اخبار داغ

یادداشت؛

پدیده مهاجرت اتباع خارجی به یزد؛ چالش‌ها و راه‌حل‌ها

پدیده مهاجرت اتباع خارجی به یزد؛ چالش‌ها و راه‌حل‌ها
طبق سرشماری سال 95، حدود یک میلیون و 760 هزار مهاجر خارجی وارد ایران شده‌اند که این تعداد مهاجر 2.2 جمعیت شمارش شده کشور را به خود اختصاص داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، یکی از مسائل مهم استان یزد طی دو دهه اخیر، پدیده مهاجرت اتباع خارجی به این استان است، موضوعی که به ویژه در سال‌های اخیر شدت گرفته و به دغدغه مسئولین و مردم یزد تبدیل شده است. استان یزد به دلیل دارا بودن فرصت‌های شغلی قابل توجه و همچنین نرخ نسبتا پایین بیکاری در سال‌های قبل عامل جذب مهاجر به بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, یزدرسا,

بر اساس سرشماری سال 1395، حدود یک میلیون و 760 هزار مهاجر خارجی وارد ایران شده‌اند که این تعداد مهاجر 2.2 جمعیت شمارش شده کشور را به خود اختصاص داده است.

,

از این تعداد بیش از یک میلیون 580 هزار نفر آن‌ها یعنی 90 درصد از کل مهاجران خارجی وارد شده به ایران، مهاجران کشور افغانستان بوده‌اند و از این تعداد بیش از 52 هزار نفر آن‌ها یعنی معادل 3.26 درصد از کل مهاجران افغانستانی وارد شده به ایران، وارد استان یزد شده‌اند.

,

طبق سرشماری سال 1395، تعداد مهاجران عراقی وارد شده به استان یزد 1712 نفر بوده است و 94 نفر نیز از دیگر کشورها به یزد مهاجرت کرده‌اند.

,

حضور مهاجران خارجی در استان یزد چالش‌هایی را به دنبال دارد، که از جمله می‌توان به تقابل فرهنگی-اجتماعی بین ساکنان بومی و اتباع خارجی، ورود اتباع افغانستانی غیرمجاز به کشور و عدم امکان شمارش و دسترسی به اطلاعات آن‌ها، افزایش تدریجی مطالبات بویژه مطالبات فرهنگی، شهروندی و تحصیلی مهاجرین، نبود و یا کمبود اطلاعات دقیقی از وضعیت خانوار و بافت جمعیتی اتباع خارجی اشاره کرد.

,

با این وجود، راه‌هایی برای فائق آمدن بر چالش‌ها و ساماندهی مسئله مهاجرین وجود دارد که می تواند در مواردی حتی این چالش ها را به فرصت تبدیل کند.

,

ساماندهی و آموزش مهاجران خارجی وارد شده به استان و همچنین استفاده از ظرفیت‌های علمی و کاری مهاجرین تحصیل کرده، تلاش برای شناسایی و ثبت مشخصات و ایجاد بانک اطلاعاتی از اتباع خارجی، ارائه آموزش‌های فرهنگی و مهارت‌آموزی متناسب با نیازهای استان به مهاجرین، پذیرش تدریجی اتباع و اعطای حق شهروندی به آن‌ها پس از طی فرایند آموزش و مهارت‌آموزی، تأکید بر برخورد انسان دوستانه‌تر با اتباع و ارائه خدمات بیشتری به آن‌ها از جمله اقداماتی است که می‌توان در زمینه مسئله اتباع خارجی در یزد انجام داد.

,

حمیدرضا زارع

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه