اخبار داغ

گزارشی در مورد آخرین وضعیت احداث بارگاه‌های زرشک در خراسان جنوبی؛

اخذ موافقت واگذاری 157 هکتار زمین جهت احداث بارگاه زرشک/ متقاضیان همچنان منتظر دریافت تسهیلات هستند

اخذ موافقت واگذاری 157 هکتار زمین جهت احداث بارگاه زرشک/ متقاضیان همچنان منتظر دریافت تسهیلات هستند
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در بحث احداث بارگاه زرشک در خراسان‌جنوبی 245 هکتار شناسایی شد که 157 هکتار منجر به موافقت منابع طبیعی برای واگذاری زمین شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، موضوع احداث یک‌هزار هکتار گل‌خانه در خراسان جنوبی یکی از مصوبات سفر محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در اسفندماه سال 1397 به خراسان‌جنوبی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, خاورستان, خاورستان, خاورستان,
 
,
از این یک‌هزار هکتار گلخانه 150 هکتار مربوط به احداث بارگاه زرشک در استان است.
,
 
,
پس از گذشت بیش از یکسال از این مصوبه پیگیر آخرین وضعیت بارگاه‌های زرشک در استان شدیم.
,
 
,
تقسیم موضوع احداث بارگاه‌های زرشک در سه بخش
, تقسیم موضوع احداث بارگاه‌های زرشک در سه بخش, تقسیم موضوع احداث بارگاه‌های زرشک در سه بخش,
 
,
احمد بیکس مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بحث احداث بارگاه زرشک در استان مربوط به بخش‌های باغبانی، مجتمع‌ها و صنایع تبدیلی و فرآوری می‌شود.
,
 
,
وی افزود: حدود 70 درصد احداث بارگاه زرشک در خراسان‌جنوبی مربوط به باغات است و اغلب کشاورزان تمایل بیشتری برای احداث بارگاه زرشک در محل باغ به دلیل کاهش استعلامات و راحت بودن کار دارند.
,
 
,
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: روند احداث بارگاه در باغات زرشک استان به خوبی در حال پیشرفت است.
,
 
,
بیکس عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون مجوزهای زیادی در بخش احداث بارگاه زرشک در استان صادر و کار در حال انجام است.
,
 
,
وی گفت: بخش دیگر احداث بارگاه زرشک مربوط به مجتمع‌های 150 هکتاری است.
,
 
,
بیکس اظهار کرد: بخش سوم احداث بارگاه‌های زرشک مربوط به صنایع است که در این بخش علاوه برخشک کردن طبیعی زرشک استفاده از ماشین آلات و تکنولوژی نیز مطرح است.
,
 
,
پرداخت تسهیلات بدون محدویت برای امور صنایع و تبدیلی
, پرداخت تسهیلات بدون محدویت برای امور صنایع و تبدیلی, پرداخت تسهیلات بدون محدویت برای امور صنایع و تبدیلی,
 
,
وی خاطرنشان کرد: افرادی که با توجه به دارا بودن بارگاه‌های بزرگ توانایی دارند با کمک ماشین آلات نسبت به خشک کردن زرشک اقدام کنند به امور صنایع تبدیلی جهاد کشاورزی مراجعه کرده و ما نیز آماده همکاری با این افراد را داریم.
,
 
,
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در مورد اعتبارات مورد نیاز برای بحث صنایع تبدیلی در جهاد کشاورزی، گفت: پرداخت تسهیلات در بحث احداث بارگاه زرشک به شرط این‌که متقاضی با شرایط صنایع تبدیلی ورود کند هیچ محدودیتی ندارد.
,
 
,
بیکس بیان کرد: تمام تعاونی‌های تولیدی که در استان داریم با همکاری تعاون روستایی و با دریافت تسهیلات بدون بهره و فقط با کارمزد مشغول به فعالیت هستند.
,
 
,
ارائه 11 طرح صنایع تبدیلی در سال 98/ 7 طرح به بهره‌برداری رسید
, ارائه 11 طرح صنایع تبدیلی در سال 98/ 7 طرح به بهره‌برداری رسید, ارائه 11 طرح صنایع تبدیلی در سال 98/ 7 طرح به بهره‌برداری رسید,
 
,
وی افزود: طی سال گذشته 11 طرح برای سه محصول زرشک، عناب و پسته در بخش صنایع تبدیلی و غذایی با پرداخت تسهیلات از طرف صندوق کارآفرینی امید در استان داشتیم که تاکنون 7 طرح به بهره‌برداری رسیده که 5 طرح مربوط به احداث بارگاه و تولید زرشک خشک است.
,
 
,
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: چهار طرح دیگر از 11 طرح مربوط به پسته و عناب در شهرستان‌های خوسف، فردوس و بشرویه می‌شود.
,
 
,
بیکس اظهار کرد: علاوه بر این تعداد طرح، افرادی بودند که با هزینه خود و بدون دریافت تسهیلات طرح‌های زیادی در بخش صنایع ارائه و انجام دادند.
,
 
,
300 مجوز در بخش صنایع صادر شد
,
 
,
وی عنوان کرد: در سال گذشته حدود 300 مورد مجوز در بخش صنایع صادرشده که تنها 80 نفر برای دریافت پروانه بهره‌برداری مراجعه و اقدام کردند.
,
 
,
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی در دو بخش کاهش ضایعات و فرآوری محصولات فعالیت دارد و هدف اصلی مدیریت صنایع در بخش فرآوری محصولات کشاورزی است.
,
 
,
بیکس بیان کرد: اگر زرشک فرآوری شود می‌توان 17 محصول متنوع از آن تهیه و از خام فروشی زرشک در استان جلوگیری کرد.
,
 
,
وی اظهار کرد: در بخش کاهش ضایعات مدیریت صنایع از ضررهای احتمالی اولیه که متوجه کشاورز است جلوگیری می‌کند.
,
 
,
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: از سرمایه گذاران و شرکت‌های تعاونی دعوت می‌کنیم برای فرآوری محصولات کشاورزی جهت جلوگیری از خام فروشی جلوگیری شود.
,
 
,
بیکس گفت: وزارت جهاد کشاورزی از طرح‌هایی که به صورت زنجیره وار از مزرعه تا سفره باشد برای 5 محصول زرشک، زعفران، عناب، پسته و شیر از سرمایه گذاران برزگ دعوت به همکاری می‌کند.
,
 
,
وی خاطرنشان کرد: در خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های زیادی در مورد محصولات کشاورزی داریم که باید به اینها توجه و فرآوری صورت گیرد تا سود واقعی به دست کشاورز در استان برسد.
,
 
,
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر محصول زرشک در حال توسعه کشت است و لازم است کشاورزان و شرکت‌های تعاونی برای خشک کردن زرشک  به سمت احداث بارگاه، مجتمع و صنایع هدایت شوند اما برای فرآوری با توجه به هزینه دار بودن از سرمایه‌گذاران بزرگ دعوت به همکاری می‌شود.
,
 
,
بیکس خاطرنشان کرد: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تامین اعتبارات کم بهره در بحث فرآوری زرشک هیچ محدودیتی ندارد و از این کار اسقبال می‌کند.
,
 
,
, ,
 
,
متقاضیان احداث بارگاه زرشک در انتظار تسهیلات
, متقاضیان احداث بارگاه زرشک در انتظار تسهیلات, متقاضیان احداث بارگاه زرشک در انتظار تسهیلات,
 
,
عبدالرضا رضایی گزیک مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: سازمان جهاد کشاورزی در مورد احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب برای متقاضیانی که باغات زرشک و عناب آنها حداقل دارای مساحت 5 هزار متر مربع است مجوز فعالیت پس از برداشت محصولات باغبانی را صادر می‌کند.
,
 
,
وی افزود: صدور مجوز منوط به تشکیل پرونده در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان پس از اطمینان از مالکیت باغ، آب و زمین و مدارک شناسایی مورد نیاز است.
,
 
,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: مساحت در نظر گرفته شده برای احداث بارگاه بهداشتی متناسب با مساحت باغ متقاضی است که به ازای حداقل 5 هزار متر مربع متراژ باغ 75 متر مربع بارگاه بهداشتی برای محصول زرشک و عناب در نظر گرفته می‌شود.
,
 
,
رضایی عنوان کرد: به ازای هر یک‌هزارمتر مربع افزایش سطح باغات 15 مترمربع به مساحت بارگاه بهداشی افزوده می‌شود.
,
 
,
وی اظهار کرد: متقاضیان پس از دریافت مجوز می‌توانند برای دریافت تسهیلات در سامانه "سیتا" ثبت‌نام کنند.
,
 
,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: در حال حاضر اعتبارات با 15 درصد سود و بازپرداخت 5 ساله ابلاغ شده اما سامانه برای دریافت تسهیلات فعال نیست.
,
 
,
رضایی اظهار کرد: به محض فعال شدن سامانه افرادی که مجوز برای احداث بارگاه بهداشتی زرشک در باغات را دریافت کردند می‌توانند برای دریافت تسهیلات اقدام کنند.
,
 
,
وی عنوان کرد: تاکنون تعداد قابل توجهی مجوز احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب در محل باغات در استان صادر شده است.
,
 
,
مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: آن دسته از متقاضیانی که در باغات خود جایی برای احداث بارگاه زرشک ندارد و قصد احداث بارگاه را در محدوده روستا دارند باید از کارگروه امور زیربنایی که مربوط به اداره کل راه وشهرسازی استان است مجوز دریافت کنند.
,
 
,
رضایی افزود: بارگاه بهداشتی که قرار است در باغات احداث شود سازه‌های تعریف شده‌ی مسقف و بهداشتی است که باعث می‌شود محصول خوب، باکیفیت، تمیز و بدون آسیب خشک شود.
,
 
,
, ,
 
,
شناسایی 245 هکتار برای احداث بارگاه زرشک
, شناسایی 245 هکتار برای احداث بارگاه زرشک, شناسایی 245 هکتار برای احداث بارگاه زرشک,
 
,
مهدی سورگی مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی نیز در خصوص 150 هکتار مجتمع احداث بارگاه زرشک، در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: در بحث احداث بارگاه زرشک در استان در حال حاضر 245 هکتار شناسایی شده است.
,
 
,
وی افزود: آنچه از این 245 هکتار منجر به کمیسیون ماده 2 ( موافقت منابع طبیعی در مورد تحویل زمین) در بحث احداث بارگاه‌ها شده 157 هکتار است.
,
 
,
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: 157 هکتار در بحث احداث بارگاه زرشک برای ما تثبیت شده و در حال کار است.
,
 
,
سورگی عنوان کرد: مشخصات تمام 157 هکتار را برای بحث مطالعه به تهران اعلام کرده‌ایم.
,
 
,
احداث بارگاه زرشک در زیرکوه و سربیشه وارد فاز اجرایی شد
, احداث بارگاه زرشک در زیرکوه و سربیشه وارد فاز اجرایی شد, احداث بارگاه زرشک در زیرکوه و سربیشه وارد فاز اجرایی شد,
 
,
وی با بیان این‌که بخشی از اراضی مشخص شده در حال واگذاری است، اظهار کرد: در حال حاضر پروژه گلندر در شهرستان سربیشه وارد قرارداد با پیمانکار شده و قرار است شرکت کار مطالعه و اجرای زیر ساخت انجام دهد.
,
 
,
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: 12 هکتار از اراضی در روستای افین نیز به احتمال زیاد در هفته آینده واگذار خواهد شد.
,
 
,
سورگی افزود: برای مابقی اراضی باید مطالعات انجام و نتیجه به دست ما برسد که سایر اقدامات را از جمله انتخاب پیمانکار، زیرساخت و مباحث واگذاری را در ماه آینده عملیاتی کنیم.
,
 
,
وی عنوان کرد: مجتمع‌هایی که قرار است در بحث احداث بارگاه زرشک ساخته شود در شهرستان‌های بیرجند، درمیان، قاین، زیرکوه و سربیشه است.
,
 
,
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی از اهداف احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک فرآوری اصولی این محصول است.
,
 
,
سورگی گفت: راه‌اندازی مجتمع های احداث بارگاه زرشک باعث ایجاد شغل نیز در استان خواهد شد.
,
 
,
وی در خصوص اعتبارات مورد نیاز برای احداث بارگاه‌های زرشک در استان، بیان کرد: اعتبار برای این کار در دو بخش زیرساخت و سرمایه گذاری در واگذاری زمین و ساخت است.
,
 
,
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: بخش زیرساخت مربوط به دولت برای فراهم کردن زیر ساخت‌ها است که تابع مطالعات است و پیش‌بینی می‌شود اگر برای هر هکتار 500 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شد حدود 75 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز فقط برای فراهم شدن زیرساخت‌ها باشد.
,
 
,
سورگی خاطرنشان کرد: در بخش سرمایه‌گذاری برای واگذاری زمین و ساخت و ساز نیز پیش‌بینی می‌شود حدود 157 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز باشد.
,
 
,
وی با بیان این‌که بخش مطالعات که در حال حاضر در حال انجام است نیز هزینه دارد، افزود: قطعا در این خصوص از محل تفاهم نامه‌ای که بین استانداری خراسان جنوبی و شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور منعقد شده اعتبار تخصیص خواهد یافت.
,
 
,
مدیر شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: به محض اتمام مطالعات، اراضی قطعه‌بندی و واگذار خواهد شد.
,
 
,
سورگی بیان کرد: امیدواریم مردم در بحث احداث بارگاه زرشک استقبال کرده و از این فرصت برای تولید محصول با کیفیت استفاده کنند.
,
 
,
وی در خصوص زمان اتمام مطالعات، اظهار کرد: تمام تلاش ما این است که تا پایان مرداد ماه مطالعات به اتمام رسیده و در تمام شهرستان‌های استان وارد فاز اجرایی شود.
,
 
,
انتهای پیام/
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه