اخبار داغ

استاد دانشگاه هنر البرز مطرح کرد؛

تابستان و تب مدهای غربی که ثمره تقلید کورکورانه است/ گرایش افراطی به مدهای وارداتی!

تابستان و تب مدهای غربی که ثمره تقلید کورکورانه است/ گرایش افراطی به مدهای وارداتی!
با گرم شدن هوا و فصل تابستان، لباس‌های نامتعارف بر تن برخی جوانان خودنمایی می‌کند و ویترین‌ها بی‌هویتی را به نمایش می‌گذارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ استاد دانشگاه هنر البرز در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: لباس از دیرباز در زندگی بشر حضور داشته است، اما در دوران معاصر علاوه بر کارکرد سنتی، کارکرد رسانه ای و ارتباطی نیز پیدا کرده، به طوری که هنرمندان از آن به مثابه اثر هنری در بیان مفاهیم مورد نظر خود بسیار بهره می گیرند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,

زهرا بابایی ادامه داد: در ایران نیز در دهه های اخیر شاهد برگزاری نمایشگاه هایی در این زمینه بوده ایم و از آنجا که هنرمندان فعال این رشته در ایران بسیار محدود هستند، هیچ بایگانی منسجمی از عملکردشان وجود ندارد.

,

وی افزود: ضعف این حوزه از هنر در ایران، علاوه بر عدم شناخت کافی هنرمندان مورد مطالعه که موجب تبدیل آثارشان به تقلیدی ناقص و سطحی از آثار لباس مفهومی در غرب می شود، به عدم ارتباط موثر هنرمندان با مخاطب و محدودیت در شیوه ارایه آثارشان می گردد.

,

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: اکنون با قرار گرفتن در فصل تابستان و سر زدن به بازارها متوجه این ضعف در صنف پوشاک  می شویم که ضمن نداشتن تنوع و جذابیت؛ طرح ها به شدت سطحی و بی محتوا است.

,

بابایی ادامه داد: بانوانی که پوشش های مذهبی را می پسندند کمتر از بازار لباس تهیه می کنند زیرا پوشش های مذهبی در دایره مد امروز کم است و اکثرا با تقلید از مدهای غربی؛ تنوع وجود ندارد و عده ای محدود این سبک لباس ها را خریداری می کنند.

,

وی افزود: بانوانی که پوشش های کامل دارند معمولا برای تهیه لباس از پارچه و خیاط استفاده می کنند و این باعث شده است مد امروز همه پسند نباشد و تنوع و جذابیت در آنها بسیار محدود باشد.

,

این استاد دانشگاه تاکید کرد: لباس از نمودهای عینی فرهنگ هر جامعه ای است و امروز با صنعتی شدن شیوه های تولید، تغییرات فرم پوشاک تحت تبعیت مد قرار گرفته و تصمیم گیری در مراکز مد انجام می گیرد.

,

بابایی گفت:یکی از خصوصیات جوامع بشری، تغییرات سریع اجتماعی و فرهنگی است زیرا خصوصیات هر نسل قابل تغییر است در نتیجه نسل های جدید به سنت های قدیمیان وفادار نمی مانند یعنی به رسومات که سنتی شمرده می شود بی توجه می شوند و به مرور از اعتقاد و اهمیت این سنن کاسته می شود.

,

وی ادامه داد: گرایش به مد پدیده ای اجتماعی است که کم و بیش در میان همه اقشار جامعه وجود دارد اما میان نوجوانان و جوانان بیش از دیگران این مقوله اهمیت دارد و مدگراتر هستند.

,

این کارشناس افزود: امروزه گسترش وسایل ارتباط جمعی و فن آوری های جدید رایانه ای، ارتباطات گسترده ای را برای جوامع و فرهنگ های گوناگون فراهم کرده است و به تبع آن موقعیت افراد در شناخت، فهم و ارزش باورها و انتخاب هنجارهای مطلوب پیچیده تر و مشکل تر شده است و چه بسا موجب تضاد رفتارها و تفاوت ارزش ها برای نسل جوان شود.

,

بابایی ادامه داد: بدون تردید مدگرایی را نمی توان بطور مطلق رد کرد اما پذیریش بدون قید و شرط نیز معقول نیست در نتیجه میانه روی در مدگرایی و مراقبت داشتن بر هماهنگی آن با فرهنگ،  مذهب و ملیت برترین شیوه خواهد بود.زیرا مد الگوهای فرهنگی ای هستند که توسط بخشی از جامعه پذیرفته می شوند و دارای یک دوره نسبتا کوتاه اند و سپس فراموش می شوند لذا نباید در زمان حیات خود منجر به تضاد شدید بین نسل های مختلف جامعه شوند.

,

وی افزود: گرایش های افراطی به سوی مدهای وارداتی آگاهی افکار عمومی، به خصوص قشرهای جوان و نوجوان که در معرض این آسیب ها قرار دارند ضرورت دارد زیرا اهداف متعددی بر افراط مدگرایی متبادر است که سودجویان از رواج مد و تولید کالاهای مرتبط با آن منافع کلانی به جیب می زنند.

,

این مدرس دانشگاه در خاتمه خاطر نشان کرد: همچنین جوانان با گرایش به مد غیر شایسته زمینه بی هویتی و مصرف گرایی آنان را مهیا کرده و متعاقبا در تعیین سرنوشت فرهنگی نسل های بعدی نیز تاثیر نامطلوب می گذارد.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه