اخبار داغ

مناسبات تهران باکو در جنگ قره باغ/ از میانجیگری در تهران تا آموزش نظامیان آذربایجان

مناسبات تهران باکو در جنگ قره باغ/ از میانجیگری در تهران تا آموزش نظامیان آذربایجان
ایران در اردیبهشت سال 1371 برای میانجیگری در بحران قره‌باغ پیش قدم شد و اقدام عملی لازم را انجام داد اما همزمان با صدور بیانیه مشترک تهران، شهر شوشا توسط ارامنه اشغال شد و برخی ها ایران را مقصر اصلی اشغال شوشا عنوان کردند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، جنگ قره باغ علاوه بر آنکه در زمان خود بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان صدمات بسیاری بر مردم این منطقه داشت،برخی مناسبات بین کشورها را ها تا امروز تحت الشعاع خود قرار داده است.سقوط پی در پی شهرهای اطراف قره باغ در واقع به دلیل بی مبالاتی و حتی زد و بندهای پشت جبهه بود که سیاسیون آن زمان در باکو می کردند تا همچنان در عرصه ی قدرت باقی بمانند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,
ورود ایران به بحث میانجیگیری در قره باغ به دلایل مختلف منطقی بنظر می رسید.جمهوری اسلامی ایران همسایه با دو کشور در حال جنگ بود و آوارگان جنگی در حال فرار به سمت ایران بودند و ایران بعد از هشت سال جنگ تحمیلی خسارات جنگ را به خوبی می دانست و بنابراین شروع به میانجیگری کرد.
,
 
,
ایران در اردیبهشت سال 1371 برای میانجیگری در بحران قره‌باغ پیش قدم شد و اقدام عملی لازم را انجام داد و کفیل ریاست جمهوری آذربایجان، آقای یعقوب محمداف و رئیس‌جمهور ارمنستان، لئون پتروسیان به دعوت آقای هاشمی رفسنجانی رئیس‌جمهور وقت ایران به تهران آمدند و در پایان مذاکرات سه‌ جانبه، بیانیه‌ای مشترک مبنی بر آتش ‌بس را صادر کردند. اما همزمان با صدور بیانیه مشترک تهران، شهر شوشا توسط ارامنه اشغال شد.
,
 
,
برخی محافل سیاسی غربگرا و ضد ایرانی از جمله هواداران «جبهه خلق»، «مساوات» و دیگر گروه های سیاسی وابسته به آنها در جمهوری آذربایجان، هر از چندگاهی با طرح مطالب مغرضانه سعی دارند ایران را عامل اشغال شهر «شوشا» این کشور در جریان جنگ قره باغ معرفی کنند.
,
 
,
هرچند برخی از کارشناسان پیش از این اعتقاد داشتند علت اصلی سقوط شهر شوشای قره باغ همزمان با مذاکرات تهران،اقدامات و زمینه چینی روس ها برای عدم موفقیت تهران بود اما در چند روز گذشته رئیس جمهور آذربایجان الهام علی اف در یک سخنرانی در پادگان نظامی برخی مطالب پشت پرده اشغال شوشا را بر ملا کرده است.
,
 
,
الهام علی اف که در مراسم افتتاح یک پادگان نظامی جدید صحبت می کرد، اشغال سرزمین های جمهوری آذربایجان به دست نیروهای ارمنی را نتایج فعالیت های خرابکاری حکومت «جبهه خلق» عنوان کرده و گفته است همه باید این واقعیت را بدانند.
,
 
,
الهام علی اف ضمن تشبیه اشغال شوشا به یک فاجعه گفته است: در آن دوره «جبهه خلق» برای رسیدن به  قدرت و سرنگون کردن دولت وقت در جمهوری آذربایجان، شهر شوشا را به ارامنه تحویل داد.چون شوشا یک قلعه تسخیرناپذیر است و تصرف آن هرگز امکان پذیر نبود اما آن را تحویل دادند تا به قدرت برسند و متأسفانه آنها در سال ۱۹۹۲ میلادی و در پی اشغال «شوشا» و «لاچین» به شکل غیرقانونی به قدرت رسیدند.
,
 
,
الهام علی اف حکومت یکساله جبهه خلق را به غارت کشور، فساد و رشوه خواری متهم کرده و گفته است: آنها به اشغال سرزمین ها بی توجهی کرده و در نتیجه، از یک طرف مردم این وضع را تحمل نکردند و از سوی دیگر ارمنستان در آوریل ۱۹۹۳ میلادی شهرستان «کلبجر» را اشغال کرد. جبهه خلق در جمهوری آذربایجان که به شیوه غیرقانونی به حاکمیت رسیده بود، کلبجر را به ارمنستان تحویل داد و از این طریق میان ارمنستان و قره باغ کوهستانی ارتباط زمینی برقرار شد.
,
 
,
الهام علی اف در ادامه نیز با ناجی خواندن پدرش حیدر گفته است اگر حیدر علی اف به حاکمیت نرسیده بود، معلوم نیست که ارمنستان در جنگ قره باغ تا کجا پیشروی می کرد.
,
 
,
جمهوری اسلامی ایران بعد از روی کارآمدن حیدرعلی اف، علاوه بر کمک های مستقیم به جمهوری آذربایجان، فروش سلاح به ارزش ۲۵میلیون دلار و تفاهم‌ نامه ی آموزش هشت هزار نیروی آذری تحت نظر مربیان ایرانی را ادامه داد و خود حیدرعلی اف نیز بارها در مانورهای آموزشی نیروها حاضر شد.
,
 
,
هرچند حنای خیانت ایران در اشغال شوشا این روزها در جمهوری آذربایجان رنگی ندارد اما سال ها باید حقایق جنگ قره باغ نگاشته شود تا خیانت های جبهه خلق و شخص ابوالفضل ایلچی بیگ فراموش نشود.
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه