اخبار داغ

توسعه گردشگری بر مدار روستاها؛

گردشگری روستایی راهبردی مطمئن در شکوفایی اقتصادی/ روستاها گنجی از جذابیت‌ها که پنهان مانده است

گردشگری روستایی راهبردی مطمئن در شکوفایی اقتصادی/ روستاها گنجی از جذابیت‌ها که پنهان مانده است
منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به‌عنوان کالای فرهنگی گردشگری قابل‌ عرضه است. براین اساس، یکی از مهم‌ترین اهداف توریسم روستایی افزایش درآمد روستائیان و خانوارهای روستایی در مازندران می‌تواند باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، استان مازندران به دلیل دارا بودن شرایط مناسب طبیعی و گردشگری و قرار گرفتن روستاها در دل طبیعت بکر، ظرفیتی مناسب برای اجرای بوم‌گردی در کشور است که در سال های اخیر این گردشگری با سرعت در حال رونق است.

استان مازندران 3 میلیون و 280 هزار نفر جمعیت دارد و حدود 45 درصد این جمعیت در بیش از سه هزار روستا در این استان زندگی می کنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,
,
,



اقامتگاه های بوم گردی که در سال های اخیر در کشور و به خصوص استان های شمالی و مازندران رونق گرفته است؛ شامل خانه های روستایی در دل طبیعت است که گردشگران می توانند فارغ از دغدغه های زندگی شهری و صنعتی، زندگی آرام در کنار جامعه محلی زندگی روستایی را تجربه و به استراحت در دامان طبیعت بپردازند.

در کنار تجربه زندگی روستایی و حفظ آرامش به عنوان اهداف مهم مسافران برای سفر به روستاها، آشتی با طبیعت، حفظ محیط زیست، حفظ زندگی روستایی و همچنین رونق اقتصادی و توسعه درآمد ، از جمله اهداف مهم توسعه بوم‌گردی در روستاها است.

فراهم کردن بسترهای لازم برای رفاه حال مسافران، ایجاد فضایی آرام و به دور از دغدغه های شهری یکی از خواسته های مهم مسافران امروز است که تلاش دارند تا مکانی آرام را برای خود و خانواده در نظر گرفته و تعطیلاتی پر از آرامش برای خود رقم بزنند و روستاهای مازندران با توجه به دارا بودن این ظرفیت مهم، می توانند ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری و افزایش آرامش برای مسافران و همچنین توسعه درآمد برای روستاییان باشند.

, ,
,
,
,
,
,
,

, ,

در واقع با اجرای گردشگری روستایی و بوم گردی، گردشگران و مسافران از فضای آرام برای تفریح و استراحت برخوردار شده و در کنار آن می‌توانند از طبیعت بکر، غذاهای محلی، فرهنگ و آداب و رسوم و سنت های مازندران بازدید کنند و علاوه بر آن بازدید از اماکن تفریحی، با استفاده از غذاهای محلی و سوغات های صنایع دستی، بسترهای لازم برای درآمدزایی روستاییان فراهم می شود.

در گردشگری روستایی منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به‌عنوان کالای فرهنگی گردشگری قابل‌عرضه است و یکی از مهم‌ترین اهداف توریسم روستایی افزایش درآمد روستائیان و خانوارهای روستایی است و همچنین می‌توان میزان مشارکت روستائیان در فراهم کردن امکانات تفریحی، ورزشی و معرفی قابلیت روستا را افزایش داد.

*160 روستا مقصد گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت که تعریف 160 روستای استان به عنوان مسیر و مقصد گردشگری نهایی شده است.

سیف الله فرزانه افزود: این روستاها از میان 240 روستای معرفی شده به اداره کل میراث فرهنگی انتخاب و جانمایی شده اند.
 
وی با بیان این که انتخاب روستاها به عنوان مسیر و مقصد گردشکری بر اساس الگوی استاندارد انجام می‌شود ، گفت که تمامی روستاهای انتخاب شده دارای ظرفیت های بالقوه گردشگرپذیری هستند.

این مسئول گردشگری روستایی را با محور بومگردی اعلام کرد و افزود : اقامتگاههای بومی مهم ترین اولویت برای معرفی روستاها به عنوان مقصد گردشگری بوده است.

فرزانه وظیفه گردشگری را معرفی سرمایه گذار، تسهیل گری در صدور مجوزهای گردشگری ، آماده سازی جامعه محلی برای پذیرش و پذیرایی از گردشگر، آموزش به مردم محلی برای درآمدزایی از محل گردشگری و همچنین هماهنگی بین دستگاه‌های متولی در امور مختلف روستا معرفی کرد.
 
معرفی 2 روستای بخش مرکزی جویبار به‌عنوان مقصد گردشگری
 محمد مدانلوبخشدار مرکزی شهرستان جویبار در گفت‌وگو با خبرنگار ما بابیان اینکه بحث گردشگری یک موضوع مهم برای توسعه و ارتقاء شهرستان است، گفت: پتانسیل‌های خوبی در حوزه گردشگری همچون مناطق بکر، آثار تاریخی، پل‌های تاریخی، بقاع متبرکه، سواحل بکر چپکرود و مزارع کشاورزی در این شهرستان وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه از مدت‌ها قبل به دنبال جذب گردشگر در حوزه روستایی بوده‌ایم، افزود: ۹ منطقه برای احداث تأسیسات زیربنایی گردشگری در نظر گرفته‌شده است که تقریباً از هفت آب‌بندان، سه آب‌بندان و دو روستا به‌عنوان مقصد گردشگری در بخش مرکزی معرفی‌شده است.

,
,
,
,
, *160 روستا مقصد گردشگری,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, معرفی 2 روستای بخش مرکزی جویبار به‌عنوان مقصد گردشگری,
,
,
,



 مدانلو دو روستای مقصد گردشگری را بقاع پیر درویش روستای سروکلا و مرتع ۳۰ هکتاری روستای شیب آب‌بندان بیان کرد و افزود: پیر درویش روستای سروکلا یک منطقه بکر و زیبا است که در ایام سال مورداستفاده اهالی منطقه و گردشگران قرار می‌گیرد لذا استقرار تأسیسات زیربنایی برای جذب گردشگران و مسافران تأثیرگذار خواهد بود.
 
بخشدار مرکزی جویبار تصریح کرد: بازدیدی توسط کارشناسان میراث فرهنگی انجام شد و این مکان بعد از انتخاب به‌عنوان روستای مقصد گردشگری در حال اجرای طرح‌های اولیه زیربنایی است.
مدانلو از تقاضای شورا و دهیاری روستای شیب آب‌بندان برای احداث آب‌بندان در مرتع ۳۰ هکتاری این روستا خبر داد و گفت: در این مکان ذخیره‌سازی آب، پرورش ماهیان گرم آبی و گردشگری موردتوجه قرار می‌گیرد و تأسیسات مناسب برای حضور گردشگران مهیا خواهد شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در این مرتع ۳۰ هکتاری امکانات رفاهی گردشگری همچون نصب آلاچیق‌ها، تالار عروسی، کافی‌شاپ، امکانات ورزشی در نظر گرفته‌شده است که نیاز به سرمایه‌گذاری کلانی است.
 
یعقوب جعفریان دهیار روستای شیب آبندان با اعلام اینکه مساحت مرتع این روستا حدود ۳۰ هکتار است، گفت: با تلاش و پیگیری‌های بخشدار مرکزی، دهیار و شورای روستای شیب آبندان این مرتع به یک مکان تفریحی و توریستی تبدیل خواهد شد.
 

, ,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
, ,

جعفریان افزود: مشکل آب‌های سطحی این روستا مرتفع و ۶۰ درصد از آسفالت و موزاییک‌کاری معابر روستا انجام‌شده است و در حال حاضر بنا داریم در این مرتع ۳۰ هکتاری آب‌بندان و تأسیسات زیر بنایی گردشگری احداث کنیم.
 
یونسی دهیار روستای سروکلا در گفتگویی با اعلام اینکه امام‌زاده محمود مشهور به پیر درویش با قدمت ۵۰۰ ساله در روستای سروکلا از توابع بخش مرکزی جویبار قرار دارد، گفت: این امام‌زاده در زمینی به مساحت ۶ هزار مترمربع و با امکاناتی همچون ایوان، ساختمان زائرسرا و آشپزخانه است و وجود درختانی با قدمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ سال این امام‌زاده را به مکانی منحصربه‌فرد و گردشگر پذیر تبدیل کرده است.
 
وی با اشاره به اینکه مکان موردنظر در سال‌های قبل قدیمی بوده است، افزود: در چند سال گذشته اقدامات خوبی از قبیل حصارکشی، بازسازی، توسعه مکان زیارتی، تسطیح حیاط، نهال‌کاری و روشنایی محوطه توسط خیرین و جمع‌آوری نزولات انجام‌شده است.

جای جای روستاهای مازندران گنج پنهانی از جذابیت‌های متنوع تاریخی و طبیعی است که در سایه مدیریت کارآمد، هدفمند و فراهم کردن زیرساخت ها می تواند به کانون درآمدزایی و اشتغال تبدیل شود

زندگی ماشینی، ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات شهرنشینی باعث شده تا شهرنشینان به حضور در طبیعت علاقه مندتر شده و وقت بیشتری را در این خصوص اختصاص دهند، از همین رو در سال های اخیر شاهد توسعه گردشگری روستایی در کشور و بدنبال آن استان مازندران بوده ایم.

همین موضوع موجب تقویت و شکل گیری برخی کسب و کارهای بومی گردشگری و همچنین راه اندازی اقامتگاه های بوم گردی و خانه های مسافر در روستاها شده و به تولید و فروش صنایع دستی تولید شده توسط روستاییان نیز کمک کرده و اشتغال برخی نقاط روستایی را تکان داده است.

انتهای پیام/

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه