اخبار داغ

آتش سهل انگاری بر دسترنج کشاورزان فاروجی

آتش سهل انگاری بر دسترنج کشاورزان فاروجی
با شروع فصل برداشت گندم و جو و گرمای تابستان موارد متعدد آتش‌سوزی در مزارع کشاورزان رخ می‌دهد.آتشی که بر اثر سهل انگاری رخ داده و خسارات سنگینی را به کشاورزان متحمل می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح فاروج، مدتی است با شروع گرما تابستان و فصل برداشت گندم و جو، هر از چند گاهی صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی که برای اطفاء حریق مزارع گندم به مناطق مختلف شهرستان اعزام می‌شوند به گوش رسیده و دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها در آسمان مشاهده می‌شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از  , صبح فاروج, ، مدتی است با شروع گرما تابستان و فصل برداشت گندم و جو، هر از چند گاهی صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی که برای اطفاء حریق مزارع گندم به مناطق مختلف شهرستان اعزام می‌شوند به گوش رسیده و دود ناشی از این آتش‌سوزی‌ها در آسمان مشاهده می‌شود, .,

در فصل برداشت محصولات کشاورزی بویژه مزارع گندم و جو به شدت مستعد آتش‌سوزی هستند و به انبار باروتی شبیه‌اند که با چوب کبریتی یا ته سیگاری به آتش‌سوزی وسیع تبدیل خواهند شد.
 

, .,
,

, ,


فقط طی هفته گذشته در شهرستان فاروج 3 مورد آتش سوزی در مزارع رخ داده، آتشی که اکثراٌ بر اثر سهل انگاری بر جان مزارع افتاده و زحمات کشاورزان را که در آستانه برداشت محصول هستند،  در چشم بر هم زدنی سوزانده و به دود خاکستر تبدیل کرده است.

,
, .,

سرعت انتشار آتش در مزارع گندم به دلیل خشک بودن کل محصول بسیار زیاد است و در مقایسه با مهار آتش در منازل، کار بسیار سخت تری برای آتش نشانان است.

, .,

 

,

سوزاندن علف های خشک علت آتش سوزی مزارع

, سوزاندن علف های خشک علت آتش سوزی مزارع, سوزاندن علف های خشک علت آتش سوزی مزارع,

حبیب الله مقتدر مدیریت جهاد کشاورزی فاروج در این رابطه گفت: امسال بیشترین علت آتش سوزی مزارع گندم وجو سوزاندن علف های خشک مزارع زعفران است که باعث سرایت آتش به مزارع همجوار و به طبع آن گسترش آتش سوزی می‌شود.

, .,

 مقتدر اظهار داشت: بارها به کشاورزان توصیه شده که برای از بین بردن گیاهان هرز خشک شده به هیچ وجه اقدام به آتش زدن زمین نکننند، چرا که هم برای میکروارگانیسم‌های خاک مضر است و هم از منظر قانون تخلف محسوب شده و جهاد کشاورزی و هم اداره محیط زیست با متخلفان برخورد خواهد کرد.

, .,

وی در توضیح اقدامات پیشگیرانه نیز گفت : با تعداد زیاد از تراکتورداران هماهنگی به عمل آمده تا همیشه تراکتور و گاو آهن را آماده داشته باشند، لیست و شماره تماس آن ها نیز به ارگان مربوطه داده شده تا در صورت بروز حادثه سریعا جهت ایجاد آتش‌بُر و مهار آتش سوزی اقدام کنند.

, .,

مدیر جهاد کشاورزی فاروج با بیان اینکه آتش‌بُری به معنای شخم زدن دور مزرعه و از بین بردن پوشش گیاهی اطراف زمین است، ادامه داد: این اقدام نقش بسیار مهمی در جلوگیری از انتشار آتش به مزارع اطراف و مهار آتش سوزی خواهد داشت.
 

, .,
,

, , ,


وی همچنین افزود: از کشاورزان خواستاریم به جهت پیشگیری با ایجاد آتش‌بُر دور مزارع گندم و غیره از نفوذ آتش‌سوزی‌های احتمالی اطراف مزرعه به داخل مزرعه جلوگیری کنند.

,
, .,

مدیر جهاد کشاورزی فاروج اظهار داشت: از دیگر مواردی که می‌تواند در این مواقع بخشی از خسارات کشاورزان را جبران ‌کند صندوق بیمه کشاورزی و بیمه کردن زمین های کشاورزی است که متاسفانه مورد استقبال کشاورزان قرار نمی‌گیرد.

, .,

وی افزود: در حال حاضر حق بیمه در این صندوق ها برای هر هکتار گندم آبی چهارصدوشصت هزار ریال با تعهد مالی سی و سه میلیون ریال و برای هر هکتار گندم دیم هشتادوهفت هزار ریال با تعهد مالی شش میلیون سیصدوچهل هزار ریال است که در صورت آتش سوزی غیرعمد بخشی از خسارات را جبران خواهد کرد.
 

, .,
,

, , ,


 روح اله فخاری بخشدار بخش مرکزی شهرستان نیز در این باره گفت: هفته گذشته چهار مورد آتش سوزی در روستاهای بخش مرکزی شهرستان رخ داده که تمام این موارد غیرعمدی بوده است.

,
,

وی افزود: غالبا با شدت گرفتن گرما بطری های آب که در مزارع انداخته شده اند مانند ذره‌بین عمل می‌کند و یا انداختن ته سیگار و سهل انگاری در این موارد جزئی باعث ایجاد آتش سوزی و زدن خسارت به کشاورزان می‌شود.

,

 

,

انتهای پیام/م.شادکام

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه