اخبار داغ

کارشناس مسائل مذهبی:

امام رضا(ع) مرز بین شیعه واقعی و شیعه ظاهری است/ شیعه در زمان ثامن الحجج (ع) در ایران گسترده شد

امام رضا(ع) مرز بین شیعه واقعی و شیعه ظاهری است/ شیعه در زمان ثامن الحجج (ع) در ایران گسترده شد
میرمهدی کارشناس مسائل مذهبی حدیث سلسله الذهب را مبنای گسترش امامت در سرزمین ایران دانست و گفت: در واقع پیروان اهل بیت(ع) در ایران، توسط امام رضا(ع) مبنای فکری خود را دریافت کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛حجت الاسلام میرمهدی مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک در گفتگو با دیارآفتاب؛ با اشاره به میلاد امام هشتم، امام رضا(ع) در یازدهم ذی القعده، گفت: این روز برای اهل بیت عصمت و طهارت مولودی با برکت است چرا که اعتقاد مردم نسبت به اهل بیت(ع)، با اعتقاد به امام رضا(ع) تکمیل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب,

وی افزود: در واقع آن دسته از مسلمانانی که امامت آن حضرت را قبول دارند، شیعه ۱۲ امامی هستند. ولی کسانی مثل پیروان مکتب زیدیه، فتحیه و ... که از مکتب اصلی اهل بیت انشعاب پیدا کردند، از اعتقاد صحیح به خاندان عصمت و طهارت جدا شدند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تصریح کرد: در واقع امام علی بن موسی الرضا(ع) مرز بین شیعه واقعی و شیعه ظاهری هستند.

میرمهدی با اشاره به حضور با برکت ایشان در سرزمین ایران، گفت: امام رضا(ع) با فشار حکومت بنی العباس و با هدف از بین بردن جایگاه امامت به ایران سفر کردند ولی امروزه ما شاکریم که میزبان وجود پر برکت ایشان هستیم و از نعمت وجودی ایشان بهره می بریم. در واقع با آمدن حضرت رضا(ع) به ایران، حقایق زیادی از مکتب اهل بیت(ع) برای مردم ایران گسترش پیدا کرد.

وی اضافه کرد: یکی از وقایعی که در زمان حضور ایشان در ایران اتفاق افتاد، بیان حدیث معروف سلسله الذهب بود. خلاصه ماجرا آن است که راه امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو از نیشابور می‌گذشت و جمع زیادی از دوستداران علم و نویسندگان حدیث در آنجا به سراغ امام آمدند و گفتند: از پیش ما می‌روید اما حدیثی برایمان نقل نمی‌کنید که به ما فایده برساند؟ امام علیه السلام سر مبارک خود را از کجاوه بیرون آوردند و این حدیثی را به شکل روایی را از یکایک پدران معصوم خود نقل نمودند که «خدا فرمود: "لا اله الا الله" دژ من است و هر که در آن دژ داخل شود از عذاب من ایمن است.» امام در ادامه فرمودند: «این حدیث شرطهایی دارد که من یکی از شرطهای آن هستم.»

میرمهدی حدیث سلسله الذهب را مبنای گسترش امامت در سرزمین ایران دانست و گفت: نیاز است تا نکته ای اضافه کنم و آن این است که مطلبی که برخی گسترش شیعه در ایران را بدست حاکمان صفویه می دانند، دروغ است. در واقع پیروان اهل بیت(ع) در ایران، توسط امام رضا(ع) مبنای فکری خود را دریافت کردند.

وی افزود: گسترش شیعه در ایران بدست با برکت امام هشتم صورت گرفت. مذهب شیعه در زمان صفویه قدرتمند شد ولی مؤسس و گستراننده این مذهب در ایران بدست با برکت امام رضا(ع) انجام گرفت.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با اشاره به جلسات اعتقادی ای که امام هشتم در ایران برپا کردند، گفت: البته در همین جلسات هم مأمون به دنبال پایین آوردن شأن امام بود ولی اتفاق کاملا برعکس شد و جایگاه ایشان بالاتر رفت و مردم با دیدن قدرت علمی ایشان شیفته حضرت شدند.

میرمهدی با بیان اینکه یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) است، گفت: ایشان توانستند با علم و بیان استدلالی و برهانی شان، حقانیت دین اسلام را اثبات کنند.

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به شیوع کرونا و عدم امکان زیارت امام رضا(ع) از نزدیک، گفت: به قول معروف: بُعد منزل نبُوَد در سفر روحانی. برای زیارت معصومین(ع) اگر توجه ما به ایشان باشد، همین کفایت می کند.

وی افزود: همانطور که در زیارت نامه امام رضا(ع) هم داریم، ایشان نسبت به شیعیانشان توجه دارند و سلام و زیارت ما را میبینند و می شنوند و حتی جواب سلام ما را می دهند ولی به دلیل تعلقات مادی، ما صدای حضرت را نمی شنویم. به همین خاطر است که در زیارت نامه می گوییم: "اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی". لذا اگر امکان زیارت از نزدیک فراهم نشد، از دور هم می توان ایشان را زیارت کرد.

انتهای پیام/

,

وی افزود: در واقع آن دسته از مسلمانانی که امامت آن حضرت را قبول دارند، شیعه ۱۲ امامی هستند. ولی کسانی مثل پیروان مکتب زیدیه، فتحیه و ... که از مکتب اصلی اهل بیت انشعاب پیدا کردند، از اعتقاد صحیح به خاندان عصمت و طهارت جدا شدند.

,

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک تصریح کرد: در واقع امام علی بن موسی الرضا(ع) مرز بین شیعه واقعی و شیعه ظاهری هستند.

,

میرمهدی با اشاره به حضور با برکت ایشان در سرزمین ایران، گفت: امام رضا(ع) با فشار حکومت بنی العباس و با هدف از بین بردن جایگاه امامت به ایران سفر کردند ولی امروزه ما شاکریم که میزبان وجود پر برکت ایشان هستیم و از نعمت وجودی ایشان بهره می بریم. در واقع با آمدن حضرت رضا(ع) به ایران، حقایق زیادی از مکتب اهل بیت(ع) برای مردم ایران گسترش پیدا کرد.

,

وی اضافه کرد: یکی از وقایعی که در زمان حضور ایشان در ایران اتفاق افتاد، بیان حدیث معروف سلسله الذهب بود. خلاصه ماجرا آن است که راه امام رضا علیه السلام از مدینه به مرو از نیشابور می‌گذشت و جمع زیادی از دوستداران علم و نویسندگان حدیث در آنجا به سراغ امام آمدند و گفتند: از پیش ما می‌روید اما حدیثی برایمان نقل نمی‌کنید که به ما فایده برساند؟ امام علیه السلام سر مبارک خود را از کجاوه بیرون آوردند و این حدیثی را به شکل روایی را از یکایک پدران معصوم خود نقل نمودند که «خدا فرمود: "لا اله الا الله" دژ من است و هر که در آن دژ داخل شود از عذاب من ایمن است.» امام در ادامه فرمودند: «این حدیث شرطهایی دارد که من یکی از شرطهای آن هستم.»

,

میرمهدی حدیث سلسله الذهب را مبنای گسترش امامت در سرزمین ایران دانست و گفت: نیاز است تا نکته ای اضافه کنم و آن این است که مطلبی که برخی گسترش شیعه در ایران را بدست حاکمان صفویه می دانند، دروغ است. در واقع پیروان اهل بیت(ع) در ایران، توسط امام رضا(ع) مبنای فکری خود را دریافت کردند.

,

وی افزود: گسترش شیعه در ایران بدست با برکت امام هشتم صورت گرفت. مذهب شیعه در زمان صفویه قدرتمند شد ولی مؤسس و گستراننده این مذهب در ایران بدست با برکت امام رضا(ع) انجام گرفت.

,

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) اراک با اشاره به جلسات اعتقادی ای که امام هشتم در ایران برپا کردند، گفت: البته در همین جلسات هم مأمون به دنبال پایین آوردن شأن امام بود ولی اتفاق کاملا برعکس شد و جایگاه ایشان بالاتر رفت و مردم با دیدن قدرت علمی ایشان شیفته حضرت شدند.

,

میرمهدی با بیان اینکه یکی از القاب امام رضا(ع) عالم آل محمد(ص) است، گفت: ایشان توانستند با علم و بیان استدلالی و برهانی شان، حقانیت دین اسلام را اثبات کنند.

,

مدیر حوزه علمیه امام خمینی(ره) با اشاره به شیوع کرونا و عدم امکان زیارت امام رضا(ع) از نزدیک، گفت: به قول معروف: بُعد منزل نبُوَد در سفر روحانی. برای زیارت معصومین(ع) اگر توجه ما به ایشان باشد، همین کفایت می کند.

,

وی افزود: همانطور که در زیارت نامه امام رضا(ع) هم داریم، ایشان نسبت به شیعیانشان توجه دارند و سلام و زیارت ما را میبینند و می شنوند و حتی جواب سلام ما را می دهند ولی به دلیل تعلقات مادی، ما صدای حضرت را نمی شنویم. به همین خاطر است که در زیارت نامه می گوییم: "اشهد انک تشهد مقامی و تسمع کلامی و ترد سلامی". لذا اگر امکان زیارت از نزدیک فراهم نشد، از دور هم می توان ایشان را زیارت کرد.

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه