقه پشت تصفیه خانه می شوند، آنها مرد میانسالی با ماشین وانت پیکانی زیر پل را می بیند و هر چه جلو تر می رود صدای موتور پمپ آب بیشتر به گوش می رسد.

,

خبرنگار ما در تماس با رئیس محیط زیست تربت حیدریه این موضوع را همان موقع به اطلاع وی می رساند و قرار می شود فردای آن شب تیمی از محیط زیست و مسئولان بهداشت علوم پزشکی تربت حیدریه به محل رفته و بازدیدی از آنجا داشته باشنn.

,

سوت زنی و جمع آوری پمپ و تاسیسات آبیاری مزارع در بازدید شبانه مسئولان

, سوت زنی و جمع آوری پمپ و تاسیسات آبیاری مزارع در بازدید شبانه مسئولان,

, ,

فردای آن روز رئیس اداره سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه از جمع آوری یک عدد پمپ و تاسیسات آبیاری مزارع با پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری در این بازدید شبانه خبر می دهد.

,

مهدی سعیدی اظهار داشت: در بررسی و گشت زنی شبانه کارشناسان این معاونت و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان از مسیر رودخانه پایین دست تاسیسات تصفیه خانه فاضلاب شهری، یک ایستگاه سیار پمپاژ آب در بستر رودخانه شناسایی و کشف گردید.

,

وی افزود: متخلف که متوجه حضور بازرسان شد قصد جمع آوری تاسیسات و مستقلات را داشت که با اقدام به موقع بازرسین، تاسیسات رها و متخلف متواری می شود.

,

وی تصریح کرد: با هماهنگی مقام قضایی، تاسیسات جمع آوری و ضبط شد.

,

مدیرآبفای تربت حیدریه مسئول مدیریت پسآب را شرکت طوس مسیر می داند و مدیر عامل این شرکت می‌گوید نمی توانیم کاری بکنیم، از طرفی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اما آب منطقه ای را مقصر می داند و مدیر آب منطقه هم انتقال پسآب را از نظر خود غیرقانونی نمی داند!حالا معلوم نیست با این توپ انداختن به زمین دیگری، چه کسی باید پاسخگوی این مشکل بسیار مهم و تهدید سلامت عمومی مردم این منطقه باشد.

,

مسئولیت بهره برداری و راهبری پسآب با بخش خصوصی است

, مسئولیت بهره برداری و راهبری پسآب با بخش خصوصی است,

, ,

صادق یوسفی مدیر آبفای تربت حیدریه اظهار داشت: قرارداد مربوطه فی مابین شرکت آبفای خراسان رضوی و شرکت طوس مسیر سرمایه گذار طرح فاضلاب انجام پذیرفته و بهره برداری و راهبری شبکه و تصفیه خانه و پساب خروجی در اختیار بخش خصوصی و شرکت سرمایه گذار است.

,

مدیریت پسآب با آب منطقه ای است

, مدیریت پسآب با آب منطقه ای است,

در حالی که مدیر آبفا بخش خصوصی را مسئول مدیریت پسآب تصفیه خانه می داند، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه می افزاید: مدیریت پسآب تا وقتی در تصفیه خانه است با شرکت آبفا بوده و بعد از خروج آن تحویل امور منابع آب منطقه می شود.

,

الهام بهره مند خاطر نشان می کند: ما راهی نداریم جز اینکه یا این پسآب دفع شود در چاه های جاذب برای تقویت آب های زیرزمینی یا اینکه در بستر رودخانه ها رها شود و با رعایت مسائل زیست محیطی در مسیر جذب شود و یا اگر پسآب مشکلی نداشته باشد و در آزمایشات مربوطه تاییدیه بگیرد می تواند برای آبیاری محصولات غیر مثمر با تعریف جهاد کشاورزی استفاده شود.

,

بهره مند می‌افزاید: منظور استفاده در  محصولات غیرمثمری که مصارف خوراکی برای دام نداشته باشد.

,

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه خاطر نشان می‌کند: هیچ مجوزی برای استفاده این پسآب در امورات کشاورزی مثل صیفی جات و سبزی جات وجود ندارد و این مسئله را در استعلامی به امور آب منطقه اعلام کرده ایم و بدون

,

انجام آزمایش ها کسی نمی تواند بگوید این آب قابل استفاده برای مصارف کشاورزی است.

,

نبود سیستم پایش آنلاین آزمایش پسآب

, نبود سیستم پایش آنلاین آزمایش پسآب,

بهره مند اضافه می کند: وقتی می توانیم تصمیم درست را بگیریم که یک سیستم پایش آنلاین و برخط برای آزمایش پسآب تصفیه خانه داشته باشیم تا فرضا با دقت بالا در ساعتی مشخص میزان cod و bod پسآب مشخص شود، ما هیچ اجازه ای به جهاد کشاورزی یا آب منطقه ای نمی دهیم تا از پسآب در کشاورزی استفاده شود و اینکه می گوییم آزمایش آنلاین معنی اش استفاده در مصارف کشاورزی نیست.

,

امور منابع آب نباید اجازه انتقال پسآب به زمین های کشاورزی را بدهد

, امور منابع آب نباید اجازه انتقال پسآب به زمین های کشاورزی را بدهد,

, ,

بهره مند با تایید حرف خبرنگار ما مبنی بر انتقال پسآب به مصارف کشاورزی می‌ افزاید: شواهدی وجود دارد که این پسآب در زمین های کشاورزی استفاده می شود، امور منابع آب نباید اجازه بدهد که این آب به زمین های کشاورزی منتقل شود.

,

سال گذشته ایستگاه های پمپاژ آب پشت دیوار تصفیه خانه وجود داشت که پسآب رسما برداشت می شد اما در بازرسی ها یک دور کل آن تجهیزات جمع آوری شد، شکایت هایی بعد از آن از مردم پایین دست داشتیم که معتقد بودند باز هم از این آب استفاده می شود و متاسفانه شب ها پمپ را داخل لوله ها می گذارند و آب را منتقل می کنند، آبان سال گذشته هم با هماهنگی قاضی حجازی مجددا تجهیزات و تاسیسات آن محل جمع آوری شد.

,

مسئله این است که جهاد کشاورزی باید زمین ها را ارزیابی کند و مالکین را معرفی کند تا اخطار لازم به آنها داده شود، شب گذشته فرد خاطی متواری شده و فقط تجهیزاتش آنجا برای ما مانده است، ما فعلا فقط به کمک محیط زیست فقط گشت های خودمان را انجام می دهیم.

,

پسآب رها شده مورد تایید محیط زیست نیست

, پسآب رها شده مورد تایید محیط زیست نیست,

داوود نور محمدی رئیس محیط زیست تربت حیدریه می افزاید: پساب رها شده مورد تایید محیط زیست نیست و منکر آبیاری اراضی با پساب تصفیه خانه نیستم.

,

وی می افزاید: طبق مکاتبه ای که با استانداری انجام داده ایم، مسئول و ناظر مستقیم  دانشگاه علوم پزشکی است و ما بعنوان محیط زیست به عنوان ناظر چندین بار ورود کرده ایم و بارها نسبت به جمع آوری و تخریب اراضی حاصل از آبیاری پساب تصفیه خانه اقداماتی داشته ایم.

,

وی با بیان اینکه پساب رها شده برای کشاورزی به هیچ عنوان مورد تایید محیط زیست نیست، خاطر نشان می کند: با این وجود منکر آبیاری اراضی کشاورزی با این پساب نیستیم و این در حالی است که خواه یا ناخواه پساب رها شده منابع آبی و دام های اطراف را آلوده می کند.

,

انتقال پساب از حریم مسیل ها از نظر ما منع قانونی ندارد!

, انتقال پساب از حریم مسیل ها از نظر ما منع قانونی ندارد!,

مهدی طلعتی مدیر آب منطقه ای تربت حیدریه نیز نظری دیگری دارد و می افزاید: انتقال پساب از حریم مسیل ها از نظر ما منع قانونی ندارد!

,

وی اضافه می کند: تصفیه خانه فاضلاب و پساب آن در اختیار شرکت طوس مسیر و تحت مدیریت و نظارت شرکت آب و فاصلاب است و انتقال آب از بستر مسیل هیچ منع قانونی ندارد.

,

طلعتی خاطر نشان می کند: طبق ماده ۱۲ آیین نامه تعیین حد بستر و حریم، عبور لوله های آب، برق، گاز از بستر و حریم کال ها و مسیرها با موافقت وزارت نیرو و آب منطقه ای بلامانع است و محافظت از لوله ها بعهده اشخاص است.

,

بوی نامطبوع تصفیه خانه رفع خواهد شد

, بوی نامطبوع تصفیه خانه رفع خواهد شد,

پیوندی مدیر عامل شرکت طوس مسیر ابتدا در خصوص بوی نامطبوع تصفیه خانه اظهار می دارد: در این تصفیه خانه ما یک قرارداد بای بک بسته ایم که قرار است پسآب آن را در بخش صنعت مصرف کنیم، در ابتدای تحویل این تصفیه خانه با مشکلات زیادی روبرو بودیم و بلوئرهای هوادهی دچار مشکل بود که رفته رفته این مشکلات را رفع کرده ایم و انشالله اگر پیمانکار به موقع عمل کند با نصب تجهیزات خشک کن لجن بخش بسیاری از بوی نامطبوع از بین خواهد رفت و مشکلی از این دست در آنجا نخواهیم داشت‌.

,

پسآب باید در صنعت مصرف شود، نه در کشاورزی

, پسآب باید در صنعت مصرف شود، نه در کشاورزی,

در خصوص مصرف این پسآب در ۵ نوبت در روزنامه خراسان آگهی کرده ایم که آماده انتقال آن برای مصارف صنعتی هستیم اما متقاضی  پیدا نشده است.

,

وی می افزاید: این پسآب فقط باید در صنعت استفاده شود و اصلا مصرف کشاورزی ندارد، ما در حال مذاکره با شرکت های فولاد تربت حیدریه، فولاد سنگان و شرکت توسعه فراگیر سناباد برای کارخانه های کنسانتره در سنگان برای انتقال این پسآب برای بخش صنعت هستیم و تاکنون کشاورزانی به ما مراجعه کرده اند تا این آب را بخرند اما ما نفروخته ایم‌ زیرا می دانیم که این آب برای مصارف ‌کشاورزی مفید نبوده و اگر اینکار را بکنیم برای آنها حق آبه ایجاد می شود.

,

ما صنعتی در تربت حیدریه و اطراف آن نداریم که به این پسآب نیاز داشته باشد

, ما صنعتی در تربت حیدریه و اطراف آن نداریم که به این پسآب نیاز داشته باشد,

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما مبنی بر وجود اخباری از انتقال پسآب تصفیه خانه تربت حیدریه به سنگان خواف می‌گوید: ما صنعتی در تربت حیدریه و اطراف آن نداریم که به این پسآب نیاز داشته باشد و فقط این ظرفیت در فولاد سنگان خواف و کارخانه های کنسانتره وجود دارد.

,

پیوندی  می افزاید: جالب است به آنها اجازه می دهند که بروند و آب را از چاه بردارند که البته بعد از آن مصوب شد در وزارت نیرو که باید از پسآب های منطقه در صنعتشان استفاده کنند.

,

برنامه ای برای مدیریت پسآب نداریم چون نمی توانیم کاری کنیم

, برنامه ای برای مدیریت پسآب نداریم چون نمی توانیم کاری کنیم,

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار که چه برنامه ای برای مدیریت پسآب و جلوگیری از ورود آن به مزارع کشاورزی دارید می گوید: برنامه ای نداریم چون کاری نمی توانیم انجام دهیم و این مسئله در مشهد هم ۵ هزار لیتر بر ثانیه در کشف رود ریخته می شود.

,

قرارداد انتقال پس آب از تربت حیدریه به سنگان خواف باید بلند مدت باشد

, قرارداد انتقال پس آب از تربت حیدریه به سنگان خواف باید بلند مدت باشد,

پیوندی در پاسخ به این سئوال که با توجه به عدم راه اندازی فولاد جلگه رخ تربت حیدریه  آیا می شود فعلا برای مدت ۳ تا ۵ سال آب را به سنگان برد و بعد از آن برای مصرف در فولاد تربت حیدریه برگرداند، خاطر نشان می‌کند: اگر‌ مسئولین بخواهند مقاومت کنند برای انتقال پسآب از منطقه ای به منطقه دیگر و بمانیم تا صنعتی شکل بگیرد این مشکل وجود خواهد داشت.

,

پیوندی گفت: انتقال پسآب به صورت موقت به سنگان امکان ندارد و هر کس بخواهد بخرد این پسآب را باید در همان ۲۹ سالی که طبق قرارداد پسآب در دست ماست این اتفاق بیافتد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه