اخبار داغ

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور:

حفاران غیرمجاز تمام نقاط نیشابور را حفاری کرده‌اند

حفاران غیرمجاز تمام نقاط نیشابور را حفاری کرده‌اند
اعتمادی گفت: گروه‌های حفاری غیرمجاز جایی از نیشابور را سالم نگذاشته‌اند و همه‌جا را تقریباً حفاری کرده‌اند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اسماعیل اعتمادی در گفت‌وگو با صبح توس در رابطه با نیاز فوری برخی اماکن تاریخی نیشابور به مرمت گفت: مرمت آثار تاریخی امری غیرقابل توقف است و به دلیل شرایط جوی تقریباً هرساله نیازمند بازسازی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

وی افزود: در حال حاضر مرمت مسجد جامع نیشابور به‌عنوان قدیمی‌ترین اثر درون شهر نیشابور در دستور کار است که قرار است به‌صورت مشارکتی با هیئت امنا این مسجد طی ماه‌های آینده اجرایی شود.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور ادامه داد: این اثر به دلیل مداخلاتی که صورت گرفته است آسیب دیده به نحوی که با سنگ کردن کف مسجد و رنگ کردن دیواره‌ها باعث افزایش میزان رطوبت و آسیب به بنا شده‌اند و ما برای گام اول قرار است میزان رطوبت را در قسمت‌های مختلف بسنجیم و در کارگروه فنی این موضوع را بررسی نماییم.

,

اعتمادی افزود: خوشبختانه با تلاش صورت گرفته قنات زیر مسجد جامع نیز لای روبی شده است و مشکلاتی که احتمالاً برای ایون ایجاد می‌کرد فعلاً برطرف شده است.

,

وی تصریح کرد: تمام آثار میراثی نیشابور نیاز به مرمت دارد ولی با این بودجه‌های قطره‌چکانی واقعاً امکان و شرایط این امر محیا نیست، ما در سال گذشته کاشی‌های آرامگاه خیام را مرمت کرده‌ایم ولی هنوز سنگ‌های آن نیازمند بودجه است، آرامگاه کمال‌الملک و کاشی‌های آرامگاه عطار نیشابوری مرمت‌شده ولی هنوز گنبد عطار باقی‌مانده است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور خاطرنشان کرد: در طی سال جاری مرمت خیام و گنبد عطار در دستور کار است ولی برای مکان‌های دیگر متأسفانه بودجه‌ای وجود ندارد.

,

اعتمادی با اشاره به وجود آثار بسیار زیادی مانند گنبدهای تاریخی شهمیر، کلیدر، حمام چکنه، قدمگاه و ... گفت: ما حدود 500 مجموعه تاریخی شامل عرصه تا بنا در نیشابور داریم که باعث خوشحالی ما است ولی متأسفانه به دلیل عدم وجود متولی مشکلات عدیده‌ای ایجاد شده است.

,

وی خاطرنشان کرد: مثلاً رباط چاه سالار که بنایی تاریخی است نزدیک‌ترین آبادانی روستای چاه سالار است که 10 کیلومتر با آن فاصله دارد و این روستا نیز حدود 70 کیلومتر با نیشابور فاصله دارد و نظارتی بر روی آن به‌صورت مستقیم نیست و قطعاً تعرضات بسیار زیادی به آن منطقه شده است.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور گفت: گروه‌های حفاری غیرمجاز جایی از نیشابور را سالم نگذاشته‌اند و همه‌جا را تقریباً حفاری کرده‌اند.

,

اعتمادی اضافه کرد: در بسیاری از روستاها انجمن افتخاری میراث فرهنگی را تشکیل داده‌ایم ک متشکل از افراد معتمد روستاها هستند تا در صورت مشاهده موارد مشکوک و حفاری‌های غیرمجاز و تعرض به آثار تاریخی موارد را به ما انتقال دهند.

,

وی خاطرنشان کرد: خیلی از دستگیری‌های اخیر ما توسط زحمت‌های این انجمن میراث فرهنگی بوده است و ما می‌دانیم توانایی مدیریت 500 اثر تاریخی را با این امکانات و نفرات نداریم.

,

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیشابور ادامه داد: محوطه چهار هزار و 500 هکتاری خیام و عطار که بزرگ‌ترین منطقه تاریخی ایران است در نیشابور وجود دارد که هر جای آن کنده شود به آثار تاریخی خواهید رسید و اگر با تعداد نیروی که داریم بتوانیم این محوطه را حفظ کنیم بسیار عالی است.

,

اعتمادی تأکید کرد: ما در سرولایت، میان جلگه، کوه‌ها آثار تاریخی داریم و واقعاً با 3 نیروی یگان حفاظت امکان مدیریت آن را به‌تنهایی نداریم و مردم باید کمک کنند تا برای این آثار اتفاقی نیافتد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه