اخبار داغ

زخم‌های کهنه و نو بر پیکر صنایع‌ دستی؛

سایه سنگین کرونا بر صنعت هنرهای دست‌ساز/ بازار صنایع دستی از رونق افتاد

سایه سنگین کرونا بر صنعت هنرهای دست‌ساز/ بازار صنایع دستی از رونق افتاد
صنعت دست هنرمندان لرستانی هر کدام در نوع خود بی نظیر است اما علاوه بر زخم‌های کهنه، صنایع دستی استان از ضربه سهمگین کرونا آن هم در اصلی‌ترین فصل فروش و صادرات زخم برداشته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از سفیر افلاک، صنایع دستی لرستان با توجه به پیشینه تاریخی غنی و تنوع قومیت ها، در سه نوع متمایز عشایری، روستایی و شهری شکل گرفته اند که بیشتر تولیدات صنایع دستی عشایری مانند سیاه چادر، قالی و گلیم، هور، هور اسبو به مصرف خانوار رسیده و کمتر به بازار عرضه می شود و صنایع دستی روستایی را قالی، گلیم، رنگرزی و جاجیم بافی تشکیل می دهند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, سفیر افلاک، ,

از آنجا که مردم تشنه فرهنگ های سنتی هستند، باید آنها را به سمت مسائل سنتی هدایت و ذائقه آنها را عوض شود و در دنیای امروزه تلاش می شود تا به سنت‌های گذشته بازگردیم.

,

, ,

صنایع دستی استان لرستان با توجه به نداشتن بازار دائمی و تبلیغات نامناسب و همچنین نبود برند سبب شده تا استان های دیگر محصولات تولیدی صنایع دستی استان لرستان را با پایین ترین قیمت خریداری و با بالاترین قیمت به فروش برسانند به طوری که در یکی از شهرهای کشور جاجیم استان را با برند خودشان به توریستها به قیمت بالا به فروش می رسانند و همه زحمات تولیدکننده با ناهماهنگی مسئولین از دست می‌رود.

,

زخم‌های کهنه و نو در حوزه صنایع‌ دستی لرستان کم نیست و امروز علاوه بر مشکلاتی که بر سر راه هنرمندان لرستانی وجود داشته، ضربه سهمگین کرونا بر پیکر این صنعت آن‌ هم در اصلی‌ترین فصل فروش و صادرات این صنایع است.

,

ترویج فرهنگ سنتی در بین مردم

, ترویج فرهنگ سنتی در بین مردم, ترویج فرهنگ سنتی در بین مردم,

فروزان بیرانوند کارشناس ارشد مدیریت ومدیر و موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان در گفت و گو با سفیر افلاک اظهار داشت: حدود ۱۰ سال  است که توسط آموزشگاه صنایع دستی علاوه بر آموزش کار هنرجویان، کار تولیدی صنایع دستی، گلیم، چرم، تولیدات تلفیقی چرم با سنتی، ماشته، تابلوفرش آموزش داده می شود.

,

وی افزود: تلاش داریم تا یک ریکاوری فرهنگی صورت گیرد و بازگشتی به سنت های گذشته رخ دهد که این کار فرهنگی راه خیلی دشواری است که می توانیم در این راه از  لباس محلی که نماد اجدادمان بوده و حالت اسلامی و پوشش مناسبی هم داشته برای خانم ها و آقایان استفاده کنیم.

,

, ,

بیرانوند تصریح کرد: لباس محلی از مانتوهای الگو گرفته غربی ها بهتر است و طرح گلونی یک حجاب است و سعی بر این است تا در اولین گام با راه اندازی کمپین بتوانیم سنت دیرینه را به مردم غیور برگردانیم.

,

وی با اشاره به هنرجویان این موسسه گفت: به صورت سالانه کار آموزانی که در رشته صنایع دستی آموزش داده شده‌اند حدود ۶۰ نفر هستند که قبل از اینکه مشکل فروش داشته باشیم به صورت تکی یا خانگی کار تولید را انجام می دهند و در حال حاضر با راه اندازی غرفه دائمی صنایع دستی اکثر هنرجویان برای تولید کار اعلام آمادگی کردند.

,

موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان اظهار داشت: تولیدات چرم، تلفیق چرم با ماشته، گلیم و تابلو فرش از مهمترین صنایع استان لرستان محسوب می شوند که ماشته، گلیم، لباس‌های محلی و تولیدات نمدی چه به صورت کلاه و زیراندازها از اقلام منحصر به فرد لرستان است.

,

وی با اشاره به سایر صنایع دستی در لرستان افزود: کار با چوب، سفال، تزیینات ماشته ای و ترکیبی از دیگر محصولات صنایع دستی لرستان هستند که امروزه به عنوان رومیزی عسلی، غذاخوری، رومبلی و غیره  مورد استفاده قرار می گیرد.

,

, ,

اشتغال مهمترین هدف کارآموزان صنایع دستی

, اشتغال مهمترین هدف کارآموزان صنایع دستی, اشتغال مهمترین هدف کارآموزان صنایع دستی,

بیرانوند نبود بازار فروش محصولات صنایع دستی را مهمترین مشکل در این حوزه برشمرد و گفت: افرادی که برای آموزش صنایع دستی مراجعه می‌کنند هدفشان این است که با این آموزش مشغول به کار شده و تولید را آغاز کنند اما با مشکل بازار فروش مواجه می شوند که برای رونق کسب و کار باید بازار صنایع دستی به صورت دائمی ایجاد شود.

,

وی بیان کرد: با توجه به نبود بازار فروش صنایع دستی در استان و ظرفیت کم غرفه ها برای تولید کنندگان در نمایشگاه های فصلی مانند نمایشگاه صنایع دستی جلوی قلعه که با توجه به تعداد ۱۰۰ نفر تولید کننده فعال در استان فقط ۱۴ نفر می‌توانند در این نمایشگاه شرکت کنند و مابقی یعنی حدود ۸۶ تولید کننده دیگر پشت درهای بسته می مانند که تصمیم گرفتیم به صورت دائمی نمایشگاه صنایع دستی را راه اندازی کنیم که راهی برای درآمد زایی کارآموزان نیز باشد.

,

موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان تصریح کرد: در ابتدای کار راه اندازی این نمایشگاه با توجه به سرمایه کمی که داشتم با همکاری آقای شعاعی توانستیم یک غرفه از نمایشگاه صنوف شهرک قاضی را برای بازار دائمی صنایع دستی استان انتخاب و راه اندازی کنیم و تلاش ما این است که تولیدات صنایع دستی استان به جهان معرفی شود.

,

, ,

وی افزود: در صورت حمایت های لازم این توانایی وجود دارد که این نمایشگاه توسعه یابد و در سطح استان و کشور صنایع دستی را در معرض دید و فروش علاقمندان به هنر قرار دهیم.

,

بیرانوند با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه صنایع دستی گفت: به دلیل گرانی های اخیر مشکلاتی برای مواد اولیه وجود دارد و مواد اولیه  پشم و نخ را در داخل استان و چرم را از خارج استان تهیه می کنیم و در اختیار هنرجو قرار می دهیم.

,

موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان تصریح کرد: انتظار می رود ادارات، سازمانها و نهادها ما را در این زمینه یاری کنند که بازار دائمی صنایع دستی را گسترش دهیم و برای شرکت در نمایشگاه‌های فصلی با میراث فرهنگی استان مشکلاتی وجود دارد چرا که در یک نمایشگاه از ظرفیت کم غرفه ها استفاده می کنند و تعداد تولید کنندگان هم زیاد است.

,

صنایع دستی لرستان بدون برند

, صنایع دستی لرستان بدون برند, صنایع دستی لرستان بدون برند,

وی نبود برند را از دیگر مشکلات در حوزه صنایع دستی عنوان کرد و افزود:  متاسفانه محصولات خوبی در استان تولید می شود اما برند لازم را ندارند که این محصول در خارج از استان با برند شهرستان دیگر به قیمت بالاتر به فروش می رسد که با برنامه ریزی های صورت گرفته از آنجا که شهرستان الشتر در ساخت صنایع دستی موفق بوده به عنوان پایلوت صنایع دستی قرار داده شده تا یک برندی به عنوان نماد استان برای محصولات صنایع دستی انتخاب شود.

,

, ,

موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان خاطر نشان کرد: اکثر هنرجویان به صورت خانگی کار می کنند که در طول سال حدود ۴۰ نفر آموزش ‌دیده و به صورت خانگی شروع به کار کرده اند.

,

بیرانوند با گلایه از برخی ادارات برای مجوز این نمایشگاه گفت: برخی از ادارات موانع را برای صدور مجوز ایجاد کردند در حالی که انتظار می رفت برای رفع موانع ما را همراهی کنند.

,

وی بیان کرد: ایجاد شغل یکی از اهداف این موسسه است که یکی از هنرجویان پس از طی کردن دوره مهارت و آموزش، کارگاه تولید چرم را راه اندازی کرد و در حال حاضر بهترین تولید کننده کارهای چرم صنایع دستی در استان است.

,

ضربه کرونا به صنایع دستی

, ضربه کرونا به صنایع دستی, ضربه کرونا به صنایع دستی,

بیرانوند با اشاره به این که به دلیل کرونا نوروز امسال نمایشگاه برگزار نشد افزود: کرونا ضربه سنگینی به همه کسب و کارها وارد کرد و همه محصولات تولید شده صنایع دستی را برای نمایشگاه نوروزی امسال آماده کرده بودیم که با ورود بیماری کرونا نمایشگاه برگزار نشد و نتوانستیم تولیدات خود را به فروش برسانیم.

,

موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به دستورالعمل های بهداشتی تنها دو یا سه نفر با فاصله اجتماعی برای یک  کلاس آموزش داده می شود.

,

, ,

بیرانوند از برگزاری دوره های آموزشی برای قشرهای محروم خبر داد و گفت: در این مدت برای مددجویان کمیته امداد، مددجویان بهزیستی آموزش رایگان داده شده وتوسط گروه های جهادی در مناطق محروم و کم برخوردار از طریق بسیج سازندگی سپاه برای افرادی که نیازمند بودند آموزش لازم به صورت رایگان  در چند دوره برگزار شد.

,

موسس آموزشگاه صنایع دستی بوستان با اشاره به ضروریت حمایت مسئولان و ارائه تسهیلات برای توسعه و توریج صنایع دستی افزود: در حال حاضر از لحاظ سرمایه مالی مشکلاتی داریم و در این روند نیاز به تسهیلات با درصد پایین است که انتظار می‌رود مسئولین علاوه بر حمایت برای دریافت تسهیلات، موانع و مشکلات را بردارند.

,

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه های صنوف مختلف در شهرک قاضی کمالوند خرم آباد وجود دارند، جای صنف صنایع دستی در این نمایشگاه خالیست که با راه‌اندازی غرفه دائمی صنایع دستی، زمینه ساز نمایشگاه صنایع دستی در این شهرک باشیم که در این روند با حمایت های مسئولین نمایشگاه دائمی هم برپا شود و استان لرستان صاحب نمایشگاه دائمی صنایع دستی شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه