اخبار داغ

در گفت و گو با تحلیلگر سیاسی مطرح شد؛

جریان تکنوکرات داخلی؛ حرکت از چپ سنتی تا اصلاح طلبی رادیکال/ تفکر امثال خوئینی ها و خلخالی در اصفهان چه کرد؟

جریان تکنوکرات داخلی؛ حرکت از چپ سنتی تا اصلاح طلبی رادیکال/ تفکر امثال خوئینی ها و خلخالی در اصفهان چه کرد؟
تحلیل گر سیاسی پیرامون وضعیت جریان تکنوکرات در کشور گفت: زمانی جو موجود انقلابیان جهان گرایش به سوسیالیست و مارکسیسم داشته است، این ها هم به سوسیالیست و مارکسیسم می رفتند و بعدها که تحصیلات دانشگاهی کسب کردند و به علوم انسانی آشنا شدند روحیه پراگماتیزمشان اقتضا کرد لیبرال شوند و به اقتصاد و فرهنگ روی بیاورند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود فروزبخش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینکه روح چپ در ایران پراگماتیزم و عمل گرایانه است، تصریح کرد: چپ در ایران حالت متغییر از خود بروز داده است اما روح واحدی دارد که پراگماتیزم و یا عمل گرایی معطوف به فایده بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صاحب نیوز,

تحلیل گر مسائل سیاسی گفت: آقای موسوی خوئینی ها در قدیم با یکی از رسانه ها مصاحبه ای داشتند و در جواب این سوال که آیا شما انسان متغییری هستید، می گوید که من به خودم که می نگرم، چیزی جز تکنوکراتیک نمی بینیم.

,

وی افزود: این افراد تغییر کردند اما در روحیه عملگرایی مشترک حال بودند؛ دو اتفاق مهم را باید سر منشا ماجرای چپ سیاسی در ایران بدانیم.

,

فروزبخش با توضیح اینکه شخصیت آیت الله خلخالی، عنوان کرد: ایشان زمانی که در امر قضا قرار می داد شخصا حکم می داد، پس از شهید بهشتی و بعد از اتفاقات قوه قضائیه، بحث های قضایی نهاد و سازمان گرایی گرفته است اما در زمان آیت الله خلخالی با روحیات کاملا عمل گرایانه احکام صادر و اجرا می شد.

,

وی اضافه کرد: اشغال سفارت امریکا موضوع دیگر است؛ اصل این موضوع اشغال نبود و می خواستند از اینکه شاه به امریکا پناه برده است جلوی سفارت اعتراض کنند.

,

موسوی خوئینی ها در خصوص سفارت امریکا از امام اجازه نمی گیرد

, موسوی خوئینی ها در خصوص سفارت امریکا از امام اجازه نمی گیرد, موسوی خوئینی ها در خصوص سفارت امریکا از امام اجازه نمی گیرد,

این تحلیل گر سیاسی با بیان اینکه در این قضیه هم موسوی خوئینی ها اجازه از امام(ره) نمی گیرد، خاطر نشان کرد: وی  اشغال سفارت را با روحیات عمل گرایانه خود انجام می دهد؛ با تدبیری که اندیشده شد اشغال سفارت امریکا به سرانجام رسید اما نفس کار اولیه تایید نشده بود.

,

وی ادامه داد: این دو اتفاق بزرگ موجب ایجاد روحیه عملگرایانه می شود؛ همزمان با این یک چپ به شدت رادیکالی حول شخصیت سید مهدی هاشمی در اصفهان شکل می گیرد.

,

ترور آیت الله شمس آبادی ماحصل التقاط بین مارکسیم و اسلام

, ترور آیت الله شمس آبادی ماحصل التقاط بین , ترور آیت الله شمس آبادی , ماحصل, التقاط بین , مارکسیم و اسلام , مارکسیم و اسلام,

فروزبخش بیان کرد: تفاوت مهدی هاشمی با چپ سنتی این است که به وضوح التقاط بین مارکسیم و اسلام دیدن می شود و ماحصل این انتقاد ترور آیت الله شمس آبادی است.

,

وی با توضیح اینکه چپ سنتی در دهه 60 به طور واضح از نظرات مارکسیمی الهام نمی گیرد هر چند در مقوله اقتصاد به سوسیالیست نزدیک است، اظهار کرد: این جریان در مسائل اقتصادی و اداره مملکت با پشتیبانی از دولت میرحسین موسوی از تئوری های اقتصادی چپ حمایت می کرد و در اداره کشور حالت تمرکزگرا و حمایت از دولت را در دنبال می کند.

,

این تحلیلگر سیاسی تأکید کرد: تمرکزگرایی و تک صدایی محصول این نوع نگاه است؛ چپ رادیکال و افراطی در اصفهان از ناحیه دو شخصیت آیت الله منتظری و آیت الله طاهری هم حمایت می شد.

,

وی بیان کرد: چپ اصفهان با دولت های موسوی نسبت داشت و از استانداری کرباسچی در اصفهان حمایت می کرد.

,

متهم کردن راست به دلیل اقتصاد دولتی و اولویت های ایران و جهان اسلام

, متهم کردن راست به دلیل اقتصاد دولتی و اولویت های ایران و جهان اسلام, متهم کردن راست به دلیل اقتصاد دولتی و اولویت های ایران و جهان اسلام,

فروزبخش با بیان اینکه اقتصاد دولتی و اولویت های ایران و جهان اسلام از مواردی است که چپ سنتی، جریان راست را متهم می کرد، تصریح کرد: چپ سنتی اعلام می کرد که اگر کسی منافع ملی را بر مقوله صدور انقلاب و جهان اسلام اولویت دهد، این فرد از انقلاب خارج است و این نگاه ضدناسیولانیستی به مسائل داشتند.

,

وی اضافه کرد: جناح راست بحث اینکه سنت ما ایران است را مدنظر داشتند و این اختلاف نظر این دو جریان بود.

,

تحلیل گر سیاسی گفت: امروز مشخصا دیدگاه های ملی گرایانه در بین این جناح به شدت زیاد شده است و این خلاف نظرشان در دهه 60 است.

,

این جریان ادامه داشت که باید کنار صدام برابر امریکا جنگ کنیم

, این جریان ادامه داشت که باید کنار صدام برابر امریکا جنگ کنیم, این جریان ادامه داشت که باید کنار صدام برابر امریکا جنگ کنیم,

وی افزود: در ابتدای سال های 69 و 70، زمانی امریکا به عراق حمله کرد برخی از این جریان اعتقاد داشتند به دلیل اولویت دار بودن جهان اسلام باید در کنار صدام برابر امریکا جنگ کنیم و رهبر انقلاب در آن زمان با این دیدگاه مخالفت کردند.

,

فروزبخش با بیان اینکه اگر تاریخ را مرور کنیم این تفاوت ها به وجود امده است، ادامه داد: موسوی خوئینی ها و همفکران ایشان، هیچ موقع تغییری اساسی در شخصیتشان به وجود نیامده و جوهر اصلی وجودشان عملگرایی است.

,

وی بیان کرد: زمانی که اکثریت موجود انقلابیان جهان گرایش به سوسیالیست و مارکسیسم داشته است، این ها هم به سوسیالیست و مارکسیسم می رفتند.

,

این تحلیل گر سیاسی گفت: زمانی جوی عمومی این بود که زمین های ثروتمندان را مصادره کنیم، این جریان خط مقدم این کار بودند.

,

روحیه پراگماتیزمشان اقتضا کرد لیبرال شوند

, روحیه پراگماتیزمشان اقتضا کرد لیبرال شوند, روحیه پراگماتیزمشان , اقتضا کرد , لیبرال, شوند,

وی ادامه داد: بعد ها که تحصیلات دانشگاهی کسب کردند و به علوم انسانی آشنا شدند روحیه پراگماتیزمشان اقتضا کرد لیبرال شوند و به اقتصاد و فرهنگ روی بیاورند.

,

فروزبخش خاطر نشان کرد: ظاهر عوض شده اما روحیه این جریان عوض نشده است و در آینده هم این ها تابع فرهنگ باز و بسته نیستند و زیر پرچم توسعه اقتصادی با هم متحد می شوند.

,

وی در پایان گفت: در دولت آقای روحانی که طبق نظرات آقای هاشمی، اولویت را مباحث توسعه اقتصادی می داد، می بینیم که یک نوع اتحاد صورت گرفت و در سال های بعد خواهیم دید که اتحاد قوی تر هم شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه