اخبار داغ

یک سال پس از بازدید استاندار از شهرک صنعتی بیرجند؛

وعده‌هایی که به سرانجام نرسید/ خودداری سازمان صمت از ارائه آمار تحقق مصوبات سفر استاندار

وعده‌هایی که به سرانجام نرسید/ خودداری سازمان صمت از ارائه آمار تحقق مصوبات سفر استاندار
حدود یک‌سال از اولین بازدید استاندار از شهرک صنعتی بیرجند می‌گذرد و در این مدت برخی مشکلات حل شده اما بسیاری از مشکلات همچنان باقی‌مانده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، تولید یکی از مهم ترین اصول اقتصادی و توسعه هر منطقه است که توجه و تاکید بر این موضوع، به عنوان مسئله اصلی اقتصاد کشور مطرح است و در همین خصوص مقام معظم رهبری رونق و تقویت تولید را تنها راهکار توسعه و برون رفت از این شرایط می دانند و بارها این موضوع را به مسئولان هشدار دادند. در همین جهت سال گذشته به عنوان رونق تولید و امسال به عنوان جهش تولید، نامگذاری شد تا اگر رونقی در تولید ایجاد شده، حالا آن رونق جهش پیدا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان جنوبی با توجه به اهمیت موضوع تولید، سال گذشته در شهرک صنعتی بیرجند حضور پیدا و مشکلات را از نزدیک بررسی کرد. وی از 4 تیرماه تا 22 مردادماه سال‌گذشته، طی 6 مرحله، از واحدهای مختلف شهرک صنعتی بیرجند بازدید کرد. معتمدیان طی این بازدیدها، در قالب مصوبات زمان‌بندی شده، برای حل مشکلات واحدهای تولیدی وعده داد و بر اجرایی‌شدن مصوبات تاکید کرد و هشدار داده بود که عدم‌اجرای هر مصوبه، برای دستگاه های اجرایی مربوطه بار حقوقی خواهد داشت و برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

,

داوود شهرکی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در 14 دی‌ماه 1398 در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید خراسان‌جنوبی، در خصوص سفرهای شهرستانی استاندار و بازدید از شهرک‌ها و نواحی صنعتی، گفته بود: این بازدیدها در بخش واحدهای صنعتی، 55 مصوبه داشته که از این تعداد 36 مصوبه اجرا شده، شش مصوبه در دست اجرا است، پنج مصوبه عدم اجرا بوده و هشت مصوبه نیز عدم پیگیری متقاضی بوده است که در مجموع 65 درصد مصوبات سفر استاندار از شهرک‌ها و نواحی صنعتی اجرایی شده است.

,

خودداری سازمان صمت از ارائه آمار تحقق مصوبات سفر استاندار

, خودداری سازمان صمت از ارائه آمار تحقق مصوبات سفر استاندار, خودداری سازمان صمت از ارائه آمار تحقق مصوبات سفر استاندار,

البته ارائه این آمار توسط رئیس سازمان صمت استان، در همان زمان نیز مورد اعتراض سرمایه گذاران و تولیدکنندگان استان قرار گرفت و بیشتر آن‌ها تحقق 65 درصدی مصوبات را قبول نداشتند. اکنون که بیش از یک سال از انجام اولین سفر استاندار به شهرک صنعتی می گذرد، برای بررسی میزان تحقق مصوبات، تماس‌های مکرری با مسئولان سازمان صمت استان برقرار شد که با بیان این‌که آمار بروزرسانی شده و در دسترس است، اما متاسفانه هر بار وعده امروز و فردا دادند و در نهایت به نحوی طفره رفته و از ارائه آن خودداری کردند.

,

در حالی که آمار و اطلاعات سازمان صمت در این خصوص ارائه نشد، اما آنچه که از زبان تولیدکنندگان شهرک صنعتی بیرجند شنیدیم، تقریبا اتفاقی جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی نیفتاده و همچنان مشکلاتشان پابرجاست.

,

در پیچ‌وخم‌های دریافت تسهبلات گم شدم

, در پیچ‌وخم‌های دریافت تسهبلات گم شدم, در پیچ‌وخم‌های دریافت تسهبلات گم شدم,

ریگی مدیرعامل کارخانه خوش نصیب که در زمینه تولید نایلون و نایلکس فعالیت می‌کند، در گفت‌وگو با خاورستان، گفت: استاندار در بازدیدش از شهرک صنعتی از جمله واحد تولیدی من، دستوراتی جهت رفع مشکلات موجود داد، اما دستوری که کسی به آن توجه و عمل نکند، چه فایده‌ای دارد؟ حالا صد تا- هزار تا وعده و مصوبه بدهد.

,

وی با اشاره به اینکه درخواستش تامین سرمایه در گردش بوده است، می افزاید: متاسفانه روند دریافت این تسهیلات آنقدر پیچ و خم دارد که در نیمه راه در این پیچ و خم ها گم و از دریافت آن منصرف شدم. البته آن هم تسهیلات سه میلیارد تومانی با سود 12 درصد. امسال هم برای دریافت تسهیلات معرفی شدیم اما بانک برای ارائه این تسهیلات سندی به ارزش حداقل 5 میلیارد تومان طلب کرده است در حالی که اگر بنده چنین سندی داشتم، آن را فروخته و برای تولید هزینه می کردم و دنبال تسهیلات نبودم.

,

مدیرعامل کارخانه خوش نصیب ادامه می دهد: در بازدید استاندار برای افزایش قدرت برق کارخانه هم درخواستی شد که همکاری هایی شد اما نه آنطور که باید و شاید. در واقع به دلیل تاخیر در اقساط اداره برق مرتب اقدام به قطع برق می کند و ترانس دیگری هم که خریداری شده، متاسفانه هنوز آن را نصب نکرده اند.

,

اقدام جهادی در شرایط کرونایی

, اقدام جهادی در شرایط کرونایی, اقدام جهادی در شرایط کرونایی,

وی به شرایط کرونایی و راه اندازی و تولید دستکش یکبار مصرف ظرف 24 ساعت در کارخانه هم اشاره می کند و می گوید: بنده این کار را در بدترین شرایط اقتصادی و آن هم بدون حتی هزار تومان حمایت، انجام دادم و با کمترین قیمت توزیع کردم و پول آن را هم به صورت کم‌کم و مثلا روزانه یکی- دو میلیون تومان جمع آوری کردم. در همین خصوص هم تمام مواد اولیه ای را که در انبار داشتم مصرف کردم ولی چون پول آن را مانند صادرات به صورت یکجا دریافت نکردم و همچنین به دلیل افزایش تورم، نتوانستم مواد اولیه بخرم.

,

اکنون که بنده به خاطر مردم و شرایط کرونایی، از صادرات بار گذشته‌ام، انتظار تامین تسهیلات و مواد اولیه دارم.

,

بی‌توجهی بانک به مصوبه استاندار

, بی‌توجهی بانک به مصوبه استاندار, بی‌توجهی بانک به مصوبه استاندار,

صباغ مدیرعامل کارخانه طاق بیست نیز در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار می کند: مدیرسابق کارخانه قبلا تسهیلاتی گرفته بود که در بازدید استاندار مصوب شد اگر این تسهیلات تسویه شود، دیرکرد چندساله تسهیلات بخشیده شود، اما برخلاف این مصوبه، بانک تمام هزینه ها را دریافت کرد و در این خصوص هیچ همکاری صورت نگرفت و به وعده ای که داده شده بود، عمل نشد.

,

تامین مواد اولیه کارخانه پس از بازدید استاندار

, تامین مواد اولیه کارخانه پس از بازدید استاندار, تامین مواد اولیه کارخانه پس از بازدید استاندار,

خزایی مدیرعامل کارخانه دان و علوفه شرق نیز می‌گوید: مشکلی که در بازدید استاندار مطرح کرده است، تامین مواد اولیه بود که در این خصوص همکاری لازم صورت گرفت.

,

انصراف از نوسازی ماشین‌آلات با افزایش قیمت دلار

, انصراف از نوسازی ماشین‌آلات با افزایش قیمت دلار, انصراف از نوسازی ماشین‌آلات با افزایش قیمت دلار,

دعاگو مدیرعامل کارخانه سپهر درخشان نیز در گفت‌وگو با خاورستان، درخواستش از استاندار را در بازدید او، تامین تسهیلات نوسازی ماشین آلات مطرح کرده و می افزاید: تا مراحل نهایی کار پیش رفتیم، اما با افزایش نرخ دلار، تورم و بالا رفتن قیمت ، از خرید ماشین آلات منصرف شدیم و این موضوع به سرانجام نرسید و هر چه هم که هزینه کرده بودیم، همه بیهوده از دست رفت.

,

از حل مشکلات ناامید شدم

, از حل مشکلات ناامید شدم, از حل مشکلات ناامید شدم,

دهقان مدیرعامل کارخانه لبنی آلبا نیز در بازدید استاندار، درخواست تامین سرمایه در گردش داده است و حالا می گوید: در این خصوص برای تسهیلات به بانک معرفی شدیم، اما دریافت وام با سود 18 درصد هیچ فایده ای ندارد و ما هم بی خیال مشکلات شدیم.

,

وی می گوید: مشکل دیگری که در این بازدید مطرح شد، موازی کاری اداره استاندارد و سازمان غذا و دارو است که هر دو اداره برای انجام یک تست آزمایشگاهی، بطور جداگانه اقدام می کنند و کارخانه باید برای هر کدام از این نمونه گیری ها، هزینه های هنگفت و یکی دو میلیون تومانی پرداخت کند.

,

وی می افزاید: متاسفانه تاکنون هیچ مشکلی از کارخانه حل نشده و مشکلات مالی، تسهیلات سرمایه در گردش، و موازی کاری در نمونه برداری همچنان ادامه دارد و البته از حل این مشکلات هم کاملا ناامید شده ام و گویا قرار است در سال جهش تولید تیر خلاصی به تولید بی جان زده شود.

,

مصوبه استاندار فقط یک مسکّن بود

, مصوبه استاندار فقط یک مسکّن بود, مصوبه استاندار فقط یک مسکّن بود,

گل‌محمدی مدیرعامل کارخانه دنیای سبز نیز با اشاره به اینکه در زمان بازدید استاندار، مشکل واحد تولیدی‌اش در زمینه تأمین شکر بوده است، می گوید: در این خصوص همکاری  و 20-25 تن شکر داده شد، اما متاسفانه این موضوع و مشکل همچنان وجود دارد و سهمیه ای که در آن زمان اختصاص یافت، فقط یک مسکّن بود. اکنون هم کارخانه ای که دارای  ظرفیت 5 هزار تنی است، تولید آن به 700 تن هم نمی رسد.

,

وی می افزاید: همچنین در این بازدید درخواست داشتیم تا تسهیلات سرمایه در گردشی را که قبلا دریافت کرده بودیم، تقسیط و دوره بازپرداخت آن افزایش یابد که در این خصوص تا بهمن ماه سال گذشته، هیچ اتفاقی نیفتاد و در اسفندماه هم بر اساس مصوبه دولت در خصوص کمک به واحدهای تولیدی مشکل دار ناشی از کرونا، مشکل حل شد.

,

وی با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت تولید، با این نرخ دلار و افزایش قیمت ها، خیلی با سختی و مشکل مواجه است، اظهار می کند: از طرف دیگر اداره هایی مثل دارایی و تامین اجتماعی به خصوص در شرایط کنونی و کمبود بودجه دولت، شمشیر برداشته و به جان تولید افتاده اند و تا هر جا که بتوانند جلو می روند. در حالی که انتظار است در سال جهش تولید، اگر نمی توانند کار کنند و به شعار جهش تولید و حمایت از کالای داخلی عمل کنند، تولید و تولیدکنندگان را به حال خود رها کرده و سنگ اندازی نکنند.

,

هنوز هم تسهیلات نگرفتیم

, هنوز هم تسهیلات نگرفتیم, هنوز هم تسهیلات نگرفتیم,

سعادتی مدیرعامل کارخانه ایستادژ نیز می گوید: از مصوبات سفر استاندار برای این واحد تولیدی، استمهال تسهیلات بود که خودمان تصمیم گرفتیم با مصوبه بخشودگی جرائم نسبت به تسویه این تسهیلات اقدام کنیم.

,

وی ادامه می دهد: مصوبه دیگر هم تامین سرمایه در گردش بود که هنوز این تسهیلات ارائه نشده است. متاسفانه با افزایش تورم و نرخ ها اگر سرمایه در گردش نداشته باشیم نمی توانیم کار کنیم. البته تسهیلات باید با سود مناسب باشد نه 18 درصد که اصلا به صرفه نیست.

,

دریافت تسهیلات پس از 4 سال

, دریافت تسهیلات پس از 4 سال, دریافت تسهیلات پس از 4 سال,

حسینی مدیرعامل کارخانه صدرصنعت نیز درگفت‌وگو با خاورستان، می گوید: 4 سال دنبال تسهیلات سرمایه در گردش بودم و متأسفانه شرکت شهرک ها و سازمان صمت همکاری نمی کردند، اما خوشبختانه پس از بازدید استاندار این مشکل مرتفع شد و موفق به دریافت تسهیلات پنج میلیارد ریالی با سود 18 درصد شدم.

,

وی اظهار می کند: اکنون هم کارخانه با 40-50 درصد ظرفیت و 6 نفر نیرو کار می کند و در شرایط مناسبی به سر می برد و در حال بازاریابی جدید و صادرات هستیم. اما تا رسیدن به شرایط گذشته که 18 نفر نیروی فعال در کارخانه داشتیم، فاصله داریم.

,

وی با اشاره به اینکه اگر قرار باشد به شرایط گذشته برگردیم نیازمند تسهیلات سرمایه در گردش 5 میلیارد تومانی هستیم، می افزاید: هم اکنون کارخانه و ماشین‌آلات آن نیازمند بازسازی و نوسازی است که امیدواریم استاندار در این خصوص نیز همکاری کند.

,

هیچ‌کدام از وعده ها عملی نشد

, هیچ‌کدام از وعده ها عملی نشد, هیچ‌کدام از وعده ها عملی نشد,

مدیرعامل یکی از کارخانجات صنایع سنگ نیز می گوید: درخواستی که بنده و همچنین همکارانم در صنعت سنگ از استاندار داشتیم، تشکیل اتحادیه یا خانه صنعت در زمینه کانی‌های غیرفلزی برای کارخانه‌های سنگ‌بری و همچنین همکاری در زمینه کرایه‌های حمل بود که متاسفانه علی رغم وعده ها و مصوبات، هیچ کدام از این درخواست ها محقق نشده است.

,

وی تاکید می کند: اگر مسئولان قصد ندارند برای تولید کاری کنند، لااقل سنگ اندازی هم نکنند و اجازه دهند تولیدکنندگان خودشان کارشان را انجام دهند.

,

بنابراین گزارش؛ متأسفانه جهت رفع مشکلات واحدهای تولیدی اقدام اساسی انجام نشده است و در برخی موارد تنها تامین تسهیلات سرمایه در گردش آن هم به نرخی که نه‌تنها صرفه‌ای ندارد بلکه کمر تولید را می‌شکند، انجام شده است. از کمیته پیگیری که استاندار سال‌گذشته از آن خبر داده بود، خبری نشد و تنها مرجع در این خصوص، همان سازمان صمت و ستاد تسهیل است که فارغ از دستورات و مصوبات استاندار، پیگیری این مشکلات، وظیفه اصلی‌اش است.

,

انجام بازدیدهای میدانی و بررسی مشکلات از نزدیک، امیدی برای تولیدکنندگان است، اما غفلت از تعهداتی که طی این بازدیدها انجام شده، تنها سبب بی‌اعتمادی می‌شود. متأسفانه در حالی که در سال جهش تولید به سر می‌بریم، اما اوضاع تولید و رضایت تولیدکنندگان از مسئولان ذیربط، به نحوی است که خواسته تولیدکنندگان از مسئولان این است که اگر همکاری نمی‌کنند، لااقل سنگ‌اندازی نکنند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه