اخبار داغ

بخشدار چهاردانگه ساری اعلام کرد؛

گازرسانی به روستاهای چهاردانگه تا پایان شهریورماه/عدم بازنگری 10 ساله طرح هادی عامل اصلی تخلفات ساخت‌‌وساز

گازرسانی به روستاهای چهاردانگه تا پایان شهریورماه/عدم بازنگری 10 ساله طرح هادی عامل اصلی تخلفات ساخت‌‌وساز
مرتضی جعفری گفت: کار گازرسانی به 20 روستای باقیمانده این بخش، در بدترین وضعیت تا پایان شهریور ماه و قبل از آغاز فصل سرد به پایان می‌رسد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مرتضی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ در خصوص عمده‌ترین مشکلات حال حاضر بخش چهاردانگه ساری اظهار کرد: در حال حاضر، موضوع زباله با توجه به حساسیت مردم منطقه و اتفاقات پیش آمده و همچنین مشکلات متاثر از انتقال زباله به چهاردانگه، در صدر مشکلات این منطقه قرار دارد.

وی افزود: در حال حاضر، با پیگیری فرمانداری و شهرداری ساری و سایر مسئولان ذی‌ربط، طی بازدیدها و جلسات مستمری که به عمل آمده، این پروژه در دست انجام است.

*مردم منتظر تحقق وعده‌ها هستند

بخشدار چهاردانگه خاطرنشان کرد: برای ما آن چیزی که در حال حاضر مهم است، سرعت کار است، یک تجهیزات جدیدی هم آمده و در حال نصب است و آن چیزی که برای مردم چهاردانگه مهم است این است که سرعت کار بالا رود و مطابق وعده‌هایی که داده شده، شاهد راه‌اندازی هر چه زودتر این پروژه باشیم و بحث قطع انتقال زباله به چهاردانگه را داشته باشیم.

این مسئول ادامه داد: همچنان مطالبات مردمی برای پیگیری قطع انتقال زباله به چهاردانگه و میزان پیشرفت کار پروژه را روزانه داریم و مردم از ما انتظار دارند که این موضوع برای همیشه در این منطقه، حل شود.

جعفری بیان کرد: البته با قطع انتقال زباله به چهاردانگه نیز ما آثار و تبعات زباله را در این منطقه، سال‌ها خواهیم داشت و از این رو طی سال جاری یکی از بزرگ‌ترین تصفیه خانه‌های شیرابه در محل دپوی زباله نصب و راه اندازی شده است که روزانه توان تصفیه 120 هزار لیتر شیرابه را دارد.

وی اضافه کرد: این تصفیه خانه می‌تواند شیرابه را تصفیه و آب را به یک حد معقولی برای استفاده در مصارف کشاورزی برساند که برای آبیاری در مصارف کشاورزی مورد بهره برداری قرار گیرد.

بخشدار چهاردانگه متذکر شد: معتقدیم که اگر بشود این وضعیت را ساماندهی بهتری کنیم که این آب را به صورت مطلوب‌تری با کمترین آلودگی ممکن، جهت مصارف کشاورزی، مهیا شود و با اصلاح روند موجود، مردم هم دغدغه خاصی در استفاده از این آب برای آبیاری مزارع نداشته باشند.

این مسئول عنوان کرد: استانداری مازندران مجدانه‌ای در بحث راه‌اندازی کارخانه‌های زباله سوز در سراسر استان به ویژه شهرستان ساری دارد و چندین بازدید میدانی نیز از پیشرفت کار در محل پروژه با فراخوانی مدیران و مسئولان استانی و شهرستانی داشتند.

جعفری گفت: این تصفیه خانه بیش از 3 ماه است که راه اندازی شده است و بنا داریم که اگر با مشکل خاصی مواجه نشویم، تمام شیرابه منطقه کم کم تصفیه و از لاگون‌ها پاکسازی شود.

*پیشنهاد 15 نقطه برای احداث مسیر کند رو

وی در ادامه چالش عمده بعدی را نامناسب بودن جاده در این بخش عنوان کرد و افزود: ما هر روز شاهد تصادفات در این مسیر هستیم، جاده دو طرفه است و سوانح جاده‌ای در این مسیر به دلیل تعدد عبور و مرور بسیار بالا است.

بخشدار چهاردانگه اعلام کرد: البته طی یکی-دوسال اخیر مکاتباتی را با وزیر راه و شهرسازی انجام دادیم و اکنون طرح مطالعاتی چهار بانده کردن تاکام به ورودی سمنان در حال انجام است و فاز اول این طرح با تخصیص اعتباری که صورت گرفت، انجام شد.

این مسئول افزود: گفتنی است ما 15 نقطه پیشنهادی برای احداث مسیر کند رو، جهت رفت‌و آمد خودروهای سنگین که با سرعت پایین در مسیر تردد می‌کنند در نظر گرفتیم و با موافقت وزیر، بنا است تا این پیشنهاد به مرحله اجرایی برسد.

جعفری چالش عمده بعدی این منطقه را آب عنوان و تصریح کرد: مشکل آب کشاورزی و شرب یکی از مشکلات جدی مردم منطقه است که البته اخیرا پروژه پشت‌کوه ما که سال‌ها مردم چشم انتظار پایان و بهره‌برداری این پروژه بودند، به بهره برداری رسید و بخشی از مشکل در این منطقه مرتفع شد.

*مردم 20 روستای در انتظار اتمام پروژه گازرسانی

بخشدار چهاردانگه مشکل عمده دیگر این بخش را گازرسانی اعلام کرد و افزود: در حال حاضر، گازرسانی به 77 روستای بخش چهاردانگه از مجموع 107 روستای این بخش انجام شده است که با توجه به اینکه چند روستا به عنوان مرتع محسوب می‌شود، تعداد مجموع روستاهایی که در این بخش باید گازرسانی صورت بگیرد، 97 روستا است.

این مسئول با بیان اینکه مردم 20 روستای بخش چهاردانگه در انتظار اتمام پروژه گازرسانی و استفاده از این نعمت الهی هستند، مطرح کرد: البته کارهای مقدماتی انجام شده است، گاز تزریق شده است و به نظر می‌رسد کار گاز رسانی به این روستاها، در بدترین وضعیت تا پایان شهریور ماه به اتمام و مردم این روستاها قبل از آغاز فصل سرد از نعمت گاز برخوردار می‌شوند.

*درگیر معضل تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز هستیم

جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص وضعیت بخش چهاردانگه در بحث تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز، اذعان کرد: بحث تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز غیرمجاز، تمامی استان را شامل می‌شود و این بخش نیز از این معضل، مستثنی نیست و متاسفانه هم اکنون نیز ما در این بخش، درگیر این معضل هستیم.

وی ادامه داد: در این مبحث، یکی از مهم‌ترین کارهایی که اتفاق افتاده است با همکاری سازمان همیاری‌ها و مکاتبات انجام شده، بنا شده است با مشارکت جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی، پلیس ساختمان در بخش چهاردانگه تشکیل و با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد صورت گیرد.

بخشدار چهاردانگه خاطرنشان کرد: البته باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که بنیاد مسکن، سال‌ها است که نسبت به اصلاح طرح‌های هادی روستایی، هیچگونه اقدامی انجام نداده است و لذا ما شاهد روستاهایی در بخش هستیم که بیش از 10 سال از اجرای آخرین طرح هادی در این روستا گذشته است.

این مسئول متذکر شد: به هر حال نسل‌های جدید می‌خواهند در زمین‌های پدری خود، ساختمان بسازند و به نوعی به روستاها برگردند و به نوعی به اصالت خود، رجعت کنند، اما با این شرایط، نمی‌توانند و به آن‌ها اجازه داده نمی‌شود و فضای خالی وجود ندارد.

جعفری تصریح کرد: این امر موجب می‌گردد که این عده از افراد، به ساخت و ساز غیر مجاز رو می‌آورند و اقدام به ساخت و ساز ساختمان در زمین‌های اجدادی و پدری می‌کنند، که بدون مجوز قانونی است و فرد، متهم می‌شود؛ چه قدر مطلوب است که ما راه را برای این عده، باز کنیم و بنیاد مسکن می‌بایست نسبت به فراهم کردن شرایط قانونی و اصلاح طرح هادی، گام بردارد.

*طرح‌های هادی، سال‌هاست بازنگری و اصلاح نشد

وی تاکید کرد: ما مسئولان باید شرایطی را مهیا کنیم که مردم رو به تخلف نیاورند، و وقتی راه برای ساخت و ساز بسته است و از طرفی، زمینی که به او از سوی پدرش داده شده است و می‌خواهد مسکنی در کنار روستا که خارج از بافت با طرح هادی 10 سال گذشته محسوب می‌شود، بسازد و به او مجوز نمی دهیم و فرد را متهم می‌کنیم، یک ایرادی است که باید دستگاه‌ها و مسئولان نسبت به اصلاح و رفع آن گام برداریم.

بخشدار چهاردانگه ادامه داد: یکی از دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز توسط اهالی و بومیان منطقه این است که طرح‌های هادی، سال‌ها است که بازنگری و اصلاح نشده است و چقدر مطلوب است که یک اعتباری برای تحقق این امر در نظر بگیرند.

این مسئول متذکر شد: ما باید از یک نگاه دیگر به این ماجرا نگاه کنیم و برخی فکر می‌کنند که ساخت و ساز در روستا فقط برای خوشگذرانی این افراد است اما باید این را در نظر گرفت که روستا برای خیلی از بومیان، ساکن شهر، اصالت‌شان است و دوست دارند به وطن و اصالت خود برگردند و ما باید شرایط این امر را مهیا کنیم.

جعفری گفت: روستاها اکنون دارای بستر فرهنگی و مذهبی فراوانی در مراسمات گوناگون است که شاید خیلی از شهرنشینان در بسیاری از مراسمات شرکت نکنند اما در روستا این انگیزه و حضور بسیار بالا است و حضور افراد در روستاها، به این مراسمات نیز جان و قوت می‌بخشد.

به گزارش بلاغ، جمعیت ثابت بخش چهاردانگه نزدیک به 20 هزار نفر است که در پیک تعطیلات این میزان به 50 هزار نفر نیز می‌رسد.

انتهای پیام/

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ ,
,
,
,
, *مردم منتظر تحقق وعده‌ها هستند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *پیشنهاد 15 نقطه برای احداث مسیر کند رو,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *مردم 20 روستای در انتظار اتمام پروژه گازرسانی,
,
,
,
,
,
, *درگیر معضل تغییر کاربری و ساخت و ساز غیرمجاز هستیم,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, *طرح‌های هادی، سال‌هاست بازنگری و اصلاح نشد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه