اخبار داغ

گزارشی از قیمت شیر تو شیر لبنیات در کردستان؛

ناسازگاری زمانه با دامداران/ وقتی مشتری و فروشنده از افزایش قیمت‌ها‌ ناراضی‌اند

ناسازگاری زمانه با دامداران/ وقتی مشتری و فروشنده از افزایش قیمت‌ها‌ ناراضی‌اند
آب و هوای مناسب در کنار مراتع متعدد از جمله ظرفیت‌های استان کردستان است که سبب شده این خطه به عنوان یکی از استان‌های برتر در زمینه تولید شیر مطرح شود، اما برای توسعه دامداری در این استان اقدام خاصی صورت نگرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، استان کردستان را می توان بهشتی برای دامپروری دانست چرا که مراتعی مناسب در اختیار دامپروران قرار دارد و می تواند خوراکی طبیعی و مناسب برای دام های سبک و سنگین باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

آب و هوای مناسب در کنار مراتع متعدد از جمله ظرفیت های استان کردستان است که سبب شده است این خطه به عنوان یکی از استان های برتر در زمینه ی تولید شیر مطرح شود، اما با وجود استعدادهای موجود و منحصر به فرد در بخش دامداری صنعتی، اقدام های قابل توجهی برای توسعه ی دامداری در این استان صورت نگرفته است.

,

, ,

ناسازگاری زمانه با دامداران

, ناسازگاری زمانه با دامداران, ناسازگاری زمانه با دامداران,

 یکی از مواد غذایی که همواره و از دیرباز در سفره ما ایرانی‌ها وجود داشته، لبنیات است هرچند بهای این کالای مصرفی نیز این روزها سیر صعودی طی می‌کند و هر روز با قیمتی جدید خود را به رخ مردم می‌کشد. شاید به همین دلیل باشد که شیر و لبنیات مدتی است از سفره خانواده‌های ایرانی پَر کشیده است، چرا که گرانی بیش ازحد این کالا، با توان اقتصادی خانوارهای متوسط و ضعیف، همخوانی ندارد و این قشر مجبورند عطای این خوراکی سرشار از کلسیم و سلامتی را به لقایش ببخشند.

,

گلایه هایی که دو طرف هم مصرف کننده و هم فروشنده را در بر گرفته است و هر دو قشر به قیمت اعلام شده ناراضی هستند دامداران به نرخ اعلام شده شیر خام کیلویی 2900 تومان و خریدار هم به گرانی لبنیات!

,

, ,

۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست تولیدکننده می رسد

, ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست تولیدکننده می رسد, ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست تولیدکننده می رسد,

به طوری که یکی از دامداران استان کردستان در گفتگو با خبرنگار کردتودی با انتقاد از تصویب نرخ ۲,۹۰۰ تومان برای هر کیلوگرم شیرخام اظهار داشت:  تا چه زمانی تولیدکنندگان باید تحت فشار قرار بگیرند چرا دولت از جیب تولیدکننده به مصرف کننده یارانه می‌دهد؟

,

«محمد مرادویسی» گفت: وی با بیان اینکه ادامه این روند باعث ورشکستگی تولیدکنندگان و خروج آنان از چرخه تولید می‌شود، افزود: اگر این شرایط ادامه یابد مجدداً کشور واردکننده محصولات لبنی خواهد شد.

,

وی با بیان اینکه قیمت شیرخام براساس نرخ مصوب نهاده‌های دامی اعلام شده است، توضیح داد: این در حالی است که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد نهاده‌ها با نرخ مصوب به دست تولیدکننده می‌رسد و مابقی آن را تولیدکننده با نرخ آزاد تهیه می‌کند.

,

وی با بیان اینکه با افزایش هزینه های تولید و قیمت شیرخام در چند ماه گذشته، افزایش مجدد قیمت فرآورده‌های لبنی امری اجتناب ناپذیر است گفت: تولیدکنندگان برای حفظ تولیدات کشور، چاره‌ای جز افزایش قیمت برخی محصولات ندارند زیرا ضربه به صنعت منجر می شود به طور مجدد همانند سالهای گذشته به یک کشور وابسته و واردکننده در فرآورده‌های لبنی تبدیل شویم.

,

این درحالی است که افزایش قیمت لبنیات تاثیر مهمی در کاهش مصرف دوباره لبنیات دارد به طوری که سرانه مصرف شیر در ایران طی دو دهه اخیر و بعد از برداشته شدن یارانه مصرف شیر از 95 کیلو به 80 کیلو کاهش یافته درحالی که سازمان بهداشت جهانی سرانه 150 کیلوگرم را  توصیه کرده و همینطور در سند چشم انداز توسعه ایران نیز سرانه 120 کیلوگرم هدف گذاری شده است.

,

, ,

فقط عده کمی از مردم برای خرید شیر به مغازه می‌آیند

, فقط عده کمی از مردم برای خرید شیر به مغازه می‌آیند, فقط عده کمی از مردم برای خرید شیر به مغازه می‌آیند,

در کنار گلایه های دامداران نسبت به اعلام کم نرخ شیر خام، فروشندگان و مغازه داران از گرانی لبنیات ناراضی هستند و با بیان اینکه محصولات لبنی محلی افزایش قیمت در روزهای اخیر داشته اظهار داشت: در تماس با یکی از شرکت‌های معروف برای دریافت پنیر کارخانه‌ای گفته شد این محصول از روز گذشته 20 درصد افزایش قیمت دارد.

,

فروشنده محصولات لبنی از افزایش چراغ خاموش برخی محصولات لبنی در چند هفته اخیر خبر داد و گفت: قیمت یک نوع شیر کاکائو از هشت هزار و 500 تومان در هفته گذشته به 12 هزار تومان افزایش یافته است.

,

وی ادامه داد: دوغ پاکتی و بطری هم به ترتیب از سه هزار، شش هزار و 700 تومان به سه هزار و 300 و هفت هزار و 500 تومان رسیده است.

,

این فروشنده بیان کرد: قیمت یک نوع پنیر هم از 6 هزار و 500 در هفته گذشته به هشت هزار تومان افزایش یافته است.

,

 وی گفت: قبل از افزایش قیمت لبنیات همه شیرهای پاکتی خریداری می‌شد اما اکنون فقط عده کمی از مردم برای خرید شیر به مغازه می‌آیند. ماست و دوغ نیز مانند گذشته خریدار ندارد 

,

, ,

استان کردستان در حال حاضر پایین‌ترین سرانه مصرف لبنیات را دارد

, استان کردستان در حال حاضر پایین‌ترین سرانه مصرف لبنیات را دارد, استان کردستان در حال حاضر پایین‌ترین سرانه مصرف لبنیات را دارد,

یک کارشناس با بیان این‌که شرایط بازار محصولات لبنی بسیار پیچیده‌تر از سایر کالاهاست، اظهار می‌کند: این امر متاثر از وجود پیچیدگی‌ قیمت‌گذاری اختلافات همیشگی میان دامداران، کارخانه‌های تولیدی و دولت است. 

,

«هادی یوسفی» معتقد است از یکسو دامداران و تولیدکنندگان اصلی شیر، خواستار افزایش قیمت خرید این محصول از سوی کارخانه‌های لبنی هستند و از سوی دیگر واحدهای تولیدی نیز با این امر به دلیل افزایش فشار بر مصرف‌کننده و در نتیجه کاهش سرانه مصرف مخالفت می‌کنند.

,

 وی با بیان این‌که در چنین شرایطی مشخص نیست علت افزایش تدریجی قیمت‌ها از سوی واحدهای لبنی چه بوده است، این مساله را در تضاد با ادعاهای این کارخانجات عنوان می‌کند و خواستار شفاف‌سازی در این زمینه می‌شود.

,

این کارشناس با انتقاد از این‌که دولت نیز در این موضوع تقریبا خود را کنار کشیده و تنها نظاره‌گر ماجراست، می‌گوید: تا زمانی که دولت نخواهد مدیریت صحیح، قاطع و جامع‌نگر با لحاظ کردن منافع ۲ طرف ماجرا و البته خریداران را در این قضیه داشته باشد این وضعیت ادامه خواهد یافت.

,

 این کارشناس تصریح می‌کند: استان کردستان در حال حاضر پایین‌ترین سرانه مصرف لبنیات را دارد و به علت پایین آمدن قدرت خرید، مصرف لبنیات در استان نسبت به میانگین کشوری ۴/۱ و نسبت به کشورهای پیشرفته‌ای مانند هلند ۶/۱ کمتر است.

,

, ,

با این اوصاف مسئولان باید برای مدیریت در موضوع گرانی لبنیات به‌ویژه شیر وارد شوند و این مشکل را مهار کنند تا بیش از این به مردم فشار نیاید.

,

 مردم از گرانی‌ها گلایه‌مند هستند و انتظارشان این است که مسئولان کمتر به حواشی بپردازند و پیگیر حل مشکلات اساسی آنان همچون مشکل نبود ثبات بازار تولید و مصرف باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه