اخبار داغ

نصب 22 شتاب نگار زلزله تا 3 ماه آینده برای پایتخت

نصب 22 شتاب نگار زلزله تا 3 ماه آینده برای پایتخت
زلزله در کمین تهرانی هاست. گسل مشاء فعال است. بسیاری از سوله های بحران پایتخت کاربری غیر بحران دارند. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران از نصب 22 شتاب نگار زلزله تا 3 ماه آینده برای پایتخت خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ از ابتدای سال جاری 2  زلزله تهران را لرزاند. گسل مشا که یکی از مهمترین گسل‌های تهران است فعال شده است. این گسل در بالادست سد لتیان با گسل شمال تهران تلاقی دارد. زلزله در کمین پایتخت‌نشینان است و مدیران شهری می‌گویند اگر زلزله بالای 6.5 ریشتر در تهران رخ دهد امکان امدادرسانی وجود ندارد.

بودجه درنظر گرفته شده برای بحران کم است و بسیاری از سوله‌های بحران هم هنوز برای بحران تجهیز نشده‌اند. قرار بود که تهران صاحب شبکه هشدار زلزله شود.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در این باره می‌گوید: هر بار که تهران می‌لرزد، چند روزی همه درباره آن صحبت می‌کنند و دوباره از یادها می‌رود. به گونه‌ای با این پدیده، مناسبتی برخورد می‌شود.

وی به زلزله‌هایی که در تهران رخ داد اشاره کرد و گفت: ‌زلزله باعث نگرانی مردم شده است اما این طبیعی است که نباید با زلزله مناسبتی برخورد کرد. تهران 15 میلیون جمعیت دارد که در آن رفت و آمد می‌کنند و اگر زلزله‌ای با قدرت بیش از 6 ریشتر رخ دهد، حتما دچار مشکلات می‌شود.

باید دسترسی به آب اضطراری در شهر تهران ایجاد شود

رئیس شورای شهر تهران تأکید کرد که با توجه به زیرساخت‌های شهری و افزایش تاب‌آوری، دسترسی به آب اضطراری در شهر تهران باید ایجاد شود. تهران 350 محله دارد و هر محله باید امکانات مورد نیاز برای مواجهه با بحران را داشته باشد.

به گفته هاشمی، هنوز شبکه هشدار زلزله تهران به طور کامل نصب نشده و لرزه‌نگارها یا کامل نشده‌اند یا تعداد آنها کمتر از حد نیاز است.

قرار است 22 شتاب‌نگار زلزله  دو تا 3 ماه آینده برای تهران نصب شود تا بتوانند از وقوع  زلزله در کوتاه‌ترین زمان ممکن مطلع شوند.

 رضا کرمی محمدی رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تهران بیش از 15 بار لرزیده است، اما ما فقط لرزه‌هایی را می‌گوییم که مردم حس می‌کنند.

گسل مشا ساکت نشده است

وی با بیان اینکه تهران دائماً در حال لرزیدن است، گفت:‌ گسل مشا ساکت نشده است و امکان وقوع زلزله وجود دارد، اما زمان آن مشخص نیست.

 رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در خصوص برگزاری جلسه برای هماهنگی با سایر دستگاه‌ها در خصوص زلزله گفت: جلساتی برگزار شده است و مشورت‌هایی هم صورت گرفته است. ستاد معین فعال است و سوله‌های مدیریت بحران آماده است. سوله‌هایی هم که دراختیار ورزش است، در چهارچوب مصوبات اگر بحرانی رخ دهد سریعا تخلیه می‌شود و مشکلی وجود نخواهد داشت.

وی به تجهیز 22 پایگاه ویژه در تهران برای مواقع زلزله اشاره کرد و گفت: ما برای زلزله تا 6.5 ریشتر آمادگی داریم، اما اگر قدرت زلزله بیشتر باشد باید فکری کرد.

کرمی در خصوص اقدامات شهرداری برای مواقع بحران گفت: چهار شتاب‌نگار نصب شده داریم که سیستم هشدار سریع هستند. سال گذشته 22 شتاب‌نگار خریدیم و اقدام بعدی این بود که در استان‌های اطراف تهران و دور تهران مکان‌هایی را شناسایی کرده ایم که این شتاب‌نگار در آن نصب شود و فاصله این مکان ها تا تهران مناسب باشد.

این مقام مسوول افزود: مکان‌هایی شناسایی شده شامل سمنان، ورامین، پیشوا، کرج و... است و  در این محل‌ها ایستگاه ساخته  می شود. ما برای نصب شتاب‌نگار، ایستگاه برق می‌خواهیم. ظرف دو تا سه ماه آینده 22 دستگاه  شتاب‌نگار برای تهران نصب می‌شود. در این دستگاه‌های شتاب‌نگار به محض رسیدن موج زلزله به ما آلارم یا پیامک داده می‌شود که زلزله در کدام نقطه و با چه شدتی رخ می‌دهد و همچنین می‌توانیم تخمین خسارت زلزله را هم براساس سامانه‌ها مشخص کنیم.

کرمی بیان کرد: اگر زلزله ای رخ دهد، براساس داده‌های شتاب‌نگار ظرف 2 تا 5 دقیقه به صورت تقریبی می‌توانیم بگوییم که کدام نواحی دچار خسارت شده است و تمام این اقدامات مستلزم نصب شتاب‌نگار است. همکاران ما به صورت مداوم در حال فعالیت هستند تا این کار صورت گیرد.

مدیران شهری از سال 1396 خواستار تشکیل جلسه سران قوا برای بررسی خطر زلزله تهران و اقدامات لازم در این حوزه شده‌اند. گسل‌های زیادی در اطراف تهران وجود دارد و حتی 47 کیلومتر گسل در داخل شهر تهران وجود دارد.

علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران می‌گوید: در تهران و اطراف آن 80 کیلومتر پهنه گسلی وجود دارد که 47 کیلومتر مربع آن داخل شهر است.

وی به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در تهران اشاره می‌کند و می‌گوید:‌ در بحث مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در دو حوزه دچار مشکل هستیم. ساختمان‌های نوساز به لحاظ لرزه‌ای به دلیل عدم وجود ابزار کنترل مناسب، فاقد استحکام لرزه‌ای هستند، همچنین در بحث استحکام ساختمان‌های موجود و نوسازی بافت فرسوده نتوانستیم حرکت کنیم.

سخنگوی شورای شهر تهران افزود: در بحث تخلیه شهروندان به دلیل تراکم بیش از حد در محلات فضای امن منطقه‌ای و محله‌ای مناسب وجود ندارد. در بحث آموزش هم شهروندان براساس اعلام سازمان پیگشیری و مدیریت بحران، تنها 10 درصد چشم‌انداز پیش‌بینی شده محقق شده است.

بعد از وقوع دو زلزله در تهران، اعضای شورای شهر خواستار تشکیل کمیته ویژه مقابله با زلزله شدند.

چند خطر همیشه تهران را تهدید می کند

زهرا نژادبهرام عضو هیأت رئیسه شورای شهر گفت: زلزله، سیلاب و فرونشست همیشه تهران را تهدید می‌کند و وقوع این حوادث دور از ذهن نیست.

نژادبهرام گفت: خطر سیلاب تهران با رعایت تمهیدات و انجام لایروبی مسیل‌ها توسط شهرداری مدیریت شد و حادثه‌ای نداشتیم. رعایت اصول مهندسی ساختمان‌ها و بناها در پیشگیری از خطرات زلزله بسیار حائز اهمیت است، ولی باید توجه داشت که 3 هزار و 268 هکتار بافت فرسوده و 14 هزار بافت ناپایدار در پایتخت وجود دارد که در صورت زلزله می‌تواند آسیب‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

به گفته نژاد بهرام، در دو سال گذشته اقدامات مؤثری در جهت نوسازی بافت فرسوده صورت گرفته است و بسته‌های تشویقی از سوی دولت و شهرداری درنظر گرفته شده است.

وی با تأکید بر این موضوع که وقوع زلزله هر لحظه امکان‌پذیر است، گفت: این پدیده در پایتخت دور از ذهن نیست، بنابراین باید در سه بخش پیشگیری، مقابله و تمهیدات اقدامات مؤثری انجام دهیم.

براساس این گزارش گسل مشا فعال است هر لحظه ممکن است در تهران زلزله رخ دهد  اما زمان دقیق آن مشخص نیست.

مدیران شهری در پی تجهیز پایتخت برای وقوع زلزله هستند و اعلام کردند که قرار است شتاب‌نگارهایی در این زمینه نصب شود. هنوز بسیاری از سوله‌های بحران دراختیار ورزش شهرداری است و این سوله‌ها برای مواقع بحران تجهیز نیستند. هر چند که مدیران فعلی تأکید بر بازپس‌گیری سوله‌ها داشتند و تعدادی از سوله‌ها بازپس‌ گرفته شد، اما هنوز برخی از سوله‌ها کاربری دیگری دارند.

انتهای پیام/ا

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,
,
,
,
,
,
,
,
, باید دسترسی به آب اضطراری در شهر تهران ایجاد شود, باید دسترسی به آب اضطراری در شهر تهران ایجاد شود,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, گسل مشا ساکت نشده است, گسل مشا ساکت نشده است,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, چند خطر همیشه تهران را تهدید می کند, چند خطر همیشه تهران را تهدید می کند,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه