اخبار داغ

دومین دریاچه شور جهان به حال احتضار درآمد؛

سیاست‌بازیِ اصلاح‌طلبان با زندگی ۱۴ میلیون انسان/ وقتی دولت احیاگر می‌شود اما طبیعت نابودگر!

سیاست‌بازیِ اصلاح‌طلبان با زندگی ۱۴ میلیون انسان/ وقتی دولت احیاگر می‌شود اما طبیعت نابودگر!
در حالی که رسانه‌های دولتی در ماه‌های ابتدایی سال تیتر اخبار خود را به احیای دریاچه ارومیه در سایه تلاش دولتمردان اختصاص داده بودند، اکنون خبر از خشکی این دریاچه به دلیل بی مهری طبیعت سخن می‌گویند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم‌نیوز، ماجرای احیای دریاچه ارومیه از سال‌ها پیش و پس از بروز خشکسالی در این پهنه آبی آغاز شده و در دولت‌های قبلی به یکی از اصلی ترین محورهای تبلیغاتی روسای جمهور و البته عملکردی مناسب برای مدیران حوزه محیط زیست تبدیل شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم‌نیوز,

خشکی این دریاچه با جان 14 میلیون نفر در استان های مجاور و سایر استان ها ارتباط دارد و نباید با نگاه حزبی و جریانی به آن نگاه شود چراکه موضوع احیای دریاچه یعنی نجات این تعداد انسان از خطر مرگ!

,

زمانی که پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و در هنگامه تبلیغات ریاست جمهوری یازدهم، سخنرانی‌های این کاندیدا با محوریت دریاچه ارومیه در میان شور و اشتیاق جوانان بی‌خبر از پشت پرده ماجراهای سیاستمداران انجام می‌شد، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که در سال ۹۹ و پس از ۲ دوره جلوس «روحانی» بر صندلی پاستور، همچنان این دریاچه روزهای خشکسالی و کم‌آبی خود را طی کند.

,

نخستین وعده رئیس جمهور یازدهم در جلسه هیات دولت هم با محوریت احیای دریاچه ارومیه بود، البته این مصوبه نه از روی احساس بلکه از روی احساس تکلیف دولتی انجام می‌شد که به واسطه شعارهای تبلیغاتی حول محور این دریاچه، در خطه آذربایجان‌غربی دارای بیشترین رای از سوی مردم بود.

,

اما امروز و پس از گذشت نزدیک به ۸ سال از ریاست جمهوری حسن روحانی با پشتوانه رای قوی در استان‌های همجوار دریاچه ارومیه، همچنان آن شعارهای روزهای نخست باقی مانده و همچنان شاهد بازی‌های سیاسی دولتمردان اصلاح‌طلب با آرزوی چندین ساله مردم هستیم.

,

* رسانه‌های دولتی و سردرگمی در بین اخبار دریاچه ارومیه

, * رسانه‌های دولتی و سردرگمی در بین اخبار دریاچه ارومیه,

شرایط زیست محیطی و آب و هوایی شمالغرب کشور به گونه‌ای است که نیمه نخست سال و به ویژه در تابستان دچار کم‌آبی شده و پس از پایان این فصل اندک اندک با آغاز بارش‌ها بار دیگر مشکل کم‌آبی در عرصه‌های مختلف جبران می‌شود.

,

شاید جالب ترین و البته پیچیده ترین عملیات اصلاح‌طلبان در حوزه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی را بتوان مربوط به عملیات روانی و بازی‌های رسانه‌ای دانست که در سال‌های مختلف با روش‌های گوناگون انجام داده اند.

,

آن طور که با بررسی رسانه‌های وابسته به طیف همیشه مدعی در عالم سیاست ایران مشاهده می‌شود، اصلاح طلبان و در راس آن‌ها دولتمردانِ ناتوان از اقدام عملی برای احیای دریاچه ارومیه، ترفندهای همیشگی خود را در این خصوص نیز آغاز کرده و نسبت به القای این احساس در میان مردم اقدام کردند که احیای دریاچه و بالا آمدن آب آن در سایه تلاش‌های بی امان دولت و راهکارهای ارائه شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است.

,

در همان روزها هم این سوال در افکار عمومی وجود داشت که چرا در ایام پرباران منطقه شمالغرب کشور باید سخن از احیای دریاچه شود و پس از پایان فصل بارش دیگر حرفی از اقدامات مثبت دولت به میان نیاید؟

,

* سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی برای تبلیغات!

, * سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیاردی برای تبلیغات!,

۱۹ خرداماه گذشته بود که خبرگزاری ایرنا به عنوان علمدار جبهه رسانه‌ای دولت با تیتر «سرمایه‌گذاری ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی دولت برای انتقال آب به دریاچه ارومیه» به نقل از رییس سازمان برنامه و بودجه، خبر از تلاش‌های دولتمردان برای احیای دریاچه و به ثمر نشستن این تلاش‌ها داد و این گونه مدعی شد که ستاد احیای دریاچه ارومیه موفقیت‌های خوبی کسب کرده است.

,

 

,

, , ,

«محمدباقر نوبخت» در این زمینه، گفته بود: احیای دریاچه ارومیه یک طرح عظیم ملی بود که مردم سراسر ایران و علاقه مندان به طبیعت را در همه نقاط جهان حساس کرده بود و دولت تدبیر و امید نیز در راستای رفع این دغدغه با همه توان وارد کار احیای دریاچه ارومیه شد.

,

در همان دوران، «فرهاد سرخوش» مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز بهبود وضعیت دریاچه در سایه اقدامات انجام گرفته دانست و تخصیص بودجه مناسب برای این اقدامات را زمینه‌ساز رشد احیای دریاچه برشمرد.

,

این تیترها و سخنان دولتی‌ها چندان دوام نیاورد و تنها با گذشت کمتر از ۱۰ روز از مانور رسانه‌ای در راستای پیروز جلوه دادن دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه، تناقض گویی مسئولان و در نهایت نیز اظهار عجز و ناتوانی‌ها آغاز شد.

,

از همان اوایل تیرماه، گزارش‌های زنجیره‌ای در رسانه‌های دولتی به ویژه ایسنا و ایرنا با محوریت بازگشت دریاچه ارومیه به ایام کم‌آبی منتشر می‌شد. تا جایی که رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در تاریخ ۶ تیرماه، در گفت‌و‌گویی ویدئویی با ایسنا، خطر خشکی دریاچه ارومیه در دوران گرما را یادآور شده و این گونه اظهار کرد: «ما در زمینه احیای دریاچه شق القمر نکرده‌ایم!»

,

 

,

با همین سخنان «عیسی کلانتری» ، عدم توانایی دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه‌ و هزینه ۱۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌هایی که به گفته خود دولتمردان تاثیر چندانی در احیای دریاچه نداشته‌اند، اثبات می‌شود و این یعنی تمام مانور رسانه‌ای قبلی برای ارتباط دادن احیای موقت دریاچه با شکست مواجه شده است.

,

در تاریخ ۷ تیرماه، خبرگزاری ایسنا در گزارشی برگرفته از تحقیقات علمی، فرمان اصلی چرخش وضعیت تیم رسانه‌ای دولت به سمت مشکل‌سازی در مسیر احیای دریاچه ارومیه را آغاز کرد و این گونه نوشت: ((به گفته پژوهشگران: «به نظر می‌رسد که تثبیت شکننده است، چرا که بیشتر افزایش حجم آب دریاچه در منطقه کم عمق جنوب که در فصل‌های گرم پتانسیل تبخیر زیادی دارند، پخش شده است. علاوه بر این، به دلیل همبستگی زیاد بین سطح آب دریاچه و میزان بارش، مرحله بهبودی مشاهده شده در سال ۲۰۱۶ و نیمه اول سال ۲۰۱۹ ممکن است در صورت دوره خشکسالی طولانی‌تر، ادامه نداشته باشد».))

,

, , ,

با انتشار گزارش ایسنا، روند محکوم‌سازی طبیعت از سوی رسانه‌های دولتی و وابستگان اصلاح‌طلبان آغاز و به این ترتیب شرایط برای مانور رسانه‌ای دوم فراهم شد.

,

با یک بازگشت به سابقه اخبار رسانه‌های دولتی، این خبر به چشم می‌خورد که در گفت‌و‌گو با مدیر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه و با تیتر «تداوم حال خوب دریاچه ارومیه با وجود کاهش بارندگی‌ها»، این گونه عنوان شده که «با وجود افزایش چشمگیر تبخیر آب با آغاز فصل گرما، شاهد ثابت ماندن نسبی تراز این دریاچه هستیم که نشانگر ادامه‌دار بودن ورود آب به این حوضه آبریز و موفقیت در طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه است.»

,

, , ,

«فرهاد سرخوش» همچنین در تاریخ ۱۹ خرداماه و همزمان با سفر معاونان رئیس جمهور به دریاچه ارومیه، گفته بود: «با وجود آغاز  فصل گرما و تبخیر بالای آب دریاچه ارومیه، وسعت آن به سه ‌هزار و ۲۰۱ کیلومتر مربع رسیده و نسبت به هفته‌های گذشته تغییر چندانی نکرده است.»

,

«محمدباقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه وبودجه نیز در همین سفر، با اشاره به اینکه با اجرای طرح های دولت تدبیر و امید، بیش از یک هزار و ۸۹ کیلومتر مربع به مساحت دریاچه افزوده شده، اظهار داشت: «در این مدت شاهد افزایش ۱۲۷ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه بوده ایم.»

,

اما سخنان ویدئویی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت بی ثبات دریاچه ارومیه و احتمال کاهش مجدد سطح آب آن، موید این موضوع است که تمام سخنان قبلی مسئولان چه کشوری و چه استانی تنها یک نمایش تبلیغاتی برای کاروان معاونان رئیس جمهور بوده و پس از این سفر چند ساعته بار دیگر وضعیت اخبار به حالت عادی بازگشته است!

,

* مدیران پاسخگو نیستند

, * مدیران پاسخگو نیستند,

در خصوص ماجرای تخصیص بودجه ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی برای طرح‌های احیای دریاچه و نیز اقدامات موثر مدنظر مسئولان ستاد احیای این دریاچه که موجب بهبود وضعیت آن در ایام پربارش شده و در ایام کم‌بارش شاهد بی اثر بودن این اقدام می‌شویم، متاسفانه تلاش‌های چندین روزه خبرنگار اروم‌نیوز به موفقیت همراه نبود و مسئولان از پاسخگویی به این سوالات به نوعی طفره و سرباز زدند.

,

اما نکته مهم در این زمینه، تاثیرگذار نبودن طرح‌های اجرایی دولت تدبیر و امید در جریان احیای دریاچه ارومیه است که نه تنها موجب بهبود وضعیت نشده بلکه در بازه‌های زمانی مختلف زمینه را برای انتقادات گسترده کشاورزان این منطقه نیز فراهم ساخته که باید نبود آب و از بین رفتن محصولات خود را تحمل کنند تا شاید مدیران دولتی گزارش‌های مناسبی ارائه دهند!

,

* اینجا زندگی ۱۴ میلیون انسان در خطر است

, * اینجا زندگی ۱۴ میلیون انسان در خطر است,

هرچند ارائه گزارش‌های مختلف مبنی بر بهبود وضعیت دریاچه می‌تواند امیدواری مردم را افزایش دهد، اما نباید این موضوع از ذهن مسئولان دور بماند که دریاچه ارومیه با زندگی حدود ۱۴ میلیون انسان سر و کار دارد و در صورت بروز مشکلی در این پهنه آبی، شرایط زندگی برای مردم استان‌های شمالغرب و حتی مناطق دورتر از دریاچه بسیار دشوار خواهد بود.

,

, , ,

بروز پدیده طوفان نمک در اطراف دریاچه، شوری آب روستاها و شهرهای نزدیک به دریاچه و نیز بیماری‌های پوستی برای برخی مسافران و اهالی روستاهای اطراف دریاچه جزو مشکلاتی است که هم اکنون و با شرایط فعلی شاهد آن هستیم و در آینده اگر فکری اساسی برای بهبود وضعیت نشود قطعا باید در انتظار افزایش این گونه مشکلات و در نتیجه بروز پدیده‌های ناگوارتر نظیر مهاجرت از روستاها و شهرهای نزدیک و البته محدودیت‌های خاص در منطقه باشیم.

,

بهتر است مسئولان و مدیران دولتی و مرتبط به حوزه محیط زیست در استان‌های همجوار دریاچه به خصوص آذربایجان‌غربی به جای آمارسازی و ارائه گزارش وضعیت تکراری، اندکی احساس مسئولیت بیشتر در قبال جان هم‌وطنان خود داشته و پیگیر واقعی اوضاع دریاچه ارومیه و طرح‌های احیای این دریاچه باشند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه