اخبار داغ

بار گرانی‌های بی‌سابقه بر شانه‌های مردم؛

آمارها هم دیگر نمی‌توانند گرانی‌ کالاهای اساسی در بازار را کتمان کنند/ از کنترل قیمت‌ها خبری نیست

آمارها هم دیگر نمی‌توانند گرانی‌ کالاهای اساسی در بازار را کتمان کنند/ از کنترل قیمت‌ها خبری نیست
آمارهای دولتی هم دیگر نمی‌توانند گرانی‌ کالاهای اساسی در بازار را کتمان کنند؛ قیمت مرغ، حبوبات، تخم مرغ و گوشت قرمز نسبت به هفته گذشته باز هم بر مدار گرانی قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جهانبین نیوز؛ این روزها گرانی به نقل تمامی محافل کشور تبدیل شده است به طوری که هر روز مردم کوچه و بازار منتظرند نام یک کالایی را بشنوند که قیمتش به یکباره چند برابر شده است، در ماههای اخیر با توجه به مشکلات ناشی از شیوع بیماری کرونا و همچنین افزایش بی سابقه قیمت دلار در کشور بسیاری از کالاهای اساسی خانوار از مسکن و خودرو گرفته تا میوه و ... رنگ افزایش قیمت به خود دیده اند.

در برخی از مناطق کشور نیز گزارشها حاکی از نایاب بودن برخی کالاها و یا کمبود آنها حکایت دارد، اما در ورای همه این گرانی و فزایش قیمت و نایاب بودن کالاهای اساسی و بعضا غیراساسی خانوار عدم نظارت نهادها و سازمانهای متولی امر خود مردم را دچار یاس و نامیدی کرده است.

در گزارش زیر قصد داریم افزایش قیمت قانونی و یا سلیقه ای وسایل و کالاهای اساسی خانوار را در سراسر کشور بررسی کنیم و به واکنش مردم و نهادهای مسئول نسبت به این امر بپردازیم.

بالا رفتن قیمت ارز بار دیگر آشفتگی بازار را دوچندان کرد

 بالا رفتن قیمت ارز بار دیگر آشفتگی قیمت ها را در چهارمحال و بختیاری دو چندان کرد، علاوه بر افزایش چند برابری قیمت کالاهای خارجی، این بار کالاهای داخلی هم افزایش قیمت عجیبی را تجربه کردند.

یکی از فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: در مدت یک هفته یخچال ساید یکی از برندهای خارجی از ۲۵ میلیون تومان به ۳۵ میلیون تومان رسید و جهش ۱۰ میلیونی را تجربه کرد.

او گفت: البته کالاهای ایرانی از این قافله عقب نماندند و افزایش قیمت ۵ تا ۷ میلیونی را تجربه کردند، این افزایش قیمت شوک بزرگی را به بازار لوازم خانگی وارد کرد.

مردانی نژاد یکی از کارشناسان اقتصادی در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز؛ اظهار کرد: برخی از مواد اولیه لوازم خانگی تولید داخل است و شامل افزایش قیمت ۳۵ درصدی می شود، اما برخی دیگر از مواد اولیه وارداتی هستند و افزایش قیمت های آن وابسته به قیمت ارز است.

به گفته وی در جایی که افزایش قیمت ها با ارائه مستندات به صورت قانونی باشد، مجوزهای لازم برای افزایش قیمت داده می شود در غیر این صورت برخوردهای قضایی با آن ها صورت می گیرد.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: در بازار لوازم خانگی داخلی، آن دسته از قطعاتی که در داخل تولید می شوند به طور متوسط  ۳۵ درصد افزایش قیمت را تجربه کردند و قیمت قطعات خارجی بسته به شرایط شیوع کرونا و ارز افزایش یافته است.
 
گرانی مسکن در سال‌های اخیر به وخیم‌ترین وضعیت خود رسیده است

گرانی مسکن در کشور به وخیم‌ترین وضعیت خود طی سال‌های اخیر رسیده است، به طوری که رسانه های مختلف از اجازه دادن پشت‌بام‌ها و افزایش حاشیه‌نشینی خبر داده‌اند. همچنین علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران اعلام کرد که اجاره هر شب خوابیدن زیر آسمان هم از سال گذشته تا امسال، ۲۵ هزار تومان افزایش یافته و به ۵۰ هزار تومان رسیده است.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص گرانی سرسام آور قیمت خانه در کشور گفت: هموطنانی که نیازمند خانه هستند و استطاعت خرید این خانه‌ها را ندارند، به هیچ عنوان نگران نباشند. در سامانه طرح مسکن ملی دست همه را باز گذاشته ایم تا هرکسی خواست ثبت‌نام کند و هیچکس جا نماند.

برنج 100 درصد گران شد

 برنج نیز در این بازار نابسامان،‌ از افزایش قیمت مستثنی نبوده و پس از اینکه تخصیص ارز 4200 تومانی به برنج وارداتی حذف و از این پس ارز نیمایی به این کالا اختصاص می باید،‌ برنج خارجی در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شده است.

این اتفاق در حالی رخ داده که قیمت مصوب برنج هندی در سامانه اطلاع رسانی قیمت کالا و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و مصرف کنندگان 8 هزار تومان اعلام شده است.

گفتنی است، در حال حاضر برنج خارجی در بازار با قیمت 13 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 500 تومان، 14 هزار و 900 تومان و 15 هزار تومان به فروش می رسد.

افزایش قیمت برنج خارجی  بر نرخ  برنج ایرانی نیز تأثیر گذار بوده و در حال حاضر هر کیلو برنج ایرانی از 28 هزار تومان تا 35 هزار تومان به فروش می رسد.

 یک شهروند شهرکردی  در این خصوص می گوید: مدت ها بود که برنج کمیاب شده بود، تا این که روز گذشته در یکی از فروشگاه های زنجیره ای که همیشه برنج تنظیم بازار عرضه می کند، دیدم چند کیسه در ویترین قرار دارد.

نظری ادامه می دهد: با خوشحالی خواستم برای خرید اقدام کنم، اما در کمال ناباوری شنیدم که قیمت هر کیسه 10 کیلویی به 170 هزار تومان رسیده است! در حالی که قبل کمیاب شدن به نرخ 70 هزار تومان به فروش می رسید، بنابراین با دست خالی و ذهنی شاکی از فروشگاه خارج شدم.

 او گفت: چگونه ممکن است قیمت یک کالا آن هم برنج که از نیازهای ضروری مردم است، به یکباره و به صورت افسار گسیخته بالا برود و 100 هزار تومان بالاتر عرضه شود.

یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی علت گرانی برنج را تغییر نرخ ارز اعلام کرد و گفت: در گذشته برنج وارداتی با ارز دولتی 4200 تومانی خریداری می شد، اما اکنون ارز نیمایی جایگزین آن شده است.

وی ادامه داد: بنابراین با توجه به این که نرخ ارز برای خرید برنج تغییر کرده است شاهد گرانی این کالا هستیم، چراکه گرانتر خریداری و در بازار عرضه می شود.

دلار در یک هفته گذشته به بالاتر از 20 هزار تومان رسیده است

قیمت دلار نیز در بازار نیز در یک هفته گذشته به بالاتر از 20 هزار تومان رسیده است، به همین دلیل بسیاری از کالاها با تاثیر پذیرفتن از این افزایش به شدت قیمتشان روند صعودی را نشان می دهد.

قیمت دلار در دوره مدیریت عبدالناصر همتی از ۱۰ هزار تومان در مرداد ۹۷ به حدود ۱۹ هزار تومان رسیده تا رکورد گرانی قیمت ارز شکسته شود.

گفتنی است قیمت دلار در دوران تصدی سیف بر بانک مرکزی حدود ۵ هزار و در دوره بهمنی حدود ۲ هزار تومان گران شده بود.

محصولات لبنی با افزایش 100 درصدی روبه رو بوده است

قیمت محصولات لبنی نیز با افزایش 100 درصدی روبرو بوده است، به طوری که در جلسه کارگروه تنظیم بازار قیمت انواع لبنیات به‌طور رسمی 22 تا 28 درصد افزایش یافت.

بر این اساس قیمت شیر خام به‌ازای هرکیلو دوهزار و 900 تومان تعیین و اجازه داده شد بنابر شرایط این محصول هفت درصد بالاتر یا پایین‌تر از این نرخ به فروش برسد.

این در حالی است که حتی در سال گذشته نیز شیر در استان یزد با قیمتی بالاتر از این به فروش می رسید.

قیمت شیر مصوب 2900 تومان تعیین شده اما دامداران هر کیلو شیر را ۳ هزار و ۵۰۰ تا 3 هزار و ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسانند و نتیجتاً هر کیلو شیر 3 هزار و 800 تومان به دست مصرف کننده می رسد.

قطعات خودرو تا ماه آینده گران می‌شود

محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی نیز خبر از گرانی قطعات خودرو تا ماه بعدی داده است و می گوید: قیمت فعلی قطعات خریداری شده توسط خودروسازان از تولیدکنندگان با دلار ۱۱  هزار تومانی است، بنابراین با توجه به مشکلات موجود و افزایش نرخ دلار باید قیمت محصولات قطعه سازان ۵۵ درصد افزایش یابد.

اما در بازار میزان افزایش قیمت در قطعات یدکی و مصرفی از یک قطعه تا قطعه دیگر متفاوت است، وقتی یک نوع قطعه در بازار کمیاب می‌شود، جهش قیمت بی‌رویه‌ای را تجربه می‌کند. این افزایش قیمت در برخی قطعات مصرفی خودرو به‌خصوص خودروهای وارداتی، کامیون و حمل‌ونقل مسافری حدود 100درصد بوده است و در بقیه قطعات خودروهای سواری نیز نسبت به بازار شب عید با افزایش قیمت20، 35تا 50درصدی مواجه هستیم. به‌نحوی که مثلا قیمت دیسک و صفحه خودروی پژو که قبل از عید حدود 700هزار تومان بود اکنون به بیش از یک‌میلیون تومان افزایش یافته است.

مرغ از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود

قیمت مرغ در بازارها در ماه اخیر از 12 هزار تومان به یکباره تا 19 هزار تومان هم رسید که این امر نشان دهند ه افزایش 58 درصدی این محصول داشت، هر چند در روزهای اخیر ستاد تنظیم بازار قیمت رسمی مرغ را 15 هزار تومان اعلام کرد ولی با توجه به درآمد خانوار این قیمت نیز زیاد به مذاق مصرف کنندگان خوش نیامده است.

یکی از شهروندان شهرکردی با انتقاد از گرانی شدید قیمت مرغ گفت: هر روز قیمت مرغ متفاوت تر از روز قبل آن است و ما هنوز نفهمیدم قیمت مصوب شده چقدر است.

این شهروند ادامه داد: چرا ما باید هر روز شاهد افزایش قیمت ها باشیم چرا هیچ مسئولی پاسخگو نیازهای ما نیست.

وی افزود: ما هر روز شاهد گرانی یکی از محصولات هستیم و مرغ هم یکی از نیازهای اساسی خانواده ها است اما قیمت مصوب شده ای تا کنون اعلام نشده است.

وی با بیان اینکه پدر مردم از گرانی ها درآمده است گفت: گرفتار مشکلاتی هستیم که نمی‌دانیم از آن رهایی می‌یابیم یا نه، صدای خرد شدن استخوان‌های مردم را زیر بار گرانی شنیده می‌شود، پدرِ مردم از گرانی درآمده است.

یکی دیگر از شهروندان گفت: امروز نسبت به 3 روز گذشته با افزایش قیمت مرغ روبه رو شدم به هرجایی برای اعتراض هم میروم بی نتیجه می ماند.

این شهروند شهرکردی ادامه داد: کسی که درآمد پایین دارد چطور می تواند شکم زن و بچه خود را سیر کند ، مردم دیگر از این وضعیت خسته شدند، چرا کسی کار نمی کند؟

وی گفت: چرا بازرگانی استان نظارتی بر روی بازار ندارد؟ چرا کسی به درد دل مردم گوش نمی دهد؟

تخم مرغ 150 درصد گران شد

قیمت تخم مرغ در بازار هر شانه ای از 12 هزار تومان تا نزدیک به 30 هزار تومان رسید که این امر نشان دهند ه افزایش 150 درصدی این محصول داشت.

ستاد تنظیم بازار اخیرا در جلسه اخیر خود قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ را ۹۰۰ تومان افزایش داده و از ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۹ هزار ۸۰۰ تومان تغییر داده اما واقعیت فروش این محصول در بازار امر دیگری است.

قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته است  به طوری که قیمت آن از ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان در هر شانه ۳۰ عددی ساده از ۱۹ تا ۲۲ هزار تومان به ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

ستاد تنظیم بازار اخیرا در جلسه اخیر خود قیمت مصوب هرشانه تخم مرغ را ۹۰۰ تومان افزایش داده و از ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان به ۱۹ هزار ۸۰۰ تومان تغییر داده اما واقعیت فروش این محصول در بازار امر دیگری است.

تنظیم بازار همچنین نرخ هر شانه تخم مرغ درب مرغداری ۹۵۰۰ تومان و قیمت هر شانه تخم مرغ یک کیلو و ۸۰۰ گرمی را  ۱۹ هزار و ۸۰۰تومان تعیین کرده است.

قیمت سکه هم روزانه بالا می‌رود

قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار امروز (دوشنبه) با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی، به هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده است. سکه طرح قدیم با قیمتی معادل هشت میلیون و ۱۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که ۱۵۰ هزار تومان نسبت به دیروز افزایش یافته است.

قیمت شکر با افزایش سرسام‌آوری روبه رو شد

قیمت شکر نیز در بازار داخلی با افزایش سرسام آوری روبرو شده است به طوری که در برخی از مناطق کشور قیمت شکر به 8 هزار تومان نیز رسیده است.

شکر در بازار خوزستان به هر کیلو ۸ هزار تومان رسیده اما شرکت‌های نیشکر خوزستانی برای انجام تعهدات خود در تامین شکر مورد نیاز در استانی که با استفاده از آب و زمین و امکاناتش، ۷۰۰هزارتن شکر تولید می‌کنند، همکاری ندارند.

میوه‌های نوبرانه هر کیلو 100 هزار تومان هم به فروش می‌رسد

در یک ماهه اخیر قیمت میوه نیز در سراسر کشور با افزایش زیادی روبرو بود به طوری که در برخی از مناطق میوه های نوبرانه با قیمت بالاتر از 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه می شد.

در حالی که طبق اعلام مسئولین، میوه‌فروشی‌ها حق دارند میوه را تا 30 درصد بیشتر از قیمت میدان میوه و تره‌بار بفروشند، اما مراجعه به برخی میوه‌فروشی‌ها در سطح شهر یزد و مقایسه قیمت ارائه شده با قیمت میدان میوه و تره‌بار نشان می‌دهد که در برخی موارد افزایش قیمت 80، 90 درصد و حتی 100 درصد است.

خلیلی، یکی از شهروندان  شهرکردی نیز در این خصوص گفت: گرانی در بازار میوه باعث شده تا دلالان از آب گل‌آلود ماهی گرفته و در روزهایی که مردم باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند قیمت میوه ها را افزایش دهند.

هم اکنون در بازار هر یک کیلو هویج از قرار کیلویی7-6 هزار تومان، زردآلو و گیلاس 25 هزار تومان، انبه 38-27 هزار تومان، هندوانه پنج هزار و 500 تومان و پرتقال 18 هزار تومان یافت می شود و با این وضعیت اقتصادی مردم توان خرید یک کیلو میوه را هم ندارند.

بزی یکی دیگر از شهروندان  شهرکردی گفت: افزایش قیمت میوه ها از جمله انگور یاقوتی باعث شده تا بسیاری از اهالی این منطقه از چشیدن طعم انگور محروم باشند؛ در منطقه سیستان فروش برخی از میوه های فصلی بر اساس قیمت گذاری شخصی فروشندگان صورت می گیرد به طوری که در هر یک از مکان های فروش قیمت یک کیلو میوه متفاوت است.

محمدی یکی از شهروندان فارسانی  با بیان اینکه گرانی‌های افسار گسیخته میوه و کالا ها به ویژه لوازم یکی در این منطقه گلایه همه شهروندان را به دنبال دارد، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و کسادی کسب و کارها این روزها گرانی و قیمت بالای کالاها به معضلی دیگر تبدیل شده است و از آنجایی که برخی از خانوارهای سراوانی از طریق یارانه امرار معاش می کنند در حال حاضر با 45 هزار تومان فقط می توان یک کیلو زردآلو خرید.

به گفته این شهروند، ضعف در عملکرد دستگاه‌های نظارتی که برخورد قاطع و بازدارنده با گران‌فروشان ندارد عامل دیگر برای گرانی در این شهر است.

سلیمانی یکی از شهروندان فارسانی می‌گوید: هر روز قیمتها در حال افزایش است، یک جنس، دو روز قیمت ثابتی ندارد، علت این همه نوسان قیمت در بازار چیست؟

 اواضافه می کند: از بازار میوه گرفته تا مایحتاج و اقلام ضروری همه قیمت بسیار بالایی دارند و برخی از آنها چنان با سرعت قیمتشان افزایش پیدا می کند که دست عده ای برای خرید نمی رسد و مجبور هستند این اقلام را از سفره های خود حذف کنند.

این شهروند فارسانی ادامه می دهد: بازار میوه اجناس زیاد اما بسیار گرانی دارد، میوه‌هایی که قشر ضعیف توان خرید آنها را ندارند و به نظر می رسد مسئولین نظارت خود را در بازار بیشتر کنند و تا قیمتها ثابت شود.

احمدی یکی از شهروندان هفشجانی گفت: برخی از شغل ها که به دلیل کرونا کساد شده اند این روزها هزینه های اولیه زندگی را به سختی تامین می کنند، اما قیمتها به سرعت برق و باد در حال افزایش است و از سوی دیگر توان خرید این افراد بسیار کم شده است.

او می گوید: گرانی بازار تنها مختص یک کالا نیست بلکه هر کالایی روزانه گران می شود، از برنج و روغن گرفته تا گوشت و سایر اقلام خوراکی.

حبوبات هم گران شد

گزارش میدانی از وضعیت قیمت حبوبات در بازار شهر شهرکرد نشان می‌دهد که نه تنها شاهد کاهش قیمت نبوده‌ایم بلکه حتی قیمت‌ها در مواردی افزایش نیز داشته است.
بر این اساس هم اکنون، نخود 800 گرمی بسته‌بندی شده در مغازه به قیمت 20 هزار تومان عرضه می‌شود. قیمت لپه بسته‌بندی شده 800 گرمی نیز حدود 34 هزار تومان است.

این در حالی است که یک بسته 800 گرمی عدس 30 هزار تومان قیمت خورده است. بسته‌بندی 800 گرمی انواع لوبیا (قرمز، چیتی، سفید، چشم بلبلی) نیز از 26 تا 34 هزار تومان عرضه می‌شود.

همچنین قیمت فروش فله‌ای هر کیلو عدس 18 هزار تومان و قیمت فروش فله‌ای هر کیلو نخود نیز 13 هزار تومان است. این در حالی است که هر کیلو لپه با قیمت 26 هزار تومان بصورت فله‌ای به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو لوبیا چیتی و لوبیا قرمز 24 هزار تومان و لوبیا چشم یلبلی نیز 25 هزار تومان است.
 
به گزارش جهانبین نیوز؛ با تمامی این اوصاف حقوق کارگران نسبت به سال گذشته تنها 26 درصد افزایش یافته، این در حالی است که قیمت کالاها اساسی فوق بعضا با افزایش 150 درصدی روبرو بوده است.

باید دید مقامات ارشد تا چه اندازه دغدغه مشکلات مردم را دارند آیا بازهم می خواهند دست روی دست بگذارند و شاهد این همه مشکلات اقتصادی باشند؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, بالا رفتن قیمت ارز بار دیگر آشفتگی بازار را دوچندان کرد,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,
,
,
,
, گرانی مسکن در سال‌های اخیر به وخیم‌ترین وضعیت خود رسیده است ,
,
,
,
,
,
, برنج 100 درصد گران شد,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, دلار در یک هفته گذشته به بالاتر از 20 هزار تومان رسیده است,
,
,
,
,
,
,
,
, محصولات لبنی با افزایش 100 درصدی روبه رو بوده است ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قطعات خودرو تا ماه آینده گران می‌شود ,
,
,
,
,
,
, مرغ از سبد خانواده‌ها حذف می‌شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, تخم مرغ 150 درصد گران شد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, قیمت سکه هم روزانه بالا می‌رود ,
,
,
,
, قیمت شکر با افزایش سرسام‌آوری روبه رو شد,
,
,
,
,
,
, میوه‌های نوبرانه هر کیلو 100 هزار تومان هم به فروش می‌رسد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, حبوبات هم گران شد ,
,
,
,
,
,
,
,
,
, جهانبین نیوز,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه