اخبار داغ

برکت یه هجرت در تاریخ تشیع؛

دلیل عالم آل محمد نامیدن امام رضا(ع)/ تأثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران بر جهان تشیع و ایران

دلیل عالم آل محمد نامیدن امام رضا(ع)/ تأثیرات حضور امام رضا(ع) در ایران بر جهان تشیع و ایران
حضور امام رضا(ع) در ایران زمینه رشد و گسترش تشیع را فراهم کرد و مناظرات علمی ایشان و تشکیل کلاس های درس و احادیث و سخنان ارزنده ایشان در زمینه های مختلف علوم و معارف اسلامی عامل گسترش تشیع در ایران بود و آثار و برکات این حضور همچنان وجود دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ یکی از اتفاقا ت مهم در تاریخ شیعه، که آثار و برکات آن همچنان در جهان اسلام و ایران وجود دارد، هجرت امام رضا(ع) به طوس بود. اگرچه این حرکت با سیاست خبیثانه مامون بر سواستفاده از جایگاه امام(ع) نزد عموم مردم انجام شد و امام بر برملا کردن این نیت شیطانی حاضر به این هجرت شدند و در هنگام بدرقه به اهل منزل فرمودند که من دیگر از این سفر برنمی گردم، اما این سفر تنها با این هدف صورت نگرفت و برکاتی برای شیعیان داشت که آثار آن همچنان در بین شیعیان وجود دارد و حرم ایشان امروز ملجا دوستداران از مذاهب مختلف است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

علی بن موسی الرضا(ع) طی دوران اقامت خود در مرو، برای ترقی اندیشه و اعتقادات مردم خراسان بسیار تلاش نمود و با مناظره های علمی با اهل کتاب و نحله های فکری گوناگون، موجبات اعتلای معرفت و بینش دینی این منطقه را فراهم آورد. آن حضرت، با تشکیل محافل علمی، کلامی و حدیثی به دفاع از اصول اسلام و فرهنگ اهل بیت پرداخت و به شبهات و ایرادات فِرَق مختلف پاسخ داد که برخی از مناظرات ایشان امروز در کتب حدیث به ما منتقل شده است.

,

تلاش های مامون برای خشکاندن ریشه تشیع

, تلاش های مامون برای خشکاندن ریشه تشیع, تلاش های مامون برای خشکاندن ریشه تشیع,

حجت الاسلام علی فاتحی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در این رابطه اظهار کرد: در رابطه با حرکت امام رضا(ع) به ایران یک طرف این حرکت، سیاستی بود که مامون پیگیری می کرد؛ مامون از لحاظ ذکاوت و هوش به عنوان یکی از باهوش ترین و دانشمندترین خلفای بنی العباس شناخته می شود و به دنبال این بود که ریشه شیعیان را بخشکاند.

,

کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه مامون به دنبال از بین بردن نهضتی بود که از زمان امیرالمومنین(ع) آغاز شده بود و در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) به تکامل رسیده بود، عنوان کرد: برهمین اساس ولایتعهدی را به امام رضا(ع) پیشنهاد داد تا این نکته را در جامعه مسلمانان جا بیندازد که اگر دنیا به اهل بیت هم عرضه شود، آن را می پذیرند و آن ها نیز به دنبال رسیدن به حکومت هستند و فرقی با بنی عباس ندارند.

,

وی ادامه داد: امام هشتم(ع) با آن درایت و تدبیر الهی در مقابل این سیاست شیطانی ایستادند و به طور کامل آن را خنثی کردند، برهمین اساس ابتدا این ولیعهدی را نپذیرفتند و آن مناظره معروف اتفاق افتاد که امام(ع) رو به مامون فرمودند که اگر این خلافت الهی است، تو مالک آن نیستی که واگذار کنی و اگر برای تو است چرا می خواهی آن را به دیگری واگذا کنی؛ همین استدلال نشان داد که حکومت برای بنی عباس نیست.

,

فاتحی با بیان اینکه این استدلال نشان داد حکومت برای الله است و این ولایت انتصابی را خداوند تثبیت می کند، گفت: اگر مامون موفق می شد، تمام زحماتی که از زمان امیرالمومنین(ع) کشیده شده بود از بین رفته و شیعه زیرسوال می رفت، برهمین امام (ع) زمانی که ابن ولیعهدی را با اجبار پذیرفتند، شرطی گذاشتند که من در هیچ کدام از اقدامات حکومتی که شما انجام می دهید ورود نمی کنم.

,

جهادی که امام رضا(ع) در برابر مامون در پیش گرفتند

, جهادی که امام رضا(ع) در برابر مامون در پیش گرفتند, جهادی که امام رضا(ع) در برابر مامون در پیش گرفتند,

این استاد حوزه عملیه با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) که در نهج البلاغه از لسان امیرالمومنین(ع) هم بیان شده که «مهم ترین جهاد کلمه حقی است که انسان در برابر سلطان زورگو بیان کند»، گفت: امام رضا(ع) این افضل جهاد را انجام داد و در مقابل اقداماتی که درباریان و مامون با بازی با دین انجام می دادند، ایستادند که حتی برخی از شیعیان به حضرت می گفتند، با این شیوه ای که شما پیش می روید، همانگونه که پدران شما را به شهادت رساندند، شما را هم به شهادت می رسانند.

,

دلیل عالم آل محمد نامیدن امام رضا(ع)

, دلیل عالم آل محمد نامیدن امام رضا(ع), دلیل عالم آل محمد نامیدن امام رضا(ع),

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) از این ماجرای ولایتعهدی بیشترین استفاده را کردند، اظهار کرد: این که ائمه اطهار پیش از تولد ثامن الائمه(ع)، لقب عالم آل محمد را به ایشان دادند-امام کاظم(ع) فرومودند که «فرزندی از من به شما می رسد که عالم آل محمد(ص) است»- به دلیل توان ایشان در مقابل مامون و استفاده از فرصت ولیعهدی در نشر مفاهیم شیعه بوده است.

,

فاتحی  با بیان اینکه مامون همواره مناظراتی را ترتیب می داد و یا خود با امام(ع) مناظره می کرد تا امام را به چالش بکشاند، گفت: برخی از علما این نظر را دارند که مامون به دنبال زمین زدن امام رضا(ع) در این مناظرات علمی داشت، اما امام(ع) بیشترین استفاده را از این جلسات برای گسترش مفاهیم ناب شیعی انجلم دادند و بسیاری از این افراد تسلیم و هدایت شدند.

,

کارشناس مسائل دینی ادامه داد: خود امام رضا(ع) فرمودند که «من با یهودیان با تورات خودشان، با مسیحیان با انجیل، با رومی ها و ایرانی ها هم با زبان خودشان صحبت می کردم» و همیشه برنده این مناظرات حضرت بودند و بسیاری ازاین مناظرات ثبت شده و در اختیار ما امروز قرار دارد.

,

وی تصریح کرد: الاحتجاج شیخ طبرسی، عیون اخبار الرضا شیخ صدوق بسیاری از این مناظرات را بیان کردند و این حرکات در تداوم راه شیعه موثر بوده است.

,

حضور امام رضا(ع) در ایران زمینه رشد و گسترش تشیع را فراهم کرد و مناظرات علمی ایشان و تشکیل کلاس های درس و احادیث و سخنان ارزنده ایشان در زمینه های مختلف علوم و معارف اسلامی عامل گسترش تشیع در ایران بود.

,

مزار مطهر ایشان پس از شهادت، محفلی برای حضور شیعیان و حضور علما شد؛ از طرفی حرکت برادران و خواهر شریفه ایشان به ایران، پایگاه هایی از شیعیان در شهرهای مختلف ایران از جمله قم، شیراز، ری، قمشه و طبرستان ایجاد کرد و پایگاه شیعه را در پهنای ایران تثبیت کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه