اخبار داغ

دبیر انجمن پسته ایران مطرح کرد؛

بخشنامه‌های خلق‌الساعه گریبان‌گیر تولید و صادرات طلای سبز/ شوری آب تهدیدی برای باغات پسته شمال استان کرمان

بخشنامه‌های خلق‌الساعه گریبان‌گیر تولید و صادرات طلای سبز/ شوری آب تهدیدی برای باغات پسته شمال استان کرمان
حسین رضایی گفت: قوانینی در بخش کشاورزی وجود دارد که تنها برای تولیدکننده دست و پا گیر است؛ در این بین بخشنامه‌های خلق‌الساعه تولید و صادرات پسته را با شدت بیشتری هدف قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین رضایی دبیر انجمن پسته ایران در ارتباط با مشکلات بازار پسته کرمان به خبرنگار راه آرمان گفت: سال ۹۹ در واقع سال کم محصولی برای استان کرمان است، به جز شهرستان های راور و رفسنجان سایر شهرها محصول کمتری نسبت به سال گذشته دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه آرمان,

وی افزود: شهرستان های راور و رفسنجان که در واقع قطب تولید پسته استان محسوب می شوند، نسبت به سال گذشته وضعیتی بسیار بهتری از سال ۹۸ دارند.

,

دبیر انجمن پسته ایران مطرح کرد: مسائل متعدی از ابتدای سال جاری تاکنون بازار پسته را دچار مشکل کرده است، شیوع ویروس کرونا به تنهایی اثر بسیار بدی بر بازار فروش این محصول گذاشت.

,

عواقب شیوع ویروس کرونا دامن گیر تولید طلای سبز

, عواقب شیوع ویروس کرونا دامن گیر تولید طلای سبز, عواقب شیوع ویروس کرونا دامن گیر تولید طلای سبز,

رضایی عنوان کرد: البته این اثر تنها مختص بازار فروش نیست بلکه عواقب آن دامن گیر تولید پسته نیز شده است، چرا که به واسطه شیوع این ویروس تردد کارگران با مشکل مواجه شد و عملا رسیدگی به درختان شامل سم پاشی و مبارزه با علف های هرز یه تعویق افتاد.

,

وی یادآور شد: شرایط کرونایی مصرف پسته در کشور را به شدت کاهش داد و مصرف نوروزی مردم به واسطه قرنطینه خانگی با افت شدیدی رو به رو شد، همین امر سبب دپو قسمتی از محصول شد.

,

دبیر انجمن پسته ایران در خصوص تسلط بر بازار جهانی پسته به واسطه واردات تولیدات سایر کشورها ابراز کرد: زمانی که کالای ما در بازار نباشد قطعا کالای ساخت کشور دیگری وارد بازار شده و شرایط را برای فروش کالای ما سخت تر می کند.

,

رضایی بیان کرد: در ابتدای فصل تناسبی میان عرضه و تقاضا وجود نداشت، و در حال حاضرعرضه بیشتر و تقاضا به نسبت آن کمتر است که خود دلیل مهمی برای از دست دادن بازار جهانی است.

,

پیمان سپاری ارزی، عرضه پسته در بازار جهانی را مختل کرده است

, پیمان سپاری ارزی، عرضه پسته در بازار جهانی را مختل کرده است, پیمان سپاری ارزی، عرضه پسته در بازار جهانی را مختل کرده است,

وی ادامه داد: البته بخش قابل توجهی از مشکل عرضه پسته در بازار جهانی مربوط به مسئله پیمان سپاری ارزی است و تا زمانی که این مشکل بر طرف نشود بازار این محصول راکد می ماند.

,

دبیر انجمن پسته ایران در ارتباط با افزایش عوارض صادرات و اثر آن بر صدور این محول به سایر کشورها تصریح کرد: به تازگی این قانون وضع شده و هنوز اثر آن مشخص نشده، اتاق بازرگانی در حال رایزنی است و باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی صورت می گیرد.

,

رضایی در ارتباط به نحوه بسته بندی پسته ایران توضیح داد: پیش از این صادرکنندگان به دنبال گزینش بسته بندی مناسب برای صادرات این محصول بودند اما لازم است بدانیم که دنیا پسته را به صورت بسته بندی خریداری نمی کند.

,

وی افزود: البته محدود کشورهایی وجود دارند که پسته را با بسته بندی خریداری می کنند و این بسته بندی کیفیت بالایی دارد، معمولا کشورهای خریدار پسته خام را از ما خریداری کرده، به طعم دلخواه آغشته کرده و به فروش می رسانند.

,

دبیر انجمن پسته ایران با اشاره به مشکلات پسته در کشور اذعان کرد: مشکلات این محصول کشاورزی در ۳ حوزه تولید، بازرگانی و آب وجود دارند.

,

شوری آب تهدیدی برای باغات پسته شمال استان کرمان

, شوری آب تهدیدی برای باغات پسته شمال استان کرمان, شوری آب تهدیدی برای باغات پسته شمال استان کرمان,

رضایی بیان کرد: در بخش تولید متاسفانه حجم گسترده ای از زمین های کشاورزی به صورت خورده مالکیتی است، همین امر سبب شده نتوانیم مدیریتی واحد و فنی بر بخش تولید داشته باشیم و سازمان جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل می تواند طرح تجمیع اراضی را عملیاتی کند.

,

وی یادآور شد: در بخش تولید میانگین تولید پسته پایین است، پیش از این میانگین ما بین یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ تن بود اما در حال حاضر با افت شدیدی در این بخش مواجه شدیم.

,

دبیر انجمن پسته ایران تاکید کرد: در صورت افزایش راندمان و بهره وری تولید افزایش یافته و هزینه ها در باغ کاهش می یابد چرا که هزینه های جاری کاهش می یابد.

,

رضایی اظهار کرد: باید توجه داشت سطح زیر کشت این محصول نسبت به آبی که در اختیار باغداران قرار دارد، بیشتر است و باید حتما این حجم کاهش یابد.

,

وی ادامه داد: در برخی از مناطق شمال استان همچون انار، زرند، نوق و رفسنجان آب کیفیت پایینی دارد و شور است، برای استفاده از این آب می توان از تجهیزات آب شیرین کن استفاده کرد.

,

دبیر انجمن پسته ایران تشریح کرد: برخی قوانین که توسط وزارت نیرو وضع شده، در گذشته کارایی داشته و اکنون نیازمند اصلاح است.

,

تولید ۵۰ درصد پسته ایران در استان کرمان

, تولید ۵۰ درصد پسته ایران در استان کرمان, تولید ۵۰ درصد پسته ایران در استان کرمان,

رضایی با اشاره به مشکلات بخش بازرگانی عنوان کرد: در این بخش نیازمند رایزنی ها و تقویت ارتباطات با کشورهای همسایه هستیم، تلاش در این زمینه پل های بزرگی برای افزایش صادرات با سایر کشورها ایجاد می کند.

,

وی با بیان استراتژیک بودن این محصول برای استان کرمان افزود: پسته سرآمد محصولات کشاورزی با ۲۱۲ هکتار سطح زیر کشت تامین کننده ۵۰ درصد از پسته کشور است.

,

دبیر انجمن پسته ایران گفت: بیشترین اشتغال زایی در بخش کشاورزی مربوط به کشت پسته است و در سال جاری روزانه به حدود ۲ میلیون کارگر برای برداشت این محصول نیاز داریم.

,

رضایی تصریح کرد: درآمد ارزی پسته تنها در استان کرمان حدود ۶۰۰ میلیون دلار است از این رو حفظ تولید و باغات پسته در اولویت اول ما قرار دارد.

,

بخشنامه های خلق الساعه گریبان گیر تولید و صادرات طلای سبز

, بخشنامه های خلق الساعه گریبان گیر تولید و صادرات طلای سبز, بخشنامه های خلق الساعه گریبان گیر تولید و صادرات طلای سبز,

وی ابراز کرد: قوانینی در بخش کشاورزی وجود دارد که تنها برای تولیدکننده دست و پا گیر است، در این بین بخشنامه های خلق الساعه تولید و صادرات پسته را با شدت بیشتری هدف قرار داده است.

,

دبیر انجمن پسته ایران یادآور شد: صدور یک بخشنامه زحمات چندین ساله کشاورزان را بر باد می دهد و پس مدتی که آثار مخرب آن جبران شد مجددا با صدور بخشنامه ای دیگر هم معادلات را بر هم می زنند.

,

رضایی تشریح کرد: به عنوان مثال ممنوعیت صادرات پسته در یک بازه زمانی ضربه بزرگی را به این محصول وارد کرد و در حاضر نیز مسئله پیمان سپاری ارزی مانع بزرگی است که صادرات این محصول را مختل می کند.

,

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به این شرایط بسیاری از تجار به نام پسته صادرات این محصول را متوقف کردند، در صورتی که در جنگ اقتصادی کنونی تشویق برای صادرات می تواند کمک بزرگی به اقتصاد کشور کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه