اخبار داغ

دانا گزارش می‌دهد؛

معطلی 4 ساله خودروسازی با تکیه بر «سند موفق برجام»/ تجهیزات تولید خودروی مشترک با پژو، همچنان خاک می‌خورند

معطلی 4 ساله خودروسازی با تکیه بر «سند موفق برجام»/ تجهیزات تولید خودروی مشترک با پژو، همچنان خاک می‌خورند
با گذشت 3 سال از خروج پژو از کشور همچنان غرامتی از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی به ایران پرداخت نشده است؛ و این در حالی است که نتیجه تکیه و اعتماد به برجام و ورود خودروسازان به قرارداد با شرکت های پژو و رنو چیزی جز مبالغ هنگفتی خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو برای خودروسازان نبود؛ تجهیزاتی که همچنان خاک می‌خورند.
[

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روز گذشته در جریان حضور محمد جواد ظریف در مجلس و اعتراض نمایندگان به برخی از کم کاری ها در حوزه وزارت امور خارجه، وی برجام را سندی برای موفقیت کشور دانست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

عنوان سند موفقیت برای برجام در حالی است که تنها در یک مورد، برجام، این تعهدنامه بین المللی که سالها اقتصاد کشور را در حالت انتظار قرار داد، نتوانست گشایشی برای خودروسازی و روابط ایران با پژو ایجاد کند.

,

در شرایطی که قرار بود گروه خودورسازی پژو که تا پیش از برجام یک بار از کشور خارج شده بود دوباره برای راه اندازی خط تولید پژو به کشور باز گردد، بعد از صرف هزینه های بسیار، دوباره با خروج آمریکا از برجام، این خودروسازی هم بار خود را بسته و از کشور رفت.

,

به این ترتیب تبعات اقتصادی زیادی برای کشور به وجود آمد، حتی ضمانت حضور هم از این گروه خودروسازی گرفته نشده بود و در پی خروج پژو هیچ گونه غرامتی به ایران داده نشد.

,

 

,

سند موفقیتی که پژو را هم ماندگار نکرد

, سند موفقیتی که پژو را هم ماندگار نکرد, سند موفقیتی که پژو را هم ماندگار نکرد,

هشتم بهمن سال ۹۴ بود که روحانی، بعد از امضای توافق‌نامه برجام، سفر اروپایی خود را آغاز و در ابتدا به سراغ فرانسه رفت. در کنار خرید هواپیماهای ایرباس قرارداد پژو یکی از مهم ترین قراردادها در سبد خرید روحانی از اروپا بود؛ در این سفر بالغ بر بیست سند همکاری و توافق‌نامه با فرانسوی ها به امضا رساند که از جمله آنها، قرارداد با شرکت پژو بود که سند همکاری آن در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

,

ایران برای دومین بار به پژو اعتماد کرد و بخشی از صنعت خودرو خود را از سوی ایران خودرو و سایپا به این شرکت وابسته کرد؛ اما حقیقت این است که آورده های پژو سیتروئن به این دو شرکت خودروسازی ایرانی آنچنان نبوده است که امروز به خاطر آن جلوی آمریکا مقاومت کنند.

,

از همان ابتدا هم شرکتهای اروپایی می دانستند که نمی توانند روی دیوار آمریکایی ها یادگاری بنویسند و به همین دلیل قراردادهای خود را تا زمان عادی شدن روابط ایران و آمریکا نگاه داشته بودند. خط تولیدهایی که در ایران راه اندازی شد هیچگاه به نتیجه نرسید و تنها عایدی حضور پژو یک خط تولید نیمه کاره آن هم به هزینه ایران بود که در نهایت بلااستفاده باقی ماند.

,

پژو از حدود 4 سال پیش دور جدید فعالیت‌های خود در ایران را با همکاری ایران خودرو آغاز کرده و خودروی پژو 2008 به عنوان اولین محصول آن نیز وارد بازار شده است. آن‌طور که اعلام می‌شد، پژو ۳۰۱ به عنوان دومین محصول شرکت مشترک ایران خودرو و پژو (ایکاپ) نیز باید در اواخر سال 97 وارد بازار می‌شد.

,

سیتروئن نیز از حدود  سال 96 اجرای قرارداد مشارکت با گروه خودروسازی سایپا را آغاز کرد تا جایی که به کرات در خبرها دیده شود که خودروی سیتروئن C۳ به عنوان اولین محصول این همکاری به زودی به بازار خودرو می آید. اعتماد به پژو تا جایی پیش رفت که بیش از 2 هزار خودرو از سوی سایپا پیش فروش شد که در نهایت با خروج سیتروپن در سال 97 این 2 هزار پیش فروش نیز لغو شد.

,

همه اعتماد به گروه خودروسازی پژو از برجامی حاصل شد که در سال های 94 تا 97 به عنوان بزرگترین دستاورد دولت عنوان می شد اما با توجه به شکست های پی در پی این معاهده ناکام، پژو برای بار دوم به ایران رکب زد و مسئولان ایرانی دوبار مورد گزند پژو قرار گرفتند.

,

 

,

محرمانه‌ای میان خودروسازان داخلی و پژو؛ غرامتی که هرگز گرفته نشد

, محرمانه‌ای میان خودروسازان داخلی و پژو؛ غرامتی که هرگز گرفته نشد, محرمانه‌ای میان خودروسازان داخلی و پژو؛ غرامتی که هرگز گرفته نشد,

در آن زمان اگرچه گفته می شد سیتروئن نیمی از شرکت سایپا در کاشان را خریداری کرده و این خود ضمانتی برای انجام تعهدات انها قلمداد می شود اما بعد از خروج پژو مشخص شد رقم سرمایه گذاری آنقدر زیاد نبوده است که پژو را مجبور به ماندن کند؛ از طرف دیگر این رقم ناچیز حتی پاسخگوی خسارات ایران هم نخواهد بود.

,

خروج پژو از کشور در نهایت منجر به کاهش تولید خودرو و همچنین افزایش تقاضا نسبت به عرضه شد تا جایی که از سال 97 تا کنون قیمت خودرو شاهد چندین جهش بوده و این افزایش قیمت ها همچنان ادامه دارد

,

اولین دور خروج پژو از کشور همزمان با مشکلات اقتصادی کشور بود؛ در آن سال ها هنگامی که پژو از ایران خارج شد، غرامتی بابت این خروج از قرارداد به ایران نداد؛ پرداخت خسارت ترک قرارداد تا سال ها به طول انجامید و در نهایت سال 86 محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت از پرداخت غرامت شرکت پژو به ایران بابت قطع همکاری یکطرفه در دوران تحریم خبر داد و گفت: بخشی از غرامت پژو به ایران در قالب ارسال قطعات و بخشی دیگر به‌صورت آموزش کارکنان هزینه شده است و همین غرامت‌ها در قراردادهای جدید خودروسازان ایرانی با اروپایی‌ها هم دیده شده است.

,

در قرارداد جدید اگرچه به بهانه های واهی این قرارداد محرمانه تلقی می شد اما در نهایت خروج پژو و رنو از کشور با هیچ گونه غرامتی همراه نشد؛ با گذشت سه سال از این قرارداد همچنان خبری از غرامت نیست؛ درهمین راستا بهنیا سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودروی کشور در مورد فعالیت رنو و پژو بعد از برجام در کشور گفت: دو شرکت رنو و پژو که قراردادهایی را بعد از برجام با ایران امضا کرده‌اند، تعداد بالایی خودرو در بازار بکر ایران فروختند و رفتند به‌نحوی که برآوردها حکایت از آن دارد که رنو ۱۱۵ هزار دستگاه و پژو ۳۰ تا ۴۰ هزار دستگاه خودرو فروختند؛ مردانه بخواهیم بگوییم، دروغ گفتند و رفتند.

, مردانه بخواهیم بگوییم، دروغ گفتند و رفتند, مردانه بخواهیم بگوییم، دروغ گفتند و رفتند,

وی در خصوص پیگیری برای اخذ غرامت هم در سال 97 گفته بود که اگر مقامات دولتی و خودروسازان تضامین کافی اخذ کرده‌اند، باید آنها را عملیاتی کنند و اگر این تضامین اخذ نشده باید جوابگو باشند و ما به قوه قضائیه در این رابطه شکایت خواهیم کرد. در حال حاضر باید به پژو و رنو درس جدی داد و دولتمردان و خودروسازانی که تضامین لازم را نگرفته‌اند باید جواب دهند.

, تضامین, تضامین, تضامین,

با گذشت دو سال ازاین اظهارات اما همچنان غرامتی از سوی دو شرکت بزرگ خودروسازی به ایران پرداخت نشده است؛ و این در حالی است که نتیجه تکیه و اعتماد به برجام و ورود خودروسازان به قرارداد با شرکت های پژو و رنو چیزی جز مبالغ هنگفتی خرج خرید تجهیزات ساخت خودروی مشترک با رنو و پژو برای خودروسازان نبود؛ تجهیزاتی که همچنان خاک می‌خورند.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه