اخبار داغ

کوهیج؛ شهری با اهل سنت:

ساماندهی آبگرم شیخ حسن عالی کوهیجی هرمزگان

ساماندهی آبگرم شیخ حسن عالی کوهیجی هرمزگان
کوهیج دارای قدمت است و در روزگار قاجاری به عنوان سرزمینی دانش‌پرور در منطقه جنوب ایران و حوزه‌های جنوبی خلیج فارس شهرت خاصی داشته است، این شهر واقع در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان و جنوب کشور ایران است و ساکنین آن از اهل سنت و به زبان اچمی صحبت می کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از هرمز؛ زمانی که وزیر کشور در سال ۱۳۹۸ در ابلاغیه ای به استاندار هرمزگان با تاسیس سه شهرداری در شهر بندزرک، بالاشهر و کوهیج موافقت کرد، کمتر کسی می دانست که کوهیج نیز یکی از شهرهای استان هرمزگان است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, هرمز,

این شهر واقع در بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان و جنوب کشور ایران است، ساکنین آن از اهل سنت و به زبان اچمی صحبت می کنند.

,

کوهیج دارای قدمت است و در روزگار قاجاری به عنوان سرزمینی دانش‌پرور در منطقه جنوب ایران و حوزه‌های جنوبی خلیج فارس شهرت خاصی داشته است، در زمان های قدیم که آن را «دارالعلم» می‌نامیدند دانش‌آموزان علوم دینی و شرعی از راه‌های دور و نزدیک به این محل آمده و درس می خواندند.

,

مدرسه علوم دینی کوهیج عالمان بسیاری را نیز به جامعه اسلامی تحویل داده‌ است که از جمله آن می توان علامه مرحوم شیخ شافعی، مرحوم حاج شیخ حسن، مرحوم حاج شیخ احمد کبیر، و علامه حاج شیخ عبدالله نقشبندی را نام برد.

,

آرامگاه شیخ حسن عالی که مورد احترام خاص و عام است در کوهیج واقع است. مشایخ بنی عالی کوهیج و فاریاب و بستک از نوادگان شیخ حسن عالی‌هستند.

,

ماشا الله خنجی رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان بستک در گفتگو با هرمز اظهار کرد: : امروزه زندگی شهری ونظام اجتماعی موجود در شهر ها انسانها را از میسر اصلی زندگی دور کرده وبا وجود رفا ه وامکانات بسیاری که درا ختیارشان قرار داده از سادگی و لذت طبیعت به دور شده اند .

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی شهرستان بستک افزود: یکی از بهترین راه های تبادل فرهنگی، رونق توسعه صنعت گردشگری است، احداث مجموعه اقامتی وتفریحی گردشگری ساماندهی آبگرم شیخ حسن عالی کوهیجی توسط شهرداری کوهیح باعث رونق توسعه صنعت گردشگری در شهر تازه تاسیس کوهیج می شود.

,

خنجی ادامه داد: با وجود آثار تاریخی متعددی که در کوهیج وجود دارد و با ایجاد این مجتمع، کوهیج یکی از مراکز مهم گردشگری توریست های داخلی وخارجی می شود و حضورآنها تا حد زیاد ی موجب رونق اقتصادی افراد بومی خواهد شد.

,

وی خاطرنشان کرد: روز آمد کردن معماری بومی منطقه نیز از نخستین اهداف شهردار کوهیج است که برای نیل به این هدف کاربری احداث مجتمع اقامتی تفریحی وگردشگری انتخاب شده است.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه