اخبار داغ

کارشناس بین الملل در گفتگو با دانا:

آژانس بعد از «گِروسی» در راستای اهداف آمریکا حرکت کرد/ اروپایی‌ها در نهایت در کنار آمریکا قرار خواهند گرفت

آژانس بعد از «گِروسی» در راستای اهداف آمریکا حرکت کرد/ اروپایی‌ها در نهایت در کنار آمریکا قرار خواهند گرفت
کارشناس امور بین الملل بیان داشت: اروپایی‌ها در نهایت در کنار آمریکا قرار خواهند گرفت. بحث این است که اگر ایران وارد چالش شود، اروپا بیشتر ضرر می کند تا آمریکا.
[

به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی دو کشور چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خردادماه به تصویب رسید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا، از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.

,

در همین خصوص «محسن جلیلوند» کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به ابزارهای دستگاه دیپلماسی کشورمان برای مواجهه با قطعنامه ضدایرانی شورای حکام، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای مواجهه با این اقدام ابزارهای دیپلماتیک زیادی دارد. مسئله این است بحثی که توسط آژانس مطرح شده نشان می‌دهد آن‎ها روندهایی را طی می‌کنند که بعدها برای ایران مشکل ساز باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی تصریح کرد: ایران می‌تواند با دسته بندی‌هایی که در سطوح سیاسی دارد و با استفاده از ظرفیت گروه "نم"(جنبش عدم تعهد) یا حتی ظرفیت روسیه و چین که به این قضیه رای منفی دادند، و همچنین با استفاده از موضع کشورهایی که رای ممتنع دادند می تواند به نحوی این کار آژانس را به محدود کند.

,

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان این که ترکیب ابزارهای دیپلماتیک و ابزارهای فنی می‌تواند فشارهای آژانس را کاهش دهد، افزود: موضع اصلی ایران باید در مواجه با این اقدام شورای حکام، قاطع باشد. برای این کار جمهوری اسلامی باید ابزارها و توانمندی‌های فنی و دیپلماتیک خودش را ترکیب کند تا بتواند فشارهای آژانس را کاهش دهد.

,

جلیلوند معتقد است: آژانس بعد از آمدن «گروسی» روندهایی را طی می‌کند که در راستای اهداف آمریکاست. بر همین اساس عکس العملی که ایران باید از خود نشان دهد ترکیبی از ابزارهای فنی و ابزارهای دیپلماتیک باشد. این کار می‌تواند با محدود کردن همکاری ها شروع و در آخر هم با بحث خروج از ان‌پی‌تی تمام شود؛ در واقع هر گامی که آن‌ها بر می‌دارند ایران هم باید یک گام قوی بردارد.

,

وی در خصوص مواضع اروپایی‌ها در مواجهه با ایران گفت: اروپایی‌ها در نهایت در کنار آمریکا قرار خواهند گرفت. بحث این است که اگر ایران وارد چالش شود، اروپا بیشتر ضرر می کند تا آمریکا.

,

جلیلوند در پایان گفت: اروپایی‌ها به دلیل نزدیکی و هم مرزی با خاورمیانه از به هم خوردن توازن و ثبات در خاورمیانه آسیب بیشتری خواهند دید.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه