اخبار داغ

دانا گزارش می دهد؛

رئیس دولت اصلاحات پاسخگوی عملکرد این جریان سیاسی خواهد بود؟ / انتقاداتی که در نطفه خفه شد

رئیس دولت اصلاحات پاسخگوی عملکرد این جریان سیاسی خواهد بود؟ / انتقاداتی که در نطفه خفه شد
درحالی موسوی خوئینی ها به سبب نامه نگاری برای فرار از مسئولیت مورد انتقاد شدید خصوصا اصلاح طلبان قرار گرفت که پیشتر رئیس دولت اصلاحات به سبب عملکرد این جریان سیاسی زیر سئوال بود و حتی برخی از اصلاح طلبان همچون کرباسچی از وی خواستند کناره گیری کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها با انتشار نامه موسوی خوئینی ها انتقادات زیادی خصوصا از سوی اصلاح طلبان به سمت وی روانه شده است. به نوعی به نظر می رسید که خصوصا در درون جریان اصلاح طلبی، نیروهای این جریان مترصد موقعیتی بودند که انتقادات خود را نسبت به ساختار و نوع مدیریت این جریان ابراز دارند. بهانه و بابی که با نامه موسوی خوئینی ها باز شد. نامه ای که قرار بود با تاکتیک برون سپاری مسئولیت عملکرد سران این جریان را نادیده بگیرد دامن خود آنها را گرفت. موضوعی که مشخص می کند مردم و حتی بدنه این جریان سیاسی هم منتظر پاسخگویی سران اصلاحات هستند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
اما تنها موسوی خوئینی ها در این عرصه فردی نیست که باید به عملکرد این چند ساله دولتی که اصلاح طلبان تمام قد حامی آن بودند و همچنین عملکرد مجلس دهم و شورای شهر پنجم پاسخ بدهد. افراد و سران دیگر اصلاحات نیز باید در این عرصه پاسخگو باشند.
,
 
,
خاتمی کنار می رود؟
, خاتمی کنار می رود؟, خاتمی کنار می رود؟, ,
 
,
یکی از شخصیت هایی که در این زمینه باید پاسخگو باشد رئیس دولت اصلاحات است. وی که در انتخابات مجلس دهم و همچنین ریاست جمهوری دوازدهم با تاکتیک «تکرار می کنم» بسیاری از مردم را ترغیب به رای دادن به لیست های امید کرد، در این زمینه محل مطالبه است. 
,
 
,
«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره با اشاره به نام خوئینی ها بیان می کند: «واقعیت این است که ما همه مقصریم؛ منِ صادق زیباکلام، عباس عبدی، تاجزاده، اصغرزاده، خاتمی و بسیاری دیگر در ایجاد شرایط امروز مقصریم اما تردید نکنید که بیش و پیش از همه ما بزرگ‌ترین مقصر خودِ آقای موسوی خوئینی‌هاست.»
, «واقعیت این است که ما همه مقصریم؛ منِ صادق زیباکلام، عباس عبدی، تاجزاده، اصغرزاده، خاتمی و بسیاری دیگر در ایجاد شرایط امروز مقصریم اما تردید نکنید که بیش و پیش از همه ما بزرگ‌ترین مقصر خودِ آقای موسوی خوئینی‌هاست.»,
 
,
«عباس عبدی» تئوریسین جریان اصلاحات نیز در این زمینه اظهار کرد: «آقای خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند. مثلاً این حرفی که در گفت‌وگوی اخیر بیان کرد، نوعی حکایت از بی‌تکلیفی است. کسی که رهبری را بپذیرد، از دیگران نمی‌پرسد که حالا چه کار کنیم؟ چون حتی اگر دیگران هم چیزی گفتند، در نهایت او است که باید مسئول باشد. اما از یک طرف دیگر، آقای خاتمی نه حاضر است به صراحت و روشنی کنار برود و بگوید من کاری ندارم و خودتان می‌دانید و انجام بدهید، به نظرم ایشان روی زمین و هوا نگه می‌دارد و این یکی از ایرادهایی است که متأسفانه به ایشان وارد است.»
, «آقای خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند. مثلاً این حرفی که در گفت‌وگوی اخیر بیان کرد، نوعی حکایت از بی‌تکلیفی است. کسی که رهبری را بپذیرد، از دیگران نمی‌پرسد که حالا چه کار کنیم؟ چون حتی اگر دیگران هم چیزی گفتند، در نهایت او است که باید مسئول باشد. اما از یک طرف دیگر، آقای خاتمی نه حاضر است به صراحت و روشنی کنار برود و بگوید من کاری ندارم و خودتان می‌دانید و انجام بدهید، به نظرم ایشان روی زمین و هوا نگه می‌دارد و این یکی از ایرادهایی است که متأسفانه به ایشان وارد است.», «آقای خاتمی تکلیف خود را روشن نمی‌کند. مثلاً این حرفی که در گفت‌وگوی اخیر بیان کرد، نوعی حکایت از بی‌تکلیفی است. کسی که رهبری را بپذیرد، از دیگران نمی‌پرسد که حالا چه کار کنیم؟ چون حتی اگر دیگران هم چیزی گفتند، در نهایت او است که باید مسئول باشد. اما از یک طرف دیگر، آقای خاتمی نه حاضر است به صراحت و روشنی کنار برود و بگوید من کاری ندارم و خودتان می‌دانید و انجام بدهید، به نظرم ایشان روی زمین و هوا نگه می‌دارد و این یکی از ایرادهایی است که متأسفانه به ایشان وارد است.»,
 
,
انتقاداتی که در نطفه خفه شد 
, انتقاداتی که در نطفه خفه شد , انتقاداتی که در نطفه خفه شد ,
 
,
این در شرایطی است که پیشتر افرادی چون «غلامحسین کرباسچی» دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی انتقاداتی نسبت به خاتمی ابراز داشته بود که با حمله و فشار سیاسی برخی از افراد و گروه ها در این جریان روبرو شد و مجبور به سکوت و حتی پس گرفتن اظهاراتش شد.
,
 
,
دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در آبانماه سال 98 در حاشیه کنگره سراسری حزب جمهوریت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حزب کارگزاران در قالب شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان برای انتخابات  فعالیت می کند یا جداگانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: ما در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان عضویت داریم؛ اما منتقد این شورا هستیم.
,
 
,
وی افزود: اصلاح طلبان باید بپذیرند پیروزی‌هایی که داشته‌اند حاصل ضعف رقبا بوده است، نه این که آن‌ها خیلی بهتر بودند. اصلاح‌طلبان باید بگویند که برای حل مشکلات مردم چه کار کرده‌اند؟
,
 
,
کرباسچی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم  حتی اگر شده آقای خاتمی باید همان‌طور که یک جایی گفته بود از مردم عذرخواهی کند.
, کرباسچی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم  حتی اگر شده آقای خاتمی باید همان‌طور که یک جایی گفته بود از مردم عذرخواهی کند., کرباسچی همچنین خاطرنشان کرد: من معتقدم  حتی اگر شده آقای خاتمی باید همان‌طور که یک جایی گفته بود از مردم عذرخواهی کند., ,
 
,
روز سه شنبه نهم اردیبهشت سال جاری، کرباسچی در گفتگویی بار دیگر گلایه های سال گذشته خود را تکرار کرد و موضوع حمایت از کاندیدای اصولگرا در سال ۱۴۰۰ رد نکرد و این بار صریح تر از همیشه خواستار کنار گذاشتن تعارفات سیاسی میان اصلاح طلبان شد. دبیرکل کارگزاران در بخش هایی از مصاحبه خود که بیشتر تحلیل و جنجال را در پی داشت، گفته است: «با شخصیت‌های محترم سیاسی رودربایستی نداشته باشیم. مثلا اینکه آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست جمهوری شدند و اصلاح طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کرده و  بگوییم که او حتما رئیس شورای عالی باشد. کار سیاسی که رودربایستی ندارد. درباره بقیه بزرگان هم همینطور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند. حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا.»
, «با شخصیت‌های محترم سیاسی رودربایستی نداشته باشیم. مثلا اینکه آقای دکتر عارف یک وقتی نامزد ریاست جمهوری شدند و اصلاح طلبان به هر دلیلی دنبال آقای روحانی رفتند نباید باعث این شود که بخواهیم جبران کرده و  بگوییم که او حتما رئیس شورای عالی باشد. کار سیاسی که رودربایستی ندارد. درباره بقیه بزرگان هم همینطور است. حتی دیگر کسانی که شاید برای ما کاریزما بوده و شخصیت مورد علاقه ما باشند. حالا آقای خاتمی یا هر کدام از رفقا.»,
 
,
اما موج حملات اصلاح طلبان به کارگزاران و کرباسچی سبب شد تا «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی به دلیل حواشی به وجود آمده پیرامون اظهارات دبیر کل این حزب، عذرخواهی کند.
,
 
,
, , ,
 
,
مرعشی از جایگاه سخنگوی حزب کارگزاران که سابقه عضویت در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، را هم دارد، هم حزبی خود و سایر چهره‌های اصلاح‌طلب را به آرامش، همفکری و همراهی دعوت کرد. او ضمن عذرخواهی از همه اصلاح‌طلبان، سیاسیون و مردم، می گوید: «هر نوع تخطئه و تخریب در هر سطح، آب ریختن بر کوره مشکلات ملی است.»
,
 
,
رئیس دولت اصلاحات عذرخواهی می کند؟
, رئیس دولت اصلاحات عذرخواهی می کند؟, رئیس دولت اصلاحات عذرخواهی می کند؟,
 
,
جالب اینجاست که نوع نگاه انحصاری و دیکتاتورمابانه‌ای که در جریان اصلاح طلب خصوصا نسبت به شخصی مانند خاتمی وجود دارد تا جایی پیش رفت که نه تنها رئیس دولت اصلاحات عذرخواهی نکرد بلکه حزب فرد منتقد مجبور به عذرخواهی شد! این فشارهای سیاسی تا جایی بود که کرباسچی هم حرف خود را عوض کرد.
, . , . ,
 
,
کرباسچی بعدها در اصلاح سخنان خود بیان کرد « اصلاح طلبان از مردم عذرخواهی کنند» و مطرح کرد نگفته که خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند. اما بعدها با بیان جملاتی نسبت به کنار رفتن خاتمی به نوعی کنایه آمیز نشان داد که نظرش همان حرف های نخستین اوست.
, کرباسچی بعدها در اصلاح سخنان خود بیان کرد « اصلاح طلبان از مردم عذرخواهی کنند» و مطرح کرد نگفته که خاتمی باید از مردم عذرخواهی کند. اما بعدها با بیان جملاتی نسبت به کنار رفتن خاتمی به نوعی کنایه آمیز نشان داد که نظرش همان حرف های نخستین اوست.,
 
,
آنچه از این جریان سیاسی بر می آید اما کم کم حرکت به سمتی است که رئیس دولت اصلاحات نیز در این حوزه تحت فشار قرار می گیرد. خاتمی در حوزه حمایت از «حسن روحانی» و کنار کشیدن «محمد رضا عارف» و ائتلاف میان اصلاحات و اعتدالیون و همچنین تکرار لیست های امید و ... نقش های محوری داشته است اما در حوزه پاسخگویی همواره با کمک جو روانی و فشار رسانه ای و سیاسی توانسته از مسئولیت شانه خالی کند.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
,
 
,
 
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه