اخبار داغ

کارشناسان امور مالیاتی:

ابزار مالیات علاوه بر تامین مالی دولت وظیفه تحقق عدالت درآمدی دارد

ابزار مالیات علاوه بر تامین مالی دولت وظیفه تحقق عدالت درآمدی دارد
شفیعی؛ کارشناسان امور مالیاتی استان بوشهر گفت: ابزار مالیات علاوه بر تامین مالی دولت اهداف دیگری چون تحقق عدالت درآمدی و رشد و توسعه کشور،عدالت منطقه ای و توسعه مناطق محروم،عدالت بخشی و توسعه بخش کشاورزی و بنگاه های دانش بنیان را دنبال می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سپاس؛ در تقویم جمهوری اسلامی ایران ۱۶ تیرماه روز مالیات نامگذاری شده است. در کشورهای پیشرفته که رفاه در اولویت زندگانی مردمان آن است، مالیات به عنوان یکی از درآمدهای مهم کشور آن کشورها محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سپاس,

درآمد حاصل از مالیات از آن جهت ارزش و اهمیت دارد که سرمایه ای است که از دل مردم بیرون می آید و برای تامین آن نیازمند به هزینه های کلان نیست. از سوی دیگر در برابر توطئه ها و تحریم های خارجی نیز در مقایسه با سایر منابع درآمدی، از حداقل آسیب برخوردار است.

,

در کشور ایران روی این موضوع به درستی کار نشده است. به عبارتی دیگر، اراده ای محکم وجود ندارد که بخواهد به مالیات به عنوان منبع درآمدی مهم و اساسی بنگرد و با موانعی که بر سر این راه وجود دارد مبارزه کند.

,

علی رغم آنکه مسئولا کشوری همواره از مالیات به عنوان یکی از منابع درآمدی یاد می کنند ولی تجربه نشات داده که هیچ وقت عزم جدی برای تمرکز بر مالیات وجود نداشته است. شاید یکی از دلایلش رانت و سوء استفاده ای است که در پرداخت مالیات وجود دارد. به همین خاطر شاهدیم ایران کشوری است که در آن بیشترین فرار مالیاتی صورت می گیرد.

,

فرار مالیاتی یعنی تضییع حقوق مردم و محرومان، یعنی فساد مالی فردی که از امکانات کشور در افزایش سرمایه استفاده می کند ولی عملا نفعش به مردم و کشورش نمی رسد.

,

سلیقه ها در گرفتن مالیات موثر است. رفتار و سلیقه ماموران مالیاتی، رشوه هایی که برخی شرکت های بزرگ می دهند و یا ترفندهایی که به کار می گیرند همه و همه در پرداخت ناعادلانه مالیات نقش آفرین است. امروز تنها قشری که ملزم به پرداخت مالیات هسنند کارمندان هستند.

,

باید با عزمی استوار در برابر آن ها که عادت کرده اند با دور زدن قانون یا پیدا کردن عوامل خاص یا با حسابرسی های ساختگی می کوشند از زیر دین سنگین خود نسبت به ملت شانه خالی کنند ایستاد. لازم است با احیای پرداخت واقعی مالیات، اقتصاد کشور را سامان داد.

,

در همین رابطه برای آشنایی بیشتر با مسایل مربوط به مالیات پرسش و پاسخی عباس شفیعی یکی از کارشناسان امور مالیاتی استان پیرامون اینکه چرا به مالیات به عنوان مهم ترین منبع درآمد کشور توجه نمی شود؟ گفت و گو کوتاهی انجام شد که در ادامه می‌خوانیم.

,

ـ ارزیابی شما از جایگاه استان بوشهر در پرداخت مالیات درکشور چیست؟

, ـ ارزیابی شما از جایگاه استان بوشهر در پرداخت مالیات درکشور چیست؟,

ـ استان بوشهر از لحاظ میزان پرداخت مالیات به جهت وحود شرکت های نفتی و صنایع وابسته به آن از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد. در واقع استان هایی که دارای منابع نفتی گازی هستند نقشی بی‌بدیل در میزان تحقق درآمدهای پیش بینی شده مالیاتی در بودجه سالیانه کشور دارند که استان بوشهر نیز خصوصا طی سالهای اخیر توانسته با تلاش اداره کل امور مالیاتی این مهم را تحقق بخشد.

,

ـ نحوه میزان وصول مالیات از شرکت های نفتی و گازی مستقر در استان بوشهرچگونه است؟

, ـ نحوه میزان وصول مالیات از شرکت های نفتی و گازی مستقر در استان بوشهرچگونه است؟,

ـ بدون شک تحقق درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده چند هزار میلیارد تومانی بودجه‌ی سنواتی از عهده و توان مشاغل و کسبه و بازاریان خارج بوده و شرکت های نفتی و گازی فعال در استان و پیمانکاران دست اول و دوم فعال در استان با پرداخت مالیات های خود در منابع مختلف اعم از عملکرد، حقوق کارکنان، ارزش افزوده و…

,

نقش بسیار مهمی در تحقق میزان مالیات های پیش بینی شده لزا این اداره کل با کوشش مجدانه در تلاش است تا بیش از گذشته نسبت به این امر مهم و حیاتی که نقش مهمی در تحقق اقتصاد بدون نفت و کاهش میزان وابستگی اقتصاد کشور به نفت ایفا میکند، اهتمام ورزیده و به نحو احسن به سر منزل نهایی که همان درآمد پاک مالیاتی می‌باشد را رهنمون سازد.

,

این در حالی است در راستای حمایت از بهش بخش های مختلف از جمله تولید،کشاورزی، گردشگری،بنگاه های زودبازده و دانش بنیان و فعالان اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی قانون گذار معافیت ها و نیز حمایت هایی مالیاتی را از این بخش ها در نظر گرفته است که سالیانه فعالان مذکور از این گونه قوانین به شرط رعایت موارد قانونی استفاده می کنند.

,

ـ یکی از مشکلات اساسی در وصول مالیات عادلانه فرار مالیاتی است اداره کل امور مالیاتی نسبت به این مهم چه اقداماتی انجام داده است؟

, ـ یکی از مشکلات اساسی در وصول مالیات عادلانه فرار مالیاتی است اداره کل امور مالیاتی نسبت به این مهم چه اقداماتی انجام داده است؟,

ـ سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تصویب قانون مبارزه با پول شویی و فساد و فرار مالیاتی اقدام به تشکیل کار گروه درآن سازمان و نیز کارگروه های مختلف در مراکز استان ها در زمینه ی مبارزه با پول شویی و فرار مالیاتی کرده، که زیر نظر مدیران اداره کل مشغول به فعالیت می باشد و در طول تشکیل این کارگروه پرونده های متعدد فرار مالیاتی رسیدگی شده است.

,

ـ در باره‌ی نحوه ی هزینه کرد مالیات های وصول شده در بخش های مختلف استان بوشهر برای خوانندگان ما توضیح دهید؟

, ـ در باره‌ی نحوه ی هزینه کرد مالیات های وصول شده در بخش های مختلف استان بوشهر برای خوانندگان ما توضیح دهید؟,

ـ شاید به دلیل عدم ارائه ی خدمات مستقیم از طرف سازمان امور مالیاتی به اقشار مختلف مردم، خدمات و هزینه های انجام شده از محل وصول مالیات ها سال هاست که مغفول مانده که ازآن جمله می توان به کمک های این سازمان به دهیاری ها و شهرداری ها از محل وصول مالیات و عوارض مالیات بر ارزش افزدوه اشاره نمود.

,

براساس اطلاعات فعلی، این سازمان سال گذشته ۱۶۸هزار میلیارد تومان را وصول نماید که این مقدار ۲درصد از میزان در آمد های پیش بینی شده نیز فراتر رفت.

,

این در حالی است که ابزار مالیات علاوه بر تامین مالی دولت اهداف دیگری چون تحقق عدالت درآمدی و رشد و توسعه کشور،عدالت منطقه ای و توسعه مناطق محروم،عدالت بخشی و توسعه بخش کشاورزی و بنگاه های دانش بنیان را دنبال می کند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه