اخبار داغ

نیمه تاریک وجود؛ اثری روانشناسی که مخاطب را میخکوب می‌کند

نیمه تاریک وجود؛ اثری روانشناسی که مخاطب را میخکوب می‌کند
کتاب دبی فورد در برگیرنده نکاتی کلیدی، ساده و مهم هستند که با یاد گیری آنها و به کار بردنشان در زندگی راه های عشق وحمایت از هستی را به روی خود باز می کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا حمیده علیزاده منتقد در نقد کتاب "نیمه  تاریک وجود" نوشته دبی فورد در یادداشتی اختصاصی برای "تیتریک" نوشت: کتاب نیمه تاریک وجود نوشته دبی فورد به ترجمه ی فرناز فرود از انتشارات کلک آزادگان است؛ کتاب شامل ده فصل است، از دسته کتاب های روان شناسی و یا بهتر بگوییم خودشناسی است و همانطور که در جلد این کتاب هم عنوان کرده است: «توان، خلاقیت، استعداد و رویاهای خود را باز یابید .» به خواننده کمک می کند تا خود را شناخته و استعدادهایش را شکوفا کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, تیتریک,
دبی فورد نویسنده، مربی،سخنران و معلم امریکایی متولد 1955در نیویورک است.او متخصص شناخته شده در زمینه تحول شخصی و یکی از پیشگامان مطالعات در زمینه سایه انسان ها بود. او فارغ التحصیل رشته روانشناسی در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه جان اف کندی است و در سال 2004 دکتری افتخاری از هیئت مدیره دانشگاه جان اف کندی را دریافت کرده است، کتاب نیمه تاریک وجود در فهرست پرفروش ترین کتاب نیویورک تایمز در سال 2000 2001 قرار گرفت.

کتاب از افراد سرشناس، پزشکان و روانشناسان و کسانی که صاحب نامی در این باب هستند جملاتی آورده و به صورت ملموس با مثال هایی واقعی که از همان مراجعه کنندگانش هستند به راحتی با خواننده ارتباط برقرار کرده و او را با خود همراه می کند و خواننده بسیار راغب است تا با آن همراه شود؛ در ضمن در پایان هر فصل تمریناتی را مطرح کرده است که با انجام آن کسی که می خواهد تحولی در دیدگاه خود در زندگی بدهد می تواند به راحتی و بدون صرف وقت زیاد و هزینه های گزاف تا حدود زیادی به موفقیت برسد اما همانگونه که در کتاب گفته شده مخاطب باید تمرین ها را انجام داده و بر آن مراقبه کند تا به آنچه می خواهد برسد.

این کتاب توانسته نظر برخی بزرگان و پزشکان را به خود جلب کند مثل: دکتر دیپاک چوپرا، نیل دونالد والش، ماریان ویلیامسون و دکتر دین اُرنیش.

دکتر دین اُرنیش درباره کتاب دبی فورد می‌گوید: دبی فورد در این کتاب "منحصر به فرد" به ما می آموزد که تمامی جنبه های خود را بشناشیم، بپذیریم و سرانجام به دست بیاوریم . خواندن این کتاب را به شدت توصیه می کنم.

در بخشی از این کتاب این طور آمده که خداوند در کتاب «گفتگو با خدا» نوشته نیل دونالد والش می گوید؛ احساس عشق کامل به رنگ سفید شبیه است بسیاری گمان می کنند که سفید به معنای بی رنگی است، در حالی که سفید تمامی رنگ ها را در بر دارد.  سفید از ترکیب همه رنگ ها ایجاد می شود. به همین ترتیب عشق نیز فقدان احساساتی از قبیل  تنفر، خشم، حسادت و پنهانکاری نیست، بلکه حاصل جمع تمامی احساس هاست ؛ حاصل جمع هر آنچه که هست .»
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
, ,

کتاب سعی دارد ما را با آن بخش از وجود خودمان که آن را به اصطلاح نیمهی تاریک وجود یا همان سایه نام گذاشته آشنا کند. بخشی از ما که از رویا رویی با آن همیشه مشکل داریم،خجالت می کشیم،سرخ می شویم، عصبانی می شویم و می خواهیم به طریقی از آن فرار کنیم. گاهی همین سایه ها باعث ایجاد وجه های مثبتی در درون ما می شود و ما باید به جای سرکوب کردن سایه هایمان ، جنبه هایی را که از آن وحشت داریم را ببینیم، بشناسیم و بپذیریم و در آغوس بکشیم و در این صورت است که زندگی ما زیبا می شود، دگر گون می شود و دیگر نیازی نیست وانمود کنیم که کس دیگری هستیم و یا وجود شایسته ای هستیم.

همانطور که در خود کتاب هم آمده است؛

عاشق کل است و خود کل است او /عاشق خویش است و عشق خویش جو

از مولانا جلال الدین

سایه همان کس یا رفتار و یا وجهی از خودمان است که ما نمی خواهیم آن را داشته باشیم  و پنهانش می کنیم اما اگر سایه نباشد روشنی و نور مفهومی ندارد ،همانطور که اگر غم نباشد شادی معنی  و مفهوم ندارد. برای به دست آوردن روشنایی باید به درون تاریکی رفت.

در یک مثال نویسنده این گونه توضیح داده است؛ روزی حکیمی با ملا نصرالدین قراری داشت تا با هم به مناظره بنشینند. هنگامی که حکیم به خانه ملا رسید، او را در خانه نیافت و بسیار خشمگین شد.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
تکه گچی برداشت و بر در خانه ملا نوشت؛ «نادان ابله »ملا نصرالدین به خانه امد و این نوشته را دید و با شتاب به منزل حکیم رفت و به او گفت؛ قرارمان را فراموش کرده بودم ،مرا ببخشید تا به منزل آمدم و اسم شما را بردر منزل مشاهده کردم ، به یاد قرارمان افتادم .»معمولاً رنجش ما از رفتار دیگران به دلیل جنبه حل نشده ای در درون خود ماست.
,
 
,
باید به تمامی مطالبی که هنگام صحبت با دیگران، قضاوت و یا راهنمایی آنها می گوییم، به دقت گوش دهیم. در واقع مخاطب اصلی، خود ما هستیم. آن حکیم می توانست به جای نادان ابله بنویسد؛ « نادان بی تربیت، بی فکر، بی ملاحظه، ترسوی نامرد» تا آن که به نتیجه گیری کاملاً متفاوتی برسد.
,
 
,
او می توانست نگران شود که مبادا ملانصرالدین دچار سانحه شده، یا در بستر بیماری افتاده باشد اما با غیبت ملا عبارت نادان ابله به فکر او رسید، هنگامی که خصلتی داریم که برای ما حل نشده است، رویدادهایی را به زندگی خود جلب می کنیم، تا در تملک و در آغوش کشیدن آن وجه مطرود ما را یاری کنند. آن حکیم از غیبت ملا ناراحت شد و  ویژگی مطرود خود را که نادان ابله بود، فرافکنی کرد.

در واقع نویسنده این گونه می خواهد بگوید که ما همیشه نقطه ضعف های خود را به دیگران نسبت می دهیم و مطالبی را به دیگران می گوییم که باید آنها را در درون خود جست و جو کنیم، ما باید تمامی جنبه های خوب و بد خود را بپذیریم و تا وقتی که آنها را درخود انکار می کنیم و به این رفتار ادامه می دهیم که دیگران آن رفتار را دارند و ما نداریم.
,
,
,
 
,
, ,
 
,
در جای دیگری از کتاب آمده که :جهان بازتابی از خود شماست .اگر خود را از درون دوست بدارید، به خود مهر بورزید و ارج نهید، در زندگی بیرونی نیز همین حالات آشکار خواهند شد. اگر طالب عشق بیشتری هستید، به خود عشق بورزید. اگر خواهان پذیرفته شدن هستید، خود را بپذیرید. به شما قول می دهم اگر از اعماق وجودتان خود را دوست بدارید و محترم شمارید، همان سطح از مهر و احترام را از هستی فرا خواهید خواند.

گاندی گفته است: «تنها شیطان هایی که در جهان وجود دارند، آنهایی هستند که در قلبمان به جست و خیز مشغولند، در آنجاست که باید جنگید.».

کتاب بسیار زیبا و روان سخن گفته و خواننده را با مثال هایی کاملاً ملموس که در زندگی بسیار اتفاق می افتد با خود همراه می کند. پذیرفتن ترس هایمان و در آغوش کشیدن آنها و دوست داشتن خودمان در ظاهر کاری ساده است ولی باید این کار به طور دقیق و در کمال صداقت به خودمان انجام گیرد تا قلبمان به روی خودمان باز شود، درهای محبت هم به رویمان گشوده شود.
,
,
,
,
,
 
,
اگر به نکات منفی خود این گونه بنگریم که آن خصایل هدیه های مثبتی برایمان به ارمغان آورده اند تا ما را به آنجا که قلبمان آرزو دارد برسانند و هدایت کنند راحت تر این جنبه های منفی را در خودمان می پذیریم و با پذیرفتن آن می توانیم خودمان را متعادل کنیم.
,
 
,
 
,

انتهای پیام/
,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه