اخبار داغ

تولیت آستان قدس رضوی:

70 درصد زائران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند/ با نوسازی اطراف حرم مخالف نیستیم

70 درصد زائران پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند/ با نوسازی اطراف حرم مخالف نیستیم
حجت الاسلام مروی با اشاره به اینکه با نوسازی اطراف حرم مخالف نیستیم گفت: براساس مطالعات و تحقیقات میدانی ۷۰درصد زائران پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ حجت الاسلام احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با موضوع بررسی رویکردها و فعالیت‌های آستان قدس رضوی اظهار کرد: معرفت دینی از طریق آموزه های قران و اهل بیت به دست می آید و ما نمی توانیم براساس احساسات و یافته های ذهنی درباره مقام امامت سخن بگوییم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: باید نگاهمان به دین و ائمه اطهار(ع) بر اساس آموزه های قران و بیان خود اهل بیت باشد، در آیین مذهبی مراسمی داریم که ابراز احساسات می‌کنیم که خوب و ارزشمند است اما احساساتی درست است که پشتوانه عقلانی داشته باشد.

,

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در جهان طبیعت زندگی میکنیم بنابراین نمی توانیم به دور از قوانین طبیعت زندگی کنیم و ما سنتهای الهی را نباید در زندگی نادیده بگیریم و این منافاتی ندارد که برای اهل بیت مقام شفاعت و معجزه قائل باشیم کما اینکه خود اولیای خدا هم در زندگی مادی شان بر همین سنتها پایبند بودند.

,

وی با اشاره به اینکه در این ایام که حرم  و زیارت محدود بود برای ما سخت بود و برای ما هم کار آسانی نبود افزود: نگران بودیم که نکند این محدودیت صد عن سبیل الله باشد و ظلمی شده باشد چراکه زیارت ارزشمند است و توصیه های فراوان داریم اما با همه فضیلتش امر مستحبی است اما حفظ سلامت انسانها امر واجب است و ما وظیفه نداریم امر واجب را فدای امر مستحب کنیم.

,

حجت الاسلام مروی تصریح کرد: رواق‌ها محدود و فقط صحن‌ها باز است که مسقف نیست و براساس مطالعات و تحقیقات میدانی ۷۰درصد مردم و زائران پروتکل های بهداشتی را رعایت می‌کنند.

,

وی با بیان اینکه ما در حرم رضوی به زائران ماسک می دهیم و برای نمازها سنگ توزیع و ضدعفونی میشود افزود: هر سه روز یکبار فرشها عوض میشود و زیارتنامه مخصوص هر زائر توزیع می‌شود و نماز جماعت با فاصله در صحن‌های پیرامونی فقط برگزار می‌شود.

,

تولیت آستان قدس خاطرنشان کرد: اقای حریرچی که به حرم مشرف شدند با مردم صحبت کردند و بازدید داشتند که ابراز رضایت کردند اما اگر همین مقدار هم اعلام شود که نباید اجتماع صورت گیرد ما هر تدبیری لازم باشد عمل می‌کنیم.

,

وی افزود: در این مدت از فرصت استفاده کردیم و تعمیرات اساسی در حرم انجام شده و رواق امام خمینی را در اختبار خادمان قرار دادیم و تلاش کردند در طی ماه مبارک رمضان بسته های معیشتی توزیع شود.

,

حجت الاسلام مروی ضمن اعلام اینکه تقریبا در ایام کرونا حدود ۸۰ میلبارد تومان در کل کشور برای تهیه و توزیع بسته های معیشتی هزینه شد گفت: بخشی از زندگی اهل بیت رسیدگی به نیازمندان است ما هم در این فرصت به افرادی که به خاطر تعطیلی کسب و کار نیازمند شدند اجاره اسفند، فروردین و اردیبهشت مستاجرهای آستان قدس بخشیده شد و وام کمک معیشتی اعطا شد تا جایی که امروز ۲۵۰۰ فرصت اشتغالزایی ایجاد شده است.

,

وی با اشاره به اینکه سیاست آستان قدس این است که زمین فروشی نمی کنیم افزود: برخی می گویند اگر آستان قدس مالیات بدهد نصف کشور می تواند اداره شود، این در حالی است که ما مالیات هم پرداخت می کنیم و همه چیز شفاف است.

,

تولیت آستان قدس رضوی اظهار کرد: آستان قدس املاک دارد ولی این املاک پول نیست لذا افراد کمک کنند تا زمین هایی که داریم به بهره برداری برسانیم. ما به دنبال سود آوری محض نیستیم و اگر بین سود و منفعت و ارزش ها تضادی بود ما ارزش ها را مد نظر قرار می دهیم.

,

وی افزود: ما با بخش خصوصی رقابتی نداریم، بلکه پیشران هستیم، برای مثال در بسیاری از محصولات کشاورزی و بذر محتاج خارج هستیم. آیا نمی توانیم در ایران تولید بذر کنیم؟ بخش خصوصی می گوید اگر ما بیاییم رانت و مافیای واردات نمی گذارند بذر تولیدی ما به جایی برسد، لذا ما باید به جنگ واردکنندگان برویم، قدرت معنوی و نفوذ آستان قدس زیاد است و وقتی آستان پیشران شود، بخش خصوصی هم به دنبال ما ورود می کند.

,

حجت الاسلام مروی تصریح کرد: ما با نوسازی اطراف حرم مخالف نیستیم. اطراف حرم باید نوسازی شود. در این تردیدی نیست و به دنبال آن هستیم اما اینکه اطراف حرم مطهر را به گونه ای نوسازی کنیم که هیچ آثاری از آثار دینی و فرهنگی در آن نباشد قابل قبول نیست و رهبری هم این نکات را متذکر شده اند.

,

وی افزود: در پایین خیابان مشهد هتل هایی ساخته شده که هیچ ارتباطی با فرهنگ و هنر اسلامی ندارد.

,

تولیت آستان قدس ادامه داد: از نمایندگان مجلس و وزیر مسکن و شهرسازی تشکر می کنم که فرمایشات رهبری را سرلوحه کار قرار دادند.
وی در پایان گفت: اکنون شرایط سختی داریم ولی راه زیارت بسته نیست، اگرچه زیارت از نزدیک توصیه شده است، ما  از هرکجا که هستیم می توانیم با امام رضا (ع) ارتباط برقرار کنیم.

,
,

وی افزود: در این ایام حدود 100 هزار ساعت در فضای مجازی و برنامه های زنده تلویزیونی، برنامه داشته ایم و سعی کردیم که ارتباط مردم با حرم مطهر رضوی برقرار باشد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه