اخبار داغ

مهاجرت 48هزار نفری نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبه کردستانی؛

نیروی انسانی گنجینه فراموش‌شده در کردستان!

نیروی انسانی گنجینه فراموش‌شده در کردستان!
در قرن بیست ‌و یکم چالش سازمان‌‌ها در رقابت بر مبنای منابع گران‌قیمتی است که تعیین‌کنندة بقا و رشد آن‌‌ها به شمار می‌آیند و مدیریت، نیروی انسانی، زمین، سرمایه، و منابع سرمایه‌ای شامل این منابع می‌شود که از میان این منابع مدیریت و نیروی انسانی از جایگاه و اهمیت خاصی برخوردار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، در حال حاضر، مزیت رقابتی بسیاری از کشور‌‌‌ها در نیروی انسانی توانمندی است که رسالت استفاده بهینه سایر منابع را بر عهده دارند وامروزه، موفقیت سازمان‌‌ها به تعداد نیروی انسانی وابسته نیست، بلکه به سطح توانمندی منابع انسانی مرتبط است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی,

 تلاش سازمان‌‌ها برای توسعه منابع انسانی یا همان توانمندسازی به عنوان یکی از ابزارهای استراتژیک کسب مزیت رقابتی به شمار می‌آید و هم‌اکنون در جامعه در حال توسعه ایران نیز این مزیت رقابتی در سطح استان‌های مختلف کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

,

استان کردستان به دلیل داشتن جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی توانمند در رشته‌های مختلف دارای ظرفیت ویژه‌ای در حوزه نیروی انسانی بوده و به اذعان بسیاری از مدیران و تصمیم‌گیران ارشد کشوری این استان می‌تواند با تکیه بر همین منابع انسانی توانمند خویش گوی سبقت را از بسیاری از استان‌های کشور برباید.

,

متأسفانه با وجود این ظرفیت بالای انسانی شاهد بی‌توجهی گسترده مدیران و تصمیم‌گیران استانی نسبت به توانمندی نیروهای انسانی تحصیلکرده و نخبه کردستانی در معادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی بوده و روز به روز نیز استان از نعمت وجود این گنجینه‌ها تهی می‌شود.

,

مشاور اقتصادی استاندار کردستان در دولت یازدهم در سخنانی از مهاجرت 48هزار نفری نیروی انسانی تحصیلکرده و نخبه کردستانی در بازه زمانی سال‌های 84 لغایت 94 خبر داده و از تسریع در روند مهاجرت نیروهای انسانی توانمند استان به دلیل فراهم‌نبودن شرایط کار و فعالیت آنان در استان هشدار داده بود که متأسفانه این هشدارها نیز پس از به صدا درآمدن این زنگ خطر باز هم جدی گرفته نشده و هم‌اکنون نیز شاهد دل‌سردی و یأس گسترده در بین نخبگان و تحصیلکرده‌های کردستانی هستیم.

,

هرچند طی چند دهه گذشته نگاه‌های مذهبی موجب شده بود که افراد تحصیلکرده و یا دارای رانت‌های خانوادگی از چند شهرستان محدود استان بتوانند در سازمان‌ها و ادارات دولتی و غیردولتی مشاغلی را کسب کنند اما هم‌اکنون دیگر این رانت‌های مذهبی و خانوادگی نیز کارساز نبوده و بسیاری از جوانان کردستانی پیرو مذهب رسمی کشور و غیر مذهب رسمی کشور بیکار بوده و به ناچار مجبور به ترک موطن خویش هستند.

,

کم‌کاری نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در کنار ضعف در احساس مسئولیت مدیران استانی موجب شده است که هیچ دریچه‌ای برای به کارگیری نیروی انسانی توانمند کردستان در دیگر استان‌های کشور فراهم نباشد و اقتصاد ضعیف کردستان نیز نتواند پاسخگوی این افراد باشد.

,

در این بازه زمانی که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم وتنگی معیشت گلوی بسیاری از کردستانی‌ها را می‌فشارد انتظار می‌رود مسئولان استانی در عملکرد ضعیف خویش در این عرصه تجدید نظر نموده  و با بهره‌مندی از تجربیات استان‌های موفق کشور اقدام به تسهیل امور برای استفاده منطقی از توانمندی نیروهای انسانی استان نمایند.

,

به اذعان گزارش‌های جهانی، منابع انسانی گران‌قیمت‌ترین منابع جهان به شمار آمده و برای هر فرد تحصیلکرده که بتواند در کمتر از سه ماه برای خویش شغلی دست و پا نماید ارزشی مادی معادل یک میلیون دلار در نظر گرفته شده است که با احتساب این مبحث متأسفانه هر ساله چندین میلیارد دلار به اقتصاد استان کردستان و ایران صدمه وارد شده و با مهاجرت نیروهای نخبه و توانمند کردستانی به عینه هدایای چندین میلیارد دلاری را به کشورهای غربی اهدا می‌کنیم.

,

بدون شک روند توسعه کردستان بدون توجه به مدیریت منابع انسانی به پیش نخواهد رفت و مدیریت منابع انسانی مقدمه مدیریت سایر منابع در استان خواهد بود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه