اخبار داغ

ویرانی یک هویت؛

داستان دنباله‌دار مرمت عمارت جنانی همدان، تراژدی می‌شود؟

داستان دنباله‌دار مرمت عمارت جنانی همدان، تراژدی می‌شود؟
درحالی که عمارت جنانی با ۱۰۰ سال قدمت از بناهای قدیمی شهر همدان به شمار می‌آید در پی بی‌توجهی مسئولان و مالک در حال تخریب و نابودی است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ حفظ همزمان روند توسعه شهرها به سمت مدرنیته و حفاظت و نگهداری از بافت‌های تاریخی از اهمیت بسیار بالا و ویژه‌ای در حفظ هویت تاریخی شهرها برخوردار است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر همدان,

بی‌تردید توسعه شهرها توسط مدیریت شهری امری ضروری است، اما در این راه بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی که معرف تاریخچه، هویت و قدمت آن شهر به شمار می‌آیند نباید قربانی شوند؛ از اینرو برای نجات بافت تاریخی شهرها تدوین یک برنامه اصولی از سوی مسئولان میراث فرهنگی و مدیریت شهری ضروری است.

,

همچنین مالکان این نوع بناها و خانه‌ها نیز برای حفظ میراثی که شناسنامه شهر محسوب می‌شوند باید با مسئولان ذی‌ربط همکاری کنند؛ اتفاقی که در مورد خانه جنانی همدان تا کنون رخ نداده است.

,

حفظ و بازسازی عمارت جنانی همدان به عنوان یک بنای تاریخی ویژه در پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین، قصه‌ پر ماجرایی دارد و به نظر می‌رسد پایان آن در کلاف‌های کوری که خواسته، یا ناخواسته در خط داستان به وجود آمده به یک تراژدی تبدیل شود.

,

تاریخچه عمارت جنانی

, تاریخچه عمارت جنانی, تاریخچه عمارت جنانی,

بنای جنانی نخستین ساختمان سه طبقه در شهر همدان است که بیش از یک قرن قدمت و ۷۰۰ متر مربع وسعت دارد.

,

بر اساس شواهد این بنا توسط وارتانوش ارمنی و با معماری حاج محمد جنانی در اواخر دوره قاجار در خیابان شهدا بنا شده است.

,

این عمارت تاریخی مدتی با کاربری مهمانپذیر تحت عنوان مسافرخانه آبادانی‌ها فعالیت داشت، سپس برای مدتی به فردی از اهالی تفریجان به نام عزت فروخته می‌شود و بعد از آن مدتی بدون استفاده می‌ماند، تا آن که در سال ۹۶ به علی جواهری مالک فعلی بنا فروخته می‌شود که از قرار معلوم در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارد

,

تخریب‌های هدفمند در بنا از سال ۹۶

, تخریب‌های هدفمند در بنا از سال ۹۶, تخریب‌های هدفمند در بنا از سال ۹۶,

یکی از کسبه روبروی بنا در رابطه با عمارت جنانی به خبرنگار ما گفت: از سال ۹۶ که مالک ساختمان عوض شد تخریب و نشست بنا شروع شد.

,

وی افزود: تا قبل از سال ۹۶ در و پنجره‌های بنا سالم بود، اما حدود سه سال است که ساختمان کلا تخریب شده و گویا مالک جدید قصد مرمت و بازسازی را ندارد.

,

این بازاری خیابان شهدای همدان با بیان این که تخریب‌هایی که از سال ۹۶ در این ساختمان شاهد آن هستیم به نظر تعمدی است، گفت: این تخریب‌ها هدفمند است و پی‌های اصلی ساختمان را نشانه رفته و باعث شده بنای اصلی ریزش پیدا کند.

,

, ,

قصد مالک برای تخریب بنا

, قصد مالک برای تخریب بنا, قصد مالک برای تخریب بنا,

یکی از مالکان سرقفلی مغازه‌های بنا به خبرنگار ما گفت: در رابطه با وضعیت این بنا مکاتباتی با فرمانداری و میراث فرهنگی انجام شد و حتی دکتر حاجی بابایی نماینده مردم همدان در مجلس هم به این موضوع ورود کردند، اما علی‌رغم همه وعده‌ها برای مرمت بنا، اقدام موثری انجام نشده است.

,

مرتضایی ادامه داد: سه سال است فردی متمکن و سرشناس که دستی در ساخت و ساز دارد این بنا را خریداری کرده و قصد استفاده از عرصه را دارد که نسبت به مالکین سرقفلی اقدام کند و صاحب کل ملک شود؛ من و چند نفر دیگر از کسبه بعد از ۵۰ سال کاسبی در این راسته فضای کار خود را از دست می‌دهیم.

,

وی با اشاره به اینکه قدمت این ساختمان بیش از یک قرن است، گفت: عمارت جنانی شناسنامه شهر همدان به شمار می‌آید و باید سعی کنیم این میراث را برای آیندگان حفظ کنیم.

,

این مغازه‌دار با اشاره به این که هر چه زمان بیشتر بگذرد تخریب و فرسایش ساختمان بیشتر می‌شود، تاکید کرد: مالک بارها قصد تخریب ساختمان را داشته و فرصت سوزی در بحث مرمت ساختمان از سوی مالک مشهود است.

,

مسئولان مانع تخریب بیشتر عمارت جنانی شوند

, مسئولان مانع تخریب بیشتر عمارت جنانی شوند, مسئولان مانع تخریب بیشتر عمارت جنانی شوند,

وی خاطرنشان کرد: ما صاحبان سرقفلی مغازه‌های این بنا، از مسئولان می‌خواهیم مانع تخریب بیشتر عمارت جنانی شوند و دستورات لازم را در این خصوص صادر کنند.

,

دستور مرمت داده شده؛ میراث فرهنگی پیگیری کند

,

اما دادستان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر همدان در رابطه با پرونده عمارت جنانی اظهار داشت: در آخرین جلسه‌ای که با فرماندار و میراث فرهنگی برگزار شد قرار بر مرمت بنا بود.

,

خانجانی افزود: قرار بر این است که این بنای تاریخی مرمت و بازسازی شود و مورد استفاده قرار بگیرد.

,

وی تصریح کرد: امورات بازسازی و مرمت بنا با میراث فرهنگی است و باید کارهای اجرایی را از مدیران اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری پیگیر بود.

,

درخواست تبدیل عمارت جنانی به هتل سنتی

, درخواست تبدیل عمارت جنانی به هتل سنتی, درخواست تبدیل عمارت جنانی به هتل سنتی,

مالک عمارت جنانی نیز در گفت و گو با با خبرنگار ما اظهار داشت: در جلسه‌ای که با حضور نماینده دادستانی در فرمانداری برگزار شد مقرر گردید تا پایان تیر مالک نقشه‌ای به منظور مرمت بنا با هزینه شخصی ارائه دهد.

,

علی جواهری افزود: برای هزینه مرمت هم قرار شد میراث فرهنگی مالک را به بانک معرفی کند تا تسهیلاتی برای مرمت بنا اخذ شود.

,

وی با اشاره به این که هدف ما برندسازی برای این عمارت است، عنوان کرد: یک مهندس توسط میراث معرفی شده تا نقشه ساختمان کشیده و بازسازی شروع شود.

,

مالک عمارت جنانی تاکید کرد: دیوارهایی که ریزش کرده باید مجدد طراحی و استحکام سازی و مقاومت سازی آنها انجام شود.

,

جواهری با بیان این‌که انشعابات آب، برق و فاضلاب درساختمان وجود ندارد، گفت: به میراث فرهنگی برای تبدیل این بنا به هتل سنتی نامه زده‌ایم.

,

تهیه طرح اضطرای مرمت بنا

, تهیه طرح اضطرای مرمت بنا, تهیه طرح اضطرای مرمت بنا,

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: طرح اضطراری مرمت بنای جنانی تهیه شده است.

,

احمد ترابی افزود: درخواست اعتبار استانی و ملی برای اجرای طرح مرمت داده شده است تا با مشارکت بتوانیم در سال ۹۹ مرمت و بازسازی آن را انجام دهیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه