اخبار داغ

وقتی "آب در کوزه و ما تشنه لبان می‌گردیم"؛

رنج آب در میاندوآب

رنج آب در میاندوآب
میاندوآب، شهری که خود دارای دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود است با مشکل کیفیت و فشار آب در روستاهایش دست و پنجه نرم می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از زرین خبر، میاندوآب به عنوان شهری پرآب شناخته می شود و شهری که وجه تسمیه آن به دلیل قرار گرفتن در بین دو رودخانه زرینه رود و سیمینه رود است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زرین خبر,

اما میاندوآب این شهری که خود دارای دو رودخانه سیمینه رود و زرینه رود است با مشکلی به نام آب در روستاهایش دست و پنجه نرم می‌کند یعنی در واقع شهری که آب چندین شهرستان دیگر را تامین می کند، خود از بی آبی رنج می برد.

,

در چند روز گذشته پیام های مختلفی به دست ما رسیده که حاکی از افت فشار و یا کیفیت آب در برخی روستاهای میاندوآب بوده است، موضوعی که توسط نماینده میاندوآب در مجلس شورای اسلامی و فرماندار این شهر مطرح و حتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی را به این روستاها نیز کشاند تا راه چاره ای برای آن اندیشیده شود.

,

اما این مشکل تنها در زمینه آب شرب نیست بلکه کشاورزان نیز در زمینه تامین آب کشاورزی با مشکل مواجه بوده و در این راستا تعدادی نیز به سمت کشت محصولات جایگزین مورد توصیه مسئولان جهاد کشاورزی و یا کم آب بر رفته اند تا با مشکل کم آبی مواجه نشوند.

,

از سوی دیگر موضوع آب همواره به عنوان یکی از دغدغه های اصلی مردم و حل مشکل آب آشامیدنی و کشاورزی از خواسته های اصلی مردم این منطقه بوده است تا جایی که در تریبون مجلس و یا جلسات و نشست های مختلف مورد بحث بوده و به نتایج خوبی نیز دست یافته ولی بعد از مدتی مجددا دوباره مشکل تکرار شده است.

,

یکی از موضوعاتی هم که همواره به این مشکل آب در روستاهای میاندوآب گره خورده، موضوع انتقال آب زرینه رود میاندوآب و حکایت “آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم” است که همواره نیز مورد بحث بوده و هر کس نیز نظری در مورد آن داشته است.

,

رنج آب در روستاهای میاندوآب

, رنج آب در روستاهای میاندوآب, رنج آب در روستاهای میاندوآب,

اخیرا نیز مهدی عیسی زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی در جلسه شورای اداری شهرستان به این موضوع اشاره کرد و گفت: ما ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب داریم که ۴۰۰ میلیون متر مکعب آن را دو دستی و بدون اعتراض تقدیم دیگران کرده اند و در این میان ما در روستاهای خودمان مشکل آب داریم.

,

وی گفت: از یک طرف به مردم می‌گوییم به شهرها مهاجرت نکنید و از طرف دیگر چاههای آب را پر می کنند و نهرهای سنتی را از بین برده و منابع طبیعی نیز به گونه ای دیگر عمل می کند که در واقع غیرمستقیم می گوییم که کوچ کنید.

,

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکل آب کشاورزی ، افزود: دو روز طول می کشد تا آب به روستاهای بالا دست چهاربرج برسد و نتیجه این می شود که کشاورز میلیاردها تومان خسارت می بیند.

,

اما این تمام موضع گیری و واکنش عیسی زاده به مشکل آب روستاهای میاندوآب در دوره جدید نمایندگی مجلس نبود، بلکه وی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی را به منطقه کشاند و به همراه فرماندار و جمعی از مسئولان شهرستانی به روستاهای میاندوآب رفت تا مشکل را از نزدیک بررسی کند.

,

آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم

, آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم, آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم,

مهدی عیسی زاده در جریان بررسی مسائل و مشکلات آب روستاهای میاندوآب در روستای للکلو نیز اظهار کرد: روستاهای میاندوآب از مشکل آب رنج می برند و مسئولان امر باید به این موضوع توجه داشته و آن را برطرف کنند.

,

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در این چند روز هرکسی به نزد من آمد از مشکل آب حرف زد، گفت: بیشترین خواسته های مردم این روستاها، مربوط به آب است.

,

عیسی زاده با اشاره به اینکه حکایت ما حکایت “آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم” است، تصریح کرد: شهر ما “میان دو آب” نام دارد ولی عمده آب ما به شهرهای دیگر می رود و ما خودمان مشکل داشته و روستاهایمان از مشکل آب رنج می برند.

,

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حل مشکل آب روستاهای میاندوآب با پشت میزنشینی ممکن نیست بلکه باید با روحیه جهادی وارد میدان شد و این مشکل را با تدبیر در کوتاه مدت و بلند مدت برطرف کرد.

,

وی افزود: کیفیت آب، افت فشار آب و یا قطعی آب در برخی ساعات شب و روز از جمله مشکلاتی است که روستائیان میاندوآب از آن گله مند هستند.

,

عیسی زاده با بیان اینکه وقتی سخن از مشکلات اینچنینی پیش می آید؛ مسئولان از پول و بودجه حرف می زنند، افزود: برخی کارها را می شود با مدیریت انجام داد و در کوتاه مدت تا تزریق بودجه مشکل را حل کرد.

,

مشکل آب در روستاها سبب مهاجرت از روستا به شهر می شود

, مشکل آب در روستاها سبب مهاجرت از روستا به شهر می شود, مشکل آب در روستاها سبب مهاجرت از روستا به شهر می شود,

فرماندار میاندوآب نیز در این جلسه با بیان اینکه یکی از برنامه های ما مهاجرت معکوس است، گفت: مشکل آب در روستاها سبب مهاجرت از روستا به شهر می شود که بر خلاف سیاست های ما است.

,

حسام شیرازه محبت افزود: باید با ایجاد شرایط و زمینه های لازم را برای سکونت در روستاها و مهاجرت معکوس فراهم کرد که لازم است دراین راستا مدیران استانی توجه ویژه به مشکل آب روستاهای میاندوآب داشته باشند.

,

مشکل کمبود آب در روستاهای میاندوآب حل خواهد شد

, مشکل کمبود آب در روستاهای میاندوآب حل خواهد شد, مشکل کمبود آب در روستاهای میاندوآب حل خواهد شد,

علیرضا رضوی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی امروز در جریان بررسی مسائل و مشکلات آب روستاهای میاندوآب در روستای گرده رش با اشاره به ظرفیت خط لوله انتقالی از آب سدنوروزلو، گفت: طی چند روز آینده حدود ۴۰ مترمکعب در ثانیه آب به این شبکه اضافه می‌شود که به صورت قابل توجهی مشکل کمبود آب در این روستاها حل خواهد شد.

,

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی اظهار کرد: برای اتمام عملیات احداث خط دوم آبرسانی به این روستاها در قالب «مجمتع طرح محرم» به اعتبار ملی نیاز است که امیدوارم با پیگیری‌های نماینده شهرستان در مجلس و با تخصیص اعتبار مورد نیاز این مهم تحقق یابد و مشکل آب شرب در این روستاها برای همیشه حل شود.

,

وی با بیان اینکه «مجمتع طرح محرم» با اعتبار کلی ۴۹۰ میلیارد ریال، ۸۱ روستا را در ساحل چپ زرینه رود تحت پوشش قرار می دهد، افزود: ۱۵ هزار و ۷۰۰ خانوار شامل ۶۲ هزار و ۷۸۰ نفر جمعیت ساکن ساحل چپ هستند.

,

رضوی با اشاره به اینکه بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی میاندوآب از آب آشامیدنی سالم برخوردار هستند، تصریح کرد: شاخص بهره مندی روستائیان استان از آب سالم ۷۶ درصد و در میاندوآب نیز ۷۷/۷۶ درصد است.

,

انتقاد روستائیان از افت فشار آب

, انتقاد روستائیان از افت فشار آب, انتقاد روستائیان از افت فشار آب,

اگرچه آمار ارائه شده حاکی از وضعیت خوب میاندوآب دارد ولی آنطور که روستائیان می گویند، تنها ساعتی از شبانه روز از آب برخوردار بوده و در بقیه ساعات با افت فشار آب روبرو بوده اند.

,

پرویز خیرفام رئیس اداره آب و فاضلاب میاندوآب نیز به بررسی میدانی مشکل اشاره کرده و در این زمینه می گوید: در راستای افزایش فشار آب در روستاها، تمهیداتی را اندیشیده ایم که نتایج خوبی داشته است.

,

وی می گوید: تغییر در روش و رفع موانع سبب شده تا در چند روز گذشته شاهد افزایش فشار آب در روستاها باشیم.

,

از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا نیز مزید بر علت شده تا مصرف آب در چند ماه اخیر افزایش یابد، موضوعی که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی نیز به آن اشاره می کند ولی باید گفت که بحث بهداشت و سلامت از یک طرف و دسترسی به آب آشامیدنی سالم و بهداشتی از طرف دیگر دغدغه این روزهای مردم روستاهای میاندوآب است که سبب شده تا آب را به صورت دبه ای از شهر خریداری کنند و مشقات زیادی را برای این مردمان بوجود آورده است.

,

لازم است مسئولان مربوطه باید با قید فوریت به مساله ورود کنند و این مشکل اساسی را برای همیشه رفع کنند چرا که یکی از اساسی و حیاتی ترین نیازهای مردم تهیه آب شرب است و اگر این روند ادامه داشته باشد ، سرنوشت مردم روستا چیزی جز مهاجرت به شهر نیست.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه