شبکه های اجتماعی
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
سلام کانال تلگرام
اینستاگرام
گروه: فرهنگ و هنر
ساعت: 12:22 منتشر شده در مورخ: 1399/04/16 شناسه خبر: 1624112

جنبه معنوی جشنواره موسیقی جوان قوی است/ مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم

جنبه معنوی جشنواره موسیقی جوان قوی است/ مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم
حسین علیزاده، عضو شوراهای تخصصی، هیات انتخاب و داوران درباره نحوه بازبینی آثار مرحله اول چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان و فعالیت‌های اخیرش توضیحاتی را ارایه داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حسین علیزاده عضو شوراهای تخصصی، هیات انتخاب و داوران چهاردهمین جشنواره موسیقی جوان درباره بازبینی آثار گفت: اولین نکته‌ای که به محض شنیدن آثار تصمیم می‌گیریم این است که آیا آثار ارسالی در سطح جشنواره هستند یا خیر. معمولا تعداد نوازندگان برجسته سه‌تار در سنین پایین کم‌اند. از بین افرادی که در جشنواره شرکت کرده‌اند، تعداد زیادی نوازندگی‌شان در سطح راه‌یابی به جشنواره نیست. البته خوشحالیم که تعداد زیادی به ساز سه‌تار علاقه‌مندند، اما احساس می‌کنم به‌ دلیل شرایط موجود به‌دلیل بیماری کرونا راهنمای کمتری داشته‌اند و کیفیت آثار در این دوره در بخش سه‌تار کمی پایین است.

وی در توصیه‌ای به برگزیدگان مرحله اول جشنواره عنوان کرد: به‌نظرم برگزیدگان با توجه به قطعاتی که در مرحله نهایی برایشان تعیین شده است، به یاد داشته باشند که باید خود را به روح آن قطعات نزدیک کنند. وقتی شعری را با درک موضوع آن بخوانید، مشخص می‌شود شعر را فهمیده‌اید، ولی وقتی کلمات را همین‌طور ادا کنید مشخص می‌شود با مضمون آن ارتباط برقرار نکردید. در نواختن نیز همین‌طور است.

عضو شوراهای تخصصی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره مرحله نهایی بیان کرد: انتظار داوران از کسانی که به مرحله نهایی راه پیدا کرده‌اند چندین برابر کسانی است که در مرحله اول حضور داشته‌اند. برگزیدگان در این فرصت می‌توانند از معلمان خود راهنمایی بگیرند. بسیاری از شرکت‌کنندگان تکنیک خوبی دارند اما از نظر ذهنی برای آن چیزی که اجرا می‌کنند، هنوز آماده نشده‌اند. به هر حال موسیقی باید تاثیرگذار بوده و حس داشته باشد.

علیزاده در پاسخ به این پرسش که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته موثر واقع شود، توضیح داد: به‌نظرم وجود این جشنواره یکی از اتفاق‌های مثبت موسیقی کشور است. همه اهالی موسیقی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند. جنبه معنوی آن بسیار قوی است و شرکت‌کنندگان زیادی از سراسر ایران در آن حضور پیدا می‌کنند. جرئت و جسارتشان بسیار ستودنی است. شرکت‌کنندگان قطعا به این موضوع واقف‌اند که همه برنده نخواهند شد ولی برای کسب تجربه باز هم در این جشنواره شرکت می‌کنند. معمولا در ساز سه‌تار، نوازنده‌های جوان دیرتر به پختگی می‌رسند.

این آهنگساز برجسته نقش ردیف در فراگیری موسیقی ایران را پررنگ دانست و گفت: شما هر رشته‌ای را که بخوانید باید از گذشته‌ای عبور کنید تا تجربه به‌دست بیاورید. جوان‌ها قطعا باید پایه‌ها را خوب بشناسند. شما در ادبیات نمی‌خواهید تبدیل به سعدی شوید ولی به هر حال باید سعدی را خوب بشناسید. اگر می‌خواهید بیان متفاوتی داشته باشید، باید بیان‌های دیگر را هم بشناسید. اگر ردیف را به‌عنوان حصار ببینیم و بگوییم همه تفکرتان صرفا باید تقلید از این موضوع باشد، به‌نظر من نتیجه خوبی نخواهد داشت.

عضو هیات انتخاب چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره آموزش موسیقی به صورت آنلاین نیز تصریح کرد: من مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم اما خودم در فضای آنلاین حضور ندارم. هرازگاهی به بهانه رفع دلتنگی‌، یک سری کلیپ‌ ضبط می‌کنم و برای هنرجویانم می‌فرستم.

وی درباره فعالیت‌های نشر «تار و پود» توضیح داد: این نشر قرار نیست انتشارات بسیار فعالی باشد. کارهایی که در این نشر انجام می‌شود، محدود است. بخشی از آن مربوط به فعالیت‌های خودم می‌شود و بخش دیگر به جوانانی اختصاص دارد که خودم روی ضبط آثار آن‌ها نظارت می‌کنم. در شرایط حاضر فعالیت در این زمینه غیرممکن شده است و حتی در فکرمان است آثار را به‌صورت آنلاین منتشر کنیم، چراکه تقریبا انتشار فیزیکی بی‌معنی شده است. در این مدت مشغول نوشتن کتاب‌های آموزشی بوده‌ام و در خانه کارهایم را انجام می‌دادم تا اگر روزی امکان برگزاری کلاس حضوری فراهم شد دستم برای آموزش هنرجویان پر باشد.

علیزاده در پایان درباره جدیدترین فعالیت‌های خود عنوان کرد: در چند ماه گذشته سه موسیقی فیلم کار کرده‌ام و یک سری کار از گذشته دارم که آن‌ها نیاز به ضبط دارند و اگر فرصت شود آن‌ها را ضبط می‌کنم. در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا شرایط خاصی را تجربه می‌کنیم که قبلا تجربه نکرده‌ایم.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1624112
ارسال نظر
نظرات