با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی خودرو برنامهریزی متولیان امر برای ترغیب مالکان خودروها به رفع ایرادات فنی وسایل نقلیه با تسهیل کردن شرایط و کاستن از تعدد مراجعات به مراکز معاینه فنی ضروری به نظر میرسد.[
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از دیارآفتاب؛ معاینه فنی همانطور که از نامش پیداست، تست و آزمایشی است برای تشخیص میزان سلامت خودرو که مالکان خودروهای سبک و سنگین موظف هستند بهصورت سالانه نسبت به دریافت گواهی آن اقدام کنند چراکه چند سالی است پلیس راهنمایی رانندگی داشتن برگه معاینه فنی خودرو و همراه داشتن آن برای رانندگان را الزامی کرده است.
, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, دیارآفتاب, .,طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارج که سن آنها بیش از ۴ سال باشد ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی هستند. خودروهای بنزینی تنها نیاز به اخذ معاینه فنی بنزینی دارند اما نیاز است که مخزن خودروهای دوگانهسوز نیز از طریق بازرسی چشمی بررسی شود و درصورتیکه مخزن بازرسیشده نیاز به تست هیدرواستاتیک داشته باشد، اخذ گواهی آزمون هیدرو استاتیک الزامی میشود.
تصویر پلاک خودرو توسط دوربین پلاک خوان دریافت میشود و اطلاعات کارت ماشین از ناجا استعلام میشود و با پرداخت هزینه ۳۷ هزارتومانی پذیرش خودرو انجام میگیرد البته برای خودروهای دوگانهسوز علاوه بر این مبلغ هزینه تست هیدرواستاتیک خودروهای تک مخزن ۱۱۵ هزار تومان و خودروهای دو مخزن ۱۸۰ هزار تومان است.
در مرحلهی اول بررسی ظاهری خودرو از بابت شکسته نبودن شیشهها و آینهها ، سلامت کامل چراغها، وضعیت لاستیکها، عدم دودزا بودن خودرو، استاندارد بودن ظاهر خودرو موردبررسی قرار میگیرد و لازم به ذکر است که بستن ادوات و تجهیزات غیراستاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.
در ادامه نیز آزمونهای آلایندگی، آزمونهای فنی و عملکرد ترمز، سیستم تعلیق و ارتعاشات وارد به چرخها مورد تست و ارزیابی قرار میگیرد.
در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل تست، گواهی معاینه فنی با اعتبار یکساله صادر خواهد شد و در صورت تأیید نشدن خودرو ، برگه نتایج آزمون که علل مردودی در آن ذکرشده است ، جهت رفع نواقص به مراجعهکننده ارائه میشود.
اما یکی از موضوعاتی که مورد گلایه رانندگان قرار میگیرد اینجاست که بسیاری از آنها در مواردی که خودرو در یکی از تستها مردود میشود حتی بعد از مراجعه به مکانیک و تست مجدد دوباره با مشکل مواجه میشوند، تعدادی از مخاطبین ما نیز طی پیام هایی ضمن ابراز گلایهمندی از سرگردانی و مراجعات متعدد به مراکز معاینه فنی شهر اراک بعد از رد شدن در تستها گفته اند.
یکی از مسائلی که در مراکز معاینه فنی همواره با آن مواجه میشویم این است که بعد از رد شدن یک خودرو در تستها و ارزیابیها و مشخص شدن اینکه ایراد در کدام قسمت است به راننده گفته میشود که بعد از رفع ایرادات دوباره به مرکز مراجعه شود که البته علاوه بر مبلغ اولیه ۳۸ هزار تومان باید برای هر بار معاینه ۸ هزار تومان پرداخت کرد.
در این مراکز متأسفانه با رانندگان زیادی برخورد می کنیم که علیرغم مراجعه به مکانیک و هزینه برای تعمیرات، خودرو آنها بازهم در آزمون معاینه فنی رد میشود، البته اگر خودرو نتوانسته باشد آزمون های آلایندگی را با موفقیت بگذراند شرایط به مراتب سخت تر خواهد بود چراکه در یکی از همین مراکز با افرادی مواجه شدیم که بعضا با صرف هزیه های سنگین برای تنظیمات موتوری، خودروی آنها در ارزیابی مجدد مردود شده است، همچنین مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی در مواردی نیز به قطع سیستم یکپارچه این مراکز در برخی مواقع اشاره کردند.
با توجه به جمیع مواردی از این دست ضروری به نظر میرسد که برای رفع این قبیل مشکلات و تسهیل کار برای رفع عیوب و مشکلات حداقل یک کارشناس مکانیک یا مرکز کارشناسی در زمینهی مکانیک خودرو با نظارت مراجع متولی امر در کنار مراکز معاینه فنی قرار گیرد و با ارجاع مشکلات به این متخصصین هم رفت و آمد چندینباره متقاضیان دریافت معاینه فنی به مراکز معاینه کمتر شود و هم ایرادت خودرو بهصورت تخصصی و با در نظر گرفتن جزئیات مورد ارزیابی و تعمیر قرار گیرد.
ذکر این نکته نیز قابلتأمل است که هرچند طبق آنچه ما از این فرآیند مشاهده می کینم این است که کلیه تستهای مربوط به معاینه فنی خودروها بهصورت اتوماتیک توسط دستگاه صورت گرفته و ارزیابی میشود اما بسیاری از رانندگان معتقدند که برخی از مراکز معاینه فنی برای دریافت برگهی معاینه به لحاظ سهولت کار و سختگیری کمتر مناسبتر هستند!
لذا با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی خودرو چه در جلوگیری از خسارات احتمالی و تصادفات جادهای و چه در رابطه با حفظ سلامت محیط زیست و کنترل آلایندهها بخصوص در کلانشهر اراک توجه ویژه نسبت به انجام معاینات فنی و همچنین برنامهریزی دستگاههای ذیربط برای ترغیب مالکان خودروها به رفع ایرادات فنی وسایل نقلیه با تسهیل کردن شرایط و کاستن از تعدد مراجعات به مراکز معاینه فنی ضروری به نظر میرسد.
انتهای پیام/
طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارج که سن آنها بیش از ۴ سال باشد ملزم به اخذ گواهی معاینه فنی هستند. خودروهای بنزینی تنها نیاز به اخذ معاینه فنی بنزینی دارند اما نیاز است که مخزن خودروهای دوگانهسوز نیز از طریق بازرسی چشمی بررسی شود و درصورتیکه مخزن بازرسیشده نیاز به تست هیدرواستاتیک داشته باشد، اخذ گواهی آزمون هیدرو استاتیک الزامی میشود.
,تصویر پلاک خودرو توسط دوربین پلاک خوان دریافت میشود و اطلاعات کارت ماشین از ناجا استعلام میشود و با پرداخت هزینه ۳۷ هزارتومانی پذیرش خودرو انجام میگیرد البته برای خودروهای دوگانهسوز علاوه بر این مبلغ هزینه تست هیدرواستاتیک خودروهای تک مخزن ۱۱۵ هزار تومان و خودروهای دو مخزن ۱۸۰ هزار تومان است.
,در مرحلهی اول بررسی ظاهری خودرو از بابت شکسته نبودن شیشهها و آینهها ، سلامت کامل چراغها، وضعیت لاستیکها، عدم دودزا بودن خودرو، استاندارد بودن ظاهر خودرو موردبررسی قرار میگیرد و لازم به ذکر است که بستن ادوات و تجهیزات غیراستاندارد بر روی خودرو یکی از عوامل مردودی در این مرحله است.
, .,در ادامه نیز آزمونهای آلایندگی، آزمونهای فنی و عملکرد ترمز، سیستم تعلیق و ارتعاشات وارد به چرخها مورد تست و ارزیابی قرار میگیرد.
,در صورت پذیرفته شدن خودرو در تمامی مراحل تست، گواهی معاینه فنی با اعتبار یکساله صادر خواهد شد و در صورت تأیید نشدن خودرو ، برگه نتایج آزمون که علل مردودی در آن ذکرشده است ، جهت رفع نواقص به مراجعهکننده ارائه میشود.
, .,, ,
اما یکی از موضوعاتی که مورد گلایه رانندگان قرار میگیرد اینجاست که بسیاری از آنها در مواردی که خودرو در یکی از تستها مردود میشود حتی بعد از مراجعه به مکانیک و تست مجدد دوباره با مشکل مواجه میشوند، تعدادی از مخاطبین ما نیز طی پیام هایی ضمن ابراز گلایهمندی از سرگردانی و مراجعات متعدد به مراکز معاینه فنی شهر اراک بعد از رد شدن در تستها گفته اند.
,یکی از مسائلی که در مراکز معاینه فنی همواره با آن مواجه میشویم این است که بعد از رد شدن یک خودرو در تستها و ارزیابیها و مشخص شدن اینکه ایراد در کدام قسمت است به راننده گفته میشود که بعد از رفع ایرادات دوباره به مرکز مراجعه شود که البته علاوه بر مبلغ اولیه ۳۸ هزار تومان باید برای هر بار معاینه ۸ هزار تومان پرداخت کرد.
,در این مراکز متأسفانه با رانندگان زیادی برخورد می کنیم که علیرغم مراجعه به مکانیک و هزینه برای تعمیرات، خودرو آنها بازهم در آزمون معاینه فنی رد میشود، البته اگر خودرو نتوانسته باشد آزمون های آلایندگی را با موفقیت بگذراند شرایط به مراتب سخت تر خواهد بود چراکه در یکی از همین مراکز با افرادی مواجه شدیم که بعضا با صرف هزیه های سنگین برای تنظیمات موتوری، خودروی آنها در ارزیابی مجدد مردود شده است، همچنین مراجعه کنندگان به مراکز معاینه فنی در مواردی نیز به قطع سیستم یکپارچه این مراکز در برخی مواقع اشاره کردند.
,, ,
با توجه به جمیع مواردی از این دست ضروری به نظر میرسد که برای رفع این قبیل مشکلات و تسهیل کار برای رفع عیوب و مشکلات حداقل یک کارشناس مکانیک یا مرکز کارشناسی در زمینهی مکانیک خودرو با نظارت مراجع متولی امر در کنار مراکز معاینه فنی قرار گیرد و با ارجاع مشکلات به این متخصصین هم رفت و آمد چندینباره متقاضیان دریافت معاینه فنی به مراکز معاینه کمتر شود و هم ایرادت خودرو بهصورت تخصصی و با در نظر گرفتن جزئیات مورد ارزیابی و تعمیر قرار گیرد.
,ذکر این نکته نیز قابلتأمل است که هرچند طبق آنچه ما از این فرآیند مشاهده می کینم این است که کلیه تستهای مربوط به معاینه فنی خودروها بهصورت اتوماتیک توسط دستگاه صورت گرفته و ارزیابی میشود اما بسیاری از رانندگان معتقدند که برخی از مراکز معاینه فنی برای دریافت برگهی معاینه به لحاظ سهولت کار و سختگیری کمتر مناسبتر هستند!
,لذا با توجه به اهمیت سلامت و ایمنی خودرو چه در جلوگیری از خسارات احتمالی و تصادفات جادهای و چه در رابطه با حفظ سلامت محیط زیست و کنترل آلایندهها بخصوص در کلانشهر اراک توجه ویژه نسبت به انجام معاینات فنی و همچنین برنامهریزی دستگاههای ذیربط برای ترغیب مالکان خودروها به رفع ایرادات فنی وسایل نقلیه با تسهیل کردن شرایط و کاستن از تعدد مراجعات به مراکز معاینه فنی ضروری به نظر میرسد.
,انتهای پیام/
,]
ارسال دیدگاه