اخبار داغ

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری خراسان رضوی؛

"نشتیفان"؛ قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان+عکس

"نشتیفان"؛ قدیمی‌ترین شهر خشتی جهان+عکس
شهر نشتیفان با سابقه‌ چند صد ساله‌ خود، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های خشتی جهان معرفی می‌شود که این روزها انتظار ثبت جهانی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، شهر نشتیفان با سابقه‌ چندین و چند ساله‌ خود، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهر‌های خشتی جهان معرفی می‌شود که این روزها در حال انتظار برای ثبت جهانی است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح توس,

شهر نشتیفان از توابع شهرستان خواف در فاصله ۲۵۰ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد و امکان و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوانی در دل آن است.

,

, ,

اکثر شهرهای شرقی کشور در زمان گذشته همچون خراسان و سیستان و بلوچستان، ساخت آسیاب بادی برای استفاده از انرژی باد مرسوم بود.

,

در سالیان گذشته شهر نشتیفان یکی از مهمترین شهرهای ایران بوده که اکنون نیز به دلیل ثبت جهانی آسبادهایش، مجدداً شهرت خود را در بین علاقه مندان به جاذبه‌های گردشگری تاریخی به دست آورده است.

,

قدمت این آسباد ها به دوره صفویان نسبت داده شده است و اکنون نیز هم‌چنان پابرجاست و علم و دانش ایرانیان در زمان گذشته را برای مردم جهان روایت می‌کند.

,

, ,

در شهر نشتیفان دلیل اصلی بنای این آسبادها، وزیدن بادهای موسمی ۱۲۰ روزه است که از سیستان و بلوچستان به سوی نشتیفان می‌وزد و نیروی آنها به عنوان نیروی محرکه کافی آسیاب‌ها محسوب می‌شود.

,

بادهای موسمی که از اردیبهشت تا پاییز به سمت نشتیفان می‌وزند، ماه‌ها بر روی حرکت این آسیاب ها تأثیر گذار خواهند بود.

,

اکنون به جز اقامتگاه بوم‌گردی روشی دیگری برای سفارش هتل در منطقه وجود ندارد، ولی احتمالاً بعد از ثبت جهانی تعداد اقامتگاه‌ها و هتل های شهر افزایش می‌یابد و شرایط برای رزرو هتل مسافرها بهتر می‌شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه